Ιntel εναντίον Nvidia: η μάχη ξεκίνησε

Ξεκινώντας από την αγορά των ενσωματωμένων υποσυστημάτων γραφικών η σύγκρουση αναμένεται να επηρεάσει όλους όσους ασχολούνται με τους υπολογιστές. Από την μια πλευρά η Ιntel, κολοσσός στους ημιαγωγούς με 40 χρόνια ύπαρξης, κατασκευάζει CPUs καθώς και chipsets ενίοτε με ενσωματωμένες δυνατότητες υποστήριξης βασικών γραφικών και από την άλλη η Nvidia κατασκευαστής GPUs, και IGP chipsets.
Ξεκινώντας από την αγορά των ενσωματωμένων υποσυστημάτων γραφικών η σύγκρουση αναμένεται να επηρεάσει όλους όσους ασχολούνται με τους υπολογιστές. Από την μια πλευρά η Ιntel, κολοσσός στους ημιαγωγούς με 40 χρόνια ύπαρξης, κατασκευάζει CPUs καθώς και chipsets ενίοτε με ενσωματωμένες δυνατότητες υποστήριξης βασικών γραφικών και από την άλλη η Nvidia κατασκευαστής GPUs, και IGP chipsets.

Τι γίνεται όμως όταν αποφασίσει ο γίγαντας Intel να πάρει μέρος από την εξαιρετικά κερδοφόρα πίτα των GPUs, μπαίνοντας στα χωράφια της Nvidia? Τότε εφόσον δεν υπάρχουν ακόμη προιόντα, έργα δηλαδή, οι αντίπαλοι μένουν στις λέξεις.

H αφορμή ήταν αρχικά η ανακοίνωση για το σχεδιασμό του Larrabee δηλώντας τη σαφέστατη πρόθεση της Intel στο IDF που μας πέρασε. Ενσωματωμένα γραφικά στο CPU, παρόμοιο με το πρόγραμμα Fusion του άλλου παίχτη στο παιχνίδι της AMD-Ati με απόδοση όσο οι αντίστοιχες προτάσεις των Radeon και Geforce την περίοδο εμφάνισης του. Καθόλου ευκαταφρόνητος στόχος θεωρώντας πως θα είναι η πρώτη προσπάθεια της Intel.

Φυσικά δεν έλειψαν και οι δηλώσεις όπως αυτές του Pat Gelsinger, Intel senior vice president.
"First, graphics that we have all come to know and love today, I have news for you. It's coming to an end. Our multi-decade old 3D graphics rendering architecture that's based on a rasterization approach is no longer scalable and suitable for the demands of the future."

Eντελώς διαφορετικό σχεδιασμό από τα GPU που μας έχουν συντροφεύσει τόσα χρόνια, o Larabee ακολουθεί την x86 GPGPU (general purpose GPU) αρχιτεκτονική και θα χρησιμοποιεί διαφορετικό instruction set. Το επαναστατικό στοιχείο του είναι πως θα εγκαταλειψει την μέθοδο rasterization για να απεικονίσει τρισδιάστατα γραφικά αντικαθιστώντας την με μέθοδο ray tracing.

Αν και θα απαιτεί διαφορετικό SDK (software development kit) για να συνεργαστεί μαζί του, ο Larabee θα υποστηρίζει DirectX και OpenGL.
Μια εταιρία με το κύρος και την επιβολή της Intel ίσως να μη δυσκολευτεί ιδιαίτερα να ωθήσει τους δημιουργούς παιχνιδιών στο πολύ καλό optimization για το απαιτούμενο SDK της για το Larrabee.

Πριν τον Larrabee όμως η ερχόμενη αρχιτεκτονική της Intel, Νehalem θα κάνει την εμφάνιση της με GMA 4500 graphics ενσωματωμένα στον κεντρικό επεξεργαστή , αντικαθιστώντας τη παρούσα πρόταση ενσωματωμένων γραφικών GMA 3100 (G33 chipset).

Η απάντηση της Nvidia ήρθε δια στόματος του CEO Jensen Huang. Υποβάθμισε την αξία της υπάρχουσας πρότασης της Intel, GMA 3100 αναφέροντας πως επαρκεί απλώς για να υποστηρίξει Vista Aero αλλά αποδεικνύεται αδύναμο ως βάση για media station, αναπαραγωγή 1080P HD και να τρέξει τελυταίας γενιάς παιχνίδια. Εξάλου τόνισε πως ενώ η Ιntel το χαρακτηρίζει ως Vista Premium compatible ο ισχυρισμός αυτός δεν ισχύει σύμφωνα με τελευταίες δικαστικές αποφάσεις της Microsoft.

Φυσικά η Intel στη συνέχεια δε ξέχασε να αναφέρει τα γνωστά προβλήματα των drivers της Nvidia που οδηγούν σε κολλήματα των Vista.

H απάντηση υπεράσπισης των drivers της εταιρίας του Huang: "NVIDIA has to support several new titles every week, you already have the right machine to run Excel. You bought it four years ago," για να τονίσει τη μεγάλη διαφορά δυναμικότητας των προιόντων των δύο εταιριών
και συμπληρώνοντας με το ειρωνικό:
"How much faster can you render the blue screen of death?"

Νωρίτερα ο Jen-Hsun Huang υποστήριξε, αντίθετα με την άποψη του Pat Gelsinger, πως η επόμενη γενιά επεξεργαστών της Intel θα έχει απλά περισσότερα τρανζίστορς, δε θα προσφέρει λύση.
Συνέχισε λέγωντας πως οι άνθρωποι δεν αγοράζουν προιόντα της Nvidia επειδή είναι αναγκασμένοι αλλά επειδή πραγματικά θέλουν.

"This team [Nvidia] is like a Ferrari team. We know how to bring visual technology to life. We bring 20-30-40x the performance advantage and 27x the price/performance ratio"
.
(Σημείωνουμε εδώ πως η AMD αποτελεί χορηγό για την ομάδα F1 της Ferrari...)

Ακόμα και αν η Intel καταφέρει να αυξήσει την απόδοση της 10 φορές μέχρι το 2010 και πάλι δε αρκεί για να φτάσει υπάρχουσες προτάσεις της εταιρίας του υποστήριξε. Στο ίδιο κλίμα αποκάλεσε "Laughabee" τον Larrabee και αμφέβαλλε για την υποστήριξη των drivers της Intel δεδομένης της υπάρχουσας κατάστασης των drivers για τα ενσωματωμένα chipsets (μη υποστήριξη DX10)

“Τhe war has just started that will likely be written about for years and which will affect everyone who owns a PC. Everyone.”
“Basically the CPU is dead. Yes, that processor you see advertised everywhere from Intel. It runs out of steam. The fact is that it no longer makes anything run faster. You donʼt need a fast one anymore. ”


Aπό την άλλη πλευρά η αντίληψη της Intel όπως αναφέρεται στο tgdaily είναι πως ο κόσμος δε θα χρειάζεται ξεχωριστές κάρτες γραφικών στο κοντινό μέλλον (Ron Fosner Intel Graphics and Gaming Techologist) αν και πρόσφατα πρόσθεσε πως:

"Intel is not predicting the end of the discrete graphics business. Moore's Law has allowed Intel to innovate and integrate. As a result, we expect that we and others will integrate graphics and visual computing capabilities directly into our CPUs in the future much like floating point coprocessors and other multimedia functions have in the past. However, we don't expect that this integration will eliminate the market for higher-end discrete graphics cards and the value they provide."

Για το τέλος αναφέρουμε τη σχετική παρουσίαση του SwiftShader 2.0, εφαρμογή η οποία λειτουργεί ως software rasterizer υποστηρίζοντας DX9 and Shader Model 2.0, και στην οποία ένας μοντέρνος διπύρηνος Penryn ισοδυναμεί με μία GeForce FX5600/5700 στο 3d Mark 05......