2 x AMD RX 480 8GB CrossFire Performance: Worth it?
Μια από τις "επίμαχες" συζητήσεις μεταξύ των PC enthusiasts είναι το κατά πόσο αξίζει η χρήση περισσότερων από 2 GPUs στο σύστημά μας. Μέχρι και το DX 11, η κατάσταση για τα multi-GPU configurations ήταν ένα "θολό τοπίο", καθότι κατά ένα μεγάλο ποσοστό η αξιοποίηση του βασιζόταν περισσότερο στους developers του εκάστοτε τίτλου, και έπειτα στον κατασκευαστή (nVidia και AMD) ώστε να προσθέσει στα profiles του οδηγού την υποστήριξη για τον τίτλο.
Μια από τις "επίμαχες" συζητήσεις μεταξύ των PC enthusiasts είναι το κατά πόσο αξίζει η χρήση περισσότερων από 2 GPUs στο σύστημά μας. Μέχρι και το DX 11, η κατάσταση για τα multi-GPU configurations ήταν ένα "θολό τοπίο", καθότι κατά ένα μεγάλο ποσοστό η αξιοποίηση του βασιζόταν περισσότερο στους developers του εκάστοτε τίτλου, και έπειτα στον κατασκευαστή (nVidia και AMD) ώστε να προσθέσει στα profiles του οδηγού την υποστήριξη για τον τίτλο.
Το DX12 είναι η απαρχή μιας νέας "φιλοσοφίας" όσον αφορά την αξιοποίηση των διαθέσιμων μονάδων επεξεργασίας - με αρκετά υποσχόμενα θεωρητικά αποτελέσματα. Η είσοδός του όμως στους νεότερους τίτλους γίνεται με αργά βήματα, και μέχρι την πλήρη αποδοχή του έχουμε αρκετό καιρό μπροστά μας.
Επιστρέφοντας στις επίμαχες συζητήσεις, μια από αυτές ήταν η εύρεση του καλύτερου ζεύγους καρτών, που θα προσφέρει επιδόσεις με αρκετά καλή αναλογία απόδοσης ανά ευρώ. Η προηγούμενη έρευνα μας, που βασίστηκε σε 2 GTX 970, ανέδειξε κάποια βασικά θετικά αλλά και αρνητικά στην χρήση multi-GPUs. Δεν χρειάστηκαν παρά ελάχιστοι μήνες ώστε να μεσολαβήσει η κυκλοφορία τόσο των Polaris 10 όσο και των Pascal GPUs ώστε να χρειαστούμε νεότερες απαντήσεις.
Ποιος ο καλύτερος τρόπος ώστε να αξιολογήσουμε βάση των νέων δεδομένων; Το Πλαίσιο σε συνεργασία με την AMD φρόντισαν να μας παρέχουν ένα ζευγάρι από AMD RX 480, για να δούμε αν ο φιλόδοξος νικητής της mainstream κατηγορίας αξίζει να "τα βάλει" με αρκετά ακριβότερες λύσεις.
Το CrossFireX δεν απέχει ιδιαίτερα σε φιλοσοφία σε σχέση με το SLI. Μια όμως από τις σημαντικότερες διαφορές που εντοπίζουμε στις λύσεις των δυο εταιριών είναι το γεγονός πως η AMD πλέον απομακρύνθηκε από την χρήση "γέφυρας" (bridge) ώστε να επικοινωνούν οι κάρτες μεταξύ τους. Αντιθέτως, η AMD βρήκε την λύση της χρήσης του PCI Express bus ώστε να πετύχει τον ίδιο σκοπό, μειώνοντας έτσι ελαφρώς την περιπλοκότητα του setup.
Επιπλέον, κατά την είσοδο του DX12 έχουμε 2 νέα δεδομένα όσον αφορά την επικοινωνία των καρτών, και αυτό ακούει στο όνομα Explicit Multiadapter Control. Επί της ουσίας πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό το οποίο επιτρέπει στο σύστημα να συγκεντρώνει όλες τις διαθέσιμες μονάδες επεξεργασίας γραφικών του συστήματος, ακόμα και τις ενσωματωμένες στον επεξεργαστή, επιτρέποντας έτσι την διασύνδεση μεταξύ τους για ακόμα περισσότερα κέρδη. Αν και προς το παρόν η υποστήριξη γι' αυτήν την τεχνολογία είναι ακόμα σε "βρεφική" ηλικία, θα πρέπει να σημειώσουμε πως είναι ένα χαρακτηριστικό που θα μας απασχολήσει αρκετά στο άμεσο μέλλον, επιτρέποντας μας έτσι να δούμε συστήματα με "μεικτό" multi-GPU setup - χρησιμοποιώντας κάρτες τόσο της AMD όσο και της nVidia, και γιατί όχι και τα ενσωματωμένα γραφικά.
Επιστρέφοντας στο setup μας, η εγκατάσταση των 2 RX 480 απαιτεί μια 6pin PCI-e τροφοδοσία για κάθε κάρτα, όμως κρίσιμη κρίνεται η θέση του δεύτερου PCI Express slot το οποίο θα επιτρέπει στην πρώτη κάρτα να έχει την απαραίτητη ψύξη ώστε να αποφεύγεται το throttling. Στην διάταξή μας, η ASUS Z170 Pro Gaming διαθέτει την δεύτερη θύρα 2 θέσεις μακριά από την πρώτη, αυτό όμως δεν σημαίνει πως θα αποτρέψει την πρώτη κάρτα από υψηλές θερμοκρασίες.
Η διαδικασία της ενεργοποίησης του CrossFire είναι αρκετά απλή υπόθεση, η οποία θα ενεργοποιηθεί από μόνη της μόλις ο driver ανιχνεύσει την παρουσία 2 καρτών. Επιπλέον, μέσα από τις ρυθμίσεις του Crimson driver έχετε την δυνατότητα για εμφάνιση του CrossFire logo στην οθόνη σας, εμφανίζοντας μια σαφή ένδειξη πως το CrossFire λειτουργεί στον συγκεκριμένο τίτλο/benchmark.
Ώρα όμως να περάσουμε στην ουσία, και να δούμε τι έχουν να προσφέρουν δυο Polaris 10XT σε CrossFire διάταξη.
Ξεκινάμε λοιπόν με την αναφορά στα κύρια χαρακτηριστικά τα οποία κρύβονται πίσω από την τεχνολογία των scaling graphics. Παρόλο που οι δυο εταιρίες, nVidia και AMD, παρουσιάζουν την δική τους εκδοχή ως κάτι ξεχωριστό, εν τέλει και οι δυο τεχνολογίες παρουσιάζουν αρκετά κοινά τεχνικά στοιχεία, στα οποία θα αναφερθούμε όσο το δυνατόν σύντομα και περιεκτικά, στις γραμμές που ακολουθούν.
-Τι είναι το Scaling Graphics;
Τόσο μέσω του nVidia SLI όσο και με το AMD CrossFire, έχετε την δυνατότητα να συνδυάσετε 2 έως 4 GPU, μοιράζοντας έτσι τον υπολογιστικό φόρτο που απαιτείται για την σχεδίαση frames. Για κάθε επιπλέον κάρτα, η μέγιστη θεωρητική αύξηση στην απόδοση θα πρέπει να είναι ίση με 2x, όπως όμως θα δούμε και αργότερα δύσκολα επιτυγχάνεται αυτό.
-Ποιες κάρτες μπορώ να συνδυάσω;
Στην περίπτωση της nVidia τα πράγματα είναι απλά, μόνο με μια άλλη πανομοιότυπη κάρτα, δηλαδή μια GTX 980 μόνο με άλλη μια GTX 980 κ.ο.κ. Στην μεριά της AMD, από την άλλη έχετε την δυνατότητα να συνδυάσετε κάρτες της ίδιας κατηγορίας μεταξύ τους, Χ και non-X, παραδείγματος χάρη R9 390 και R9 390X, όχι όμως R9 390 και R9 380.
Και οι δυο περιπτώσεις είναι manufacturer aware, δηλαδή οι κάρτες μπορούν να είναι από διαφορετικούς κατασκευαστές αρκεί να πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις. Παρακάτω υπάρχει αναλυτικός πίνακας για πιθανά CrossFire configurations.
-Τι απαιτείται για να πραγματοποιήσω ένα multi-GPU configuration στο σύστημά μου;
Πρώτο και κυριότερο, θα πρέπει να ελέγξετε αν το σύστημά σας είναι σε θέση να υποστηρίξει κάτι τέτοιο, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει στην διάθεσή του τουλάχιστον δυο φυσικές PCI Express x16 φυσικού μεγέθους slots.
Για την περίπτωση της nVidia, το SLI προϋποθέτει πως τα δυο slots θα λειτουργούν σε τουλάχιστον x8/x8 mode, ενώ στην μεριά της AMD μπορεί να λειτουργήσει με το δεύτερο slot σε x4 mode.
Ένα επιπλέον στοιχείο για τις nVidia κάρτες είναι να έχετε στην διάθεση σας έναν σύνδεσμο, το λεγόμενο και bridge. Η "γέφυρα" είναι μια καλωδίωση που έχει τη μορφή κορδέλας (ribbon) ή πλακέτας (PCB), και η οποία χρησιμοποιείται ως ένας εξωτερικός δίαυλος επικοινωνίας ώστε να συγχρονίζονται οι κάρτες μεταξύ τους. Στην περίπτωση της κορδέλας, αν Ν ο αριθμός των GPUs που έχετε εγκαταστήσει στο σύστημά σας, τότε θα χρειαστείτε N-1 bridges. Για τις nVidia υπάρχουν έτοιμα PCB Bridges για 3-way ή 4-way SLI.
Αντίθετα, η AMD προσπαθεί να εξαλείψει την ανάγκη της γέφυρας. Έτσι, όλες οι τελευταίας γενιάς κάρτες γραφικών της δεν απαιτούν την ύπαρξη γέφυρας, καθώς ο συγχρονισμός των καρτών επιτυγχάνεται εσωτερικά μέσω του PCI Express διαύλου.
Έπειτα θα πρέπει να έχετε εγκατεστημένους τους πιο πρόσφατους drivers, ώστε να έχετε και τα πιο πρόσφατα profiles που θα βελτιστοποιήσουν τον τρόπο του scaling. Πιο συγκεκριμένα για τα profiles θα αναφερθούμε παρακάτω. Τόσο στην λογική της nVidia όσο και της AMD τα προφίλ είναι ενσωματωμένα στους drivers, ενώ τα προφίλ ενημερώνονται σε κάθε νέα κυκλοφορία των drivers.
-Τι περιορισμοί υπάρχουν; Τι θα πρέπει να σκεφτώ πριν κινηθώ σε Multi-GPU configuration;
Δυστυχώς δεν είναι όλα ρόδινα. Πρώτο βήμα που θα πρέπει να σκεφτείτε είναι αν το τροφοδοτικό σας είναι ικανό να καλύψει τις επιπλέον ενεργειακές απαιτήσεις που έχουν οι παραπάνω κάρτες γραφικών σας.
Έπειτα έρχεται το ζήτημα της μητρικής. Εδώ δεν υπάρχει κάποιος γενικός κανόνας, καθώς εξαρτάται από την υλοποίηση που προσφέρει ο κάθε κατασκευαστής. Αρχικά, η μητρική θα πρέπει να είναι σε θέση να προσφέρει περισσότερα από 1 PCI Express 16x physical slots (περισσότερα για τα lanes θα πούμε παρακάτω). Μετά θα πρέπει να υποστηρίζει και την αντίστοιχη τεχνολογία, CrossFire ή SLI. Συνήθως η υποστήριξη αναγράφεται πάνω στην μητρική, αλλά αξίζει να συμβουλευτείτε το site της μητρικής για περισσότερες πληροφορίες.
Σε γενικές γραμμές, μιας και η υποστήριξη για SLI είναι πιο αυστηρή από μεριάς nVidia, μόνο τα high-end chipsets (πχ Ζ170) που προσφέρουν περισσότερα PCI lanes έχουν περισσότερες πιθανότητες για υποστήριξη SLI.
-Τι συμβαίνει με τα lanes; Θα συναντήσω bottlenecks;
Δεν είναι κάτι που μπορεί να απαντηθεί εύκολα, καθώς εξαρτάται από τα πόσα PCI lanes μπορεί να προσφέρει ο επεξεργαστής/chipset σας. Αν κάποια από τις κάρτες σας πέσει σε 8x PCI-E 2.0 δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας, καθώς η επίπτωση στις επιδόσεις είναι πάρα πολύ μικρή. Μεγαλύτερη επίπτωση θα έχει όμως αν πέσει στα 4x, οπότε θα χρειαστεί να επανεξετάσετε αν αξίζει κάποια multi-GPU διάταξη στο σύστημά σας.
Στην περίπτωση που διαθέτετε PCI Express 3ης γενιάς τα πράγματα είναι καλύτερα μιας και υπάρχει διπλάσιο bandwidth σε σχέση με την προηγούμενη γενιά (PCI-e 2.0 x16 = PCI-e 3.0 x8).
Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο οδηγιών της μητρικής σας ώστε να δείτε σε ποιες θύρες και σε τι ταχύτητες θα τρέχουν οι κάρτες σας.
-Τι συμβαίνει με την VRAM; Θα έχω παραπάνω μνήμη με περισσότερες από μια GPU;
Πολύ απλά όχι, η VRAM δεν αθροίζεται. Αυτό που θα συμβαίνει είναι πως ο κάθε πυρήνας έχει στην διάθεση του τα ίδια δεδομένα τα οποία βρίσκονται και στο framebuffer όλων των πυρήνων, με απλά λόγια τα δεδομένα που υπάρχουν στην VRAM μιας κάρτας είναι ακριβώς τα ίδια για όλες τις κάρτες. Μπορεί να ηχεί παράξενα στα αυτιά σας αλλά δεν ισχύει πάντα το "the more, the better". Προς το παρόν, 2GB framebuffer με 386-bit δίαυλο για ένα προ-φορτωμένο 3D περιβάλλον σε αρκετά υψηλή ανάλυση είναι αρκετά ικανοποιητικό. Έτσι είναι λογική επιλογή, καθώς στην αντίθετη περίπτωση που αθροίζονταν οι μνήμες σε ένα ενιαίο σύνολο, θα υπήρχε μια αργοπορία όταν η κάθε κάρτα αναζητούσε και αντλούσε δεδομένα από μια άλλη.
-Σε τι χρησιμεύουν τα profiles;
Τα προφίλ δεν είναι κάτι περισσότερο από μια διάταξη ρυθμίσεων για την εκάστοτε εφαρμογή, και την οποία "συμβουλεύεται" ο driver. Ο driver παίζει τον ρόλο του "τροχονόμου" και είναι αυτός που αναλαμβάνει να τροφοδοτήσει με δεδομένα τις κάρτες. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι (τεχνικές) τροφοδότησης των δεδομένων αυτών και του frame rendering. Οι πιο γνωστές τεχνικές είναι οι εξής:
Είναι δυνατόν να υπάρξει και συνδυασμός των τεχνικών. Για παράδειγμα, αν χρησιμοποιηθούν 4 GPUs, μπορούν να χωριστούν σε 2 γκρουπ των 2. Έτσι με την τεχνική AFR το πρώτο γκρουπ αναλαμβάνει την σχεδίαση ενός καρέ και το δεύτερο γκρουπ το επόμενο καρέ, ενώ με την SFR το καρέ "σπάει" στα 2 σε κάθε γκρουπ.
Καμία όμως από τις μεθόδους όμως δεν είναι τέλεια, καθώς μπορούν να εμφανίσουν φαινόμενα όπως το micro-stuttering και input lag. H επιλογή της βέλτιστης μεθόδου γίνεται μέσω των profiles και η οποία μπορεί να είναι ξεχωριστή για κάθε εφαρμογή, αλλά όχι μεταβαλλόμενη κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης.
-Ισχύουν τα προηγούμενα facts για τις Dual-GPU κάρτες (π.χ. Titan Z, R9 295X2, Radeon Pro Duo);
Σε γενικό βαθμό ναι. Μια Dual-GPU κάρτα δεν είναι τίποτα περισσότερο ή λιγότερο από ένα scaling graphics στο ίδιο PCB. Το ρόλο του bridge αναλαμβάνει ένας εσωτερικός controller, ενώ αν η συνολική VRAM είναι Χ MB, θα αναλογούν Χ/2 MB για κάθε πυρήνα. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων όμως μια Dual-GPU κάρτα αποδίδει ελαφρώς χειρότερα σε σχέση με την αντίστοιχη flagship σε SLI/Crossfire, και αυτό συμβαίνει γιατί συνήθως χρησιμοποιούνται χαμηλότεροι χρονισμοί στους πυρήνες ώστε να μην υπερβαίνονται οι ενεργειακές καταναλώσεις και το TDP που μπορεί να ανεχτεί στο σύνολο της.
Tomb Raider
1920 x 1080
Το Tomb Raider είναι ένα από τα benchmarks που προσφέρει άμεσο scaling. Εν προκειμένω, το scaling που παρουσιάζουν οι 2 RX 480 ανέρχεται στο 84%, με τις επιδόσεις να ξεπερνούν την 980 Ti στην Full HD ανάλυση. H απόσταση όμως από τις GTX 970 συνεχίζει να είναι εμφανής.
2560 x 1440
Στην 2Κ ανάλυση τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα, με το scaling εδώ να φτάνει τα επίπεδα του 1.9x έναντι της μονής κάρτας, διατηρώντας το setup σε αρκετά υψηλά επίπεδα απόδοσης.
3840 x 2160
Στην 4Κ ανάλυση το scaling παραμένει εξαιρετικό, με πάνω από 90% αύξηση στην απόδοση. Μερικά FPS μακριά εμφανίζεται το επόμενο multi-GPU setup, αυτό των 2 GTX 970. Η διαφορά των 2 αυτών setups παραμένει παρόμοια με την διαφορά των single καρτών - κοντά στο 10%. Αυτό όμως που αξίζει ανάλυσης είναι η GTX 1070, η οποία είναι μια μονοπύρηνη κάρτα, εμφανίζει όμως αρκετά υψηλά αποτελέσματα.
Bioshock Infinite
1920 x 1080
Στο δεύτερο benchmark παρατηρούμε πως η πραγματική "μάχη" βρίσκεται μεταξύ των 2 RX 480 έναντι της μίας GTX 1070, με τις επιδόσεις των συγκρινόμενων να είναι παρόμοιες.
2560 x 1440
Στην 2Κ ανάλυση παρατηρούμε το πρώτο "προσπέρασμα" που επιτυγχάνει το setup των RX 480 στην GTX 1070. Η διαφορά όμως έναντι των 2 GTX 970 είναι δραματική.
3840 x 2160
Κάτι που συνεχίζεται στην 4Κ ανάλυση. Το dual GPU setup φαίνεται πως παραδίδει παρόμοια αποτελέσματα με τις GTX 1070 και 980Ti.
Alien: Isolation
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Κλειστή η μάχη και στο Alien Isolation. με τις κάρτες να εμφανίζουν παρόμοια αποτελέσματα στην 4Κ ανάλυση.
Crysis 3
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Ότι παρατηρήσαμε και στα 2 προηγούμενα τεστ, γίνεται εμφανές και εδώ. Οι δυο RX 480 καταφέρνουν να έχουν παρόμοιες επιδόσεις σε σχέση με μια μονή GTX 1070, ποια είναι όμως η λύση που προσφέρει το καλύτερο value for money;
Far Cry Primal
1920 x 1080
2560 x 1440
Το CrossFire Setup των δοκιμών μας φαίνεται πως δεν στοχεύει την Full HD ανάλυση, εκεί όπου το overhead φαίνεται πως ευνοεί τις μονοπύρηνες κάρτες. Αντ' αυτού, ανεβάζοντας την ανάλυση, οι 2 RX 480 αρχίζουν να "σκαρφαλώνουν" στην λίστα...
3840 x 2160
Κάτι που ολοκληρώνεται πλήρως στην 4Κ ανάλυση, με το setup να χτυπά σε επιδόσεις όχι μόνο την GTX 1070, αλλά και την κατά πολύ ακριβότερη GTX 1080.
DOOM
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
To DOOM είναι μια από τις αρκετές περιπτώσεις που το scaling δεν λειτούργησε, δίνοντας χειρότερα αποτελέσματα σε σχέση με την μονή κάρτα. Ο λόγος είναι πως η κύρια κάρτα φαίνεται πως επηρεάζεται από thermal throttling και λειτουργεί σε χαμηλότερη συχνότητα, εξ' ου και τα χειρότερα FPS.
Tom Clancy's The Division
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Δεύτερη περίπτωση ανύπαρκτου Scaling. Δυστυχώς, σε αρκετές περιπτώσεις δεν είναι μόνο θέμα driver, αλλά και υποστήριξης από τον developer.
The Talos Principle
1920 x 1080
Τρίτο συνεχόμενο "χτύπημα" για το CrossFire, που για μια ακόμα φορά δεν υποστηρίζεται σε τίτλο.
2560 x 1440
3840 x 2160
Hitman
1920 x 1080
Το Hitman είναι η απόδειξη πως είναι νωρίς ακόμα να μιλάμε για DX12. Η υποστήριξη για multi-GPU είναι πρακτικά ανύπαρκτη, όχι όμως εκ μέρους της AMD που ενεργοποιεί την συγκεκριμένη δυνατότητα στο παλαιότερο API, το DX 11. Στην αρχική μας ανάλυση όμως, το scaling φαίνεται πραγματικά κακό.
2560 x 1440
Η κατάσταση βελτιώνεται στην 2Κ ανάλυση, όπου εδώ παρατηρούμε πραγματικά κέρδη - μόνο όμως με χρήση του DX 11.
3840 x 2160
Στην 4Κ ανάλυση τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Το setup αυτήν την φορά καταφέρνει και ισοφαρίζει σε επιδόσεις την GTX 1080, δείχνοντας σημάδια για ένα εξαιρετικό value for money.
Total War: Warhammer
1920 x 1080
2560 x 1440
Ο τελευταίος DX12 τίτλος δίνει αρκετά καλή διαφορά μεταξύ minimum και average FPS.
3840 x 2160
Όμοια και στο τελευταίο παιχνίδι των δοκιμών μας, αυτήν την φορά με το DX 12 πλήρως ενεργοποιημένο. Βέβαια, η ενεργοποίηση του απαιτεί προς το παρόν μερικά "πειράγματα" στο settings.ini του παιχνιδιού - όμως παρά την BETA κατάσταση του API τα πρώτα δείγματα είναι απολύτως θετικά. Οι 2 RX 480 πλησιάζουν αρκετά σε επιδόσεις την GTX 1080, ενώ καθιστούν το παιχνίδι πλήρως playable σε αυτήν την ανάλυση έναντι της μονής RX 480.
Benchmarks
Παρόλο που υπάρχουν αρκετές διαφορές στις επιδόσεις των καρτών γραφικών, ελέω φυσικά driver updates, πάντα θα ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά και στα σκορ που έδωσε μια GPU στα πιο γνωστά 3D Benchmarks. Ίσως κατʼ αυτόν τον τρόπο να βοηθιόμαστε όλοι μας περισσότερο ώστε να μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε που στέκεται η συγκεκριμένη κάρτα πάντα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Τα αποτελέσματα που μας έδωσαν οι 2 AMD RX 480 8G είναι τα εξής:
Unigine Heaven, Unigine Valley, CatZilla
Ανάλογα με το εκάστοτε benchmark, λαμβάνουμε διάφορα μηνύματα σχετικά με την απόδοση του CrossFire των RX 480. Στα πρώτα δείγματα οι κάρτες έχουν κοντινές επιδόσεις με την GTX 1070, όταν όμως λειτουργεί το scaling.
3D Mark 11, Vantage, Firestrike
Η σουίτα της FutureMark μας δείχνει πως η συμπεριφορά του setup είναι είτε κοντά είτε καλύτερη από την GTX 1070, μην ξεχνάμε όμως πως τα περισσότερα benchmarks μετράνε στην 1080p ανάλυση - εκεί όπου σαφώς ευνοούνται οι ταχύτερες κάρτες.
Steam VR Perfomance Test
Δραματική βελτίωση έναντι της μιας RX 480 στο SteamVR τεστ. To setup εμφανίζεται καθ' όλα έτοιμο για VR εμπειρίες.
Luxmark v2.0: LuxBall
Το LuxMark είναι ένα free benchmark το οποίο χρησιμοποιεί τις GPGPU δυνατότητες ενός επεξεργαστή γραφικών κάνοντας χρήση του OpenCL, για να κατασκευάσει 3 εικόνες μέσω υπολογισμών. Οι υπολογισμοί αυτοί είναι αρκετά ιδιαίτεροι, καθώς περιλαμβάνουν στοιχεία όπως Ray Tracing και Depth of Field. Τα αποτελέσματα εκφράζονται σε Samples per Second.
Το LuxMark μας δείχνει πως η RX 480 στερείται μονάδων επεξεργασίας. Όταν όμως έχουμε δυο από αυτές, οι επιδόσεις είναι ακριβώς οι διπλάσιες!
SystemCompute C++ AMP
Από την άλλη, υπάρχουν και GPGPU benchmarks που δεν προσφέρουν καθόλου scaling.
GPU Pi 2.1
Στο GPU Pi φαίνεται για μια ακόμα φορά η ικανότητα της AMD σε αυτόν τον τομέα. Οι επιδόσεις είναι παραπλήσιες με μια GTX 1080, ενώ σε σχέση με μια RX 480 οι επιδόσεις φτάνουν ακριβώς τις διπλάσιες.
(σ.σ. Μήπως μια AMD Vega είναι όσο δυο RX 480; )
Κλείνοντας με την αξιολόγηση της σημερινής μας GPU, αξίζει να ρίξουμε και μια ματιά στο ενεργειακό φορτίο αλλά και στην θερμική συμπεριφορά των 2 GPUs. .
Τα αρχικά μας αποτελέσματα είναι μια σαφής προειδοποίηση σχετικά με την θερμοκρασία λειτουργίας των 2 καρτών. Όπως έχουμε αναφέρει και στο αρχικό review της RX 480, το reference σύστημα ψύξης λειτουργεί σε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες. Αναμενόμενα, όταν μια κάρτα φράζει ελαφρώς την μοναδική εισαγωγή αέρα στην πρώτη GPU, τότε αυτή θα βρεθεί σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Ομοίως έπραξε και το setup μας, με τις peak θερμοκρασίες να φτάνουν τους 90 βαθμούς, και την κάρτα αναγκάζεται να δουλέψει στα 1152MHz - πράγμα που σημαίνει πως δεν μπορεί να λειτουργήσει σε αρκετά υψηλά states συχνοτήτων και απαιτείται καλύτερη ψύξη.
Ας εξετάσουμε όμως και την ενεργειακή κατανάλωση του setup. Για τον λόγο αυτό, τοποθετήσαμε ένα Watt-o-meter την πρίζα από την οποία τροφοδοτούνταν το σύστημα δοκιμής μας, και αρχίσαμε τις μετρήσεις σε 2 αρκετά GPU-bound benchmark, τα Heaven και Valley της Unigine.
Την αρχή θα κάνουμε με τα απόλυτα νούμερα, σημειώνοντας ποια ήταν η Peak κατανάλωση που σημείωσε το σύστημά μας.
Όπως είναι αναμενόμενο, οι 2 κάρτες απαιτούν αυξημένη κατανάλωση ενέργειας. Στην προκειμένη περίπτωση, παρατηρήσαμε μια αύξηση που κινήθηκε όμοια με τα επίπεδα του scaling - περίπου γύρω στο 80% παραπάνω, με την μέγιστη κατανάλωση να καταγράφεται και στα 2 τεστ μας στα 438 Watts.
Ας δούμε όμως πως μεταφράζεται η απόδοση προς κατανάλωση στο Power index μας.
Παρά την χρήση της μια παραπάνω κάρτας, το Power Index παραμένει ανεπηρέαστο σε σχέση με την μονή κάρτα. Μόνο που η αλήθεια δεν πηγάζει μόνο από τον έναν ή τον άλλο παράγοντα, αλλά και από τους 2 ταυτόχρονα - και η αλήθεια είναι πως αν και το setup προσφέρει παρόμοιες επιδόσεις με την GTX 1070 - και ενίοτε με την 1080 - καταναλώνει σημαντικά παραπάνω.
Ήρθε η ώρα να φτάσουμε στο τέλος του διερευνητικού μας. Τα multi-GPU setups είναι πάντα μια απορία των απανταχού PC entusiasts, που πάντα προσπαθούν να λάβουν ξεκάθαρη απάντηση σχετικά με την καλύτερη λύση όσον αφορά την απόδοση, πάντα αναλόγως των χρημάτων που θα επενδύσουν.
Θα επιχειρήσουμε να βάλουμε κάποια πράγματα στην θέση τους. Αρχικά, όποιος ενδιαφέρεται για Full HD αναλύσεις, μάλλον θα πρέπει να απορρίψει την ιδέα μιας επένδυσης μεγαλύτερης των 300-350?. Σε αυτήν την κατηγορία τιμής υπάρχουν αρκετές μονοπύρηνες λύσεις, όπως και η μονή RX 480, οι οποίες πλέον θεωρούνται κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές γι' αυτήν την ανάλυση. Δεύτερον, οποιοσδήποτε σκέφτεται περισσότερες από 2 κάρτες γραφικών στο σύστημα του, θα πρέπει να έχει λύσει το "πρόβλημα" της αυξημένης κατανάλωσης αλλά και της παραγόμενης θερμότητας, διαθέτοντας ένα καλό κουτί και ένα ποιοτικό τροφοδοτικό. Συνεπώς, δυο RX 480 θα πρέπει να αφορούν χρήστες που η ανάλυση της οθόνης τους υπερβαίνει τα 2560 x 1440.
Ας πάμε όμως στην ουσία της κατάστασης. Τι λαμβάνει κανείς με 2 RX 480, και πως τα καταφέρνει η συγκεκριμένη λύση έναντι άλλων περιπτώσεων; Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε το ερώτημα χρησιμοποιώντας την πλέον γνωστή αναλογία: Απόδοση προς τιμή.
Τα παρακάτω στοιχεία βασίζονται στα αποτελέσματα που έχουμε λάβει στα εργαστήρια του HwBox, ενώ οι τιμές που λαμβάνονται υπ' όψη είναι είναι οι μέσες Ευρωπαϊκές τιμές για τις κάρτες που παραθέτουμε. Συνεπώς, η τιμή της RX 480 υπολογίζεται στα 275? - κατά συνέπεια, το κόστος των 2 GPUs φτάνει κοντά στα 550?. Εκεί συναντάμε την λύση της MSI, GTX 1070 Gaming X 8G η οποία κοστολογείται στα 530?, ενώ είδαμε και περιπτώσεις στις οποίες οι RX 480 προσπέρασαν ακόμα και την MSI GTX 1080 Gaming X - η οποία στοιχίζει περίπου 800?. Θα προσπαθήσουμε να εξάγουμε τα συμπεράσματα μας τόσο σε τίτλους όπου λειτούργησε το scaling, όσο και σε εκείνους που δεν λειτούργησε
Στην 2Κ ανάλυση, παρατηρούμε πως η πιο "ακριβή" λύση είναι αυτή της GTX 1080. Σε αυτήν την ανάλυση οι κάρτες των 500? διαθέτουν μια εξαιρετικά καλύτερη αναλογία απόδοσης προς τιμή, με την κάρτα.
Με την πιο ακριβή GPU να τίθεται εκτός σύγκρισης, η πραγματική μάχη βρίσκεται μεταξύ GTX 1070 και των 2 RX 480. Παρατηρούμε λοιπόν μια μόλις περίπτωση όπου το CrossFire έδωσε καλύτερη αναλογία απόδοσης προς τιμής, στις περιπτώσεις όμως που δεν λειτούργησε το κόστος είναι ακόμα χειρότερο και από την αναλογία της GTX 1080. Το αποτέλεσμα αρχίζει και γέρνει υπέρ της μονοπύρηνης λύσης.
Στην 4Κ ανάλυση, αρχικά παρατηρούμε ότι οι επιδόσεις στην κατηγορία κοστίζουν σημαντικά περισσότερο, την ίδια στιγμή που περισσότερες νίκες για το CrossFire setup μας. Και ενώ υπάρχουν εμφατικές διαφορές, υπάρχουν πάλι οι περιπτώσεις όπου δεν απέδωσε τα αναμενόμενα - χαλώντας έτσι σημαντικά την αναλογία.
Συνοψίζοντας λοιπόν, έχουμε μια λύση η οποία καταναλώνει σημαντικά περισσότερη ενέργεια, την ίδια στιγμή που υπάρχουν αρκετά πολλές περιπτώσεις στις οποίες απλώς το CrossFire δεν λειτουργεί. Βάση και της ανωτέρω ανάλυσης, η GTX 1070 θα πρέπει να θεωρείται ξεκάθαρος νικητής: Σταθερή αναλογία απόδοσης/τιμής, εξαιρετική διαχείριση ενέργειας, και ελάχιστες οι περιπτώσεις στις οποίες χάνει από την CrossFire διάταξη.
Τελικό συμπέρασμα: προτιμήστε την μονή κάρτα.
Μια από τις "επίμαχες" συζητήσεις μεταξύ των PC enthusiasts είναι το κατά πόσο αξίζει η χρήση περισσότερων από 2 GPUs στο σύστημά μας. Μέχρι και το DX 11, η κατάσταση για τα multi-GPU configurations ήταν ένα "θολό τοπίο", καθότι κατά ένα μεγάλο ποσοστό η αξιοποίηση του βασιζόταν περισσότερο στους developers του εκάστοτε τίτλου, και έπειτα στον κατασκευαστή (nVidia και AMD) ώστε να προσθέσει στα profiles του οδηγού την υποστήριξη για τον τίτλο.
Το DX12 είναι η απαρχή μιας νέας "φιλοσοφίας" όσον αφορά την αξιοποίηση των διαθέσιμων μονάδων επεξεργασίας - με αρκετά υποσχόμενα θεωρητικά αποτελέσματα. Η είσοδός του όμως στους νεότερους τίτλους γίνεται με αργά βήματα, και μέχρι την πλήρη αποδοχή του έχουμε αρκετό καιρό μπροστά μας.
Επιστρέφοντας στις επίμαχες συζητήσεις, μια από αυτές ήταν η εύρεση του καλύτερου ζεύγους καρτών, που θα προσφέρει επιδόσεις με αρκετά καλή αναλογία απόδοσης ανά ευρώ. Η προηγούμενη έρευνα μας, που βασίστηκε σε 2 GTX 970, ανέδειξε κάποια βασικά θετικά αλλά και αρνητικά στην χρήση multi-GPUs. Δεν χρειάστηκαν παρά ελάχιστοι μήνες ώστε να μεσολαβήσει η κυκλοφορία τόσο των Polaris 10 όσο και των Pascal GPUs ώστε να χρειαστούμε νεότερες απαντήσεις.
Ποιος ο καλύτερος τρόπος ώστε να αξιολογήσουμε βάση των νέων δεδομένων; Το Πλαίσιο σε συνεργασία με την AMD φρόντισαν να μας παρέχουν ένα ζευγάρι από AMD RX 480, για να δούμε αν ο φιλόδοξος νικητής της mainstream κατηγορίας αξίζει να "τα βάλει" με αρκετά ακριβότερες λύσεις.
Το CrossFireX δεν απέχει ιδιαίτερα σε φιλοσοφία σε σχέση με το SLI. Μια όμως από τις σημαντικότερες διαφορές που εντοπίζουμε στις λύσεις των δυο εταιριών είναι το γεγονός πως η AMD πλέον απομακρύνθηκε από την χρήση "γέφυρας" (bridge) ώστε να επικοινωνούν οι κάρτες μεταξύ τους. Αντιθέτως, η AMD βρήκε την λύση της χρήσης του PCI Express bus ώστε να πετύχει τον ίδιο σκοπό, μειώνοντας έτσι ελαφρώς την περιπλοκότητα του setup.
Επιπλέον, κατά την είσοδο του DX12 έχουμε 2 νέα δεδομένα όσον αφορά την επικοινωνία των καρτών, και αυτό ακούει στο όνομα Explicit Multiadapter Control. Επί της ουσίας πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό το οποίο επιτρέπει στο σύστημα να συγκεντρώνει όλες τις διαθέσιμες μονάδες επεξεργασίας γραφικών του συστήματος, ακόμα και τις ενσωματωμένες στον επεξεργαστή, επιτρέποντας έτσι την διασύνδεση μεταξύ τους για ακόμα περισσότερα κέρδη. Αν και προς το παρόν η υποστήριξη γι' αυτήν την τεχνολογία είναι ακόμα σε "βρεφική" ηλικία, θα πρέπει να σημειώσουμε πως είναι ένα χαρακτηριστικό που θα μας απασχολήσει αρκετά στο άμεσο μέλλον, επιτρέποντας μας έτσι να δούμε συστήματα με "μεικτό" multi-GPU setup - χρησιμοποιώντας κάρτες τόσο της AMD όσο και της nVidia, και γιατί όχι και τα ενσωματωμένα γραφικά.
Επιστρέφοντας στο setup μας, η εγκατάσταση των 2 RX 480 απαιτεί μια 6pin PCI-e τροφοδοσία για κάθε κάρτα, όμως κρίσιμη κρίνεται η θέση του δεύτερου PCI Express slot το οποίο θα επιτρέπει στην πρώτη κάρτα να έχει την απαραίτητη ψύξη ώστε να αποφεύγεται το throttling. Στην διάταξή μας, η ASUS Z170 Pro Gaming διαθέτει την δεύτερη θύρα 2 θέσεις μακριά από την πρώτη, αυτό όμως δεν σημαίνει πως θα αποτρέψει την πρώτη κάρτα από υψηλές θερμοκρασίες.
Η διαδικασία της ενεργοποίησης του CrossFire είναι αρκετά απλή υπόθεση, η οποία θα ενεργοποιηθεί από μόνη της μόλις ο driver ανιχνεύσει την παρουσία 2 καρτών. Επιπλέον, μέσα από τις ρυθμίσεις του Crimson driver έχετε την δυνατότητα για εμφάνιση του CrossFire logo στην οθόνη σας, εμφανίζοντας μια σαφή ένδειξη πως το CrossFire λειτουργεί στον συγκεκριμένο τίτλο/benchmark.
Ώρα όμως να περάσουμε στην ουσία, και να δούμε τι έχουν να προσφέρουν δυο Polaris 10XT σε CrossFire διάταξη.
Ξεκινάμε λοιπόν με την αναφορά στα κύρια χαρακτηριστικά τα οποία κρύβονται πίσω από την τεχνολογία των scaling graphics. Παρόλο που οι δυο εταιρίες, nVidia και AMD, παρουσιάζουν την δική τους εκδοχή ως κάτι ξεχωριστό, εν τέλει και οι δυο τεχνολογίες παρουσιάζουν αρκετά κοινά τεχνικά στοιχεία, στα οποία θα αναφερθούμε όσο το δυνατόν σύντομα και περιεκτικά, στις γραμμές που ακολουθούν.
-Τι είναι το Scaling Graphics;
Τόσο μέσω του nVidia SLI όσο και με το AMD CrossFire, έχετε την δυνατότητα να συνδυάσετε 2 έως 4 GPU, μοιράζοντας έτσι τον υπολογιστικό φόρτο που απαιτείται για την σχεδίαση frames. Για κάθε επιπλέον κάρτα, η μέγιστη θεωρητική αύξηση στην απόδοση θα πρέπει να είναι ίση με 2x, όπως όμως θα δούμε και αργότερα δύσκολα επιτυγχάνεται αυτό.
-Ποιες κάρτες μπορώ να συνδυάσω;
Στην περίπτωση της nVidia τα πράγματα είναι απλά, μόνο με μια άλλη πανομοιότυπη κάρτα, δηλαδή μια GTX 980 μόνο με άλλη μια GTX 980 κ.ο.κ. Στην μεριά της AMD, από την άλλη έχετε την δυνατότητα να συνδυάσετε κάρτες της ίδιας κατηγορίας μεταξύ τους, Χ και non-X, παραδείγματος χάρη R9 390 και R9 390X, όχι όμως R9 390 και R9 380.
Και οι δυο περιπτώσεις είναι manufacturer aware, δηλαδή οι κάρτες μπορούν να είναι από διαφορετικούς κατασκευαστές αρκεί να πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις. Παρακάτω υπάρχει αναλυτικός πίνακας για πιθανά CrossFire configurations.
-Τι απαιτείται για να πραγματοποιήσω ένα multi-GPU configuration στο σύστημά μου;
Πρώτο και κυριότερο, θα πρέπει να ελέγξετε αν το σύστημά σας είναι σε θέση να υποστηρίξει κάτι τέτοιο, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει στην διάθεσή του τουλάχιστον δυο φυσικές PCI Express x16 φυσικού μεγέθους slots.
Για την περίπτωση της nVidia, το SLI προϋποθέτει πως τα δυο slots θα λειτουργούν σε τουλάχιστον x8/x8 mode, ενώ στην μεριά της AMD μπορεί να λειτουργήσει με το δεύτερο slot σε x4 mode.
Ένα επιπλέον στοιχείο για τις nVidia κάρτες είναι να έχετε στην διάθεση σας έναν σύνδεσμο, το λεγόμενο και bridge. Η "γέφυρα" είναι μια καλωδίωση που έχει τη μορφή κορδέλας (ribbon) ή πλακέτας (PCB), και η οποία χρησιμοποιείται ως ένας εξωτερικός δίαυλος επικοινωνίας ώστε να συγχρονίζονται οι κάρτες μεταξύ τους. Στην περίπτωση της κορδέλας, αν Ν ο αριθμός των GPUs που έχετε εγκαταστήσει στο σύστημά σας, τότε θα χρειαστείτε N-1 bridges. Για τις nVidia υπάρχουν έτοιμα PCB Bridges για 3-way ή 4-way SLI.
Αντίθετα, η AMD προσπαθεί να εξαλείψει την ανάγκη της γέφυρας. Έτσι, όλες οι τελευταίας γενιάς κάρτες γραφικών της δεν απαιτούν την ύπαρξη γέφυρας, καθώς ο συγχρονισμός των καρτών επιτυγχάνεται εσωτερικά μέσω του PCI Express διαύλου.
Έπειτα θα πρέπει να έχετε εγκατεστημένους τους πιο πρόσφατους drivers, ώστε να έχετε και τα πιο πρόσφατα profiles που θα βελτιστοποιήσουν τον τρόπο του scaling. Πιο συγκεκριμένα για τα profiles θα αναφερθούμε παρακάτω. Τόσο στην λογική της nVidia όσο και της AMD τα προφίλ είναι ενσωματωμένα στους drivers, ενώ τα προφίλ ενημερώνονται σε κάθε νέα κυκλοφορία των drivers.
-Τι περιορισμοί υπάρχουν; Τι θα πρέπει να σκεφτώ πριν κινηθώ σε Multi-GPU configuration;
Δυστυχώς δεν είναι όλα ρόδινα. Πρώτο βήμα που θα πρέπει να σκεφτείτε είναι αν το τροφοδοτικό σας είναι ικανό να καλύψει τις επιπλέον ενεργειακές απαιτήσεις που έχουν οι παραπάνω κάρτες γραφικών σας.
Έπειτα έρχεται το ζήτημα της μητρικής. Εδώ δεν υπάρχει κάποιος γενικός κανόνας, καθώς εξαρτάται από την υλοποίηση που προσφέρει ο κάθε κατασκευαστής. Αρχικά, η μητρική θα πρέπει να είναι σε θέση να προσφέρει περισσότερα από 1 PCI Express 16x physical slots (περισσότερα για τα lanes θα πούμε παρακάτω). Μετά θα πρέπει να υποστηρίζει και την αντίστοιχη τεχνολογία, CrossFire ή SLI. Συνήθως η υποστήριξη αναγράφεται πάνω στην μητρική, αλλά αξίζει να συμβουλευτείτε το site της μητρικής για περισσότερες πληροφορίες.
Σε γενικές γραμμές, μιας και η υποστήριξη για SLI είναι πιο αυστηρή από μεριάς nVidia, μόνο τα high-end chipsets (πχ Ζ170) που προσφέρουν περισσότερα PCI lanes έχουν περισσότερες πιθανότητες για υποστήριξη SLI.
-Τι συμβαίνει με τα lanes; Θα συναντήσω bottlenecks;
Δεν είναι κάτι που μπορεί να απαντηθεί εύκολα, καθώς εξαρτάται από τα πόσα PCI lanes μπορεί να προσφέρει ο επεξεργαστής/chipset σας. Αν κάποια από τις κάρτες σας πέσει σε 8x PCI-E 2.0 δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας, καθώς η επίπτωση στις επιδόσεις είναι πάρα πολύ μικρή. Μεγαλύτερη επίπτωση θα έχει όμως αν πέσει στα 4x, οπότε θα χρειαστεί να επανεξετάσετε αν αξίζει κάποια multi-GPU διάταξη στο σύστημά σας.
Στην περίπτωση που διαθέτετε PCI Express 3ης γενιάς τα πράγματα είναι καλύτερα μιας και υπάρχει διπλάσιο bandwidth σε σχέση με την προηγούμενη γενιά (PCI-e 2.0 x16 = PCI-e 3.0 x8).
Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο οδηγιών της μητρικής σας ώστε να δείτε σε ποιες θύρες και σε τι ταχύτητες θα τρέχουν οι κάρτες σας.
-Τι συμβαίνει με την VRAM; Θα έχω παραπάνω μνήμη με περισσότερες από μια GPU;
Πολύ απλά όχι, η VRAM δεν αθροίζεται. Αυτό που θα συμβαίνει είναι πως ο κάθε πυρήνας έχει στην διάθεση του τα ίδια δεδομένα τα οποία βρίσκονται και στο framebuffer όλων των πυρήνων, με απλά λόγια τα δεδομένα που υπάρχουν στην VRAM μιας κάρτας είναι ακριβώς τα ίδια για όλες τις κάρτες. Μπορεί να ηχεί παράξενα στα αυτιά σας αλλά δεν ισχύει πάντα το "the more, the better". Προς το παρόν, 2GB framebuffer με 386-bit δίαυλο για ένα προ-φορτωμένο 3D περιβάλλον σε αρκετά υψηλή ανάλυση είναι αρκετά ικανοποιητικό. Έτσι είναι λογική επιλογή, καθώς στην αντίθετη περίπτωση που αθροίζονταν οι μνήμες σε ένα ενιαίο σύνολο, θα υπήρχε μια αργοπορία όταν η κάθε κάρτα αναζητούσε και αντλούσε δεδομένα από μια άλλη.
-Σε τι χρησιμεύουν τα profiles;
Τα προφίλ δεν είναι κάτι περισσότερο από μια διάταξη ρυθμίσεων για την εκάστοτε εφαρμογή, και την οποία "συμβουλεύεται" ο driver. Ο driver παίζει τον ρόλο του "τροχονόμου" και είναι αυτός που αναλαμβάνει να τροφοδοτήσει με δεδομένα τις κάρτες. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι (τεχνικές) τροφοδότησης των δεδομένων αυτών και του frame rendering. Οι πιο γνωστές τεχνικές είναι οι εξής:
- Split Frame Rendering (SFR): Η τεχνική αυτή "σπάει" το προς σχεδίαση καρέ σε επιμέρους ισόποσα κομμάτια, έτσι ώστε το καρέ να σχεδιαστεί γρηγορότερα. Το τελικό καρέ συντίθεται στην πρώτη κάρτα και στέλνεται στην έξοδο.
- Alternate Frame Rendering (AFR): Σε αυτή την τεχνική συναντάμε κάτι διαφορετικό. Η κάθε κάρτα αναλαμβάνει να σχεδιάσει από ένα καρέ. Αν δηλαδή η πρώτη κάρτα αναλαμβάνει να σχεδιάσει το πρώτο καρέ, η δεύτερη αναλαμβάνει να σχεδιάσει το επόμενο κ.ο.κ. Τα καρέ αποστέλλονται στην πρώτη κάρτα μέσω των bridges η οποία και αναλαμβάνει τελική σύνθεση και την έξοδο στην οθόνη.
- SLI AntiAliasing (Μόνο nVidia): Σε αυτή την περίπτωση μοιράζεται ο φόρτος του AntiΑliasing προς όλες τις GPUs. Η κάθε κάρτα υπολογίζει ένα σχετικό offset του ίδιου καρέ, η τελική σύνθεση του οποίου γίνεται στην πρώτη κάρτα. Για κάθε επιπλέον κάρτα διπλασιάζεται το βάθος της εξομάλυνσης, με μέγιστο το MSAA 32x που μπορεί να δώσει το Quad SLI. Η τεχνική αυτή χρησιμοποιείται για μεγιστοποίηση της ποιότητας εικόνας παρά για αύξηση των επιδόσεων.
Είναι δυνατόν να υπάρξει και συνδυασμός των τεχνικών. Για παράδειγμα, αν χρησιμοποιηθούν 4 GPUs, μπορούν να χωριστούν σε 2 γκρουπ των 2. Έτσι με την τεχνική AFR το πρώτο γκρουπ αναλαμβάνει την σχεδίαση ενός καρέ και το δεύτερο γκρουπ το επόμενο καρέ, ενώ με την SFR το καρέ "σπάει" στα 2 σε κάθε γκρουπ.
Καμία όμως από τις μεθόδους όμως δεν είναι τέλεια, καθώς μπορούν να εμφανίσουν φαινόμενα όπως το micro-stuttering και input lag. H επιλογή της βέλτιστης μεθόδου γίνεται μέσω των profiles και η οποία μπορεί να είναι ξεχωριστή για κάθε εφαρμογή, αλλά όχι μεταβαλλόμενη κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης.
-Ισχύουν τα προηγούμενα facts για τις Dual-GPU κάρτες (π.χ. Titan Z, R9 295X2, Radeon Pro Duo);
Σε γενικό βαθμό ναι. Μια Dual-GPU κάρτα δεν είναι τίποτα περισσότερο ή λιγότερο από ένα scaling graphics στο ίδιο PCB. Το ρόλο του bridge αναλαμβάνει ένας εσωτερικός controller, ενώ αν η συνολική VRAM είναι Χ MB, θα αναλογούν Χ/2 MB για κάθε πυρήνα. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων όμως μια Dual-GPU κάρτα αποδίδει ελαφρώς χειρότερα σε σχέση με την αντίστοιχη flagship σε SLI/Crossfire, και αυτό συμβαίνει γιατί συνήθως χρησιμοποιούνται χαμηλότεροι χρονισμοί στους πυρήνες ώστε να μην υπερβαίνονται οι ενεργειακές καταναλώσεις και το TDP που μπορεί να ανεχτεί στο σύνολο της.
Tomb Raider
Game Info | |
Developer: | Crystal Dynamics Eidos Montreal |
Graphics Engine: | Crystal Engine |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
Η πασίγνωστη ηρωίδα μας Lara Croft μπαίνει σε νέες περιπέτειες. Αυτή τη φορά, η Lara ως μια νεαρή φοιτήτρια αρχαιολογίας, παγιδεύεται σε ένα άγνωστο νησί που κυριαρχούν το μυστήριο και οι αρχαίοι θεοί του. Η μόνη διέξοδος της Lara από το νησί είναι να κάνει κάτι που κανένας άλλος δεν κατάφερε στο παρελθόν: να λύσει το μυστήριο του θανάτου του θεού Himiko. Θα τα καταφέρει άραγε; Το remake του πασίγνωστου τίτλου ήρθε το 2013 από την Square Enix και αποτέλεσε το reboot μιας αρκετά επιτυχημένης adventure σειράς.
1920 x 1080
Το Tomb Raider είναι ένα από τα benchmarks που προσφέρει άμεσο scaling. Εν προκειμένω, το scaling που παρουσιάζουν οι 2 RX 480 ανέρχεται στο 84%, με τις επιδόσεις να ξεπερνούν την 980 Ti στην Full HD ανάλυση. H απόσταση όμως από τις GTX 970 συνεχίζει να είναι εμφανής.
2560 x 1440
Στην 2Κ ανάλυση τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα, με το scaling εδώ να φτάνει τα επίπεδα του 1.9x έναντι της μονής κάρτας, διατηρώντας το setup σε αρκετά υψηλά επίπεδα απόδοσης.
3840 x 2160
Στην 4Κ ανάλυση το scaling παραμένει εξαιρετικό, με πάνω από 90% αύξηση στην απόδοση. Μερικά FPS μακριά εμφανίζεται το επόμενο multi-GPU setup, αυτό των 2 GTX 970. Η διαφορά των 2 αυτών setups παραμένει παρόμοια με την διαφορά των single καρτών - κοντά στο 10%. Αυτό όμως που αξίζει ανάλυσης είναι η GTX 1070, η οποία είναι μια μονοπύρηνη κάρτα, εμφανίζει όμως αρκετά υψηλά αποτελέσματα.
Bioshock Infinite
Game Info | |
Developer: | Irrational Games |
Graphics Engine: | Unreal Engine 3 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
Το BioShock Infinite είναι ένα first-person shooter και αποτελεί το τρίτο μέρος της σειράς BioShock. Η Irrational Games έβαλε τα δυνατά της ώστε το BioShock Infinite να είναι ένας από τους πιο δυνατούς τίτλους του 2013. Αν και δεν είναι μέρος της ιστορίας των προηγούμενων παιχνιδιών BioShock, σίγουρα διαθέτει παρόμοιο στυλ. Αυτή τη φορά ο Booker αναλαμβάνει μια ιδιαίτερη αποστολή, να μεταφέρει την όμορφη και αρκετά ιδιαίτερη και χαρισματική Elizabeth εκεί που του ζητήθηκε… Τι γίνεται όμως όταν η φαντασία μπλέκεται με την πραγματικότητα…;
1920 x 1080
Στο δεύτερο benchmark παρατηρούμε πως η πραγματική "μάχη" βρίσκεται μεταξύ των 2 RX 480 έναντι της μίας GTX 1070, με τις επιδόσεις των συγκρινόμενων να είναι παρόμοιες.
2560 x 1440
Στην 2Κ ανάλυση παρατηρούμε το πρώτο "προσπέρασμα" που επιτυγχάνει το setup των RX 480 στην GTX 1070. Η διαφορά όμως έναντι των 2 GTX 970 είναι δραματική.
3840 x 2160
Κάτι που συνεχίζεται στην 4Κ ανάλυση. Το dual GPU setup φαίνεται πως παραδίδει παρόμοια αποτελέσματα με τις GTX 1070 και 980Ti.
Alien: Isolation
Game Info | |
Developer: | Sega |
Graphics Engine: | In-house |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2014 |
Στο μακρινό 2137, οι αποικίες έχουν επεκταθεί και πέρα από τον πλανήτη γη. Η Amanda αναζητά πληροφορίες για την εξαφάνιση της μητέρας της και μεταβαίνει στον διαστημικό σταθμό Sevastopol για να βρει τον καταγραφέα πτήσης του χαμένου Nostromo, όμως εκεί θα συνειδητοποιήσει πως ο σταθμός δεν κατοικείται μόνο από ανθρώπους, αλλά και από το Alien που έχει εξολοθρεύσει ένα μεγάλο μέρος του πληρώματος. Θα τα καταφέρει ή θα παγιδευτεί και εκείνη;
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Κλειστή η μάχη και στο Alien Isolation. με τις κάρτες να εμφανίζουν παρόμοια αποτελέσματα στην 4Κ ανάλυση.
Crysis 3
Game Info | |
Developer: | Crytek Frankfurt/Crytek UK |
Graphics Engine: | CryEngine 3 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
24 χρόνια μετά τα γεγονότα του Crysis 2 η Νέα Υόρκη έχει μετατραπεί σε μια αγνώριστη πόλη, ή για την ακρίβεια μια απέραντη… ζούγκλα. Η προσωπικότητα και οι αναμνήσεις του Profet αποθηκεύονται στη Nanosuit, η οποία αφομοιώνει το σώμα Alcatraz και τις αναμνήσεις του, αντικαθιστώντας συνείδηση του… Έχοντας στο πλευρό του τον Psycho από το πρώτο Crysis καθώς και μια ομάδα επίλεκτων στρατιωτών με το Nanosuit, ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο ψάχνοντας για το Alpha Ceph, το απόλυτο ηγέτη των Ceph. Η Electronic Arts αυτή τη φορά έδωσε όσο το δυνατόν περισσότερη έμφαση στα γραφικά του Crysis 3 χτίζοντας μια αρκετά δυνατή μηχανή γραφικών, την Cry Engine 3.
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Ότι παρατηρήσαμε και στα 2 προηγούμενα τεστ, γίνεται εμφανές και εδώ. Οι δυο RX 480 καταφέρνουν να έχουν παρόμοιες επιδόσεις σε σχέση με μια μονή GTX 1070, ποια είναι όμως η λύση που προσφέρει το καλύτερο value for money;
Far Cry Primal
Game Info | |
Developer: | Ubisoft Montreal |
Graphics Engine: | Dunia Engine 2 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2016 |
Η Ubisoft μας ξυπνάει τα πρωτόγονα ένστικτα με το νέο Primal, ένα παιχνίδι που ξεφεύγει από τη πεπατημένη της σειράς Far Cry και μας μεταφέρει σε έναν κόσμο όπου άνθρωποι και θηρία ζουν στον ίδιο χώρο, διψώντας για επιβίωση. Υποδυόμαστε τον Takkar που προσπαθεί να κερδίσει αυτό το παιχνίδι της επιβίωσης σε ένα open world περιβάλλον που κόβει την ανάσα..
1920 x 1080
2560 x 1440
Το CrossFire Setup των δοκιμών μας φαίνεται πως δεν στοχεύει την Full HD ανάλυση, εκεί όπου το overhead φαίνεται πως ευνοεί τις μονοπύρηνες κάρτες. Αντ' αυτού, ανεβάζοντας την ανάλυση, οι 2 RX 480 αρχίζουν να "σκαρφαλώνουν" στην λίστα...
3840 x 2160
Κάτι που ολοκληρώνεται πλήρως στην 4Κ ανάλυση, με το setup να χτυπά σε επιδόσεις όχι μόνο την GTX 1070, αλλά και την κατά πολύ ακριβότερη GTX 1080.
DOOM
Game Info | |
Developer: | id Software |
Graphics Engine: | id Tech 6 |
Graphics API: | Open GL |
Release Year: | 2016 |
Ο άξιος διάδοχος του προηγούμενου παιχνιδιού έρχεται για να μας υπενθυμίσει τι εστί fast paced FPS shooter. Το παιχνίδι σύμφωνα με τους δημιουργούς του στη id Software, προσφέρει βάναυσα διασκεδαστικό gameplay ενώ περιλαμβάνει πλέον λειτουργίες multiplayer για ατελείωτη δράση και κορυφαία OpenGL ή Vulkan γραφικά.
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
To DOOM είναι μια από τις αρκετές περιπτώσεις που το scaling δεν λειτούργησε, δίνοντας χειρότερα αποτελέσματα σε σχέση με την μονή κάρτα. Ο λόγος είναι πως η κύρια κάρτα φαίνεται πως επηρεάζεται από thermal throttling και λειτουργεί σε χαμηλότερη συχνότητα, εξ' ου και τα χειρότερα FPS.
Tom Clancy's The Division
Game Info | |
Developer: | Massive Entertainment, Red Storm Entertainment, Ubisoft |
Graphics Engine: | Snowdrop |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2016 |
Νέα Υόρκη, σήμερα. Μια πανδημία πρωτόγνωρης κλίμακας προσβάλλει την πόλη κατά τη διάρκεια του Black Friday. Οι βασικές παροχές σταματάνε η μια μετά την άλλη και ο χαρακτήρας που είναι μέρος μιας αυτόνομης μονάδας πρακτόρων που στόχο έχει να επαναφέρει τη τάξη. Κύριο στοιχείο που συναρπάζει είναι η λεπτομέρεια της πόλης και τα πλούσια εφέ που δίνουν μια ιδιαίτερη έμφαση στην εικόνα.
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Δεύτερη περίπτωση ανύπαρκτου Scaling. Δυστυχώς, σε αρκετές περιπτώσεις δεν είναι μόνο θέμα driver, αλλά και υποστήριξης από τον developer.
The Talos Principle
Game Info | |
Developer: | Serious Engine 4 |
Graphics Engine: | Croteam |
Graphics API: | Vulcan |
Release Year: | 2014 |
Το The Talos Principle είναι ένα first person puzzle παιχνίδι που αντλεί στοιχεία από άλλα κλασικά παιχνίδια του είδους καθώς και στοιχεία επιστημονικής φαντασίας. Επιπλέον, υποστηρίζει DirectX 11 και Vulkan API και είναι συμβατό με Linux, Windows αλλά και Mac OS X.
1920 x 1080
Τρίτο συνεχόμενο "χτύπημα" για το CrossFire, που για μια ακόμα φορά δεν υποστηρίζεται σε τίτλο.
2560 x 1440
3840 x 2160
Hitman
Game Info | |
Developer: | IO Interactive |
Graphics Engine: | Glacier 2 |
Graphics API: | DX12 |
Release Year: | 2016 |
Στο νέο HITMAN της IO Interactive μπαίνουμε στη θέση ενός σκληροτράχηλου και στυγνού δολοφόνου, του Agent 47 σε ένα ακόμη επεισοδιακό action adventure παιχνίδι με μπόλικα στοιχεία δράσης και stealth κινήσεων τρίτου προσώπου που καθηλώνουν και τους πιο απαιτητικούς. Το παιχνίδι περιλαμβάνει και το πολυπόθητο DirectX 12 API και υπόσχεται βελτιωμένες επιδόσεις σε υποστηριζόμενο hardware.
1920 x 1080
Το Hitman είναι η απόδειξη πως είναι νωρίς ακόμα να μιλάμε για DX12. Η υποστήριξη για multi-GPU είναι πρακτικά ανύπαρκτη, όχι όμως εκ μέρους της AMD που ενεργοποιεί την συγκεκριμένη δυνατότητα στο παλαιότερο API, το DX 11. Στην αρχική μας ανάλυση όμως, το scaling φαίνεται πραγματικά κακό.
2560 x 1440
Η κατάσταση βελτιώνεται στην 2Κ ανάλυση, όπου εδώ παρατηρούμε πραγματικά κέρδη - μόνο όμως με χρήση του DX 11.
3840 x 2160
Στην 4Κ ανάλυση τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Το setup αυτήν την φορά καταφέρνει και ισοφαρίζει σε επιδόσεις την GTX 1080, δείχνοντας σημάδια για ένα εξαιρετικό value for money.
Total War: Warhammer
Game Info | |
Developer: | Creative Assembly |
Graphics Engine: | Total War |
Graphics API: | DX12 |
Release Year: | 2016 |
Η σειρά Total War Warhammer φτάνει στη 10η εκδοχή της και συναρπάζει με την λεπτομέρεια των γραφικών αλλά και το καταιγιστικό turn based gameplay που έχουμε γνωρίσει από αρκετούς τίτλους της σειράς. Στον τίτλο περιλαμβάνονται τέσσερις playable φυλές και άφθονη λεπτομέρεια στον βασικό στρατό αλλά και τις πρόσθετες μονάδες βάζοντας τον gamer στο κέντρο της μάχης! Και πάλι βρίσκουμε την επιλογή για εκτέλεση σε DirectX 12 mode για επιπλέον επιδόσεις ειδικά εάν συνδυάζεται με async compute capable hardware.
1920 x 1080
2560 x 1440
Ο τελευταίος DX12 τίτλος δίνει αρκετά καλή διαφορά μεταξύ minimum και average FPS.
3840 x 2160
Όμοια και στο τελευταίο παιχνίδι των δοκιμών μας, αυτήν την φορά με το DX 12 πλήρως ενεργοποιημένο. Βέβαια, η ενεργοποίηση του απαιτεί προς το παρόν μερικά "πειράγματα" στο settings.ini του παιχνιδιού - όμως παρά την BETA κατάσταση του API τα πρώτα δείγματα είναι απολύτως θετικά. Οι 2 RX 480 πλησιάζουν αρκετά σε επιδόσεις την GTX 1080, ενώ καθιστούν το παιχνίδι πλήρως playable σε αυτήν την ανάλυση έναντι της μονής RX 480.
Benchmarks
Παρόλο που υπάρχουν αρκετές διαφορές στις επιδόσεις των καρτών γραφικών, ελέω φυσικά driver updates, πάντα θα ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά και στα σκορ που έδωσε μια GPU στα πιο γνωστά 3D Benchmarks. Ίσως κατʼ αυτόν τον τρόπο να βοηθιόμαστε όλοι μας περισσότερο ώστε να μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε που στέκεται η συγκεκριμένη κάρτα πάντα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Τα αποτελέσματα που μας έδωσαν οι 2 AMD RX 480 8G είναι τα εξής:
Unigine Heaven, Unigine Valley, CatZilla
Ανάλογα με το εκάστοτε benchmark, λαμβάνουμε διάφορα μηνύματα σχετικά με την απόδοση του CrossFire των RX 480. Στα πρώτα δείγματα οι κάρτες έχουν κοντινές επιδόσεις με την GTX 1070, όταν όμως λειτουργεί το scaling.
3D Mark 11, Vantage, Firestrike
Η σουίτα της FutureMark μας δείχνει πως η συμπεριφορά του setup είναι είτε κοντά είτε καλύτερη από την GTX 1070, μην ξεχνάμε όμως πως τα περισσότερα benchmarks μετράνε στην 1080p ανάλυση - εκεί όπου σαφώς ευνοούνται οι ταχύτερες κάρτες.
Steam VR Perfomance Test
Δραματική βελτίωση έναντι της μιας RX 480 στο SteamVR τεστ. To setup εμφανίζεται καθ' όλα έτοιμο για VR εμπειρίες.
Luxmark v2.0: LuxBall
Το LuxMark είναι ένα free benchmark το οποίο χρησιμοποιεί τις GPGPU δυνατότητες ενός επεξεργαστή γραφικών κάνοντας χρήση του OpenCL, για να κατασκευάσει 3 εικόνες μέσω υπολογισμών. Οι υπολογισμοί αυτοί είναι αρκετά ιδιαίτεροι, καθώς περιλαμβάνουν στοιχεία όπως Ray Tracing και Depth of Field. Τα αποτελέσματα εκφράζονται σε Samples per Second.
Το LuxMark μας δείχνει πως η RX 480 στερείται μονάδων επεξεργασίας. Όταν όμως έχουμε δυο από αυτές, οι επιδόσεις είναι ακριβώς οι διπλάσιες!
SystemCompute C++ AMP
Από την άλλη, υπάρχουν και GPGPU benchmarks που δεν προσφέρουν καθόλου scaling.
GPU Pi 2.1
Στο GPU Pi φαίνεται για μια ακόμα φορά η ικανότητα της AMD σε αυτόν τον τομέα. Οι επιδόσεις είναι παραπλήσιες με μια GTX 1080, ενώ σε σχέση με μια RX 480 οι επιδόσεις φτάνουν ακριβώς τις διπλάσιες.
(σ.σ. Μήπως μια AMD Vega είναι όσο δυο RX 480; )
Κλείνοντας με την αξιολόγηση της σημερινής μας GPU, αξίζει να ρίξουμε και μια ματιά στο ενεργειακό φορτίο αλλά και στην θερμική συμπεριφορά των 2 GPUs. .
Τα αρχικά μας αποτελέσματα είναι μια σαφής προειδοποίηση σχετικά με την θερμοκρασία λειτουργίας των 2 καρτών. Όπως έχουμε αναφέρει και στο αρχικό review της RX 480, το reference σύστημα ψύξης λειτουργεί σε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες. Αναμενόμενα, όταν μια κάρτα φράζει ελαφρώς την μοναδική εισαγωγή αέρα στην πρώτη GPU, τότε αυτή θα βρεθεί σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Ομοίως έπραξε και το setup μας, με τις peak θερμοκρασίες να φτάνουν τους 90 βαθμούς, και την κάρτα αναγκάζεται να δουλέψει στα 1152MHz - πράγμα που σημαίνει πως δεν μπορεί να λειτουργήσει σε αρκετά υψηλά states συχνοτήτων και απαιτείται καλύτερη ψύξη.
Ας εξετάσουμε όμως και την ενεργειακή κατανάλωση του setup. Για τον λόγο αυτό, τοποθετήσαμε ένα Watt-o-meter την πρίζα από την οποία τροφοδοτούνταν το σύστημα δοκιμής μας, και αρχίσαμε τις μετρήσεις σε 2 αρκετά GPU-bound benchmark, τα Heaven και Valley της Unigine.
Την αρχή θα κάνουμε με τα απόλυτα νούμερα, σημειώνοντας ποια ήταν η Peak κατανάλωση που σημείωσε το σύστημά μας.
Όπως είναι αναμενόμενο, οι 2 κάρτες απαιτούν αυξημένη κατανάλωση ενέργειας. Στην προκειμένη περίπτωση, παρατηρήσαμε μια αύξηση που κινήθηκε όμοια με τα επίπεδα του scaling - περίπου γύρω στο 80% παραπάνω, με την μέγιστη κατανάλωση να καταγράφεται και στα 2 τεστ μας στα 438 Watts.
Ας δούμε όμως πως μεταφράζεται η απόδοση προς κατανάλωση στο Power index μας.
Παρά την χρήση της μια παραπάνω κάρτας, το Power Index παραμένει ανεπηρέαστο σε σχέση με την μονή κάρτα. Μόνο που η αλήθεια δεν πηγάζει μόνο από τον έναν ή τον άλλο παράγοντα, αλλά και από τους 2 ταυτόχρονα - και η αλήθεια είναι πως αν και το setup προσφέρει παρόμοιες επιδόσεις με την GTX 1070 - και ενίοτε με την 1080 - καταναλώνει σημαντικά παραπάνω.
Ήρθε η ώρα να φτάσουμε στο τέλος του διερευνητικού μας. Τα multi-GPU setups είναι πάντα μια απορία των απανταχού PC entusiasts, που πάντα προσπαθούν να λάβουν ξεκάθαρη απάντηση σχετικά με την καλύτερη λύση όσον αφορά την απόδοση, πάντα αναλόγως των χρημάτων που θα επενδύσουν.
Θα επιχειρήσουμε να βάλουμε κάποια πράγματα στην θέση τους. Αρχικά, όποιος ενδιαφέρεται για Full HD αναλύσεις, μάλλον θα πρέπει να απορρίψει την ιδέα μιας επένδυσης μεγαλύτερης των 300-350?. Σε αυτήν την κατηγορία τιμής υπάρχουν αρκετές μονοπύρηνες λύσεις, όπως και η μονή RX 480, οι οποίες πλέον θεωρούνται κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές γι' αυτήν την ανάλυση. Δεύτερον, οποιοσδήποτε σκέφτεται περισσότερες από 2 κάρτες γραφικών στο σύστημα του, θα πρέπει να έχει λύσει το "πρόβλημα" της αυξημένης κατανάλωσης αλλά και της παραγόμενης θερμότητας, διαθέτοντας ένα καλό κουτί και ένα ποιοτικό τροφοδοτικό. Συνεπώς, δυο RX 480 θα πρέπει να αφορούν χρήστες που η ανάλυση της οθόνης τους υπερβαίνει τα 2560 x 1440.
Ας πάμε όμως στην ουσία της κατάστασης. Τι λαμβάνει κανείς με 2 RX 480, και πως τα καταφέρνει η συγκεκριμένη λύση έναντι άλλων περιπτώσεων; Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε το ερώτημα χρησιμοποιώντας την πλέον γνωστή αναλογία: Απόδοση προς τιμή.
Τα παρακάτω στοιχεία βασίζονται στα αποτελέσματα που έχουμε λάβει στα εργαστήρια του HwBox, ενώ οι τιμές που λαμβάνονται υπ' όψη είναι είναι οι μέσες Ευρωπαϊκές τιμές για τις κάρτες που παραθέτουμε. Συνεπώς, η τιμή της RX 480 υπολογίζεται στα 275? - κατά συνέπεια, το κόστος των 2 GPUs φτάνει κοντά στα 550?. Εκεί συναντάμε την λύση της MSI, GTX 1070 Gaming X 8G η οποία κοστολογείται στα 530?, ενώ είδαμε και περιπτώσεις στις οποίες οι RX 480 προσπέρασαν ακόμα και την MSI GTX 1080 Gaming X - η οποία στοιχίζει περίπου 800?. Θα προσπαθήσουμε να εξάγουμε τα συμπεράσματα μας τόσο σε τίτλους όπου λειτούργησε το scaling, όσο και σε εκείνους που δεν λειτούργησε
Στην 2Κ ανάλυση, παρατηρούμε πως η πιο "ακριβή" λύση είναι αυτή της GTX 1080. Σε αυτήν την ανάλυση οι κάρτες των 500? διαθέτουν μια εξαιρετικά καλύτερη αναλογία απόδοσης προς τιμή, με την κάρτα.
Με την πιο ακριβή GPU να τίθεται εκτός σύγκρισης, η πραγματική μάχη βρίσκεται μεταξύ GTX 1070 και των 2 RX 480. Παρατηρούμε λοιπόν μια μόλις περίπτωση όπου το CrossFire έδωσε καλύτερη αναλογία απόδοσης προς τιμής, στις περιπτώσεις όμως που δεν λειτούργησε το κόστος είναι ακόμα χειρότερο και από την αναλογία της GTX 1080. Το αποτέλεσμα αρχίζει και γέρνει υπέρ της μονοπύρηνης λύσης.
Στην 4Κ ανάλυση, αρχικά παρατηρούμε ότι οι επιδόσεις στην κατηγορία κοστίζουν σημαντικά περισσότερο, την ίδια στιγμή που περισσότερες νίκες για το CrossFire setup μας. Και ενώ υπάρχουν εμφατικές διαφορές, υπάρχουν πάλι οι περιπτώσεις όπου δεν απέδωσε τα αναμενόμενα - χαλώντας έτσι σημαντικά την αναλογία.
Συνοψίζοντας λοιπόν, έχουμε μια λύση η οποία καταναλώνει σημαντικά περισσότερη ενέργεια, την ίδια στιγμή που υπάρχουν αρκετά πολλές περιπτώσεις στις οποίες απλώς το CrossFire δεν λειτουργεί. Βάση και της ανωτέρω ανάλυσης, η GTX 1070 θα πρέπει να θεωρείται ξεκάθαρος νικητής: Σταθερή αναλογία απόδοσης/τιμής, εξαιρετική διαχείριση ενέργειας, και ελάχιστες οι περιπτώσεις στις οποίες χάνει από την CrossFire διάταξη.
Τελικό συμπέρασμα: προτιμήστε την μονή κάρτα.