nVidia Tegra

Τον Intel Atom, τον νέο επεξεργαστή για Mobile Internet Devices [MID] λίγο πολύ όλοι τον έχουμε ακουστά.
Τον Intel Atom, τον νέο επεξεργαστή για Mobile Internet Devices [MID] λίγο πολύ όλοι τον έχουμε ακουστά.

Εκτός από την Ιntel όμως και η nVidia θέλει να μπει δυναμικά στη πολλά υποσχόμενη αυτή αγορά και να διεκδικήσει ένα μεγάλο κομμάτι της πίτας για τον εαυτό της.

Έτσι έγινε χθες στο Taipei η παρουσίαση του Tegra, της νέας οικογένειας προϊόντων της nVidia.







Πηγή: VR-Zone


Τί ακριβώς όμως είναι ο Tegra;

Πρόκειται για “system-on-a-chip” (SoC) ή “computer-on-a-chip” (CoC)! Πιο συγκεκριμένα αποτελείται από έναν κεντρικό επεξεργαστή ARM11, μία GeForce GPU, ένα image processor (digital camera support), ένα HD video processor (PureVideo for handhelds), μνήμη (NAND Flash, Mobile DDR), ένα northbridge (memory controller, display output, HDMI+HDCP, security engine) καθώς και ένα southbridge (USB OTG, UART, external memory card SPI SDIO, κλπ)!
Με λίγα λόγια πρόκειται για μία λύση όλα σε ένα!







Το πιο εντυπωσιακό στην όλη κατασκευή όμως είναι το μέγεθός της καθώς οι μηχανικοί της nVidia κατάφεραν να τα χωρέσουν όλα κάτω από το ίδιο ¨καπό" διαστάσεων 144 mm2 (!). Για να γίνει αυτό περισσότερο αντιληπτό, πρόκειται για μέγεθος μικρότερο μίας δεκάρας ή το 1/4 του επερχόμενου GeForce πυρήνα της nVidia (576 mm2).







Line-up

Η σειρά Tegra περιλαμβάνει συνολικά τρία προϊόντα: Tegra APX 2500, Tegra 600 και Tegra 650.
Ο Tegra APX 2500 είχε παρουσιαστεί το Φεβρουάριο 2008, είναι χρονισμένος στα 600 MHz, και στοχεύει σε εφαρμογές με FWVGA αναλύσεις (854 x 480 pixels), και καταναλώνει λιγότερο από 1 Watt (0.6-1 watts). Η κατανάλωση αυτή είναι άκρως εντυπωσιακή αν αναλογιστούμε πως το chip αυτό είναι ικανό για HD video decoding & encoding (720p)!
Οι συσκευές που θα κάνουν χρήση του Tegra APX 2500 θα είναι κυρίως κινητά τηλέφωνα και PDAs.







Στη συνέχεια έχουμε τους Tegra 600 και Tegra 650.

Ο Tegra 600 έρχεται χρονισμένος στα 700 MHz και στοχεύει σε συσκευές με ανάλυση SXGA (1280 x 1024), ενώ η nVidia επέκτεινε τις δυνατότητες αποθήκευσης με IDE support για Compact Flash και solid state disks (SSDs).
Η κατανάλωση κυμαίνεται στην περιοχή του 1 Watt. Μάλιστα η nVidia έκανε μία επίδειξη του συγκεκριμένου chip (Tegra 600 + HDMI, USB, stereo jacks) σε αναπαραγωγή 720p μέσω HDMI με την κατανάλωση στο 1W.

O Tegra 650 είναι το "θηρίο" της οικογένειας με συχνότητα επεξεργαστή 800 MHz, ενώ η κατανάλωση κυμαίνεται στα 2.5-4 Watt.
Είναι ικανός για 1080p video decode σε 30 fps (24 και 29.99).

Να σημειωθεί πως οι Tegra APX 2500 και 600 ενσωματώνουν low-power DDR memory χρονισμένη στα 166 MHz, ενώ στον Tegra 650 είναι χρονισμένη στα 200MHz.

Αναλυτικά τα χαρακτηριστικά των Tegra 600/650 μπορείτε να τα δείτε στον ακόλουθο πίνακα:







Μία πολύ ενδιαφέρουσα εφαρμογή των Tegra θα ήταν η διασύνδεσή τους με GeForce, Quadro και Tesla boards.
Αντί να χαραμίζονται τα πολύτιμα transistors της GPUθα μπορούσε ένας Tegra να αναλάβει όλες τις λειτουργίες video μειώνοντας παράλληλα σημαντικά την κατανάλωση!
Για GPU computing οι μελλοντικές εκδόσεις θα περιλαμβάνουν οπωσδήποτε υποστήριξη του πρωτοκόλλου SATA το οποίο θα επιτρέπει στους χρήστες να συνδέσουν ένα SSD array απευθείας πάνω στο Tesla GPGPU card μη έχοντας έτσι ανάγκη από μητρική και Intel/AMD CPUs!








Tegra vs. Atom

Αν και τα δύο προϊόντα στοχεύουν στο ίδιο κομμάτι αγοράς έχουν σημαντικές διαφορές.

Η προφανέστερη είναι πως ο Tegra είναι SoC (system-on-a-chip) ενώ ο Αtom αποτελείται από δύο τμήματα: CPU + ενσωματωμένο graphics chipset (System Controller Hub – SCH). Και αν ο Atom είναι σημαντικό τεχνολογικό επίτευγμα ο Tegra είναι σημαντικά μικρότερος! Ενώ ο Tegra καταλαμβάνει ολόκληρα 144 mm2, ο Atom μόνος του μετράει 182 mm2 και σε συνδυασμό με το SCH απαιτεί άλλα 484 mm2. Ο λόγος αυτός (διακριτά συστατικά του Atom έναντι της all-in-one λύσης του Tegra) είναι και υπεύθυνος που Intel δεν είναι ανταγωνιστική στον τομέα των smartphones. Size matters...


[CENTER]





Μία άλλη σημαντική διαφορά είναι πως ο Tegra έχει ένα πυρήνα ARM ενώ ο Atom διαθέτει x86 πυρήνα. Αυτό σημαίνει πως θα μπορεί κανείς να εγκαταστήσει σε έναν Atom όποιο λειτουργικό επιθυμεί καθώς και να τρέχει τις αγαπημένες του εφαρμογές, όπως ακριβώς έχει συνηθίσει από τα desktop/laptop!
Αυτό με τη σειρά του δίνει στην Intel ένα σοβαρό προβάδισμα. Από την άλλη πλευρά η nVidia θα πρέπει να χαράξει κάποια software στρατηγική για τους Tegra...
Εκεί που με τη σειρά της η nVidia έχει το πλεονέκτημα είναι πως έχει αναπτύξει user interface για Windows Mobile και για συσκευές όπως GPS, Amazon Kindle, όπου η x86 αρχιτεκτονική δεν μπορεί να την ανταγωνιστεί.



Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο μειονέκτημα στο οποίο θα πρέπει να βρει λύση η nVidia και αυτό δεν είναι άλλο από το μέγεθος της εταιρίας.
Το προσωπικό της nVidia ανέρχεται στις 5000 και οι πόροι επίσης δεν είναι ανεξάντλητοι.
Το εγχείρημα Tegra θα απαιτήσει εκατοντάδες FAE (Field Application Engineers) ενώ και το software team θα πρέπει να υποστηρίξει περισσότερα του ενός λειτουργικά....καλή η υποστήριξη Windows Mobile αλλά να μείνουν έξω από παιχνίδι λειτουργικά όπως το Symbian ή το επερχόμενο Android της Google θα ήταν στρατηγικό λάθος.

Η αυτοκινητιστική βιομηχανία αποτελεί άλλο ένα σκόπελο καθώς θα πρέπει να αφιερωθούν 20-50 μηχανικοί για ένα μόνο project.
Και αν το Tegra απορροφήσει πολύ δυναμικό τότε ίσως να υποφέρουν μελλοντικά projects (PlayStation 4 and NV70 (GT300? GT400?), NV80, NV90)...

Επίσης ας έχουμε κατά νου πως οι Detonator drivers (ForceWare, GeForce) έχουν 15.000.000 γραμμές κώδικα, περίπου όσο και τα Windows NT 4.0, με τη διαφορά όμως ότι η Microsoft έχει 120.000 εργαζόμενους σε αντίθεση με τους 5.000 της nVidia...


Το όλο εγχείρημα αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την nVidia καθώς....είναι πολλά τα λεφτά!
Υπάρχει δυναμικό για παραγωγή 150 εκ. Tegra chips εντός τριών ετών ενώ μόνο στην αγορά κινητών θα μπορούσαν να "φύγουν" 100 εκ. τεμάχια, εφόσον η νέα πλατφόρμα στεφθεί από επιτυχία.
Αν η nVidia στόχευε αποκλειστικά σε συμβόλαιο με τη Nokia θα μπορούσε να πουλήσει 150 εκ. APX 2500 chips, μη υπολογίζοντας τα 600/650.

Είναι δύσκολο να προβλεφθεί το τελικό ποσοστό της παγκόσμιας αγοράς κινητής τηλεφωνίας που θα καρπωθεί η nVidia, αλλά με ένα μερίδιο 10% καθώς και ένα κομμάτι της mobile computing πίτας αλλά και την αυξανόμενη ζήτηση συσκευών GPGPU, η εταιρία θα μπορούσε να δει μέχρι και 100% αύξηση των εσόδων της (εφόσον όλα πάνε όπως πρέπει)...





[ Διαβάστε περισσότερα εδώ...] και [ εδώ...]












[/CENTER]