Valve: To PC Gaming και ο υποτιθέμενος "θάνατός" του
"Το PC πλέον δεν έχει μέλλον. Το PC είναι μόνο για χαλαρά παιχνίδια και όχι για τους hardcore gamers. Η αγορά των PC πεθαίνει."
"Το PC πλέον δεν έχει μέλλον. Το PC είναι μόνο για χαλαρά παιχνίδια και όχι για τους hardcore gamers. Η αγορά των PC πεθαίνει."
Αυτές είναι μόνο μερικές από τις εκφράσεις που ακούμε εδώ και αρκετό καιρό από τους καταστροφολόγους του διαδικτύου και όχι μόνο, που σπεύδουν να σκάψουν το λάκο μέσα στον οποίο θα ενταφιαστεί το PC Gaming σαν ύπαρξη. Συνήθως αυτοί οι άνθρωποι είναι οι ίδιοι που προέβλεψαν την παρακμή και το τέλος των Adventure Games και των RTS, μόνο που διαψεύστηκαν οικτρά όταν τίτλοι σαν τα Syberia, Schizm, Farhenheit, Dreamfall The Longest Journey, Warhammer 40K Dawn of War, Company of Heroes, Command n Conquer 3, και άλλα πολλά τρανά παραδείγματα, ξεπήδησαν από τις "στάχτες" που οι ίδιοι εναπόθεσαν.
Έτσι λοιπόν και εδώ, στην περίπτωσή μας, μάλλον αυτά που ακούγονται δεν είναι και πολύ αντικειμενικά, αλλά δυστυχώς τείνουν να έχουν μια μεγάλη επιρροή στις μάζες, οι οποίες σκύβουν το κεφάλι και δέχονται ως ήδη νεκρή, την πλατφόρμα που γέννησε τις σημαντικότερες στιγμές στα "ηλεκτρονικά" παιχνίδια.
Σε αυτό το άρθρο του HWBOX.gr, παραθέτουμε σημαντικά αποσπάσματα από τη συνέντευξη που είχαν οι άνθρωποι του ShackNews με τον Doug Lombardi της Valve, μιας από τις σημαντικότερες εταιρείες αυτή τη στιγμή στο χώρο του PC Gaming. Αυτό το άρθρο, αν και ομολογουμένως μεγάλο σε έκταση, αξίζει της πλήρους προσοχής μας, μιας και όσα γράφονται μέσα δείχνουν τους λόγους και τις αιτίες για τις οποίες κάποιοι άνθρωποι ψεύδονται για το δήθεν "θάνατο" της αγαπημένης μας πλατφόρμας.
Σβήνει το PC Gaming...?
Σε ένα συνέδριο που πρόσφατα πραγματοποίησε η Electronic Arts, η ευκαιρία για μια συνέντευξη για το μέλλον των PC ήταν κάτι που δε θα μπορούσαν να χάσουν οι υπεύθυνοι του ShackNews. Και πόσο μάλλον όταν αυτή η συνέντευξη θα ήταν με τον Αντιπρόεδρο του Marketing τμήματος της Valve, της εταιρείας που μας έχει χαρίσει τα εξαιρετικά Half-Life. Έτσι, καθώς η house μουσική έσβηνε όπως η νύχτα προχωρούσε, η διάθεση για συζήτηση άνοιξε, προκαλώντας εν τέλει ένα χείμαρρο ερωτήσεων και απαντήσεων και από τις δύο πλευρές.
- Σας έχει κουράσει ποτέ αυτό το όλο θέμα με τις ιστορίες περί του "θανάτου του PC Gaming"?
Doug Lombardi: Βασικά, για να λέμε την αλήθεια, γελάμε με την όλη κατάσταση. Εξαιτίας του ότι είναι λίγο ειρωνία το όλο θέμα, μιας και είμαστε τυχεροί να είμαστε εκπληκτικά επιτυχημένοι στο χώρο αυτό. Τα παιχνίδια μας πήγαν πολύ καλά, εξαιρετικά καλά. Το Steam απογειώθηκε και έγινε μια ολόκληρη νέα επιχείρηση για εμάς. Η Valve ποτέ δεν ήταν σε τόσο καλή κατάσταση - κι όμως, αυτό που ακούμε συνέχεια είναι ότι στον κόσμο του PC, θα πέσει ο ουρανός στα κεφάλια μας. Εμείς τι να πούμε? Κάνουμε αυτή τη δουλειά εδώ και 10 χρόνια - 12 χρόνια για να είμαστε ακριβείς, απλά βγάλαμε το πρώτο μας παιχνίδι πριν μια δεκαετία - και ποτέ ξανά δεν είμασταν τόσο καλά, και οικονομικά αλλά και σε άλλους τομείς. Η εταιρεία τώρα έχει 160 άτομα - όταν βγάλαμε το Half-Life είμασταν 20 άτομα εδώ μέσα. Έχουμε πολλαπλά project στη λίστα μας - αλλά πάντα παραμένουμε στην ανάπτυξη ενός τη φορά.
Ένα screenshot από τo Half-Life 1
Ειλικρινά δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί η ιστορία αυτή βρίσκει νέο έδαφος και συνεχίζεται με το πέρασμα του χρόνου. Δεν βλέπουν τι γίνεται με το World of Warcraft και τα οικονομικά της Blizzard? Βέβαια είναι δύσκολο να έχουμε πάντα παιχνίδια τέτοιας επιτυχίας, αλλά όπως ξέρετε, το να βγαίνεις νικητής σε μια κατηγορία πάντα, σε ότι και να κάνεις, θέλει πολύ και σκληρή δουλειά.
Αλλά ο κόσμος δεν κοιτάει σωστά τα δεδομένα. Η NPD που όλοι κοιτάνε, βγάζει τα στατιστικά των πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική. Και ο κόσμος λέει - να η εικόνα παγκοσμίως. Αυτό είναι μέγα λάθος. Οι άνθρωποι αυτοί απλά κάνουν τη δουλειά τους και κάποιοι την παρερμηνεύουν. Στη Γερμανία για παράδειγμα, οι πωλήσεις των προϊόντων για PC έχουν διαλύσει τον ανταγωνισμό στα παιχνίδια των άλλων πλατφόρμων, με ίσως πιθανή εξαίρεση μόνο το DS. To PC απλά εξαφανίζει, σκοτώνει όλες τις κονσόλες επόμενης γενιάς. Αλλά δυστυχώς ο κόσμος κοιτάει μόνο το γεγονός ότι έπεσε η κίνηση στο WoW και αμέσως οδηγείται στο να βγάλει λάθος συμπέρασμα. Αν είναι δυνατόν - δείτε τι κάνει η Popcap με τα Bejeweled και το Peggle και όλα αυτά τα παιχνιδάκια για το PC - αλλά αυτά δεν βρίσκονται μέσα στη λίστα της NPD...
Ένα screenshot από τo Half-Life 2
Αν κάποιος πάει και ψάξει ότι συμβαίνει στην πλατφόρμα του PC από πλευράς πωλήσεων και τα προσθέσει όλα μαζί, θεωρώ πολύ πιθανό να έχουμε ένα νούμερο το οποίο θα ξεπερνά τις πωλήσεις όλων των κονσολών μαζί, εκτός του DS. Εδώ, οφείλουμε να παραδεχτούμε τη Nintendo, το DS πουλάει τόσο πολύ που δεν έχει ανταγωνισμό. Αλλά όταν μιλάμε για τα Wii, PS3 και 360, όλα μαζί δεν μπορούν να φτάσουν το PC - στη χειρότερη να το ισοφαρίζουν - σε ποσά χρημάτων που διακινούνται.
Έτσι λοιπόν, κοιτάμε τέτοιες φήμες και γελάμε. Πάμε μια χαρά, η Popcap πάει καταπληκτικά, η Blizzard τυπώνει χρήμα εκεί κάτω...Κουνάμε τα κεφάλια μας και λέμε, εντάξει, κάποια στιγμή κάποιος θα γράψει για το τι συμβαίνει πραγματικά και οι αντιλήψεις θα αλλάξουν.
- Ενδιαφέρουσα η χρήση της λέξης "αντίληψη". Είναι αυτό ένα πρόβλημα αντίληψης?
Doug Lombardi: Είναι 100% πρόβλημα αντίληψης. Για να καταλάβετε πως έχει το πράγμα: Η Microsoft έχει ένα στρατό από άτομα στις Δημόσιες Σχέσεις που δουλεύουν για αυτήν. Αυτοί, έχουν από πίσω τους ακόμα δυο εταιρείες που είναι κι αυτές δυο στρατοί ακόμα. Για τη Nintendo δεν είμαι σίγουρος, αλλά φαντάζομαι το ίδιο συμβαίνει. Η Sony, τα ίδια και χειρότερα. Το PC? Δεν έχει κανέναν...Το μόνο που έχει το PC είναι ανθρώπους σαν εμάς, που στον ελεύθερο χρόνο μας, μιλάμε σε ανθρώπους σαν εσάς. Αυτό που εννοώ είναι ότι, αν είχαμε εκατοντάδες ανθρώπους, σε όλο τον κόσμο να σας λένε κάθε μέρα γιατί το PC είναι μια καταπληκτική πλατφόρμα, η αντίληψή σας θα ήταν διαφορετική.
- Για τη βελτίωση της αντίληψης του κόσμου, τι πιστεύετε για κάτι όπως η PC Gaming Alliance? Πρόσεξα ότι εσείς δεν μπήκατε μέσα σε αυτή τη συνεργασία. Υπάρχει κάποιος λόγος για αυτό? Βλέπετε κάποιο καλό να βγαίνει από την PCGA?
Doug Lombardi: Θα δούμε. Θέλω να πω, πιστεύω πως είναι πολύ καλό το γεγονός ότι ένα group από τους μεγαλύτερους παίχτες στο χώρο μαζεύτηκαν και προσπαθούν να λύσουν το πρόβλημα. Εμείς είμαστε πολύ απασχολημένοι με το Steam και την ανάπτυξη των παιχνιδιών μας. Γι αυτό κυρίως απέχουμε - βέβαια αν θέλουν τη γνώμη μας θα τη δώσουμε και εννοείται αν χρειαστούν βοήθεια θα είμαστε εκεί - απλά όχι για να γεμίσουμε ακόμα μια θέση στο τραπέζι. Είμαστε 100% ανοιχτοί σε αυτό, θέλουμε να πετύχει, αλλά μέχρι να βρούμε ένα σοβαρό λόγο να μπούμε μέσα, θα κάτσουμε στον πάγκο με τους υπόλοιπους και θα τους ευχηθούμε καλή τύχη.
Και το εννοώ αυτό, τους το ευχόμαστε πραγματικά. Όπως είπα, το ζήτημα είναι θέμα αντίληψης και αν, όπως η PCGA λέει, ξεκινήσει μια κίνηση με ένα ενωμένο τμήμα δημοσίων σχέσεων, εμείς θα είμαστε εκεί για να βοηθήσουμε. Θα κάνουμε τα πάντα για να βοηθήσουμε - επειδή δεν είμαστε στην ομάδα δεν πάει να πει ότι απέχουμε τελείως.
To logo του νέου παιχνιδιού της Valve, Left 4 Dead
- Προβλέπετε μια "ανάσταση" του PC Gaming στον ορίζοντα?
Doug Lombardi: Νομίζω ότι μπορείτε να τη δείτε μέσα σε αυτό το χώρο. Δεν είμαι σίγουρος για το πόσα ακριβώς παιχνίδια παρουσιάστηκαν, αλλά νομίζω ότι εδώ μέσα έχουμε 8 νέους τίτλους για το PC και 3 για τις κονσόλες?
- Ναι, πάνω σε αυτό θα θέλαμε να ρωτήσουμε.
Doug Lombardi: Είναι τμήμα της εκστρατείας της ΕΑ για την επερχόμενη Ε3. Νομίζω το είδατε και πέρσι - οι μεγάλοι τίτλοι που παρουσιάστηκαν, όπως το Orange Box, το Crysis και το WoW: Burning Crusade, πήγαν εξαιρετικά καλά. Νομίζω πως και φέτος θα δείτε κάτι τέτοιο με τα Left 4 Dead, Spοre, Battlefield Heroes, κτλ. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που φτιάχνουν εξαιρετικά προϊόντα για το PC. Άνθρωποι που έφτιαχναν παιχνίδια για το PC από το 1993 αν θυμάμαι καλά?
Ένα screenshot από το Left 4 Dead
Τα πράγματα πάνω κάτω έχουν ως εξής: Οι κονσόλες βγαίνουν στην αγορά, οι υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων βγαίνουν και λένε πως το PC πεθαίνει και άλλα τέτοια διάφορα, ανεβάζουν τις πωλήσεις στην κονσόλα, η κονσόλα αρχίζει να γερνάει σιγά σιγά, τα PC αρχίζουν να ξεπερνάνε σημαντικά τις κονσόλες σε γραφικά και μεγαλύτερες παραγωγές. Αυτή τη στιγμή είμαστε περίπου στη μέση του κύκλου της ζωής των κονσολών? Οπότε ναι, ο τροχός θα γυρίσει υπέρ του PC, με τίτλους όπως το Left 4 Dead, το Spore, αυτά που ετοιμάζει η Id, όλα θα βγουν και θα κάνουν τον κόσμο να λέει "Πωπω, τα γραφικά στις κονσόλες είναι χάλια".
- Θεωρείτε ότι οι απαιτήσεις ενός PC είναι ένας σημαντικός παράγοντας στο πρόβλημα αυτό της αντίληψης του κόσμου για το PC?
Doug Lombardi: Ναι φυσικά, θεωρώ ότι είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Το πιστεύω ότι είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Βλέπετε, θέλουμε να είμαστε υπεύθυνοι εδώ στη Valve. Από το Half Life 1, προσπαθήσαμε να φτιάξουμε ένα τίτλο που ακόμα και ένα μέσο PC θα μπορούσε να τον παίξει και ο χρήστης να τον ευχαριστηθεί. Σαφώς βέβαια δε θα έχουν οι τίτλοι μας τα καλύτερα γραφικά ούτε κάθε Shader που υπάρχει, έτσι ώστε να εντυπωσιάζουν τον παίχτη. Αλλά θα έχουν ένα αξιοπρεπέστατο framerate, όλα τα τέρατα και τα πλάσματα θα είναι εκεί, ο διάλογος θα είναι εκεί, η υπόθεση θα είναι εκεί, το gameplay, ότι κάνει ένα παιχνίδι μια απολαυστική εμπειρία.
Μέσω του Steam, παίρνουμε όλα αυτά τα δεδομένα από την έρευνα που κάνουμε για το Hardware που έχουν τα PC στον κόσμο. Έτσι κάθε έξι μήνες δημοσιεύουμε τα αποτελέσματα μιας έρευνας που αποτελείται από πάνω από ένα εκατομμύριο PC τη φορά. Ο λόγος που τα δημοσιεύουμε είναι απλός - για να βοηθήσουμε τους υπόλοιπους να καταλάβουν πως είναι η κατάσταση στην αγορά των PC.
Μια εικόνα από το Steam
Και φυσικά, όχι, δεν μπορούμε να κόψουμε την υποστήριξη του DirectX 9 ακόμα. Υπάρχει ένα 70% ανθρώπων που παίζουν μέσω Steam σήμερα, που τρέχουν ακόμα τα παιχνίδια τους με DX 9 κάρτες. Έτσι, πρέπει μαζί με αυτό να συνυπολογιστεί το μέγεθος και η ταχύτητα της RAM και οι CPU που έχουν οι Gamers, έτσι ώστε να έχουμε μια καθαρή εικόνα για το τι πρέπει να κάνουμε στο επόμενό μας παιχνίδι.
Παλιά τα πράγματα ήταν κάπως περίεργα. "Ωραία, μας είπαν εδώ τι θα πουλήσουν οι τυποι από τις κάρτες γραφικών και οι τυποι από τους επεξεργαστές, και εδώ είναι μια Βουντού Κρυστάλλινη Σφαίρα για να μας πει τι θα κάνουμε εμείς και ποια ρότα να ακολουθήσουμε". Σήμερα, με το Steam, τα πράγματα άλλαξαν. Οι στατιστικές που βγαίνουν από μέσα του, με τις αλλαγές που γίνονται στο hardware κατά καιρούς, μας έκαναν ικανούς να μπορούμε να προβλέψουμε ακριβώς τι πρέπει να κάνουμε.
Δείτε τι έγινε με το Orange Box. Μας έστελναν e-mail που μας ευχαριστούσαν για το Portal: "Το έβαλα στον τριών χρονών PC μου και έπαιζε τέλεια". Αυτό βοηθάει τη βιομηχανία του PC. Όταν ένα παιχνίδι όμως βγαίνει και δεν παίζει με τίποτα, αλλά θέλει ότι τελευταίο κυκλοφορεί για να παίξει, καταστρέφει την εικόνα των PC - γιατί την επόμενη φορά ο πελάτης θα το σκεφτεί και θα πει: "Θα πάω να πάρω μια κονσόλα που ξέρω ότι τουλάχιστον θα το παίξει καλά, κι ας μη φαίνεται ακριβώς όπως στο PC".
Ένα screenshot από το Portal
Αυτό που εννοώ και η Valve εννοεί είναι ότι ο κόσμος πρέπει να κάνει λίγο καλύτερη δουλειά στον τομέα της κατανόησης του που βρίσκονται οι Gamers από πλευράς Hardware και νοοτροπίας, να είναι πιο ειλικρινείς στα System Requirements που βάζουν στο κουτί και να πάρουν επιτέλους την απόφαση και να πουν: "Το Gameplay είναι το βασικό, η απόδοση είναι αμέσως μετά και τα γραφικά κάπου στο πίσω μέρος". Ένα μικρό βήμα πίσω δεν κάνει κακό. Μας το λέγανε βέβαια για το Portal π.χ., ωραίο παιχνίδι αλλά δεν ήταν και το ομορφότερο. Ναι, οκ, πούλησε σαν τρελό, τιτλοφορήθηκε ως Game of the Year από πάνω από 30 περιοδικά και πολλοί από τους ανθρώπους που το έπαιξαν και το τελείωσαν μου είπαν ότι πέρασαν υπέροχα. Αυτό το προτιμώ χίλιες φορές περισσότερο από το να έχω ανθρώπους που θα μου λέγανε ότι ήταν το ομορφότερο παιχνίδι που βγήκε αυτή τη χρονιά.
- Ποιος φταίει για αυτό το θέμα? Είναι στο χέρι των κατασκευαστών Hardware που θέλουν να διαφημίσουν τα προϊόντα τους ή είναι στο χέρι των Developers να βάλουν λογικές απαιτήσεις στο παιχνίδι τους?
Doug Lombardi: Προσωπικά πιστεύω ότι την ευθύνη την έχουν 100% οι Developers. Όλο το λάθος είναι δικό τους. Οι άνθρωποι στις εταιρείες των καρτών γραφικών απλά πάνε την τεχνολογία παρακάτω, κρατώντας τις τιμές στις low-end κάρτες σε ένα καλό σημείο. Αν είσαι τύπος που τα σκάει, πας και παίρνεις μια κάρτα 400 δολαρίων και μόλις βγει το Left 4 Dead, φωνάζεις τους φίλους σου για μια μπύρα και τους δείχνεις το καυτό σου μηχάνημα και τα super γραφικά και τους τρέχουν τα σάλια. Αλλά αν είσαι ένας απλός χρήστης, που θέλει ένα καλό PC για λιγότερο από ένα χιλιάρικο δολάρια, που να παίζει και κανα παιχνίδι, πρέπει να υπάρχει και μια κάρτα γραφικών για αυτόν. Η κάρτα λοιπόν υπάρχει. Εμείς πρέπει να φτιάξουμε το παιχνίδι, αυτή είναι η δουλειά μας.
Ένα ακόμα screenshot από το Left 4 Dead
Είναι μια επιχειρηματική απόφαση, πραγματικά. Πολύ συχνά λένε: "Πρέπει να στοχεύσουμε σε αυτούς τους high-end Gamers. Έχουμε τα καλύτερα γραφικά, τα τρομερότερα Screenshots, θα πάρουμε όλον τον τύπο με το μέρος μας και θα κερδίσουμε". Ε...ναι, θα κερδίσετε τα φώτα της δημοσιότητας και τις εντυπώσεις πριν το λανσάρισμα. Όταν όμως βγει το παιχνίδι, και το 60-70% των ανθρώπων δε θα έχει αυτό το φοβερό μηχάνημα - τι λέω, το 80% δε θα έχει αυτό το μηχάνημα....χμμ..μόλις χάσατε την πιθανότητα να πουλήσετε σε όλους αυτούς.
Ξέρετε, είναι δύσκολο να κάνετε παιχνίδια που θα έχουν καλή συμπεριφορά και γραφικά από το high-end ως το bottom-end, αλλά όπως είπα πριν, θέλει σκληρή δουλειά για να βγεις νικητής. Μόλις ο κόσμος δει παιχνίδια με γερό Gameplay και τα οποία παίζουν σε ένα μεγάλο σύνολο μηχανημάτων, νέων και παλιών, τα αγκαλιάζει και συνήθως, τέτοια παιχνίδια, πάνε καλά.
Αυτό ήταν το πρώτο τμήμα της συνέντευξης που έδωσε ο Doug Lombardi στο ShackNews. Σίγουρα μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη, με πληθώρα πληροφοριών για το τι συμβαίνει στο χώρο του PC Gaming, για το που κινείται η Valve και βέβαια, που πρέπει να κινηθούν και οι υπόλοιπες εταιρείες.
Αυτές είναι μόνο μερικές από τις εκφράσεις που ακούμε εδώ και αρκετό καιρό από τους καταστροφολόγους του διαδικτύου και όχι μόνο, που σπεύδουν να σκάψουν το λάκο μέσα στον οποίο θα ενταφιαστεί το PC Gaming σαν ύπαρξη. Συνήθως αυτοί οι άνθρωποι είναι οι ίδιοι που προέβλεψαν την παρακμή και το τέλος των Adventure Games και των RTS, μόνο που διαψεύστηκαν οικτρά όταν τίτλοι σαν τα Syberia, Schizm, Farhenheit, Dreamfall The Longest Journey, Warhammer 40K Dawn of War, Company of Heroes, Command n Conquer 3, και άλλα πολλά τρανά παραδείγματα, ξεπήδησαν από τις "στάχτες" που οι ίδιοι εναπόθεσαν.
Έτσι λοιπόν και εδώ, στην περίπτωσή μας, μάλλον αυτά που ακούγονται δεν είναι και πολύ αντικειμενικά, αλλά δυστυχώς τείνουν να έχουν μια μεγάλη επιρροή στις μάζες, οι οποίες σκύβουν το κεφάλι και δέχονται ως ήδη νεκρή, την πλατφόρμα που γέννησε τις σημαντικότερες στιγμές στα "ηλεκτρονικά" παιχνίδια.
Σε αυτό το άρθρο του HWBOX.gr, παραθέτουμε σημαντικά αποσπάσματα από τη συνέντευξη που είχαν οι άνθρωποι του ShackNews με τον Doug Lombardi της Valve, μιας από τις σημαντικότερες εταιρείες αυτή τη στιγμή στο χώρο του PC Gaming. Αυτό το άρθρο, αν και ομολογουμένως μεγάλο σε έκταση, αξίζει της πλήρους προσοχής μας, μιας και όσα γράφονται μέσα δείχνουν τους λόγους και τις αιτίες για τις οποίες κάποιοι άνθρωποι ψεύδονται για το δήθεν "θάνατο" της αγαπημένης μας πλατφόρμας.
Σβήνει το PC Gaming...?
Σε ένα συνέδριο που πρόσφατα πραγματοποίησε η Electronic Arts, η ευκαιρία για μια συνέντευξη για το μέλλον των PC ήταν κάτι που δε θα μπορούσαν να χάσουν οι υπεύθυνοι του ShackNews. Και πόσο μάλλον όταν αυτή η συνέντευξη θα ήταν με τον Αντιπρόεδρο του Marketing τμήματος της Valve, της εταιρείας που μας έχει χαρίσει τα εξαιρετικά Half-Life. Έτσι, καθώς η house μουσική έσβηνε όπως η νύχτα προχωρούσε, η διάθεση για συζήτηση άνοιξε, προκαλώντας εν τέλει ένα χείμαρρο ερωτήσεων και απαντήσεων και από τις δύο πλευρές.
- Σας έχει κουράσει ποτέ αυτό το όλο θέμα με τις ιστορίες περί του "θανάτου του PC Gaming"?
Doug Lombardi: Βασικά, για να λέμε την αλήθεια, γελάμε με την όλη κατάσταση. Εξαιτίας του ότι είναι λίγο ειρωνία το όλο θέμα, μιας και είμαστε τυχεροί να είμαστε εκπληκτικά επιτυχημένοι στο χώρο αυτό. Τα παιχνίδια μας πήγαν πολύ καλά, εξαιρετικά καλά. Το Steam απογειώθηκε και έγινε μια ολόκληρη νέα επιχείρηση για εμάς. Η Valve ποτέ δεν ήταν σε τόσο καλή κατάσταση - κι όμως, αυτό που ακούμε συνέχεια είναι ότι στον κόσμο του PC, θα πέσει ο ουρανός στα κεφάλια μας. Εμείς τι να πούμε? Κάνουμε αυτή τη δουλειά εδώ και 10 χρόνια - 12 χρόνια για να είμαστε ακριβείς, απλά βγάλαμε το πρώτο μας παιχνίδι πριν μια δεκαετία - και ποτέ ξανά δεν είμασταν τόσο καλά, και οικονομικά αλλά και σε άλλους τομείς. Η εταιρεία τώρα έχει 160 άτομα - όταν βγάλαμε το Half-Life είμασταν 20 άτομα εδώ μέσα. Έχουμε πολλαπλά project στη λίστα μας - αλλά πάντα παραμένουμε στην ανάπτυξη ενός τη φορά.
Ένα screenshot από τo Half-Life 1
Ειλικρινά δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί η ιστορία αυτή βρίσκει νέο έδαφος και συνεχίζεται με το πέρασμα του χρόνου. Δεν βλέπουν τι γίνεται με το World of Warcraft και τα οικονομικά της Blizzard? Βέβαια είναι δύσκολο να έχουμε πάντα παιχνίδια τέτοιας επιτυχίας, αλλά όπως ξέρετε, το να βγαίνεις νικητής σε μια κατηγορία πάντα, σε ότι και να κάνεις, θέλει πολύ και σκληρή δουλειά.
Αλλά ο κόσμος δεν κοιτάει σωστά τα δεδομένα. Η NPD που όλοι κοιτάνε, βγάζει τα στατιστικά των πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική. Και ο κόσμος λέει - να η εικόνα παγκοσμίως. Αυτό είναι μέγα λάθος. Οι άνθρωποι αυτοί απλά κάνουν τη δουλειά τους και κάποιοι την παρερμηνεύουν. Στη Γερμανία για παράδειγμα, οι πωλήσεις των προϊόντων για PC έχουν διαλύσει τον ανταγωνισμό στα παιχνίδια των άλλων πλατφόρμων, με ίσως πιθανή εξαίρεση μόνο το DS. To PC απλά εξαφανίζει, σκοτώνει όλες τις κονσόλες επόμενης γενιάς. Αλλά δυστυχώς ο κόσμος κοιτάει μόνο το γεγονός ότι έπεσε η κίνηση στο WoW και αμέσως οδηγείται στο να βγάλει λάθος συμπέρασμα. Αν είναι δυνατόν - δείτε τι κάνει η Popcap με τα Bejeweled και το Peggle και όλα αυτά τα παιχνιδάκια για το PC - αλλά αυτά δεν βρίσκονται μέσα στη λίστα της NPD...
Ένα screenshot από τo Half-Life 2
Αν κάποιος πάει και ψάξει ότι συμβαίνει στην πλατφόρμα του PC από πλευράς πωλήσεων και τα προσθέσει όλα μαζί, θεωρώ πολύ πιθανό να έχουμε ένα νούμερο το οποίο θα ξεπερνά τις πωλήσεις όλων των κονσολών μαζί, εκτός του DS. Εδώ, οφείλουμε να παραδεχτούμε τη Nintendo, το DS πουλάει τόσο πολύ που δεν έχει ανταγωνισμό. Αλλά όταν μιλάμε για τα Wii, PS3 και 360, όλα μαζί δεν μπορούν να φτάσουν το PC - στη χειρότερη να το ισοφαρίζουν - σε ποσά χρημάτων που διακινούνται.
Έτσι λοιπόν, κοιτάμε τέτοιες φήμες και γελάμε. Πάμε μια χαρά, η Popcap πάει καταπληκτικά, η Blizzard τυπώνει χρήμα εκεί κάτω...Κουνάμε τα κεφάλια μας και λέμε, εντάξει, κάποια στιγμή κάποιος θα γράψει για το τι συμβαίνει πραγματικά και οι αντιλήψεις θα αλλάξουν.
- Ενδιαφέρουσα η χρήση της λέξης "αντίληψη". Είναι αυτό ένα πρόβλημα αντίληψης?
Doug Lombardi: Είναι 100% πρόβλημα αντίληψης. Για να καταλάβετε πως έχει το πράγμα: Η Microsoft έχει ένα στρατό από άτομα στις Δημόσιες Σχέσεις που δουλεύουν για αυτήν. Αυτοί, έχουν από πίσω τους ακόμα δυο εταιρείες που είναι κι αυτές δυο στρατοί ακόμα. Για τη Nintendo δεν είμαι σίγουρος, αλλά φαντάζομαι το ίδιο συμβαίνει. Η Sony, τα ίδια και χειρότερα. Το PC? Δεν έχει κανέναν...Το μόνο που έχει το PC είναι ανθρώπους σαν εμάς, που στον ελεύθερο χρόνο μας, μιλάμε σε ανθρώπους σαν εσάς. Αυτό που εννοώ είναι ότι, αν είχαμε εκατοντάδες ανθρώπους, σε όλο τον κόσμο να σας λένε κάθε μέρα γιατί το PC είναι μια καταπληκτική πλατφόρμα, η αντίληψή σας θα ήταν διαφορετική.
- Για τη βελτίωση της αντίληψης του κόσμου, τι πιστεύετε για κάτι όπως η PC Gaming Alliance? Πρόσεξα ότι εσείς δεν μπήκατε μέσα σε αυτή τη συνεργασία. Υπάρχει κάποιος λόγος για αυτό? Βλέπετε κάποιο καλό να βγαίνει από την PCGA?
Doug Lombardi: Θα δούμε. Θέλω να πω, πιστεύω πως είναι πολύ καλό το γεγονός ότι ένα group από τους μεγαλύτερους παίχτες στο χώρο μαζεύτηκαν και προσπαθούν να λύσουν το πρόβλημα. Εμείς είμαστε πολύ απασχολημένοι με το Steam και την ανάπτυξη των παιχνιδιών μας. Γι αυτό κυρίως απέχουμε - βέβαια αν θέλουν τη γνώμη μας θα τη δώσουμε και εννοείται αν χρειαστούν βοήθεια θα είμαστε εκεί - απλά όχι για να γεμίσουμε ακόμα μια θέση στο τραπέζι. Είμαστε 100% ανοιχτοί σε αυτό, θέλουμε να πετύχει, αλλά μέχρι να βρούμε ένα σοβαρό λόγο να μπούμε μέσα, θα κάτσουμε στον πάγκο με τους υπόλοιπους και θα τους ευχηθούμε καλή τύχη.
Και το εννοώ αυτό, τους το ευχόμαστε πραγματικά. Όπως είπα, το ζήτημα είναι θέμα αντίληψης και αν, όπως η PCGA λέει, ξεκινήσει μια κίνηση με ένα ενωμένο τμήμα δημοσίων σχέσεων, εμείς θα είμαστε εκεί για να βοηθήσουμε. Θα κάνουμε τα πάντα για να βοηθήσουμε - επειδή δεν είμαστε στην ομάδα δεν πάει να πει ότι απέχουμε τελείως.
To logo του νέου παιχνιδιού της Valve, Left 4 Dead
- Προβλέπετε μια "ανάσταση" του PC Gaming στον ορίζοντα?
Doug Lombardi: Νομίζω ότι μπορείτε να τη δείτε μέσα σε αυτό το χώρο. Δεν είμαι σίγουρος για το πόσα ακριβώς παιχνίδια παρουσιάστηκαν, αλλά νομίζω ότι εδώ μέσα έχουμε 8 νέους τίτλους για το PC και 3 για τις κονσόλες?
- Ναι, πάνω σε αυτό θα θέλαμε να ρωτήσουμε.
Doug Lombardi: Είναι τμήμα της εκστρατείας της ΕΑ για την επερχόμενη Ε3. Νομίζω το είδατε και πέρσι - οι μεγάλοι τίτλοι που παρουσιάστηκαν, όπως το Orange Box, το Crysis και το WoW: Burning Crusade, πήγαν εξαιρετικά καλά. Νομίζω πως και φέτος θα δείτε κάτι τέτοιο με τα Left 4 Dead, Spοre, Battlefield Heroes, κτλ. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που φτιάχνουν εξαιρετικά προϊόντα για το PC. Άνθρωποι που έφτιαχναν παιχνίδια για το PC από το 1993 αν θυμάμαι καλά?
Ένα screenshot από το Left 4 Dead
Τα πράγματα πάνω κάτω έχουν ως εξής: Οι κονσόλες βγαίνουν στην αγορά, οι υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων βγαίνουν και λένε πως το PC πεθαίνει και άλλα τέτοια διάφορα, ανεβάζουν τις πωλήσεις στην κονσόλα, η κονσόλα αρχίζει να γερνάει σιγά σιγά, τα PC αρχίζουν να ξεπερνάνε σημαντικά τις κονσόλες σε γραφικά και μεγαλύτερες παραγωγές. Αυτή τη στιγμή είμαστε περίπου στη μέση του κύκλου της ζωής των κονσολών? Οπότε ναι, ο τροχός θα γυρίσει υπέρ του PC, με τίτλους όπως το Left 4 Dead, το Spore, αυτά που ετοιμάζει η Id, όλα θα βγουν και θα κάνουν τον κόσμο να λέει "Πωπω, τα γραφικά στις κονσόλες είναι χάλια".
- Θεωρείτε ότι οι απαιτήσεις ενός PC είναι ένας σημαντικός παράγοντας στο πρόβλημα αυτό της αντίληψης του κόσμου για το PC?
Doug Lombardi: Ναι φυσικά, θεωρώ ότι είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Το πιστεύω ότι είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Βλέπετε, θέλουμε να είμαστε υπεύθυνοι εδώ στη Valve. Από το Half Life 1, προσπαθήσαμε να φτιάξουμε ένα τίτλο που ακόμα και ένα μέσο PC θα μπορούσε να τον παίξει και ο χρήστης να τον ευχαριστηθεί. Σαφώς βέβαια δε θα έχουν οι τίτλοι μας τα καλύτερα γραφικά ούτε κάθε Shader που υπάρχει, έτσι ώστε να εντυπωσιάζουν τον παίχτη. Αλλά θα έχουν ένα αξιοπρεπέστατο framerate, όλα τα τέρατα και τα πλάσματα θα είναι εκεί, ο διάλογος θα είναι εκεί, η υπόθεση θα είναι εκεί, το gameplay, ότι κάνει ένα παιχνίδι μια απολαυστική εμπειρία.
Μέσω του Steam, παίρνουμε όλα αυτά τα δεδομένα από την έρευνα που κάνουμε για το Hardware που έχουν τα PC στον κόσμο. Έτσι κάθε έξι μήνες δημοσιεύουμε τα αποτελέσματα μιας έρευνας που αποτελείται από πάνω από ένα εκατομμύριο PC τη φορά. Ο λόγος που τα δημοσιεύουμε είναι απλός - για να βοηθήσουμε τους υπόλοιπους να καταλάβουν πως είναι η κατάσταση στην αγορά των PC.
Μια εικόνα από το Steam
Και φυσικά, όχι, δεν μπορούμε να κόψουμε την υποστήριξη του DirectX 9 ακόμα. Υπάρχει ένα 70% ανθρώπων που παίζουν μέσω Steam σήμερα, που τρέχουν ακόμα τα παιχνίδια τους με DX 9 κάρτες. Έτσι, πρέπει μαζί με αυτό να συνυπολογιστεί το μέγεθος και η ταχύτητα της RAM και οι CPU που έχουν οι Gamers, έτσι ώστε να έχουμε μια καθαρή εικόνα για το τι πρέπει να κάνουμε στο επόμενό μας παιχνίδι.
Παλιά τα πράγματα ήταν κάπως περίεργα. "Ωραία, μας είπαν εδώ τι θα πουλήσουν οι τυποι από τις κάρτες γραφικών και οι τυποι από τους επεξεργαστές, και εδώ είναι μια Βουντού Κρυστάλλινη Σφαίρα για να μας πει τι θα κάνουμε εμείς και ποια ρότα να ακολουθήσουμε". Σήμερα, με το Steam, τα πράγματα άλλαξαν. Οι στατιστικές που βγαίνουν από μέσα του, με τις αλλαγές που γίνονται στο hardware κατά καιρούς, μας έκαναν ικανούς να μπορούμε να προβλέψουμε ακριβώς τι πρέπει να κάνουμε.
Δείτε τι έγινε με το Orange Box. Μας έστελναν e-mail που μας ευχαριστούσαν για το Portal: "Το έβαλα στον τριών χρονών PC μου και έπαιζε τέλεια". Αυτό βοηθάει τη βιομηχανία του PC. Όταν ένα παιχνίδι όμως βγαίνει και δεν παίζει με τίποτα, αλλά θέλει ότι τελευταίο κυκλοφορεί για να παίξει, καταστρέφει την εικόνα των PC - γιατί την επόμενη φορά ο πελάτης θα το σκεφτεί και θα πει: "Θα πάω να πάρω μια κονσόλα που ξέρω ότι τουλάχιστον θα το παίξει καλά, κι ας μη φαίνεται ακριβώς όπως στο PC".
Ένα screenshot από το Portal
Αυτό που εννοώ και η Valve εννοεί είναι ότι ο κόσμος πρέπει να κάνει λίγο καλύτερη δουλειά στον τομέα της κατανόησης του που βρίσκονται οι Gamers από πλευράς Hardware και νοοτροπίας, να είναι πιο ειλικρινείς στα System Requirements που βάζουν στο κουτί και να πάρουν επιτέλους την απόφαση και να πουν: "Το Gameplay είναι το βασικό, η απόδοση είναι αμέσως μετά και τα γραφικά κάπου στο πίσω μέρος". Ένα μικρό βήμα πίσω δεν κάνει κακό. Μας το λέγανε βέβαια για το Portal π.χ., ωραίο παιχνίδι αλλά δεν ήταν και το ομορφότερο. Ναι, οκ, πούλησε σαν τρελό, τιτλοφορήθηκε ως Game of the Year από πάνω από 30 περιοδικά και πολλοί από τους ανθρώπους που το έπαιξαν και το τελείωσαν μου είπαν ότι πέρασαν υπέροχα. Αυτό το προτιμώ χίλιες φορές περισσότερο από το να έχω ανθρώπους που θα μου λέγανε ότι ήταν το ομορφότερο παιχνίδι που βγήκε αυτή τη χρονιά.
- Ποιος φταίει για αυτό το θέμα? Είναι στο χέρι των κατασκευαστών Hardware που θέλουν να διαφημίσουν τα προϊόντα τους ή είναι στο χέρι των Developers να βάλουν λογικές απαιτήσεις στο παιχνίδι τους?
Doug Lombardi: Προσωπικά πιστεύω ότι την ευθύνη την έχουν 100% οι Developers. Όλο το λάθος είναι δικό τους. Οι άνθρωποι στις εταιρείες των καρτών γραφικών απλά πάνε την τεχνολογία παρακάτω, κρατώντας τις τιμές στις low-end κάρτες σε ένα καλό σημείο. Αν είσαι τύπος που τα σκάει, πας και παίρνεις μια κάρτα 400 δολαρίων και μόλις βγει το Left 4 Dead, φωνάζεις τους φίλους σου για μια μπύρα και τους δείχνεις το καυτό σου μηχάνημα και τα super γραφικά και τους τρέχουν τα σάλια. Αλλά αν είσαι ένας απλός χρήστης, που θέλει ένα καλό PC για λιγότερο από ένα χιλιάρικο δολάρια, που να παίζει και κανα παιχνίδι, πρέπει να υπάρχει και μια κάρτα γραφικών για αυτόν. Η κάρτα λοιπόν υπάρχει. Εμείς πρέπει να φτιάξουμε το παιχνίδι, αυτή είναι η δουλειά μας.
Ένα ακόμα screenshot από το Left 4 Dead
Είναι μια επιχειρηματική απόφαση, πραγματικά. Πολύ συχνά λένε: "Πρέπει να στοχεύσουμε σε αυτούς τους high-end Gamers. Έχουμε τα καλύτερα γραφικά, τα τρομερότερα Screenshots, θα πάρουμε όλον τον τύπο με το μέρος μας και θα κερδίσουμε". Ε...ναι, θα κερδίσετε τα φώτα της δημοσιότητας και τις εντυπώσεις πριν το λανσάρισμα. Όταν όμως βγει το παιχνίδι, και το 60-70% των ανθρώπων δε θα έχει αυτό το φοβερό μηχάνημα - τι λέω, το 80% δε θα έχει αυτό το μηχάνημα....χμμ..μόλις χάσατε την πιθανότητα να πουλήσετε σε όλους αυτούς.
Ξέρετε, είναι δύσκολο να κάνετε παιχνίδια που θα έχουν καλή συμπεριφορά και γραφικά από το high-end ως το bottom-end, αλλά όπως είπα πριν, θέλει σκληρή δουλειά για να βγεις νικητής. Μόλις ο κόσμος δει παιχνίδια με γερό Gameplay και τα οποία παίζουν σε ένα μεγάλο σύνολο μηχανημάτων, νέων και παλιών, τα αγκαλιάζει και συνήθως, τέτοια παιχνίδια, πάνε καλά.
-----------------------------
Αυτό ήταν το πρώτο τμήμα της συνέντευξης που έδωσε ο Doug Lombardi στο ShackNews. Σίγουρα μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη, με πληθώρα πληροφοριών για το τι συμβαίνει στο χώρο του PC Gaming, για το που κινείται η Valve και βέβαια, που πρέπει να κινηθούν και οι υπόλοιπες εταιρείες.