MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets

Κάπου στις αρχές του 1600, ένας νεαρός αστρονόμος από την Γερμανία, τίθεται ενάντια στην θεώρηση του "κατεστημένου" ότι ο Πλανήτης Γη, ο πλανήτης μας, αποτελεί το κέντρο του ηλιακού μας συστήματος και του σύμπαντος ολόκληρου. Έτσι αποφασίζει να αναζητήσει την πραγματική αλήθεια και να ικανοποιήσει την περιέργεια όλων σχετικά με το τι συμβαίνει έξω από τον πλανήτη μας... Γεννημένος στις 27 Δεκεμβρίου του 1571 στο Weil der Stadt της Στουτγάρδης, ο Johannes Kepler αποτέλεσε λαμπρός επιστήμονας και αστρονόμος, ενώ παράλληλα εργάστηκε ως συνεργάτης του Τίχο Μπράχε στο αστεροσκοπείο του Κάστρου του Μπενάτκι, στην Πράγα. Επηρεασμένος από το έργο του Κοπέρνικου "Περί των περιστροφών των Ουρανίων Σωμάτων" (De Revolutionibus) και όντας άριστος ερμηνευτής των παρατηρήσεων του Τίχο, ο Κέπλερ μπόρεσε να αποδείξει την ελλειπτική και όχι στρογγυλή τροχιά των πλανητών, εξηγώντας έτσι φαινόμενα όπως οι εποχές και οι ανάδρομες κινήσεις των πλανητών στον ουρανό μας και θέτοντας τα θεμέλια για την υποστήριξη του Κοπερνίκιου συστήματος. Δυστυχώς όμως αυτός όπως και οι Κοπέρνικος και Γαλιλαίος, δεν έτυχαν αποδοχής καθώς οι απόψεις τους περί Ηλιοκεντρικού Συστήματος δεν συμβάδιζαν με τις απόψεις της Εκκλησίας και της επιστημονικής κοινότητας οι οποίοι χαρακτήρισαν την Θεωρία ως "αιρετική", λόγω του ότι το Γεωκεντρικό σύστημα του Πτολεμαίου ήταν αρκετό για την εποχή εκείνη σχετικά με την πρόβλεψη των πλανητικών κινήσεων. Τα ονόματά τους έμελλε να χαθούν στην Ιστορία, για να λάμψουν εκατοντάδες χρόνια αργότερα, όταν το Ηλιοκεντρικό σύστημα έγινε τελικά αποδεκτό. Κάπου στις αρχές του 1600, ένας νεαρός αστρονόμος από την Γερμανία, τίθεται ενάντια στην θεώρηση του "κατεστημένου" ότι ο Πλανήτης Γη, ο πλανήτης μας, αποτελεί το κέντρο του ηλιακού μας συστήματος και του σύμπαντος ολόκληρου. Έτσι αποφασίζει να αναζητήσει την πραγματική αλήθεια και να ικανοποιήσει την περιέργεια όλων σχετικά με το τι συμβαίνει έξω από τον πλανήτη μας... Γεννημένος στις 27 Δεκεμβρίου του 1571 στο Weil der Stadt της Στουτγάρδης, ο Johannes Kepler αποτέλεσε λαμπρός επιστήμονας και αστρονόμος, ενώ παράλληλα εργάστηκε ως συνεργάτης του Τίχο Μπράχε στο αστεροσκοπείο του Κάστρου του Μπενάτκι, στην Πράγα. Επηρεασμένος από το έργο του Κοπέρνικου "Περί των περιστροφών των Ουρανίων Σωμάτων" (De Revolutionibus) και όντας άριστος ερμηνευτής των παρατηρήσεων του Τίχο, ο Κέπλερ μπόρεσε να αποδείξει την ελλειπτική και όχι στρογγυλή τροχιά των πλανητών, εξηγώντας έτσι φαινόμενα όπως οι εποχές και οι ανάδρομες κινήσεις των πλανητών στον ουρανό μας και θέτοντας τα θεμέλια για την υποστήριξη του Κοπερνίκιου συστήματος. Δυστυχώς όμως αυτός όπως και οι Κοπέρνικος και Γαλιλαίος, δεν έτυχαν αποδοχής καθώς οι απόψεις τους περί Ηλιοκεντρικού Συστήματος δεν συμβάδιζαν με τις απόψεις της Εκκλησίας και της επιστημονικής κοινότητας οι οποίοι χαρακτήρισαν την Θεωρία ως "αιρετική", λόγω του ότι το Γεωκεντρικό σύστημα του Πτολεμαίου ήταν αρκετό για την εποχή εκείνη σχετικά με την πρόβλεψη των πλανητικών κινήσεων. Τα ονόματά τους έμελλε να χαθούν στην Ιστορία, για να λάμψουν εκατοντάδες χρόνια αργότερα, όταν το Ηλιοκεντρικό σύστημα έγινε τελικά αποδεκτό.

Flash forward στον Μάρτιο του 2012, όπου η nVidia ανακοινώνει την κυκλοφορία της GTX 600 series με πρώτη και καλύτερη την GTX 680, η οποία και ενσωματώνει τον πυρήνα GK 104, το πρώτο δημιούργημα της αρχιτεκτονικής "Kepler" με λιθογραφική μέθοδο στα 28nm. Η νέα αυτή αρχιτεκτονική υπόσχεται ακόμα καλύτερο Performance / Watt, μεγαλύτερες επιδόσεις και μειωμένη κατανάλωση. Με την GTX 680, η nVidia κατάφερε να αναλάβει εκ νέου την πρωτοκαθεδρία της ισχυρότερης single-GPU κάρτας γραφικών, που λίγους μήνες νωρίτερα είχε "κλέψει" η AMD με την κυκλοφορία της HD 7970. Έτσι λοιπόν το όνομα Kepler ταράζει ξανά τα κύματα μιας ολόκληρης κοινότητας, αυτής των hardware enthusiasts.

Αρκετούς μήνες αργότερα η nVidia κυκλοφορεί τα υπόλοιπα μοντέλα της αρχιτεκτονικής Kepler, ονόματι 670 & 660 Ti, τα οποία -παραδόξως- βασίζονται επίσης στον πυρήνα GK 104, όμως είναι ελαφρώς "περιορισμένα". Μετά από την ευχάριστη έκπληξη που μας παρουσίασε η MSI GTX 660 Ti Power Edition, που δοκιμάσαμε λίγo νωρίτερα, έφτασε η στιγμή να περάσουμε κάτω από το ίδιο "μικροσκόπιο" μια κάρτα που ανήκει στην Ultra-High-End (σ.σ. αν τελικά υπάρχει αυτός ο όρος) κατηγορία, αυτή που για μια GPU θα πρέπει να επενδύσετε αρκετά. Υποδεχθείτε την MSI GTX 680 Twin Frozr!









                                                                               
   GPU / Architecture   nVidia GK 104 / Kepler
   Clock Speeds   1058MHz (Boost: 1124MHz) Core Clock
   1502MHz Memory Clock
   Memory   Hynnix 2GB GDDR5
   Cooler   2x 90mm fan, 4 heatpipes
   PSU needed   550W
   Video Outputs   2 x Dual-Link DVI
   1 x HDMI 1.4a
   1 x DisplayPort 1.2
   Dimensions   270x129x38.75 mm
   Accessories   DVI to VGA Adapter
   2 x   6 PIN to Molex Power Cable





Σε αυτό το σημείο του review, θεωρούμε απαραίτητο να πούμε δυο λόγια για την αρχιτεκτονική στην οποία βασίζονται οι νέες GPU της nVidia, εν ονόματι "Kepler". Όπως έχει ανακοινωθεί, GTX 660 Ti, GTX 670 και 680, χρησιμοποιούν την 28nm GK104 GPU της nVidia. Φυσικά από κάρτα σε κάρτα παρατηρούνται αρκετές διαφορές, πράγμα που εν τέλει οδηγεί στην υπεροχή της 680 σε μεγαλύτερες αναλύσεις. Έτσι λοιπόν τόσο η 660 Ti όσο και η 670, διαθέτουν 1344 CUDA Shader Cores, σε αντίθεση με την 680 που καλείται να δαμάσει 1536 πυρήνες CUDA. Ρίχνοντας μια ματιά στο GK104 die, παρατηρεί κανείς ότι οι 660 Ti και 670 μοιάζουν αρκετά. Και στις δύο περιπτώσεις έχουν αφαιρεθεί 192 Shaders εν συγκρίσει με την GTX 680, ενώ παράλληλα έχει απενεργοποιηθεί και ένα CUDA core cluster (SM). Με λίγα λόγια η GTX 680 έχει 8 physical clusters, ενώ οι GTX 670/660 Ti έχουν 7 clusters.

Μία από τις βασικότερες διαφορές της νέας αρχιτεκτονικής, η οποία θα παραξενέψει τους ορκισμένους nVidia users, είναι ότι πλέον η συχνότητα πυρήνα και η συχνότητα των shaders δουλεύουν με αναλογία 1:1. Αν θυμάστε καλά, τα προηγούμενα χρόνια οι nVidia κάρτες είχαν shaders χρονισμένους σε διπλάσια συχνότητα από αυτή του πυρήνα (synced), ενώ παράλληλα ο χρήστης είχε την δυνατότητα να "παίξει" σε unsynced mode και να υπερχρονίσει ξεχωριστά το shader frequency. Με την αρχιτεκτονική Kepler όμως η συγκεκριμένη δυνατότητα των nVidia καταργήθηκε. Άρα στην περίπτωση της 660 Ti μας, και η συχνότητα του πυρήνα και η συχνότητα των shaders ανέρχονται στα 915MHz.


MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets



Το δεύτερο καινούριο χαρακτηριστικό της Kepler GK104 GPU, ονομάζεται Boost Clock. Όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, το boost clock έχει τεράστια επίδραση στις επιδόσεις της κάρτας! Τι είναι όμως αυτό το GPU Boost και για ποιο λόγο το "έριξε" στην αγορά η nVidia; Όπως έχει συμβεί και με τους επεξεργαστές τα τελευταία χρόνια, έτσι και οι κάρτες γραφικών έφτασαν πλέον σε ένα σημείο που οι επιδόσεις περιορίζονται λόγω της αυξημένης ενεργειακής κατανάλωσης. Αναλογιστείτε ότι τα δύο τελευταία χρόνια, η ενεργειακή κατανάλωση συνεχώς αυξανόταν στα μεγάλα μοντέλα, επιτρέποντας έτσι στις εταιρείες να προσφέρουν καλύτερες επιδόσεις. Από ένα σημείο και μετά όμως, οι κατασκευάστριες εταιρείες καρτών γραφικών έπρεπε να στραφούν περισσότερο στο efficiency, παρά στις ωμές επιδόσεις. Έπρεπε δηλαδή να δημιουργήσουν GPUs που πιέζονται να αποδώσουν το μέγιστο δυνατό, κρατώντας ταυτόχρονα την κατανάλωση σε πιο λογικά επίπεδα.

Αναφορικά με τους επεξεργαστές, η λύση στο εν λόγω πρόβλημα ήρθε με Turbo Boost, το οποίο αυξάνει την συχνότητα λειτουργίας του επεξεργαστή μόνο όταν ήταν αναγκαίο, διατηρώντας έτσι το TDP κάτω από το μέγιστο επιτρεπτό όριο. Με την τεχνολογία Turbo Boost, οι Intel & AMD κατάφεραν να προσφέρουν το μέγιστο των επιδόσεων, χωρίς καν να πλησιάζουν τα όρια του TDP.

Στις κάρτες γραφικών όμως, που το workload δεν μοιράζεται ακριβώς ανά threads, τα πράγματα ήταν πιο δύσκολα. Το πρώτο βήμα έγινε το 2010 από την AMD, με την τεχνολογία PowerTune και την σειρά Radeon HD 6900. Όταν μία εφαρμογή απαιτούσε ισχύ από την GPU, η συχνότητα λειτουργίας του πυρήνα αυξανόταν. Όταν πλέον δεν απαιτούσε τόση ισχύ, η τεχνολογία PowerTune προκαλούσε ένα είδος throttling στην GPU, μείωνε τα ρολόγια και έριχνε την ενεργειακή κατανάλωση. Το πράσινο στρατόπεδο χρειάστηκε λίγο παραπάνω χρόνο, όμως πλέον έχει και αυτό μία απάντηση στα προβλήματα ενέργειας των GPU, το GPU Boost.

Εν ολίγοις, το GPU Boost, αυξάνει την συχνότητα του core clock από τα 915MHz στα 980MHz όταν αυξάνεται το workload της GPU. Η διαφορά όμως με το PowerTune είναι ότι δεν παραμένει πάντα στα 980MHz. Το GPU Boost προσαρμόζει την συχνότητα από τα 915MHz μέχρι και τα 980MHz, πάντα σε συνάρτηση με το φορτίο, την θερμοκρασία και την ποιότητα της GPU. Όταν λοιπόν παίζετε παιχνίδια, αναλόγως με το τι απαιτητικές σκηνές καλείται να αντιμετωπίσει η κάρτα γραφικών, προσαρμόζει σε πραγματικό χρόνο την συχνότητα πυρήνα για να αποδίδει όσο το δυνατόν πιο αποδοτικά. Έξυπνο;

Εφόσον όμως η GTX 660 Ti και η GTX 670 έχουν ίδιο αριθμό shaders και clusters, για ποιο λόγο διαφέρουν οι επιδόσεις τους; Εκτός από τον μεγαλύτερο χρονισμό πυρήνα στην περίπτωση της 670, η 660 Ti αποδίδει χειρότερα επειδή έχει λιγότερα ROP Engines. Πιο συγκεκριμένα διαθέτει 24, σε αντίθεση με τα μεγαλύτερα αδέρφια της, που διαθέτουν 32. Αν όλα τα παραπάνω δεν σας έχουν καλύψει μέχρι στιγμής και θέλετε να μάθετε περισσότερα για την GK104 Kepler GPU, διαβάστε παρακάτω. Περιορισμό επίσης έχουμε και στο Memory Bandwidth, που "έπεσε" στα 192-bit από τα 256 των μεγαλύτερων μοντέλων.


MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets



Μία πλήρως λειτουργική GK104 GPU όπως βγαίνει από το εργοστάσιο, περιλαμβάνει: 1536 CUDA Cores, 192 core clusters, 8 geometry units, 4 raster units, 128 Texture units, 32 ROP Engines, 256-bit GDDR5 memory bus και υποστήριξη DirectX 11. Μία πλήρως λειτουργική GK104 GPU με ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά, θα συναντήσετε στην GTX 680. Αναφέραμε προηγουμένως ότι οι GTX 660/670 έχουν το ίδιο chip, όμως το ένα core cluster είναι απενεργοποιημένο. Ο αριθμός των clusters σε μια GTX 680 προκύπτει αν διαιρέσουμε τα CUDA Cores με τα Shader Processors. 1536 : 192 = 8 Shader Clusters (SMs).


MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets



Στο παραπάνω διάγραμμα μπορείτε να δείτε από τι αποτελείται ένας Shader Cluster, εν συντομία SM ή SMX όπως το αποκαλεί τώρα η nVidia. Όμως το SMX δεν είναι απλά μια νέα ονομασία. Προσφέρει μεγαλύτερο shader, texture και geometry processing σε σχέση με ένα απλό SM. Γνωρίζοντας ότι η GK104 έχει 128 texture filtering units διαθέσιμα και ότι κάθε SM αποτελείται από 16 texture units καταλαβαίνουμε ότι:


  • Η GTX 580 έχει 16 SMs x 4 Texture Units = 64
  • Η GTX 660 έχει 7 SMs x 16 Texture Units = 112
  • Η GTX 670 έχει 7 SMs x 16 Texture Units = 112
  • Η GTX 680 έχει 8 SMs x 16 Texture Units = 128

Από το παραπάνω καταλαβαίνει κανείς πόσο πολύ διαφέρει η αρχιτεκτονική Kepler από την προγενέστερη Fermi. Συνεχίζοντας με την αρχιτεκτονική αυτή καθ' αυτή, κάτω από το GK104 host interface υπάρχουν: Μία Gigathread engine, τέσσερα GPCs, τέσσερις memory controllers, ROP partitions και μία L2 Cache χωρητικότητας 768KB. Κάθε GPC περιλαμβάνει οχτώ polymorph engines. Τα ROP partitions βρίσκονται από το πάνω και το κάτω μέρος της L2 Cache. Από 'κει και πέρα κάθε Shader Cluster συνδέεται με L1 cache, ενώ όλα μαζί μοιράζονται την L2 Cache. Για αυτό και είπαμε ότι το shading και το geometry performance έχουν αυξηθεί αισθητά πλέον.


Unboxing



Ήρθε η ώρα να ξεπακετάρουμε την MSI GTX 680 OC από την σχετικά μεγάλη (για GPU) συσκευασία της, όπως συνηθίζει η MSI με τα High-End προϊόντα της, σε αυτή την περίπτωση όμως συνδράμει και το γεγονός πως πρέπει να φιλοξενηθεί μια αρκετά μεγαλύτερη κάρτα. Η εσωτερική κούτα είναι αυτή που φιλοξενεί την GPU, και ως συνήθως κατά την MSI συνοδεύεται από αρκετό προστατευτικό αφρό, με σκοπό να φτάσει η κάρτα σας "σώα και αβλαβής" από τυχόν κακομεταχείριση κατά την μεταφορά.

Κοιτώντας τα συνοδευτικά, θα μπορούσαμε να περιμένουμε κάτι περισσότερο, καθώς περιλαμβάνονται μόνο 2 Molex to 6pin PCI-e adaptors καθώς και το τυπικό DVI to VGA adaptor, ενώ από πλευράς documentation υπάρχει το κλασσικό Quick Start Guide, ένα μικρό Εγχειρίδιο χρήσης και το (όχι πλέον και τόσο απαραίτητο) Drivers & Software DVD, το οποίο περιέχει τους nVidia WHQL drivers καθώς και το MSI Afterburner. Καλό θα ήταν να μην το χρησιμοποιήσετε και καλύτερα να κατεβάσετε τις τελευταίες και πιο ενημερωμένες εκδόσεις από το site της MSI και της nVidia!



Σειρά στον "πάγκο αξιολόγησης" (προς το παρόν το ταπεινό γραφείο του reviewer) παίρνει η MSI GTX 680 OC. H κωδική ονομασία της υλοποίησης είναι η N680GTX, σειρά που στοχεύει στην consumer lever αγορά (όσο και αν ακούγεται παράξενο αυτό για μια GTX 680), και η οποία περιλαμβάνει ένα από τα πιο γνωστά συστήματα ψύξης της MSI, το Twin Frozr IΙΙ. Εξ αρχής λοιπόν υπάρχει μια διαφοροποίηση σε σχέση με τα ethusiast- overclocking μοντέλα της εταιρίας, τα οποία χρησιμοποιούν το TwinFrozr IV. Παρόλο που αισθητικά υπάρχουν διαφορές, η φιλοσοφία παραμένει η ίδια, πάνω στην επιτυχία της οποίας βασίστηκε η εξέλιξη του συστήματος. Το bulid quality είναι εδώ, με μια στιβαρή και εξολοκλήρου από αλουμίνιο κατασκευή και χάλκινα 4 χάλκινα και επινικελωμένα heatpipes, 3 εκ των οποίων εκτείνονται στην κάτω πλευρά της κάρτα και μόλις ένα στην άνω. Στην απαγωγή της θερμότητας συμβάλλουν οι δυο 90mm ανεμιστήρες, ενώ παράλληλα ένα unisink θα προσφέρει ακόμα καλύτερη ψύξη σε μερικά κρίσιμα στοιχεία της κάρτας. Το μόνο που θα μπορούσε να θεωρεί ως "απώλεια" είναι η έλλειψη του dust removing συστήματος, στοιχείο που έχει ναι διαφημίζει το IV.




Η MSI, ένας από τους λίγους κατασκευαστές PCB, επέλεξε για μια ακόμα φορά να εφαρμόσει την τεχνογνωσία που έχει στην κατασκευή ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, και γι' αυτό δεν αρκέστηκε στο reference PCB που παρέχει η nVidia. Αντί αυτού, σχεδίασε από την αρχή το PCB φέρνοντας την 680 OC στα δικά της μέτρα. Επίσης ενσωμάτωσε τα Military Class Components III, μια σειρά πιο ποιοτικών στοιχείων που στόχο έχουν την καλύτερη και πιο σταθερή τροφοδοσία του GK104, επιτρέποντας καλύτερο OC potential αλλά και μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο. Τα στοιχεία διακρίνονται άμεσα με την κάρτα εντελώς "γυμνή", ενώ αυτά που ξεχωρίζουν είναι οι Hi-c, SFC καθώς και οι All Solid πυκνωτές. Επίσης, διακρίνουμε τα 2 SLI fingers τα οποία μας προδιαθέτουν πως η 680 OC δύναται να ενσωματωθεί ακόμα και σε 3-way SLI! Ως GPU νεώτερης γενιας, o PCI Express bus υποστηρίζει εγγενώς την 3η εκδοχή του προτύπου.

Σαν μια έξτρα προσθήκη, επιλογή της MSI ήταν να ανέβει λίγο παραπάνω από το εργοστασιακά ρολόγια, "ολοκληρώνοντας" έτσι ακόμα περισσότερο το τελικό προϊόν. Για το λόγο αυτό η MSI έθεσε τους χρονισμούς στα 1058MHz/ 1502 MHz για πυρήνα και μνήμες αντίστοιχα, ενώ το Boost Clock του πυρήνα φτάνει τα 1124MHz. Αυτό σημαίνει ότι αναλόγως το ενεργιακό και υπολογιστικό φορτίο της κάρτας, έχουμε στην διάθεσή μας ένα εύρος 66MHz. Το Overclocking λόγω των "κλειδωμένων" ρυθμιστών τάσης, είναι δυνατό με την χρήση του MSI Afterburner, του πασίγνωστου Overclocking utility που έχει αναπτύξει MSI με βάση το παλιό γνωστό RivaTuner.

MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets


Για να καλυφθούν τα 195W της -θεωρητικής πάντα- μέγιστης κατανάλωσης απαιτούνται 2 PCI-Express τροφοδοσίες των 12V, 1 6pin και άλλη μια 8pin, ενώ το TDP μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 225W. Σε αυτό το σημείο να προσθέσω πως παρόλο τις αρχικές μου ενστάσεις, το η κάθετη διάταξη της τροφοδοσίας δεν μου προκάλεσε ιδιαίτερα προβλήματα. Αν έχετε φροντίσει ώστε τα PCI-E καλώδια να έχουν αρκετή ελευθερία κινήσεων εντός του κουτιού, τότε η εγκατάσταση θα είναι απλή. Η απασφάλιση των κλιπ δεν είναι δύσκολη, αλλά υπάρχει ένας περιορισμός κινήσεων καθώς η δεύτερη υποδοχή είναι κάτω από το κάλυμμα του TwinFrozr. Ας μην είμαστε όμως υπερβολικοί, αν δεν είστε GPU Bencher δεν θα σας προβληματίσει η διάταξη αυτοί.

Τέλος οι διαθέσιμες έξοδοι είναι 2 DVI, αμφότερες Dual-Link, συνοδευόμενες από 1 θύρα DisplayPort και 1 HDMI 1.4a.

Δεν έχουμε κάτι περισσότερο να προσθέσουμε, γι' αυτό ξεκινάμε τις δοκιμές!




Είδαμε τι θα πρέπει να περιμένουμε αμέσως μόλις βγάλουμε την MSI GTX 680 OC από την συσκευασία της. Αυτό που απομένει είναι να την τοποθετήσουμε αμέσως στο σύστημα της δοκιμής μας για να δούμε πως τελικά αποδίδει. Ώρα για δοκιμές!

Μετά από προσεκτική μελέτη, διαλέξαμε οκτώ παιχνίδια τα οποία θα testάρουμε σε τρία διαφορετικά σενάρια: Στην χαμηλή ανάλυση των 1280 x 1024 με 2x AA και High Detail Settings όπου ο επεξεργαστής θα παίξει σημαντικό ρόλο, στην πιο ρεαλιστική των 1680 x 1050 με 4x AA και High Detail Settings, όπου το σύστημα θα αξιολογηθεί πιο συνολικά, ενώ τέλος, θα πάρουμε και ένα run στα 1920 x 1080 με full φίλτρα και maxed out settings, όπου εδώ το μεγαλύτερο ρόλο θα παίξει η κάρτα γραφικών. Κάπως έτσι, θα έχουμε μια πλήρη εικόνα για την απόδοση της κάρτας σε οκτώ πολύ διάσημα παιχνίδια:


  • DiRT 3
  • FarCry 2
  • Crysis 2
  • World in Conflict
  • F1 2011
  • S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat
  • Lost Planet 2
  • HAWX 2


Ακολούθως θα πάρουμε scores από τέσσερα από τα πιο σημαντικά 3D Benchmarks, το 3D Mark 06, το performance mode του 3D Mark Vantage, το performance mode του 3D Mark 11 και τέλος ένα σχετικά δύσκολο run στο Unigine Heaven 2.5. Ακόμα θα δοκιμάσουμε να clockάρουμε την κάρτα, τόσο με stock ρολόγια όσο και Overclocked, με την default τάση πυρήνα, ενώ επίσης δεν θα παραλείψουμε να σας παρουσιάσουμε τα ευρήματά μας σε overclock με αυξημένη vGPU. Βρίσκοντας σταθερές ρυθμίσεις θα σας δείξουμε αν και πόσο αυξάνονται οι επιδόσεις σε κάποια από τα παραπάνω παιχνίδια και benchmarks. Συνοπτικά λοιπόν έχουμε:


  • 3D Mark 06
  • 3D Mark Vantage
  • 3D Mark 11
  • Unigine Heaven Benchmark v3.0


Για το όλο εγχείρημα θα χρησιμοποιηθεί ένας αρκετά υπερχρονισμένος Intel Core i5 2500K στα 4500 MHz που θεωρήσαμε ότι είναι ένα αρκετά αντιπροσωπευτικό δείγμα ενός σύγχρονου gaming rig. Παρακάτω θα βρείτε αναλυτικά τα specs του συστήματος της δοκιμής.


Σύστημα Δοκιμών  


Hardware
   Motherboard   :
Gigabyte Z68X-UD3P-B3
   CPU   :
Intel Core i5 2500K @4500MHz
   RAM   :
Corsair XMS3 @ 1600MHz 9-9-9-24
   SSD   :
Kingston HyperX 128GB
   PSU   :
Corsair TX650 V2
   OS   :
Windows 7 Ultimate 64bit SP1
   Driver Version   :
306.02
   CPU Cooler   :
Corsair H100
   Case   :
Fractal Design Define R3





MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
Game Info
Developer:
Codemasters Racing
Graphics Engine:
Ego Engine
Graphics API:
DX11
Release Year:
2011
Το DiRT 3 αποτελεί την τρίτη προσθήκη στην επιτυχημένη σειρά Dirt της Colin McRae Rally series, ανεπτυγμένη από την Codemaster. Διαθέτει 100 άγριες διαδρομές και επικές πίστες, νέο career mode, μοντέρνα και κλασικά αμάξια, super buggies, RAID φορτηγά και περισσότερους πραγματικούς σπόνσορες και αστέρες του αθλήματος. Επιπλέον, περιλαμβάνει δυναμικά καιρικά φαινόμενα, ακραίες συνθήκες όπως χιόνι και πάγο, split-screen, party modes, open-world περιοχή και δυνατότητα για uploads στο YouTube. Μην αμελήσουμε να αναφέρουμε και το GymKhana mode όπου δάσκαλός σας θα είναι ο μετρ του sport, Ken Block.Πάμε λοιπόν να δούμε τι γίνεται, στις επιλεγμένες αναλύσεις, με έναν τίτλο που συχνά βρίσκουμε και bundled στις κάρτες της AMD.

Πάμε λοιπόν να δούμε τι γίνεται, στις επιλεγμένες αναλύσεις, με έναν τίτλο που συχνά βρίσκουμε και bundled στις κάρτες της AMD.








MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
Game Info
Developer:
Ubisoft Montreal
Graphics Engine:
Dunia
Graphics API:
DX10.1
Release Year:
2008
Θυμηθείτε μερικά χρόνια πριν, όταν το 2004 μαζί με το Half-Life 2 και ένα χρόνο μετά την έκδοση του Doom III, ένα παιχνίδι με το παράξενο όνομα Far Cry από την άγνωστη τότε Γερμανική Crytek κατάφερε να κάνει το "μπαμ", φέρνοντας τη γραφική επανάσταση στα ανοιχτά περιβάλλοντα, κατορθώνοντας να ενθουσιάσει τους PC Gamers ανά τον κόσμο. Όλοι μας θυμόμαστε να περιπλανόμαστε στις παραλίες και στη ζούγκλα των νησιών του Far Cry με κεντρικό ήρωα τον Jack Carver, ο οποίος μας μετέφερε σε εξωτικά μέρη, γεμάτα και με μεταλλαγμένα πειράματα από έναν ανορθόδοξο επιστήμονα.

Αυτά πλέον με το Far Cry 2 αποτελούν παρελθόν. Ο νέος τίτλος της σειράς, φτιαγμένος όχι από την Crytek αλλά από την ίδια τη Ubisoft, χρησιμοποιώντας το καμάρι της που ακούει στο όνομα Dunia Engine (και όχι CryEngine όπως το πρώτο), μας μεταφέρει στις σαβάνες και τα αφιλόξενα περιβάλλοντα της Αφρικής, σε έναν πολύ πιο εξελιγμένο τίτλο από το πρώτο παιχνίδι. Όχι πλέον είναι εντελώς Free Roaming, αλλά η Dunia (η λέξη "κόσμος" στα Αραβικά) στην ουσία έδωσε στους δημιουργούς του παιχνιδιού τη δυνατότητα να φτιάξουν ένα "Grand Theft Auto" στην Αφρική - χωρίς αυτή τη φορά να κυνηγάμε μεταλλαγμένους ή εξωγήινους, αλλά μπαίνοντας στο σώμα διαφορετικών κάθε φορά χαρακτήρων που ο σκοπός τους είναι ένας - να σκοτώσουν τον "Jackal", έναν μεγαλέμπορο όπλων, ο οποίος παίζει σημαντικότατο ρόλο στον εμφύλιο πόλεμο μέσα στον οποίο βρίσκει ο παίχτης τον εαυτό του εμπλεκόμενο.

Μια ίσως και ρεαλιστική άποψη της σημερινής Αφρικής, με το ΑΚ-47 να είναι σύμβολο και τα ματωμένα διαμάντια το νόμισμα - αυτό είναι το Far Cry 2.






Αν διαθέτετε οθόνη με μέγιστη ανάλυση λιγότερη από 1920x1080 τότε μια GTX 680 δεν είναι για εσάς. Η κάρτα των δοκιμών μας καταφέρνει με αρκετή άνεση να αντέξει μεγάλες αναλύσεις και επίπεδα λεπτομερειών. Συνεχίζουμε!



MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
Game Info
Developer:
Crytek Frankfurt
Graphics Engine:
CryEngine 3
Graphics API:
DX11
Release Year:
2011
Ο κόσμος έχει αρχίσει να καταστρέφεται από μια σειρά κλιματικών αλλαγών και η κοινωνία είναι στα πρόθυρα της ολικής κατάρρευσης. Οι εξωγήινοι εισβολείς επέστρεψαν δριμύτεροι από ποτέ με μοναδικό σκοπό τον αφανισμό του ανθρώπινου γένους, αρχίζοντας την προσπάθεια τους από την ολοκληρωτική καταστροφή της πιο εμβληματικής πόλης ανά τον κόσμο. Στη Νέα Υόρκη, οι τρομακτικοί εισβολείς προελαύνουν στους δρόμους της πόλης και ο φόβος από τον εφιάλτη που ζουν τα εκατομμύρια κατοίκων, εξαπλώνεται με αστραπιαία ταχύτητα. Η πόλη είναι σε ένα μόνιμο χάος, οι δρόμοι έχουν γεμίσει συντρίμμια και στον ορίζοντα διακρίνονται μόνο φλεγόμενοι ουρανοξύστες. Αυτή είναι η πραγματικότητα στην Νέα Υόρκη, το έτος 2033.

Ούτε οι παραστρατιωτικές οργανώσεις με την επιβολή του νόμου, αλλά ούτε και οι δυνάμεις της αμερικάνικης στρατιωτικής μηχανής μπορoύν να σταθούν ενάντια στους εισβολείς. Για να επιβιώσετε μέσα σε αυτή τη δίνη του θανάτου απαιτείται στρατιωτική τεχνολογία πέρα από οτιδήποτε σύγχρονο έχετε δει ποτέ. Γίνετε ένας Supersoldier, χειριστείτε την στρατιωτική τεχνολογία του μέλλοντος...το Nanosuit 2 και κάντε την ύστατη προσπάθεια για να σώσετε την ανθρωπότητα από την καταστροφή. Αντέχετε;








MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
Game Info
Developer:
Massive Entertainment
Graphics Engine:
MassTech Game Engine
Graphics API:
DX10.1
Release Year:
2008
Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτήθηκαν τι θα συνέβαινε αν όντως οι Σοβιετικοί είχαν πραγματοποιήσει μια επίθεση στις Η.Π.Α., με εισβολή από αέρα και έδαφος. Αρκετοί, όταν σκέφτονται ένα τέτοιο σενάριο μιλάνε για ρίψη χιλιάδων πυρηνικών κεφαλών, οι οποίες θα βύθιζαν τον πλανήτη σε ένα πυρηνικό χειμώνα άνευ προηγουμένου. Το World in Conflict όμως, έχει άλλη άποψη για το πως θα μπορούσε να εξελιχθεί η ιστορία.

Έτσι, οι Σοβιέτ το 1989 έχοντας χάσει σημαντική πολιτική, κοινωνική και οικονομική δύναμη, αποφάσισαν να κάνουν μια μαζική επίθεση στις Η.Π.Α., αναζητώντας την ανάσταση της Σοβιετικής Αυτοκρατορίας μέσω της κατάκτησης του μισητότερου τότε αντιπάλου τους. Ο σκοπός δεν ήταν λοιπόν η εξολόθρευση των Ηνωμένων Πολιτειών με τη χρήση των άπειρων πυρηνικών που διέθετε το Σοβιετικό έθνος, αλλά η αναδιαμόρφωση της Αμερικής σε μια Κομμουνιστική ήπειρο, με σκοπό την παγκόσμια επικράτηση του Κομμουνισμού.

Το World in Conflict λοιπόν, μας μεταφέρει σε αυτό το φανταστικό σενάριο, δίνοντάς μας την ευκαιρία να πολεμήσουμε σε ένα Real Time Strategy game, όχι μόνο με τους Αμερικάνους που προσπαθούν να αποτρέψουν την εισβολή, αλλά και ως τις δυνάμεις του τότε ΝΑΤΟ στο Multiplayer, δίνοντας μια άλλη διάσταση στον τρόπο που ένα παιχνίδι στρατηγικής μας επιτρέπει να ζήσουμε σύγχρονες μάχες. Ο ρεαλισμός είναι άφθονος, τα γραφικά υπέροχα και η δράση ατελείωτη. Ένας από τους καλύτερους τίτλους του 2007, ο οποίος πρόσφατα μάλιστα απέκτησε και το expansion με τον τίτλο Soviet Assault.






To Extreme Profile του Crysis 2 φαίνεται πως "πέφτει λίγο" για την MSI GTX 680 OC. Παρ'όλα αυτά, οι επιδόσεις θα μειωθούν αρκετά όταν γίνει χρήση του Ultra Profile, προφίλ που όμως μπορεί να αντεπεξέλθει μια GTX 680 από μόνη της. Όσον αφορά το WiC, η σχετικά μέτρια μηχανή γραφικών καταφέρνει να κάνει μεγάλες "βουτιές" στα FPS, όμως κατά μέσο όρο είναι υπέρ-αποδεκτά.



MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
Game Info
Developer:
Codemasters Racing
Graphics Engine:
Ego Engine
Graphics API:
DX11
Release Year:
2011
F1 2011 - ακόμα ένας επιτυχημένος τίτλος της Codemasters. Αφού η εταιρεία ήθρε σε συμφωνία με τους υπεύθυνους του Formula 1 World Championship, πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο παιχνίδι σχετικά με το κορυφαίο άθλημα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όλοι οι οδηγοί είναι εδώ - 12 ομάδες, 24 πιλότοι. 19 διαθέσιμες πίστες, in-game αλλαγή από μέρα σε νύχτα. Αναβαθμισμένο multiplayer mode με υποστήριξη έως 16 παιχτών και δυνατότητα split screen για "κόντρες" δύο ατόμων. Ρεαλιστικές συνθήκες αγώνα, safety car σε περίπτωση ατυχήματος και δυνατότητα πλήρους παραμετροποίησης του μονοθέσιου για να επιτύχετε καλύτερους χρόνους.








MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
Game Info
Developer:
GSC Game World
Graphics Engine:
X-ray Engine 1.6
Graphics API:
DX11
Release Year:
2010
Όποιος δεν έχει παίξει μέχρι σήμερα έναν τίτλο από αυτούς που ανήκουν στη σειρά S.T.A.L.K.E.R., μάλλον δεν είναι αρκετά "γενναίος" ώστε να μπει για τα καλά στον εναλλακτικό κόσμο του παιχνιδιού-θρύλος πλέον, που έκανε εκατομμύρια gamers να ανατριχιάσουν και να ζήσουν μερικές από τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές σε PC Game. Το S.T.A.L.K.E.R. λοιπόν επέστρεψε και όπως είναι φυσικό, φέρνει μαζί του για ακόμα μια φορά τεχνολογία που σκοπεύει να γονατίσει τα PC μας. Χρησιμοποιώντας όλες τις εξελίξεις στον χώρο των φωτισμών και αρκετά DirectX 11 στοιχεία, το Call of Pripyat μας μεταφέρει στην Ουκρανία με έναν τρόπο τόσο ατμοσφαιρικό, που ενώ μας τρομάζει, καταφέρει και μας μαγνητίζει με μοναδικό και αινιγματικό τρόπο.





Το F1 2011 κλείνει κάπου εδώ τον κύκλο του ως παιχνίδι, μιας και αναμένεται η επόμενη έκδοσή του. Μέχρι τότε, θα συνεχίσουμε να υποφέρουμε τα CPU limits του. Αντίθετα, σε έναν απαιτητικό για την GPU τίτλο, το Call of Pripyat, η MSI GTX 680 πιάνει κορυφαίες επιδόσεις και αποδίδει τα αναμενόμενα, με εξαιρετικά average και πολύ καλά min FPS. Προχωράμε στα 2 τελευταία παιχνίδια των δοκιμών μας.




MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
Game Info
Developer:
Capcom
Graphics Engine:
MT Framework 2.0
Graphics API:
DX11
Release Year:
2010
Το Lost Planet 2 αποτελεί τη συνέχεια της δημοφιλούς σειράς δράσης, μετά το Lost Planet(TM): Extreme Condition με πωλήσεις άνω των 2.3 εκατομμυρίων αντίτυπων παγκοσμίως. Το νέο επεισόδιο στην σειρά προσφέρει μια εντυπωσιακή επιστροφή στο μυστηριώδη πλανήτη E.D.N III και την ευκαιρία να καθορίσετε την αβέβαιη μοίρα της ανθρωπότητας. Μια δεκαετία έχει περάσει από τα γεγονότα του πρώτου παιχνιδιού και η όψη του E.D.N. III έχει αλλάξει δραματικά. Η επιχείρηση terraforming για μορφοποίηση του πλανήτη έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και οι πάγοι έχουν αρχίσει να λιώνουν δίνοντας τη θέση τους σε κατάφυτες τροπικές ζούγκλες και αφιλόξενες ερήμους. Οδηγήστε τον χαρακτήρα σας σε 6 αλληλένδετα επεισόδια, δημιουργώντας μια μοναδική διαδραστική εμπειρία η οποία αλλάζει ανάλογα με τις πράξεις σας. Η εξέλιξη της πλοκής εξαρτάται από την προοπτική του καθενός με λίγα λόγια. Πέρα από το single player mode, το Lost Planet 2 έχει ρίξει μεγάλο βάρος στα multiplayer modes. Οι μυημένοι Lostplanetάδες θα χαρούν με την επιστροφή του ειδικού γάντζου, που έκανε το gameplay του Lost Planet μια πραγματική τρισδιάστατη εμπειρία.








MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
Game Info
Developer:
Ubisoft Romania
Graphics Engine:
H.A.W.X. 2 Engine
Graphics API:
DX11
Release Year:
2010
Πέρα από το H.A.W.X. 1 έχουμε πραγματικά πολύ καιρό να δούμε τίτλους που να αφοσιώνονται στις αερομαχίες μεταξύ των μοντέρνων πολεμικών αεροσκαφών. Από τότε που η Novalogic τα "παράτησε", φαίνεται πως το είδος των διασκεδαστικών air combat flight sims χάθηκε, με μόνο το Ace Combat να μένει ως "σοβαρός" εκπρόσωπός του. Αυτοί που δεν ήθελαν να μπλέξουν με το ρεαλισμό των IL2-Sturmovik και του Jane's F16, απλά θα έπρεπε να αρκεστούν σε παλαιότερους τίτλους. Όχι πια όμως - το H.A.W.X 2 ήρθε για να μας φέρει σε ένα εντελώς νέο επίπεδο. Με αυτόν τον τίτλο, ο Tom Clancy κατάφερε να "ξυπνήσει" από τον ύπνο ένα είδος παιχνιδιού ξεχασμένο και να το κάνει τόσο όμορφο, που όχι μόνο οι οπαδοί του, αλλά και αρκετοί νέοι Gamers μπήκαν στον πειρασμό να το δοκιμάσουν. Το παιχνίδι είναι πραγματικά γεμάτο με δράση - ο χρήστης μπορεί να ελέγξει ένα από τα 49 διαθέσιμα αεροπλάνα που έχει το H.A.W.X 2 στη συλλογή του, να πετάξει πάνω από εντυπωσιακά αναπαραστημένες πόλεις και περιβάλλοντα, καθώς και να εμπλακεί σε πανέμορφες αερομαχίες, δίνοντας ταυτόχρονα και εντολές στους συμμάχους του, όπως έκανε περίπου και στους τίτλους της σειράς Ghost Recon.

Οι αερομαχίες θεωρούνταν από πολλούς ένα ξεπερασμένο είδος παιχνιδιών. Επανήλθαν με το πρώτο HAWX και έγιναν ακόμα πιο συναρπαστικές με το HAWX 2.







Για λόγους σύγκρισης και αποτελεσμάτων με μικρές αποκλίσεις, πάντα έχουμε σε χαμηλή επίδραση οτιδήποτε αφορά το tessellation. Σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, η GTX 680 αποδίδει καλύτερα σε σχέση με μια 7970 στο Lost Planet 2. Ότι κάνει αυτός ο τίτλος στην GPU μας, αποτυγχάνει να κάνει το H.A.W.X. 2, ένα από τα πιο "εύκολα" για μια GPU παιχνίδια.



MSI GTX 660 Ti Power Edition Review
3DMark06 με τα graphic tests να αποκτούν HDR Rendering, Shadow Mapping, HDR Refraction, HDR Reflection, Depth Fog, Strauss Lighting Model και πολλά ακόμα νέα (τότε) εφέ. 3DMark Vantage με DirectX 10 και PhysX στο διασημότερο mode του (Performance). 3DMark11 με DirectX 11, tesselation και ιδιαίτερα απαιτητικό multi-threading και τέλος ο πρωτεργάτης τους DirectX 11 benchmarking, Unigine Heaven με τις προχωρημένες τεχνικές occlusion και τα πολλά υποστηριζόμενα APIs. Η παραπάνω τετράδα, είναι αναμφίβολα η αφρόκρεμα της σύγχρονης 3D Bench σκηνής και χωρίς να είναι πανάκεια, σίγουρα δίνει ένα πολύ καλό στίγμα για το ποιόν κάθε νέας κάρτας γραφικών. Πάμε λοιπόν να πάρουμε μια γεύση από τις επιδόσεις που θα δούμε, με την κάρτα, out-of-the-box.



MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of PuppetsMSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of PuppetsMSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets

MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of PuppetsMSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of PuppetsMSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets


Φτάσαμε κοντά αλλά δεν ακουμπήσαμε τους 10000 πόντους στο 3D Mark 11 με μια μονή κάρτα, αν και γι' αυτό μάλλον ευθύνεται και ο επεξεργαστής των δοκιμών μας. Σε κάθε περίπτωση, όλα τα νούμερα που πήραμε από τα Benchmarks είναι κορυφαία και αυτό ίσως κάνουν την GTX 680 την πιο δυνατή single-GPU που έχουμε δοκιμάσει ποτέ. Επαναλαμβάνουμε πάντως πως τα νούμερα αυτά είναι απλά για λόγους σχετικής σύγκρισης - είναι τα FPS όμως αυτά που πάντα είναι το απόλυτο κριτήριό μας.




Ένας από τους κρίσιμους παράγοντες στην επιλογής μιας σύγχρονης GPU είναι και αυτός της απόδοσης του συστήματος ψύξης. Όταν αναφερόμαστε δε σε high end GPUs με αρκετά αυξημένο κόστος,, τότε ένα μέτριο ή/και θορυβώδες σύστημα ψύξης είναι αυτό που μπορεί να κάνει την διαφορά ή να είναι deal breaker.

Ακολουθεί το γράφημα θερμοκρασιών με βάση τα δεδομένα που συλλέξαμε από την MSI GTX 680 OC:




Σε γενικές γραμμές, η αίσθηση που μας άφησε το TwinFrozr IΙΙ ήταν αρκετά ικανοποιητική, όσον αφορά την θερμική του απόδοση. O GK 104 μπορούσε να διατηρηθεί σε αρκετά λογικά λογικά επίπεδα θερμοκρασιών (~66-70 βαθμούς Κελσίου), ενώ και τα επίπεδα του θορύβου παρέμειναν σε αρκετά χαμηλά επίπεδα. Και στα Overclocking settings επίσης δεν παρατηρήσαμε δραματική αύξηση στις θερμοκρασίες, ούτε οι ανεμιστήρες έφτασαν μεγάλα επίπεδα περιστροφής (περίπου 45-50% PWM), όμως ήταν λίγο πιο θορυβώδεις σε σχέση με ότι είδαμε στο αντίστοιχο review της MSI GTX 660 Ti PE. Μπορεί για μια μεγάλη πλειοψηφία να μην αποτελεί σοβαρό ζήτημα, όμως στα αυτιά μερικών πιο ευαίσθητων στον ήχο να γίνεται σαφώς πιο αισθητός.

Παρόλο την αρκετά καλή της απόδοση, η MSI GTX 680 OC χάνει, για λίγο, το βραβείο "Silence".



Όντας ήδη factory overclocked, η MSI GTX 680 OC μας δίνει κάτι παραπάνω απ' όσα μπορεί να δώσει το stock GK 104 κατά τις προδιαγραφές της nVidia. Όμως το overclocking

Αρχικά να πούμε ότι συνηθίζουμε να υπερχρονίζουμε τις GPU μας σε δυο στάδια, όπου στο πρώτο ανεβάζουμε συχνότητες όσο το δυνατόν περισσότερο χωρίς "πείραγμα" των default τάσεων, κάτι που κάνουμε στο δεύτερο σκέλος των δοκιμών. Δεδομένου όμως πως οι εργοστασιακές συχνότητες είναι αρκετά υψηλές, ενώ ταυτόχρονα δεν μπορούμε να προβλέψουμε την συμπεριφορά του GPU Boost, θα παρακάμψουμε το πρώτο σκέλος και θα πάμε απ' ευθείας στο δεύτερο!

Χωρίς δεύτερη σκέψη, εκτελέσαμε το MSI Afterburner και αρχίσαμε τους πειραματισμούς. Ένα μελανό σημείο είναι πως η μεταβολή των συχνοτήτων και των τάσεων, παρόλο που γίνεται με το παραδοσιακό slider, γίνεται με offset από τα defaults και όχι με απόλυτες μεταβολές όπως είχαμε συνηθίσει να στοχεύουμε σε συγκεκριμένες συχνότητες και τάσεις, κάτι που για αρχή μπορεί να μπερδέψει κάποιους. Γι' αυτό το λόγο, προτείνεται και η εκτέλεση ενός επιπλέον GPU-Z, όπου μετά από κάθε νέα εφαρμογή ρυθμίσεων, να βλέπουμε άμεσα τα αποτελέσματα.

Δεύτερο "περίεργο" σημείο είναι πως δεν έχουμε καμία δυνατότητα να απενεργοποιήσουμε το GPU Boost. Ως αποτέλεσμα, δεν μπορούμε να προβλέψουμε το μεγαλύτερο δυνατό ρολόι, αλλά είναι κάτι που θα αποφασίσει από μόνη της η GPU μας. Αν και στην αρχή μπορεί να προκαλέσει σύγχυση, το θετικό στοιχείο που διαπιστώσαμε είναι πως η κάρτα μπορεί να φτάσει ακόμα παραπέρα και από το "κάτι παραπάνω" που της έχουμε ζητήσει! Γι' αυτό το λόγο, επιβάλλεται η μεταβολή του Board Power Slider, που όμως θα θέλαμε να έχουμε στην κεντρική καρτέλα του AfterBurner και όχι στα Settings.

Εν τέλει, ύστερα από λίγο πειραματισμό φτάσαμε τα 1121MHz στον πυρήνα (που σημαίνει ότι το Boost Clock έφτασε τα 1174 MHz)και τα 1642ΜΗz στις μνήμες, δίνοντας ολόκληρα τα +100mV που μας προσφέρει το AfterBurner. Τα πρώτα αποτελέσματα φαίνονται παρακάτω και είναι αρκετά αξιοσημείωτα!

MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of PuppetsMSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets

MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of PuppetsMSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets


Σε απόλυτες επιδόσεις μπορούμε να πούμε πως η GTX 680 δεν έχει να φοβηθεί κάτι. Παρόλα αυτά, είναι ωραίο να παίρνουμε ένα περίπου +10% στις επιδόσεις της κάρτας "τσάμπα", δηλαδή λιγάκι παραπάνω από αυτό που αρχικά πληρώσαμε για να αποκτήσουμε. Η συνταγή της επιτυχίας όμως κρύβεται στην υλοποίηση της MSI, η οποία αν και της λείπει το Triple Overvoltage, το core voltage είναι διαθέσιμο ώστε να το μεταβάλλουμε κατά δική μας βούληση.

Παρατηρήστε όμως ένα κρίσιμο σημείο: Ενώ το GPU-Z αναφέρει πως το μέγιστο GPU Boost φτάνει τα 1174 ΜΗz, κοιτώντας το γράφημα του AfterBurner είδαμε πως σε μερικά σημεία το Boost έφτασε μέχρι και τα 1228MHz!

MSI GTX 680 OC Twin Frozr Review: Master of Puppets


Αν θα προτείναμε τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις για "24/7" σενάριο; Ίσως και ναι, αν και πάντα ότι έχει σχέση με overclocking, συνίσταται με επιφύλαξη. Παρ' όλα αυτά όμως, είδαμε πως το Twin Frozr III δεν δυσκολεύτηκε να κρατήσει τις θερμοκρασίες σε παρόμοια επίπεδα σε σχέση με τους default χρονισμούς. Αν λοιπόν χρειαστείτε έστω και αυτό το λίγο παραπάνω performance, η MSI GTX 680 OC Twin Frozr είναι ικανή για να σας το προσφέρει!

Ακολουθούν τα παραδοσιακά γραφήματα, ενώ παρακάτω σας παρουσιάζουμε και τις μετρήσεις που λάβαμε από δυο δημοφιλή παιχνίδια, το Crysis 2 και το DiRT 3.


Overclocking Scaling σε benchmarks









Overclocking Scaling σε Games













Έφτασε λοιπόν το φινάλε ενός ακόμα review από το HwBox.gr! Η MSI GTX 680 OC Twin Frozr λοιπόν πέρασε με επιτυχία λοιπόν όλα τα τεστ που την υποβάλαμε, οπότε απομένει η τελική της αξιολόγηση.

Αρχικά, όπως συνηθίζουμε, θα κρίνουμε την υλοποίηση που είχαμε σήμερα στα χέρια μας. Η MSI GTX 680 OC μας ικανοποίησε στους περισσότερους τομείς. Η εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, η στιβαρότητα και το τελικό φινίρισμα είναι στοιχεία που έκαναν ίσως την θετικότερη εντύπωση. Και λέω ίσως, γιατί φυσικά οι επιδόσεις της είναι κορυφαίες και αυτό είναι που στιγματίζει περισσότερο οποιαδήποτε GPU. Επιστρέφοντας πίσω στο θέμα μας λοιπόν, τολμώ να πω πως το τελικό προϊόν δύσκολα συγκρίνεται με άλλες GPU οι οποίες έχουν πιο απλά συστήματα ψύξης. Η θερμική απόδοση του Twin Frozr είναι ικανοποιητική, χάνει όμως λίγο στα σημεία λόγω του παραπάνω θορύβου που παράγουν οι ανεμιστήρες του, όπως αναλύσαμε και στην σχετική σελίδα, χωρίς όμως αυτός ο θόρυβος να είναι τρομερά ενοχλητικός. Το Custom PCB και τα Military Class Components είναι επίσης θετικά στοιχεία, όπως επίσης και το Overclocking στοιχείο της κάρτας, με ανεβασμένα εργοστασιακά ρολόγια αλλά και επιπλέον δυνατότητα overclocking. Αν θα θέλαμε να βελτιωθεί κάτι είναι ίσως τα συνοδευτικά της κάρτας, τα οποία για το συγκεκριμένο price point μπορούν να θεωρηθούν τελείως τυπικά.

Οπότε ο λόγος έρχεται για την ίδια την GTX 680 και το πλήρες GK 104 που είχαμε στα χέρια μας αυτή τη φορά. Δεν χωράει συζήτηση πως η GTX 680 είναι ο νέος κυρίαρχος στον χώρο των GPUs. Οι εξαιρετικές επιδόσεις σε συνδυασμό με το βελτιωμένο Power Efficiency που ήρθε με την αρχιτεκτονική Kepler είναι αυτές που έδωσαν τo... στέμμα στην GTX 680. Όμως... Η αλήθεια πρέπει να λέγεται κάθε φορά, οπότε αν και έχουμε πολλά διθυραμβικά σχόλια να προσθέσουμε, όπως για παράδειγμα το εξαιρετικό performance/watt, όμως η GTX 680 δεν είναι η τέλεια κάρτα, ούτε εκτόξευσε τις επιδόσεις σε σημεία που δεν είχαμε συναντήσει στο παρελθόν. Θα μπορούσε να προσφέρει στοιχεία όπως περισσότερη VRAM, όπου εκεί ο ανταγωνισμός aka 7970 προσφέρει στάνταρ 3GB. Ήταν λιγάκι απογοητευτικό όταν προσπάθησα να πα παίξω το Max Payne 3 πλήρως maxed out, όταν το παιχνίδι μου εμφάνισε μήνυμα πως απαιτούσε 2150MB όταν εγώ είχα "μόλις" 2GB! Mε μια GTX 680! Φανταστείτε λοιπόν τι μπορεί να συμβεί σε ένα multi-monitor σενάριο. Αν και ο πυρήνας είναι ικανός, η κάρτα υστερεί από την μνήμη της. Δεν αντιλέγω πως 2GB είναι υπερ-αρκετά για τα περισσότερα παιχνίδια που κυκλοφορούν σήμερα. Όμως τέτοια ζητήματα θα έπρεπε να κάνουν την nVidia να αναθεωρήσει στην επόμενη γενιά.

Και μετά από το αρχικό παράπονο, πάμε στο ακόμα μεγαλύτερο! Δυστυχώς η διαθεσιμότητα της MSI GTX 680 OC Twin Frozr είναι εξαιρετικά μειωμένη, και όταν κυκλοφορούν τόσο ανταγωνιστικές GTX 680 σε χαμηλότερη τιμή από τα ?625 που ζητάει η υλοποίηση της MSI, είναι δύσκολο να δικαιολογήσει πλήρως την τιμή της παρ' όλη την καλύτερη ποιότητά της, καθώς σε αυτά τα χρήματα υπάρχουν μοντέλα των 4GB. Mixed feelings για ένα εξαιρετικό κατά τα άλλα προϊόν.

Κλείνοντας, να απαντήσουμε σε ένα ερώτημα που είχαμε αφήσει ανοιχτό πριν μερικούς μήνες, στο review της HD 7970. Ποιος είναι ο τελικός νικητής των φετινών GPU wars; Μην ξεχνάτε πως για την επιλογή μιας GPU, δυο πράγματα διαμορφώνουν την επιλογή σας: α) η ανάλυση της οθόνης σας και β) το ποσό χρημάτων που επιθυμείτε να ξοδέψετε. Με βάση αυτά τα κριτήρια, GTX 680 και HD 7970 είναι απλά κορυφαίες GPU, η κάθε μια με τα προτερήματα και τα μειονεκτήματά της, και δύσκολα θα διακρίνετε διαφορές ανάμεσά τους σε ρεαλιστικά σενάρια χρήσης. Οπότε θα πούμε, fair and square, ισοπαλία!

Stay HwBoxed!



Αποτελεσματική ψύξη
Κορυφαίες επιδόσεις
Άψογο Build Quality
Εξαιρετικό Performance / Watt



Τυπικό bundle
2GB VRAM είναι λίγα
Το GPU Boost περιπλέκει το OC






Ευχαριστούμε θερμά την MSI Europe για την παραχώρηση του δείγματος!