AMD RX 480 8GB Review: The mainstream king?
Τα 28nm ολοκλήρωσης στους πυρήνες των καρτών γραφικών αποτελούν επισήμως παρελθόν, και το Πλαίσιο σε συνεργασία με την AMD - τους οποίους και ευχαριστούμε πολύ - φρόντισαν για την διάθεση της RX480 στο εργαστήριο μας, έτσι ώστε να το διαπιστώσουμε από πρώτο χέρι. Αφήνουμε τον πρόλογο, για να περάσουμε στην ουσία.
Τα 28nm ολοκλήρωσης στους πυρήνες των καρτών γραφικών αποτελούν επισήμως παρελθόν, και το Πλαίσιο σε συνεργασία με την AMD - τους οποίους και ευχαριστούμε πολύ - φρόντισαν για την διάθεση της RX480 στο εργαστήριο μας, έτσι ώστε να το διαπιστώσουμε από πρώτο χέρι. Αφήνουμε τον πρόλογο, για να περάσουμε στην ουσία.
Η μετάβαση στις νέες και μικρότερες λιθογραφικές μεθόδους, λήγει επί της ουσίας μια μεγάλη περίοδο όπου η καινοτομία ήταν σπάνιο φαινόμενο, και διάφορα μοντέλα καρτών, με την γνωστή μέθοδο του "rebranding" κατέληγαν να εμφανίζονται μέχρι και δυο σειρές παρακάτω. Τα "τρικ" όμως τελείωσαν για τις δυο εταιρίες, οι οποίες έλυσαν τα προβλήματα κατασκευής και πλέον ρίχνουν στην αγορά τις νέες τεχνολογίες τους.
Μετά την αρχική έλευση των GTX 1080 και GTX 1070 εκ μέρους της nVidia, ήρθε η σειρά της AMD να δείξει την πρόοδο που έχει κάνει. Το άλμα για την "κόκκινη" στην μέθοδο ολοκλήρωσης είναι ελαφρώς μεγαλύτερο σε σχέση με το αντίπαλο στρατόπεδο, καθώς η Global Foundries προχώρησε στα 14nm FinFET. Η κίνηση της nVidia ήταν να δώσει στην αγορά τα 2 κορυφαία μοντέλα της νέας της αρχιτεκτονικής, όμως στην AMD αποφάσισαν να πάρουν έναν διαφορετικό δρόμο: να προσπαθήσουν πρώτα να κατακτήσουν την mainstream αγορά, αφήνοντας για αργότερα το high-end κομμάτι.
Στα πιο πρόσφατα στατιστικά της πλατφόρμας Steam από την Valve, το 95% των gamers παίζουν σε αναλύσεις Full HD 1080p, ή και χαμηλότερες. Χρησιμοποιώντας αυτό το στατιστικό η AMD αποφάσισε πως ήταν μια καλή ευκαιρία να κερδίσει το χαμένο έδαφος, στοχεύοντας ακριβώς στην αγορά του στατιστικού. Και ο τρόπος να το επιχειρήσει αυτό είναι η νέα GPU της, η RX 480.
Το review sample που έφτασε στα γραφεία του HwBox δεν διέθετε κάποια συσκευασία, παρά μόνο το τυπικό αντιστατικό σακουλάκι. Ελλείψει παρελκόμενων, θα εστιαστούμε αποκλειστικά στην reference υλοποίηση της RX 480.
Εμφανισιακά, η RX 480 δανείζεται αρκετά στοιχεία του σχεδιασμού που έφεραν οι R9 Fury (X & Nano) και Radeon Pro Duo, με την απαλή επιφάνεια να κάνει την εμφάνιση της στην κύρια όψη της RX 480, καθώς ξεχωρίζει η έντονη παρουσία του ανανεωμένου Radeon λογότυπου. Αυτήν την φορά βέβαια, έπρεπε να γίνουν αρκετές "θυσίες" όσον αφορά το κόστος του συστήματος ψύξης, οπότε η όλη κατασκευή βασίζεται περισσότερο στο πλαστικό και αρκετά λιγότερο στο μέταλλο.
Το μέγεθος της RX 480 δεν ξεφεύγει από τα συνηθισμένα στάνταρ, αν και σε αυτό οφείλεται το σύστημα ψύξης της, με τις διαστάσεις της να ανέρχονται στα 24,5 εκατοστά σε μήκος και τα 9,5 σε ύψος, με το πλάτος της να είναι ακριβώς όσο 2 PCI slots.
Η εγκατάσταση της κάρτας θα απαιτήσει 1x6pn PCI-e τροφοδοσία από το PSU, κάτι που μαρτυρά τις χαμηλότερες ενεργειακές απαιτήσεις της νέας κάρτας της AMD.
Αναφορικά με το σύστημα ψύξης της reference εκδοχής της RX 480, για μια ακόμα φορά έχουμε να κάνουμε με ένα blower type σύστημα ψύξης. Το σύστημα είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους το 6pin βύσμα τροφοδοσίας δεν βρίσκεται στην άκρη της κάρτας, καθώς το cooler προσθέτει περί τα 6 επιπλέον εκατοστά σε σχέση με τα 18.5 που μετρά το PCB.
Ως ένα blower σύστημα, έχουμε να κάνουμε με ένα κλειστού τύπου σύστημα ψύξης, με τον αέρα να εισάγεται από τον ανεμιστήρα που έχει διάμετρο τα 6 εκατοστά, και εξάγεται αποκλειστικά από το I/O της.
Την "επιμέλεια" της πραγματικής ψύξης αναλαμβάνει μια ψύκτρα αλουμινίου, σχετικά μικρών διαστάσεων, που έχει τοποθετηθεί στο κέντρο του blower συστήματος ψύξης και αναλαμβάνει να δροσίσει τον πυρήνα. Επιπλέον, η βάση του συστήματος ψύξης είναι μεταλλική, προσδίδοντας μεγαλύτερη ακαμψία στην κάρτα, ενώ μέρος της βάσης εφάπτεται με τα VRAM ICs ώστε να τα ψύχει.
Προχωρώντας στα ενδότερα με το PCB πλήρως εκτεθειμένο, παρατηρούμε πως το μήκος του PCB είναι αρκετά κοντύτερο σε σχέση με τις συνολικές διαστάσεις της κάρτας - κάτι που "εμπνέει" για μικρού μεγέθους aftermarket ψύξη.
Στα τεχνικά στοιχεία της κάρτας, το μοντέλο των δοκιμών μας εξοπλίζεται με 8GB GDDR5 μνημών, ενώ το σύστημα τροφοδοσίας είναι ένα απλό VRM έξι φάσεων. Ο Polaris 10 πυρήνας που δεσπόζει στο κέντρο της κάρτας, χρονίζεται από το εργοστάσιο στα 1266 MHz.
Αναφορικά με τις μνήμες, αυτές χρησιμοποιούν "παλαιότερο" πρότυπο GDDR5, ωστόσο είναι χρονισμένα ώστε να παρέχουν τις βέλτιστες δυνατές επιδόσεις. Τα 8 ICs των 1024MB έκαστο παρασκευάζονται από την Samsung (K4G80325FB-HC25 και ολοκληρώνουν τα 8 διαθέσιμα gigabytes VRAM που προσφέρει η RX 480, ενώ χρονίζονται στα 2000MHz (που συντελούν στα effective 8 GTransfers / s).
Τέλος, οι διαθέσιμες έξοδοι ανέρχονται στις 4, ενώ για αρχή παρατηρούμε πως η DVI θύρα λάμπει δια της απουσίας της. Έτσι ξεχωρίζουμε τις εξής ψηφιακές εξόδους:
- 3 x DisplayPort (Version 1.4)
- 1 x HDMI (Version 2.0)
Θα κλείσουμε την αρχική μας παρουσίαση με μια σύντομη ματιά στα specs της AMD RX 480 8GB που θα σας λύσει τυχόν απορίες. Συνεχίζουμε με την παρουσίαση του πυρήνα GP 104 και ύστερα θα καταπιαστούμε με τις επιδόσεις της!
Η Radeon RX 480 αποτελεί την εξέλιξη της AMD και του Radeon Technologies Group στην υιοθέτηση των 14nm FinFET της GlobalFoundries, του εργοστασίου που έχει αναλάβει να φέρει τις κάρτες στη ζωή. Η πρόταση της AMD έρχεται με σημαντικές αλλαγές “under the hood” όπως ανασχεδιασμένη αρχιτεκτονική με στόχο τη βελτίωση των επιδόσεων. Παράλληλα η AMD έχει δουλέψει και σε πολλούς ακόμη τομείς προσφέροντας ένα όσο το δυνατό πιο ολοκληρωμένο προϊόν για την mainstream αγορά με την 4ης γενιάς GCN αρχιτεκτονική.
Έχοντας πρόχειρο το διάγραμμα του πυρήνα Polaris 10 XT βλέπουμε πως η κάρτα αποτελείται από: 1 Graphics Command Processor, 4 Asynchronous Compute Engines και δύο Hardware Schedulers που αποτελούν την κορυφή της πυραμίδας από τα πιο σημαντικά υποσυστήματα του Polaris 10 XT πυρήνα. Ακολουθούν τέσσερις Shader Engines, Geometry Processors και τέλος Rasterizers οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την τοποθέτηση των υφών επάνω στο τρισδιάστατο μοντέλο της σκηνής. Κάθε Shader Engine περιλαμβάνει 36 Compute Units (9 ανά Shader Unit aka 576 Stream Processors/SU) ενώ συνολικά ο πυρήνας διαθέτει 144 Texture Units. Η αρχιτεκτονική ολοκληρώνεται με τα 2MB της L2 Cache καθώς και από 8 αμφίδρομους memory controllers εύρους 32-bit. Κοιτώντας πιο προσεκτικά ένα Compute Unit βλέπουμε και σύμφωνα με την AMD πως έχουν γίνει βελτιώσεις όσον αφορά το prefetch των εντολών βελτιώνοντας την αποδοτικότητα και μειώνοντας τις αναμονές για εργασίες που βρίσκονται στην ουρά αυξάνοντας απλά το μέγεθος του buffer των δεδομένων. Η L2 cache φαίνεται και αυτή βελτιστοποιημένη σε σχέση με το παρελθόν.
Σημαντικό χαρακτηριστικό της νέας αρχιτεκτονικής είναι η ανάθεση ορισμένων CU για χρήση σε διάφορες άλλες εργασίες ίσως άσχετες με τα γραφικά όπως για παράδειγμα το rendering του ήχου (TrueAudio) σε μια 3D σκηνή, κάτι που προσδιορίζεται από τον Hardware Scheduler.
Επιπλέον η βελτιωμένη Geometry Engine λειτουργεί πλέον πιο έξυπνα χάρη στο Primitive Discard Accelerator, μια τεχνική κατά την οποία τα ανούσια renderings σε μια σκηνή να μην χρειάζεται να γίνουν από την αρχή κάτι που θα οδηγήσει σε ταχύτερους χρονισμούς rendering της ίδιας σκηνής. Ένα απλό παράδειγμα μπορεί να δοθεί και με ένα αντικείμενο το οποίο περιστρέφεται ενώ η κάμερα μένει σταθερή προς μια κατεύθυνση. Η μπροστινή πλευρά είναι το κύριο μέρος του rendering όμως το πίσω μέρος που δεν είναι στο οπτικό πεδίο της κάμερας δημιουργείται, καταναλώνοντας πόρους από την όλη διαδικασία.
Παράλληλα, βελτιώσεις υπόκειται και το υποσύστημα της μνήμης όπου ο βελτιωμένος memory controller έχει συνολικό εύρος 256-bit και μέσω των οκτώ 8Gbps chip του 1GB έκαστο ενώ θα υπάρξει και άλλη μια υλοποίηση με 4GB μνήμη που θα αποτελείται από οκτώ chip των 512MB και με χρονισμούς 7Gbps. Παράλληλα, η AMD χρησιμοποιεί τη τεχνική delta colour compression (DCC) για περαιτέρω αύξηση του ωφέλιμου bandwidth.
Από πλευράς εξόδων, η νέα RX 480 του νέου lineup υποστηρίζει κωδικοποίηση HEVC βίντεο 4K 60FPS ενώ προστίθεται και υποστήριξη για τον VP9 Codec της Google. Η κάρτα συνοδεύεται με συνδέσεις HDMI 2.0b και DisplayPort 1.4 υποστηρίζοντας έτσι και panel υψηλού χρόνου απόκρισης όπως και τη τεχνολογία FreeSync. Τέλος, με τις HDR οθόνες να βρίσκονται προ των πυλών, η AMD θεώρησε πρέπον να συμπεριλάβει την ανάλογη τεχνολογία στα specs της RX 480, η οποία λειτουργεί τόσο με την DisplayPort 1.3 όσο και με τη DisplayPort 1.4.
Tomb Raider
Developer: | Crystal Dynamics Eidos Montreal |
Graphics Engine: | Crystal Engine |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
Το πρώτο αποτέλεσμα της RX 480 βρίσκεται στα επίπεδα που αναμέναμε. Η κάρτα προορίζεται για mainstream αναλύσεις, και για αυτήν την ανάλυση η δύναμη της φαίνεται αρκετή. Ωστόσο, υπάρχει αρκετό μπέρδεμα με τον άμεσο ανταγωνισμό. Εδώ θα ξεχωρίσουμε την σαφή τοποθέτηση της ενδιάμεσα των GTX 960 και GTX 970, την ίδια στιγμή που το άλμα των επιδόσεων σε σχέση με την R9 380 είναι εντυπωσιακό. Συγκρίνοντας με το άμεσο παρελθόν της εταιρίας, η RX 480 φαίνεται πως τοποθετείται κοντά στις επιδόσεις της R9 390, και κοντά σε αυτές της 390Χ.
2560 x 1440
Η κατάσταση παραμένει ως έχει, με την RX 480 να αποδεικνύεται καλύτερη της GTX 960, όμως η διαφορά με την GTX 970 είναι αξιοσημείωτη. Από την άλλη, η δύναμη της είναι ικανοποιητική για 2Κ αναλύσεις.
3840 x 2160
Στην 4Κ ανάλυση οι διαφορές μικραίνουν, παραμένουν όμως εμφανείς, για μια ακόμα φορά όμως η RX 480 πλησιάζει την 970, με την τελευταία να έχει στην διάθεση της την μισή χωρητικότητα VRAM.
Bioshock Infinite
Developer: | Irrational Games |
Graphics Engine: | Unreal Engine 3 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
Το τοπίο δεν αλλάζει στο δεύτερο benchmark, με την RX 480 να αποδίδει παρόμοια με την R9 390.
2560 x 1440
Κατάσταση η οποία δεν θα αλλάξει στην 2Κ ανάλυση...
3840 x 2160
... κάτι που συνεχίζεται στην 4Κ ανάλυση. Για δεύτερη φορά πάντως, η απόσταση είναι μικρότερη σε σχέση με τις χαμηλότερες αναλύσεις.
Alien: Isolation
Developer: | Sega |
Graphics Engine: | In-house |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2014 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Για μια ακόμα φορά, RX 480 και R9 390 φαίνεται πως έχουν παραπλήσιες επιδόσεις.
3840 x 2160
Σίγουρα όμως η κύρια ανταγωνίστρια, GTX 970, δεν φαίνεται πως μπορεί να ξεφύγει με διαφορά στην μεγαλύτερη δυνατή ανάλυση.
Crysis 3
Developer: | Crytek Frankfurt/Crytek UK |
Graphics Engine: | CryEngine 3 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
Το μοτίβο αρχίζει να γίνεται πλέον ξεκάθαρο, καθώς παρατηρούμε πως η RX 480 είναι κοντά σε επιδόσεις με την R9 390, όμως η GTX 970 έχει ένα ξεκάθαρο προβάδισμα.
2560 x 1440
Όμοια κατάσταση στην 2Κ ανάλυση...
3840 x 2160
... ενώ ότι παρατηρήσαμε και στα 2 προηγούμενα τεστ, γίνεται εμφανές και εδώ. Μόνο που σε αυτήν την περίπτωση η RX 480 χρειάζεται τα διπλάσια καρέ για να αποδώσει σωστά στην 4Κ ανάλυση, πράγμα που κάνει εμφανές πως σε δυνατούς τίτλους με υψηλή λεπτομέρεια, χρειάζεται αρκετή υποχώρηση στην ποιότητα της εικόνας.
Far Cry Primal
Developer: | Ubisoft Montreal |
Graphics Engine: | Dunia Engine 2 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2016 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Με την ανάλυση να ανεβαίνει, διακρίνεται ο δυνατότερος πυρήνας. Εδώ η υστέρηση της GTX 1070 φτάνει στο 18%...
3840 x 2160
Στον νέο τίτλο δοκιμών μας, η RX 480 τα καταφέρνει ικανοποιητικά σε όλο το φάσμα των αναλύσεων.
Ashes of the Singularity
Developer: | Stardock |
Graphics Engine: | Glacier 2 |
Graphics API: | DX12 |
Release Year: | 2016 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Χωρίς να αλλάζει ιδιαίτερα η ποσοστιαία διαφορά, η 2Κ ανάλυση δίνει σαφές προβάδισμα στην μεγαλύτερη GTX 1080.
3840 x 2160
Όπως είναι εμφανές, το δυνατό στοιχείο της RX 480 είναι οι επιδόσεις της στα 1080p, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει πως ανεβαίνοντας σε ανάλυση η κάρτα δεν μπορεί να τα καταφέρει.
DOOM
Developer: | id Software |
Graphics Engine: | id Tech 6 |
Graphics API: | Open GL |
Release Year: | 2016 |
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Τα δύσκολα μπαίνουν στην 4Κ ανάλυση, εκεί όπου η RX 480 θα χρειαστεί απαραιτήτως μια "ελάφρυνση" στην ποιότητα της εικόνας ώστε τα FPS να βρίσκονται κοντά στην περιοχή των 60.
Tom Clancy's The Division
Developer: | Massive Entertainment, Red Storm Entertainment, Ubisoft |
Graphics Engine: | Snowdrop |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2016 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Το The Division δεν αλλάζει την εικόνα της RX 480. Ικανοποιητικές επιδόσεις μέχρι την QHD ανάλυση...
3840 x 2160
... ενώ παρόμοια είναι η κατάσταση και στην UHD ανάλυση, με την RX 480 να τα καταφέρνει μεν, σίγουρα όμως όχι στην μέγιστη ποιότητα εικόνας.
The Talos Principle
Developer: | Serious Engine 4 |
Graphics Engine: | Croteam |
Graphics API: | Vulcan |
Release Year: | 2014 |
1920 x 1080
Το πρώτο δείγμα του Vulkan API δείχνει πως οι Pacal GPUs έχουν υποερδιπλάσιες επιδόσεις έναντι του Polaris 10, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι επιδόσεις της RX 480 είναι άσχημες.
2560 x 1440
Η διαφορά παραμένει ανεπηρέαστη στην 2Κ ανάλυση...
3840 x 2160
Όπως και στην 4Κ, όπου η RX 480 δείχνει αρκετά ικανή για να ανταποκριθεί στον συγκεκριμένο τίτλο.
Hitman
Developer: | IO Interactive |
Graphics Engine: | Glacier 2 |
Graphics API: | DX12 |
Release Year: | 2016 |
1920 x 1080
Στον δεύτερο DX12 τίτλο μας οι επιδόσεις της RX 480 στα 1080p είναι αρκετά ικανοποιητικές.
2560 x 1440
3840 x 2160
Όμοια και στις μεγάλες αναλύσεις, με την RX 480 να έχει δύσκολο έργο, και χρειάζεται πτώση στην ποιότητα εικόνας για να ανταποκριθεί επάξια.
Total War: Warhammer
Developer: | Creative Assembly |
Graphics Engine: | Total War |
Graphics API: | DX12 |
Release Year: | 2016 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Ο τελευταίος DX12 τίτλος δίνει αρκετά καλή διαφορά μεταξύ minimum και average FPS.
3840 x 2160
Όμοια και στο τελευταίο παιχνίδι των δοκιμών μας, καθώς πλέον μπορούμε να πούμε με σιγουριά πως η RX 480 έχει σαν ιδανικό τις βέλτιστες δυνατές επιδόσεις στην Full HD ανάλυση.
Benchmarks
Παρόλο που υπάρχουν αρκετές διαφορές στις επιδόσεις των καρτών γραφικών, ελέω φυσικά driver updates, πάντα θα ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά και στα σκορ που έδωσε μια GPU στα πιο γνωστά 3D Benchmarks. Ίσως κατʼ αυτόν τον τρόπο να βοηθιόμαστε όλοι μας περισσότερο ώστε να μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε που στέκεται η συγκεκριμένη κάρτα πάντα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Τα αποτελέσματα που μας έδωσε η AMD RX 480 8G είναι τα εξής:
Unigine Heaven, Unigine Valley, CatZilla
Ανάλογα με το benchmark, η RX 480 βρίσκεται είτε σχετικά κοντά σε σχέση με την GTX 970, δεν καταφέρνει όμως να την ξεπεράσει. Αυτή που χτυπά με χαρακτηριστική άνεση είναι η GTX 960, ενώ από το ίδιο "στρατόπεδο" φαίνεται πως ανταποκρίνεται παρόμοια με την R9 390.
3D Mark 11, Vantage, Firestrike
Η επαναληψημότητα σχετικά με την θέση της RX 480 μας δείχνει και την πραγματική θέση της, η οποία τοποθετείται στα επίπεδα της R9 390.
Steam VR Perfomance Test
Έτοιμη για VR εμπειρίες εμφανίζεται η RX 480, όπως μας αναδεικνύει το τεστ του SteamVR.
Luxmark v2.0: LuxBall
Το LuxMark είναι ένα free benchmark το οποίο χρησιμοποιεί τις GPGPU δυνατότητες ενός επεξεργαστή γραφικών κάνοντας χρήση του OpenCL, για να κατασκευάσει 3 εικόνες μέσω υπολογισμών. Οι υπολογισμοί αυτοί είναι αρκετά ιδιαίτεροι, καθώς περιλαμβάνουν στοιχεία όπως Ray Tracing και Depth of Field. Τα αποτελέσματα εκφράζονται σε Samples per Second.
Το πρώτο GPGPU benchmark δείχνει πως η RX 480 βρίσκεται αρκετά κοντά σε performance σε σχέση με τις Maxwell GPUs, όμως σε compute performance οι 390 και 390Χ έχουν μια σαφή απόσταση.
SystemCompute C++ AMP
Ενώ λοιπόν σε γραφικά, η απόδοση της RX 480 είναι όμοια με αυτήν της R9 390, στο compute performance η νεότερη αρχιτεκτονική στερείται επιδόσεων...
GPU Pi 2.1
... κάτι το οποίο φαίνεται και στους χρόνους του GPU Pi, εκεί όπου η διαφορά δεν καλύπτεται ακόμα και αν επιστρατεύσουμε το OC.
Στην παρούσα κατάσταση, οι δυνατότητες υπερχρονισμού μοιάζουν περιορισμένες για την περίπτωση της AMD RX 480 8GB - ένας από τους λόγους είναι η ανύπαρκτη συμβατότητα με 3rd party προγράμματα overclocking, όπως το MSI Afterburner.
Η μόνη λύση που είχαμε στην διάθεση μας είναι το νέο και βελτιωμένο πρόγραμμα διαχείρισης της AMD, που εμφανίζεται μέσα από τα Radeon Settings που παρέχει ο Crymson driver. Πιο συγκεκριμένα, το AMD Overdrive αποτελεί παρελθόν, και στην θέση του έχουμε το Wattman.
Το Wattman είναι το κέντρο διαχείρισης του performance για τις νέες κάρτες της AMD. Μέσα από το νέο UI, έχετε την δυνατότητα να λάβετε λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση της RX 480, αλλά και να επηρεάσετε τις επιδόσεις της.
Έτσι έχετε δυνατότητα παραμετροποίησης της συχνότητας του πυρήνα, των μνημών, καθώς και των τάσεων αυτών. Επιπλέον, μπορείτε να επηρεάσετε την ταχύτητα περιστροφής των ανεμιστήρων θέτοντας minimum και target επίπεδα περιστροφής, καθώς και maximum και target επίπεδα θερμοκρασιών, τα οποία επί της ουσίας θα συγκρατήσουν και την κάρτα σε στενά επίπεδα λειτουργίας.
Προς το παρόν, αυτό που θα μας απασχολήσει είναι η συχνότητα του πυρήνα και τι δυνατότητες μας δίνει. Λόγω του εργοστασιακού συστήματος ψύξης, η RX 480 έδειξε από την αρχή πως δεν έχει αρκετό headroom, καθώς τα επίπεδα θερμοκρασιών ήταν ήδη υψηλά εάν θέλουμε να κρατήσουμε ένα ήσυχο προφίλ λειτουργίας.
Έπειτα από μερικές δοκιμές, το slider της συχνότητας κινήθηκε στο +6.5% όπου ήταν σταθερό, με την τάση στο τελευταίο state να βρίσκεται στα 1150mV. Για να καταφέρουμε όμως σταθερές επιδόσεις, χρειάστηκε να ανεβάσουμε αρκετά το ελάχιστο επίπεδο περιστροφής του ανεμιστήρα, περίπου στο 70% όπου και ήταν αρκετά θορυβώδης. Όλα αυτά για περίπου +100 MHz, με την τελική συχνότητα του πυρήνα να προσδιορίζεται στα 1360 MHz. Αυξάνοντας περισσότερο την περιστροφή του ανεμιστήρα, στο 100% των δυνατοτήτων του που μεταφράζεται στις 5000 RPM τα αποτελέσματα βελτιώθηκαν ελαφρώς, όμως τα επίπεδα θορύβου που παράγει ήταν... μη βιώσιμα.
Στους gaming τίτλους, αυτό μεταφράστηκε σε μικρές διαφορές - που είτε ήταν αμελητέες στις περισσότερες περιπτώσεις, και έφτασε μέχρι τα 5 FPS.
Μικρές και οι διαφορές στα benchmarks, με τον μέσο όρο της αύξησης να κυμαίνεται στο 4%.
Η reference υλοποίηση της AMD μοιάζει να είναι αρκετά thermal limited. Το εργοστασιακό σύστημα δυστυχώς παρέχει αρκετά λιγότερο OC headroom, με το "ταβάνι" να είναι αρκετά χαμηλό. Σε γενικές γραμμές, θα συνιστούσαμε να αποφύγετε το overclocking στην reference κάρτα - αντ' αυτού θα περιμένουμε να δούμε τις δυνατότητες των custom υλοποιήσεων, που θα φέρουν ένα σημαντικά βελτιωμένο σύστημα ψύξης.
Ένας από τους κρίσιμους παράγοντες στην επιλογής μιας σύγχρονης GPU είναι και αυτός της απόδοσης του συστήματος ψύξης. Όταν αναφερόμαστε δε σε high end GPUs με αρκετά αυξημένο κόστος,, τότε ένα μέτριο ή/και θορυβώδες σύστημα ψύξης είναι αυτό που μπορεί να κάνει την διαφορά ή να είναι deal breaker.
To blower style σύστημα της reference RX 480 έχει αρκετά να αποδείξει, κυρίως για τον δρόμο που επέλεξε η AMD όσον αφορά τόσο το θόρυβο, όσο και τις επιδόσεις της. Ας δούμε πως απέδωσε η κάρτα κατά το έντονο load.
Όπως παρατηρείτε από τα παραπάνω screenshots, το σύστημα ψύξης της AMD έχει βελτιστοποιηθεί με βάση τον παραγόμενο θόρυβο, παρά τις θερμικές επιδόσεις. Εδώ παρατηρούμε πως η κάρτα έφτασε μέχρι και τους 86 βαθμούς στο μέγιστο, με τον ανεμιστήρα ωστόσο να κινείται περίπου στο 65% των δυνατοτήτων του.
Μιλώντας για τον ανεμιστήρα, η συμπεριφορά του blower συστήματος χρήζει μιας διαφορετικής ανάλυσης. Κατά τις μετρήσεις μας με το dB meter, παρατηρήσαμε πως στις χαμηλές περιστροφές τα επίπεδα θορύβου που παράγει είναι πλήρως αποδεκτά, ενώ βάση του προφίλ της κάρτας δεν αναμένουμε να κινηθεί περισσότερο από το 70%. Από εκείνο το σημείο όμως, ο ανεμιστήρας κάνει έντονη την παρουσία του και γίνεται αρκετά θορυβώδης, με τον ήχο που παράγει να αγγίζει αρκετά υψηλά και μη αποδεκτά επίπεδα.
Σε κάθε περίπτωση, βάση των στοκ προδιαγραφών τα επίπεδα του θορύβου είναι ικανοποιητικά.
Κλείνοντας με την αξιολόγηση της σημερινής μας GPU, αξίζει να ρίξουμε και μια ματιά στο ενεργειακό φορτίο που παράγει η RX 480. Όντας μια από τις πρώτες κάρτες γραφικών που κάνουν χρήση της νεότερης λιθογραφικής μεθόδου, αναμένουμε σημαντικές διαφορές στα power savings, εννοείται φυσικά προς το καλύτερο.
Για τον λόγο αυτό, τοποθετήσαμε ένα Watt-o-meter την πρίζα από την οποία τροφοδοτούνταν το σύστημα δοκιμής μας, και αρχίσαμε τις μετρήσεις σε 2 αρκετά GPU-bound benchmark, τα Heaven και Valley της Unigine.
Την αρχή θα κάνουμε με τα απόλυτα νούμερα, σημειώνοντας ποια ήταν η Peak κατανάλωση που σημείωσε το σύστημά μας.
Τα power savings είναι εμφανή με την νεότερη αρχιτεκτονική της AMD. Ενώ παρατηρούμε μια πτώση στην συνολική κατανάλωση σε σχέση με την R9 380 που αντικαθιστά, δεν πρέπει να ξεχνάμε το γεγονός ότι προσφέρει σχεδόν διπλάσιες επιδόσεις από τον προκάτοχό της στην mainstream κατηγορία.
Ας δούμε όμως πως μεταφράζεται η απόδοση προς κατανάλωση στο Power index μας.
Αναμενόμενα, το Performance per watt index είναι σημαντικά βελτιωμένο στην νέα γενιά της AMD. Ωστόσο, πρέπει να γίνουν αρκετά βήματα ακόμα ώστε να φτάσει τα επίπεδα της Pascal αρχιτεκτονικής!
Ήρθε η ώρα να βγάλουμε την τελική απόφαση για την RX 480. Γνωρίζουμε το hype που δημιουργήθηκε από την στιγμή της ανακοίνωσης της κάρτας, όμως το εμπάργκο έληξε στις 29 Ιουνίου 2016 και πλέον, με ολοκληρωμένες τις δοκιμές μας, ήρθε η ώρα να διατυπώσουμε την άποψή μας.
Οι επιδόσεις της RX 480 δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο, ούτε πιο εντυπωσιακό στοιχείο της. Η νέα GPU της AMD στοχεύει στο mainstream κοινό που χρησιμοποιεί Full HD ανάλυση στην οθόνη του - κοινό στο οποίο είχε ιδιαίτερη απήχηση η GTX 970 την περίοδο των εορτών που προηγήθηκαν. Και, επί της ουσίας, αυτή ήταν η περιοχή των επιδόσεων που στόχευε η AMD με τον Polaris 10 πυρήνα της. Συνολικά, η κάρτα τα καταφέρνει εξαιρετικά στα 1920x1080 με αρκετά υψηλά επίπεδα λεπτομέρειας και φίλτρων, ενώ για την QHD και UHD (4K) ανάλυση οι επιδόσεις της δεν απογοητεύουν, αν και θα πρέπει να γίνουν υποχωρήσεις στην ποιότητα της εικόνας ώστε η RX 480 να τα καταφέρει. Παράλληλα, παρατηρήσαμε πως έχουν γίνει σημαντικές πρόοδοι στην διαχείριση ενέργειας: το Polaris 10 απαίτησε λιγότερη ενέργεια έναντι της R9 380 των δοκιμών μας, όμως οι επιδόσεις φτάνουν ή και ξεπερνούν το +40%, κάτι που δείχνει πόσο επωφελήθηκε η AMD από την νέα κλίμακα ολοκλήρωσης.
Στο δια ταύτα όμως: Για ποιον προορίζεται η νέα κάρτα γραφικών της AMD; Βάση των δοκιμών μας, οι επιδόσεις που φέρνει το Polaris 10 είναι μια σημαντική αναβάθμιση έναντι της προηγούμενης x80 σειράς. Για τους κατόχους όμως R9 2/390, 2/390X, καθώς και τον μεγάλο "αντίπαλο", την GTX 970, η RX 480 δεν είναι λόγος αναβάθμισης, με την κάρτα να παραδίδει σχεδόν παρόμοια αποτελέσματα με τις προαναφερθείσες. Εκεί που η RX 480 δείχνει την ανωτερότητά της είναι στις αμέσως "χαμηλότερες" GPU, τις R9 380 και GTX 960.
Τι είναι αυτό που καταφέρνει λοιπόν η RX 480: Να κάνει τις επιδόσεις της upper-mainstream κατηγορίας λίγο πιο προσιτές στον μέσο χρήστη, ρίχνοντας ελαφρώς το κόστος που έχουν αυτές οι επιδόσεις. Πλέον, με την RX 480 το gaming στα 1080p με αρκετά υψηλά επίπεδα λεπτομέρειας είναι εφικτό με χαμηλότερο κόστος - και αυτό είναι το κέρδος της κάρτας.
Από τα αρνητικά στοιχεία που παρατηρήσαμε στην reference υλοποίηση της κάρτας, σίγουρα είναι το σύστημα ψύξης. Αν και το προφίλ του ανεμιστήρα κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα θορύβου, η θερμική συμπεριφορά της κινήθηκε σε αρκετά υψηλά επίπεδα - δίνοντας της έτσι ελάχιστο OC headroom. Κύριος "υπαίτιος" φαίνεται πως είναι η αρκετά μικρών διαστάσεων αλουμινένια ψύκτρα, η οποία δεν αρκεί για να κρατήσει τον πυρήνα σε αρκετά χαμηλότερες θερμοκρασίες. Μιλώντας για OC headroom, ένας από τους κυριότερους λόγους για τους οποίους δεν είχαμε μεγάλες βελτιώσεις, ήταν το γεγονός πως η κάρτα εμφανίζεται να είναι thermal-limited, πράγμα που επιβεβαιώθηκε όταν μεγιστοποιώντας την περιστροφή του ανεμιστήρα λάβαμε καλύτερα αποτελέσματα. Κατά συνέπεια, αναμένουμε την εμφάνιση των custom υλοποιήσεων για να δούμε τις πραγματικές δυνατότητες του Polaris 10, τόσο θερμικά όσο και από άποψης overclocking.
H RX 480 8GB εμφανίζεται στην Ευρωπαϊκά καταστήματα στην τιμή των 270?, την ίδια στιγμή που στην Ελλάδα κάνει την εμφάνισή της στα 310?. Η "μάχη" με την GTX 970 είναι σκληρή, με την λύση της AMD να φαίνεται να κερδίζει ελαφρώς στα σημεία απόδοσης προς τιμή. Για τους 1080p gamers, η νέα πρόταση της AMD φαίνεται πως παρουσιάζει ένα πολύ καλό value proposition - όλα αυτά εν αναμονή της απάντησης από την nVidia.