Sapphire HD 7770 GHz OC Edition Review: The silent performer!
To 2012 είναι η χρονιά που η AMD ξεκίνησε δυναμικά με σκοπό την ανάκτηση της πρωτοκαθεδρίας στην αγορά των καρτών γραφικών, δίνοντας στην κυκλοφορία τις πρώτες flagship GPUs της με κλίμακα κατασκευής τα 28nm. Το πρώτο βήμα έγινε με τον πυρήνα Tahiti, ο οποίος είναι ενσωματωμένος στις Radeon HD 7970 και 7950, και όπως μπορέσαμε να δούμε πριν λίγο καιρό, τα καταφέρνει άψογα από άποψης επιδόσεων χωρίς ταυτόχρονα να έχει μεγάλες ενεργειακές απαιτήσεις, αφήνοντάς μας άψογες εντυπώσεις και φυσικά με ένα χαμόγελο για το τι μέλλει γενέσθαι. To 2012 είναι η χρονιά που η AMD ξεκίνησε δυναμικά με σκοπό την ανάκτηση της πρωτοκαθεδρίας στην αγορά των καρτών γραφικών, δίνοντας στην κυκλοφορία τις πρώτες flagship GPUs της με κλίμακα κατασκευής τα 28nm. Το πρώτο βήμα έγινε με τον πυρήνα Tahiti, ο οποίος είναι ενσωματωμένος στις Radeon HD 7970 και 7950, και όπως μπορέσαμε να δούμε πριν λίγο καιρό, τα καταφέρνει άψογα από άποψης επιδόσεων χωρίς ταυτόχρονα να έχει μεγάλες ενεργειακές απαιτήσεις, αφήνοντάς μας άψογες εντυπώσεις και φυσικά με ένα χαμόγελο για το τι μέλλει γενέσθαι.
Επειδή όμως δεν έχουν όλοι οι PC Users γνώμονα το extreme gaming, πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν πιο οικονομικές λύσεις. Άλλωστε, ένα ισορροπημένο σύστημα είναι η βέλτιστη επιλογή για τους χρήστες οι οποίοι δεν επιθυμούν να ξοδέψουν μια περιουσία στο υποσύστημα γραφικών, όταν δεν έχουν μεγάλες απαιτήσεις από αυτό. Γιʼ αυτό το λόγο, οι κατασκευαστές φροντίζουν να παρέχουν επιλογές για όλα τα γούστα και βαλάντια.
Η καταιγίδα, λοιπόν, των 28 νανομέτρων θα συνεχίζει να μας χτυπά… ανελέητα για ολόκληρη την χρονιά. Η συνέχεια επέρχεται με τις HD 7700 να είναι το επόμενο πιάτο που μας σερβίρει η AMD, και οι οποίες φέρουν τον νέο πυρήνα που ακούει στο όνομα «Cape Verde» . Ως γνωστόν, οι σειρές x700 στοχεύουν στο mainstream κομμάτι της αγοράς με σκοπό να ικανοποιήσουν εκείνη την μερίδα χρηστών που αναφέραμε παραπάνω.
Αυτή τη φορά, είχαμε στην διάθεσή μας ένα από τα νέα δείγματα, την Sapphire HD 7770 1GB στην Overclock Edition εκδοχή της! Λαμβάνοντας υπόψη τα νέα χαρακτηριστικά, αναρωτηθήκαμε πόσο άραγε θα αξίζει η στροφή σε αυτή την κατηγορία GPU; Η απάντηση στις σελίδες που ακολουθούν!
Cape Verde, λοιπόν, ή ελληνιστί «Πράσινο Ακρωτήρι», είναι η αρχιτεκτονική που ακολουθεί η νέα σειρά 7700. Το Cape Verde έχει ως στόχο την κατηγορία μέχρι $200 – μια κατηγορία που ίσως και να έχει αυτή τη στιγμή την μερίδα του λέοντος στην πίτα της αγοράς. Παράξενο; Ενδεικτικά θα σας πούμε πως ανταγωνισμός σε αυτή την κατηγορία είναι αρκετά σκληρός, με αρκετά μοντέλα από τα δύο στρατόπεδα να προσφέρονται ως πιθανές επιλογές. Λόγω του κόστους στην συγκεκριμένη κατηγορία, είναι σημαντική η εύρεση της καλύτερης value for money – και εκεί ακριβώς είναι που παίζεται το παιχνίδι.
Το Cape Verde είναι ένα ακόμη πιόνι στην σκακιέρα των δυο εταιριών. Παρόλο που οι δυο προηγούμενες γενιές 5700 και 6700 είχαν τον ίδιο πυρήνα (Juniper), η αλλαγή στην λιθογραφία επέβαλλε και έναν νέο σχεδιασμό, ο οποίος θα ενσωματωθεί στις νέες 7770 και 7750. Ας δούμε λοιπόν πιο αναλυτικά τα χαρακτηριστικά του νέου πυρήνα.
Όπως και στον Tahiti, έτσι και στο Cape Verde έχει γίνει χρήση της GCN (Graphics Next Core) αρχιτεκτονικής. Τι κρύβεται όμως μέσα στο μικρό die όπου η AMD κατάφερε να συμπυκνώσει 1,25 δισεκατομμύρια transistors; Η πρώτη έκπληξη έρχεται με τον χρονισμό του πυρήνα, ο οποίος πλέον σκαρφάλωσε στο 1GHz! Είναι άξιο αναφοράς πως είναι η πρώτη φορά που συναντάμε κάρτα γραφικών που σπάει το φράγμα του GHz από το εργοστάσιο, και η AMD φρόντισε να το τονίσει αυτό δίνοντας τον τίτλο GHz Edition στην συγκεκριμένη κάρτα. Οι Stream processors ανέρχονται στους 640 εντός 10 GCN compute units όπως τους αποκαλεί η AMD, με τα Texture Units να φτάνουν τα 40, ενώ ακόμη ενσωματώνονται 16 ROPs. Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε ένα μέγιστο θεωρητικό 1,28 TFLOPS υπολογιστικής απόδοσης, ο ρυθμός πλήρωσης υφών φτάνει τα 40 GTexel/s και το Pixel Fillrate στα 16 GPixel/s. Επιπλέον, έγινε γνωστό πως η L2 cache ανέρχεται στα 512ΚΒ καθώς και ότι χρησιμοποιείται ο νέος 9ης γενιάς Tesselator.
Η 7770 δεν στερείται μνήμης, καθώς έρχεται εξοπλισμένη με 1GB GDDR5, και επικοινωνία με τον πυρήνα επιτυγχάνεται μέσω διαύλου 128-bit, προσφέροντας ένα μέγιστο θεωρητικό των 72GB/s.
Όσον αφορά τις ενεργειακές απαιτήσεις, η 7770 δεν είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα. Μια μόλις PCI-e τροφοδοσία είναι αρκετή για να καλύψει το μέγιστο των 80W που πρόκειται να ζητήσει, ενώ επίσης γίνεται χρήση των PowerTune και ZeroCore Power, όπου το τελευταίο υπόσχεται να κατεβάσει την κατανάλωση στα 3W όταν η κάρτα απενεργοποιηθεί.
Φυσικά, 7770 δεν παραλείπει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που αποτελούν στάνταρ πλέον στις σύγχρονες GPUs. Υποστήριξη PCI Express 3ης γενιάς, Eyefinity μέχρι και 6 οθόνες, Video Codec Engine (VCE) για ταχύτατη μετατροπή αρχείων εικόνας, τρίτης γενιάς UVD (Unified Video Decoder) με υποστήριξη MVC (Multi-view Video Coding) για ομαλή απεικόνιση Blu-Ray 3D με μειωμένο φόρτο στο CPU, καθώς και υποστήριξη Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio με το HDMI στην νεότερη εκδοχή του (HDMI 1.4a) και τον ήχο σε μεγάλα bit-rates για εντυπωσιακές 7.1 ακροάσεις.
Μάθαμε λοιπόν για το τι είναι ικανή να προσφέρει η HD 7770 με τον πυρήνα Cape Verde XT, ήρθε η ώρα να ρίξουμε μια κοντινή ματιά στην υλοποίηση που έχουμε στα χέρια μας, αυτή της Sapphire HD 7770 GHz OC Edition. Για μια ακόμα φορά, η Sapphire αρκείται σε μια τυπική συσκευασία, αναφέροντας τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, Αφαιρούμε το χάρτινο κάλυμμα για να βρεθούμε αντιμέτωποι με το κουτί από χαρτόνι, το οποίο περιέχει όλα τα… καλούδια. Φυσικά να αναφέρουμε πως πρόκειται για μια απολύτως οικολογική και εύκολα ανακυκλώσιμη συσκευασία.
Κοιτάζοντας τα παρελκόμενα που έρχονται μαζί με την κάρτα, βλέπουμε κάποια ενδιαφέροντα πράγματα. Στην συσκευασία περιλαμβάνονται 1 molex to PCI-e 6pin καλώδιο τροφοδοσίας, 1 Crossfire bridge, DVI to VGA adaptor, ενώ θετικές κρίνονται οι παρουσίες ενός HDMI μήκους 1.5 μέτρου και mini DisplayPort to DisplayPort adaptor. Δεν λείπουν τα φυλλάδια οδηγιών και product registration, ενώ έκπληξη αποτελεί το γεγονός πως δεν υπάρχει συνοδευτικό DVD για τα προγράμματα οδήγησης. Φαίνεται πως η Sapphire κρίνει ότι πλέον όλοι έχουν τουλάχιστον μια broadband σύνδεση για να κατεβάσουν την πιο ενημερωμένη έκδοση.
Ας πάμε όμως στο κυρίως θέμα μας. Αφαιρούμε την αντιστατική σακούλα και πλέον ερχόμαστε αντιμέτωποι με την Sapphire HD 7770! Σαν πρώτη ματιά, ξεχωρίζει έντονα το κάλυμμα του συστήματος ψύξης της Sapphire, έχοντας ένα industrial look με μερικά αυτοκόλλητα στυλ carbon fiber. O 90άρης ανεμιστήρας δεσπόζει στο κέντρο της κάρτας και είναι αυτός που θα αναλάβει να την δροσίσει ήσυχα. Το κάλυμμα όμως δεν είναι κλειστού τύπου, κάτι που σημαίνει ότι ο θερμός αέρας θα διαχέεται στο μεγαλύτερο μέρος του στο εσωτερικό του κουτιού- αν και σε μια τέτοια μη ενεργοβόρα κάρτα δύσκολα θα επιβαρύνει το υπόλοιπο σύστημα.
Στα υπόλοιπα σημεία, παρατηρούμε η 7770 χρειάζεται μόλις μια PCI-e 6pin τροφοδοσία, μαρτυρώντας την χαμηλή κατανάλωση. Η τροφοδοσία είναι τοποθετημένη στο μπροστινό μέρος της κάρτας και όχι στο πάνω, δεν θα δυσκολέψει όμως στην εγκατάσταση καθώς το συνολικό της μήκος δεν ξεπερνά τα 21 εκατοστά, καθιστώντας την κατάλληλη για κάθε υποψήφιο κουτί. Επιπλέον, υπάρχει και μια Crossfire υποδοχή στην κορυφή της κάρτας, σε περίπτωση που επιθυμείτε να προσθέσετε άλλη μια 7770.
Στο backpanel συναντάμε 4 εξόδους για οθόνες: μια Dual link DVI, μια HDMI καθώς και 2 mini DP. Το panel θα καταλάβει 2 PCI brackets, όπως η πλειοψηφία των GPUs πλέον. Στο δεύτερο μισό του bracket υπάρχουν οι τυπικές γρίλιες που θα βοηθήσουν στην εξαγωγή του θερμού αέρα από το σύστημα ψύξης.
Δεν τελειώσαμε όμως εδώ! Επειδή πάντα μας τρώει η περιέργεια, κάναμε την 7770 κυριολεκτικά… βίδες, προκειμένου να δούμε τι κρύβεται από κάτω. Αφαιρέσαμε τις 4 βίδες συγκράτησης, και αυτό ήταν όλο! Το μπλε PCB, σήμα κατατεθέν της Sapphire, κείτεται μπροστά μας. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως παρά το μεσαίο μέγεθος της κάρτας, τα στοιχεία της είναι αραιά τοποθετημένα πάνω στο PCB. Βέβαια πρόκειται για reference design εκδοχή, οπότε είναι πιθανό με κάποια custom υλοποίηση να δούμε πιο αποτελεσματικό σχεδιασμό! Τέλος όσον αφορά τις μνήμες, παρατηρούμε 4 chip των 256MB από τον… συνήθη ύποπτο, την Hynnix.
Το σύστημα ψύξης, από την άλλη, είναι αρκετά ελαφρύ, εκτείνεται στο μεγαλύτερο μέρος της κάρτας και αποτελείται από αλουμινένια πτερύγια. Η βάση επαφής με τον πυρήνα όμως είναι από χαλκό, όπως και τα 2 heatpipes τα οποία διώχνουν την θερμότητα στα άκρα των πτερυγίων. Να προσθέσουμε πως ο ανεμιστήρας συγκρατείται πάνω στην αλουμινένια ψύκτρα και είναι φυσικά PWM.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν την Sapphire HD 7770 GHz OC Edition. Όπου OC θα πει πως ξεφεύγει από τους τυπικούς χρονισμούς 1000/1150 MHz και έρχεται στα 1150/1250 MHz για πυρήνα και μνήμες αντίστοιχα. Παραδόξως, το δικό μας δείγμα ήρθε στα 1120 MHz, η διαφορά αυτή όμως των 30MHz δύσκολα θα δώσει τρανταχτές διαφορές στα αποτελέσματά μας.
Προχωράμε στην μεθοδολογία!
Είδαμε τι θα πρέπει να περιμένουμε αμέσως μόλις βγάλουμε την Sapphire Radeon HD 7770 από την συσκευασία της. Αυτό που απομένει είναι να την τοποθετήσουμε αμέσως στο σύστημα της δοκιμής μας για να δούμε πως τελικά αποδίδει. Ώρα για δοκιμές!
Μετά από προσεκτική μελέτη, διαλέξαμε οκτώ παιχνίδια τα οποία θα testάρουμε σε τρία διαφορετικά σενάρια: Στην χαμηλή ανάλυση των 1280 x 1024 με 2x AA και High Detail Settings όπου ο επεξεργαστής θα παίξει σημαντικό ρόλο, στην πιο ρεαλιστική των 1680 x 1050 με 4x AA και High Detail Settings, όπου το σύστημα θα αξιολογηθεί πιο συνολικά, ενώ τέλος, θα πάρουμε και ένα run στα 1920 x 1080 με full φίλτρα και maxed out settings, όπου εδώ το μεγαλύτερο ρόλο θα παίξει η κάρτα γραφικών. Κάπως έτσι, θα έχουμε μια πλήρη εικόνα για την απόδοση της κάρτας σε οκτώ πολύ διάσημα παιχνίδια:
Ακολούθως θα πάρουμε scores από τέσσερα από τα πιο σημαντικά 3D Benchmarks, το 3D Mark 06, το performance mode του 3D Mark Vantage, το performance mode του 3D Mark 11 και τέλος ένα σχετικά δύσκολο run στο Unigine Heaven 2.5. Ορίστε και αναλυτικά τα μετροπρογράμματα που χρησιμοποιήσαμε:
Για το όλο εγχείρημα θα χρησιμοποιηθεί ένας αρκετά υπερχρονισμένος Intel Core i5 2500K στα 4500 MHz που θεωρήσαμε ότι είναι ένα αρκετά αντιπροσωπευτικό δείγμα ενός σύγχρονου gaming rig. Παρακάτω θα βρείτε αναλυτικά τα specs του συστήματος της δοκιμής.
DiRT 3
Το DiRT 3 αποτελεί την τρίτη προσθήκη στην επιτυχημένη σειρά Dirt της Colin McRae Rally series, ανεπτυγμένη από την Codemaster. Διαθέτει 100 άγριες διαδρομές και επικές πίστες, νέο career mode, μοντέρνα και κλασικά αμάξια, super buggies, RAID φορτηγά και περισσότερους πραγματικούς σπόνσορες και αστέρες του αθλήματος. Επιπλέον, περιλαμβάνει δυναμικά καιρικά φαινόμενα, ακραίες συνθήκες όπως χιόνι και πάγο, split-screen, party modes, open-world περιοχή και δυνατότητα για uploads στο YouTube. Μην αμελήσουμε να αναφέρουμε και το GymKhana mode όπου δάσκαλός σας θα είναι ο μετρ του sport, Ken Block.
Πάμε λοιπόν να δούμε τι γίνεται, στις επιλεγμένες αναλύσεις, με έναν τίτλο που συχνά βρίσκουμε και bundled στις κάρτες της AMD.
Far Cry 2
Θυμηθείτε 5 χρόνια πριν, όταν το 2004 μαζί με το Half-Life 2 και ένα χρόνο μετά την έκδοση του Doom III, ένα παιχνίδι με το παράξενο όνομα Far Cry από την άγνωστη τότε Γερμανική Crytek κατάφερε να κάνει το "μπαμ", φέρνοντας τη γραφική επανάσταση στα ανοιχτά περιβάλλοντα, κατορθώνοντας να ενθουσιάσει τους PC Gamers ανά τον κόσμο. Όλοι μας θυμόμαστε να περιπλανόμαστε στις παραλίες και στη ζούγκλα των νησιών του Far Cry με κεντρικό ήρωα τον Jack Carver, ο οποίος μας μετέφερε σε εξωτικά μέρη, γεμάτα και με μεταλλαγμένα πειράματα από έναν ανορθόδοξο επιστήμονα.
Αυτά πλέον με το Far Cry 2 αποτελούν παρελθόν. Ο νέος τίτλος της σειράς, φτιαγμένος όχι από την Crytek αλλά από την ίδια τη Ubisoft, χρησιμοποιώντας το καμάρι της που ακούει στο όνομα Dunia Engine (και όχι CryEngine όπως το πρώτο), μας μεταφέρει στις σαβάνες και τα αφιλόξενα περιβάλλοντα της Αφρικής, σε έναν πολύ πιο εξελιγμένο τίτλο από το πρώτο παιχνίδι. Όχι πλέον είναι εντελώς Free Roaming, αλλά η Dunia (η λέξη "κόσμος" στα Αραβικά) στην ουσία έδωσε στους δημιουργούς του παιχνιδιού τη δυνατότητα να φτιάξουν ένα "Grand Theft Auto" στην Αφρική - χωρίς αυτή τη φορά να κυνηγάμε μεταλλαγμένους ή εξωγήινους, αλλά μπαίνοντας στο σώμα διαφορετικών κάθε φορά χαρακτήρων που ο σκοπός τους είναι ένας - να σκοτώσουν τον "Jackal", έναν μεγαλέμπορο όπλων, ο οποίος παίζει σημαντικότατο ρόλο στον εμφύλιο πόλεμο μέσα στον οποίο βρίσκει ο παίχτης τον εαυτό του εμπλεκόμενο.
Μια ίσως και ρεαλιστική άποψη της σημερινής Αφρικής, με το ΑΚ-47 να είναι σύμβολο και τα ματωμένα διαμάντια το νόμισμα - αυτό είναι το Far Cry 2.
Αρκετά αναμενόμενα αλλά και θετικά τα αποτελέσματα! Βέβαια οι δυο παραπάνω τίτλοι δεν φημίζονται για την "βαριά" μηχανή γραφικών τους, οπότε πάμε να δούμε την απόδοση της 7770 και στα υπόλοιπα παιχνίδια.
Crysis 2
Ο κόσμος έχει αρχίσει να καταστρέφεται από μια σειρά κλιματικών αλλαγών και η κοινωνία είναι στα πρόθυρα της ολικής κατάρρευσης. Οι εξωγήινοι εισβολείς επέστρεψαν δριμύτεροι από ποτέ με μοναδικό σκοπό τον αφανισμό του ανθρώπινου γένους, αρχίζοντας την προσπάθεια τους από την ολοκληρωτική καταστροφή της πιο εμβληματικής πόλης ανά τον κόσμο. Στη Νέα Υόρκη, οι τρομακτικοί εισβολείς προελαύνουν στους δρόμους της πόλης και ο φόβος από τον εφιάλτη που ζουν τα εκατομμύρια κατοίκων, εξαπλώνεται με αστραπιαία ταχύτητα. Η πόλη είναι σε ένα μόνιμο χάος, οι δρόμοι έχουν γεμίσει συντρίμμια και στον ορίζοντα διακρίνονται μόνο φλεγόμενοι ουρανοξύστες. Αυτή είναι η πραγματικότητα στην Νέα Υόρκη, το έτος 2033.
Ούτε οι παραστρατιωτικές οργανώσεις με την επιβολή του νόμου, αλλά ούτε και οι δυνάμεις της αμερικάνικης στρατιωτικής μηχανής μπορoύν να σταθούν ενάντια στους εισβολείς. Για να επιβιώσετε μέσα σε αυτή τη δίνη του θανάτου απαιτείται στρατιωτική τεχνολογία πέρα από οτιδήποτε σύγχρονο έχετε δει ποτέ. Γίνετε ένας Supersoldier, χειριστείτε την στρατιωτική τεχνολογία του μέλλοντος...το Nanosuit 2 και κάντε την ύστατη προσπάθεια για να σώσετε την ανθρωπότητα από την καταστροφή. Αντέχετε;
World in Conflict
Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτήθηκαν τι θα συνέβαινε αν όντως οι Σοβιετικοί είχαν πραγματοποιήσει μια επίθεση στις Η.Π.Α., με εισβολή από αέρα και έδαφος. Αρκετοί, όταν σκέφτονται ένα τέτοιο σενάριο μιλάνε για ρίψη χιλιάδων πυρηνικών κεφαλών, οι οποίες θα βύθιζαν τον πλανήτη σε ένα πυρηνικό χειμώνα άνευ προηγουμένου. Το World in Conflict όμως, έχει άλλη άποψη για το πως θα μπορούσε να εξελιχθεί η ιστορία.
Έτσι, οι Σοβιέτ το 1989 έχοντας χάσει σημαντική πολιτική, κοινωνική και οικονομική δύναμη, αποφάσισαν να κάνουν μια μαζική επίθεση στις Η.Π.Α., αναζητώντας την ανάσταση της Σοβιετικής Αυτοκρατορίας μέσω της κατάκτησης του μισητότερου τότε αντιπάλου τους. Ο σκοπός δεν ήταν λοιπόν η εξολόθρευση των Ηνωμένων Πολιτειών με τη χρήση των άπειρων πυρηνικών που διέθετε το Σοβιετικό έθνος, αλλά η αναδιαμόρφωση της Αμερικής σε μια Κομμουνιστική ήπειρο, με σκοπό την παγκόσμια επικράτηση του Κομμουνισμού.
Το World in Conflict λοιπόν, μας μεταφέρει σε αυτό το φανταστικό σενάριο, δίνοντάς μας την ευκαιρία να πολεμήσουμε σε ένα Real Time Strategy game, όχι μόνο με τους Αμερικάνους που προσπαθούν να αποτρέψουν την εισβολή, αλλά και ως τις δυνάμεις του τότε ΝΑΤΟ στο Multiplayer, δίνοντας μια άλλη διάσταση στον τρόπο που ένα παιχνίδι στρατηγικής μας επιτρέπει να ζήσουμε σύγχρονες μάχες. Ο ρεαλισμός είναι άφθονος, τα γραφικά υπέροχα και η δράση ατελείωτη. Ένας από τους καλύτερους τίτλους του 2007, ο οποίος πρόσφατα μάλιστα απέκτησε και το expansion με τον τίτλο Soviet Assault.
Σε ένα από τα πλέον απαιτητικά παιχνίδια, φαίνονται οι πρώτες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η 7770. Αν και κατά μέσο όρο δεν έπεσε κάτω από το όριο των 30 fps, στις δύσκολες σκηνές θα δυσκολευτεί λιγάκι παραπάνω. Εντούτοις τα αποτελέσματα είναι αρκετά φυσιολογικά, με την κάρτα να δείχνει ότι προορίζεται περισσότερο για 1680x1050 αναλύσεις.
F1 2011
F1 2011 - ακόμα ένας επιτυχημένος τίτλος της Codemasters. Αφού η εταιρεία ήθρε σε συμφωνία με τους υπεύθυνους του Formula 1 World Championship, πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο παιχνίδι σχετικά με το κορυφαίο άθλημα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όλοι οι οδηγοί είναι εδώ - 12 ομάδες, 24 πιλότοι. 19 διαθέσιμες πίστες, in-game αλλαγή από μέρα σε νύχτα. Αναβαθμισμένο multiplayer mode με υποστήριξη έως 16 παιχτών και δυνατότητα split screen για "κόντρες" δύο ατόμων. Ρεαλιστικές συνθήκες αγώνα, safety car σε περίπτωση ατυχήματος και δυνατότητα πλήρους παραμετροποίησης του μονοθέσιου για να επιτύχετε καλύτερους χρόνους.
S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat
Όποιος δεν έχει παίξει μέχρι σήμερα έναν τίτλο από αυτούς που ανήκουν στη σειρά S.T.A.L.K.E.R., μάλλον δεν είναι αρκετά "γενναίος" ώστε να μπει για τα καλά στον εναλλακτικό κόσμο του παιχνιδιού-θρύλος πλέον, που έκανε εκατομμύρια gamers να ανατριχιάσουν και να ζήσουν μερικές από τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές σε PC Game. Το S.T.A.L.K.E.R. λοιπόν επέστρεψε και όπως είναι φυσικό, φέρνει μαζί του για ακόμα μια φορά τεχνολογία που σκοπεύει να γονατίσει τα PC μας. Χρησιμοποιώντας όλες τις εξελίξεις στον χώρο των φωτισμών και αρκετά DirectX 11 στοιχεία, το Call of Pripyat μας μεταφέρει στην Ουκρανία με έναν τρόπο τόσο ατμοσφαιρικό, που ενώ μας τρομάζει, καταφέρει και μας μαγνητίζει με μοναδικό και αινιγματικό τρόπο.
Lost Planet 2
Το Lost Planet 2 αποτελεί τη συνέχεια της δημοφιλούς σειράς δράσης, μετά το Lost Planet(TM): Extreme Condition με πωλήσεις άνω των 2.3 εκατομμυρίων αντίτυπων παγκοσμίως. Το νέο επεισόδιο στην σειρά προσφέρει μια εντυπωσιακή επιστροφή στο μυστηριώδη πλανήτη E.D.N III και την ευκαιρία να καθορίσετε την αβέβαιη μοίρα της ανθρωπότητας. Μια δεκαετία έχει περάσει από τα γεγονότα του πρώτου παιχνιδιού και η όψη του E.D.N. III έχει αλλάξει δραματικά. Η επιχείρηση terraforming για μορφοποίηση του πλανήτη έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και οι πάγοι έχουν αρχίσει να λιώνουν δίνοντας τη θέση τους σε κατάφυτες τροπικές ζούγκλες και αφιλόξενες ερήμους. Οδηγήστε τον χαρακτήρα σας σε 6 αλληλένδετα επεισόδια, δημιουργώντας μια μοναδική διαδραστική εμπειρία η οποία αλλάζει ανάλογα με τις πράξεις σας. Η εξέλιξη της πλοκής εξαρτάται από την προοπτική του καθενός με λίγα λόγια. Πέρα από το single player mode, το Lost Planet 2 έχει ρίξει μεγάλο βάρος στα multiplayer modes. Οι μυημένοι Lostplanetάδες θα χαρούν με την επιστροφή του ειδικού γάντζου, που έκανε το gameplay του Lost Planet μια πραγματική τρισδιάστατη εμπειρία.
H.A.W.X. 2
Πέρα από το H.A.W.X. 1 έχουμε πραγματικά πολύ καιρό να δούμε τίτλους που να αφοσιώνονται στις αερομαχίες μεταξύ των μοντέρνων πολεμικών αεροσκαφών. Από τότε που η Novalogic τα "παράτησε", φαίνεται πως το είδος των διασκεδαστικών air combat flight sims χάθηκε, με μόνο το Ace Combat να μένει ως "σοβαρός" εκπρόσωπός του. Αυτοί που δεν ήθελαν να μπλέξουν με το ρεαλισμό των IL2-Sturmovik και του Jane's F16, απλά θα έπρεπε να αρκεστούν σε παλαιότερους τίτλους. Όχι πια όμως - το H.A.W.X 2 ήρθε για να μας φέρει σε ένα εντελώς νέο επίπεδο. Με αυτόν τον τίτλο, ο Tom Clancy κατάφερε να "ξυπνήσει" από τον ύπνο ένα είδος παιχνιδιού ξεχασμένο και να το κάνει τόσο όμορφο, που όχι μόνο οι οπαδοί του, αλλά και αρκετοί νέοι Gamers μπήκαν στον πειρασμό να το δοκιμάσουν. Το παιχνίδι είναι πραγματικά γεμάτο με δράση - ο χρήστης μπορεί να ελέγξει ένα από τα 49 διαθέσιμα αεροπλάνα που έχει το H.A.W.X 2 στη συλλογή του, να πετάξει πάνω από εντυπωσιακά αναπαραστημένες πόλεις και περιβάλλοντα, καθώς και να εμπλακεί σε πανέμορφες αερομαχίες, δίνοντας ταυτόχρονα και εντολές στους συμμάχους του, όπως έκανε περίπου και στους τίτλους της σειράς Ghost Recon.
Οι αερομαχίες θεωρούνταν από πολλούς ένα ξεπερασμένο είδος παιχνιδιών. Επανήλθαν με το πρώτο HAWX και έγιναν ακόμα πιο συναρπαστικές με το HAWX 2.
3D Mark & Unigine Heaven
3DMark06 με τα graphic tests να αποκτούν HDR Rendering, Shadow Mapping, HDR Refraction, HDR Reflection, Depth Fog, Strauss Lighting Model και πολλά ακόμα νέα (τότε) εφέ. 3DMark Vantage με DirectX 10 και PhysX στο διασημότερο mode του (Performance). 3DMark11 με DirectX 11, tesselation και ιδιαίτερα απαιτητικό multi-threading και τέλος ο πρωτεργάτης τους DirectX 11 benchmarking, Unigine Heaven με τις προχωρημένες τεχνικές occlusion και τα πολλά υποστηριζόμενα APIs. Η παραπάνω τετράδα, είναι αναμφίβολα η αφρόκρεμα της σύγχρονης 3D Bench σκηνής και χωρίς να είναι πανάκεια, σίγουρα δίνει ένα πολύ καλό στίγμα για το ποιόν κάθε νέας κάρτας γραφικών. Πάμε λοιπόν να πάρουμε μια γεύση από τις επιδόσεις που θα δούμε, με την κάρτα, out-of-the-box.
Μπορεί τα συνθετικά benchmarks να φέρνουν στο απόλυτο όριο μια κάρτα γραφικών, όμως δεν αποτελούν πανάκεια για την πλήρη απόδοση της κάρτας. Παρόλα αυτά, τα νούμερα που παίρνουμε είναι ένα αρκετά καλό μέτρο σύγκρισης.
Από τα παραπάνω νούμερα παρατηρούμε πως η 7770 κινείται στα πλαίσια απόδοσης περίπου όσο μια 6850. Ο αμέσως επόμενος ανταγωνιστής της, η GTX 560 σίγουρα έχει διαφορά, αρκετή ώστε να επικαλεστούμε πως είναι ανώτερη από την 7770.
Πάμε να συνοψίσουμε λοιπόν στον επίλογο!
Η καρό σημαία πέφτει για ακόμη ένα review που σας προσέφερε το HWBox.gr. Αυτή τη φορά, είπαμε να αφήσουμε το enthusiast hardware και να ασχοληθούμε με υλικό το οποίο είναι προσιτό στη μεγαλύτερη μερίδα του αγοραστικού κοινού το οποίο έχει… gaming βλέψεις. Το κατά πόσο πετυχαίνει το στόχο του, είναι κάτι που θα αναλύσουμε στις γραμμές που ακολουθούν.
Εξετάζοντας προσεκτικά τα αποτελέσματα που σας παρουσιάσαμε, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η HD 7770 καταφέρνει αυτό για το οποίο προορίζεται: Άνετο gaming μέχρι 1680x1050, ικανοποιητικό με μερικές θυσίες στα 1080p. Φυσικά όμως δεν θα την συνιστούσαμε για κάτι περισσότερο, λόγω αφενός της περιορισμένης επεξεργαστικής ισχύος και αφετέρου της ποσότητας της μνήμης. Κατά τα λοιπά, η HD 7770 εμφάνισε ιδιαίτερα «υγιή» αποτελέσματα τόσο στα παιχνίδια όσο και στα συνθετικά benchmarks, σε βαθμό με τον οποίο ισοφαρίζει σε επιδόσεις την προηγούμενης γενιάς μεν, μεγαλύτερης σειράς δε HD6850. Η πρόοδος και το efficiency που δείχνει αυτήν την περίοδο η AMD είναι κάτι παραπάνω από εμφανή.
Μιλώντας περί efficiency, μείναμε αρκετά ευχαριστημένοι από την κατανάλωση της κάρτας, η οποία δεν θα ξεπεράσει τα 80W στο μέγιστο φορτίο της. Το γεγονός αυτό, πέρα από εξοικονόμηση ενέργειας, σημαίνει παράλληλα και χαμηλότερες θερμοκρασίες και κατά συνέπεια και μειωμένο θόρυβο. Σε αυτό το σημείο, θα δώσουμε τα εύσημα για μια ακόμα φορά στο σύστημα ψύξης της Sapphire, καθώς εντυπωσιαστήκαμε από το γεγονός ότι οι θερμοκρασία στον πυρήνα δεν ξεπέρασε τους 52ο βαθμούς και ως αποτέλεσμα οι 1500 στροφές του ανεμιστήρα δημιουργούσαν μηδαμινό θόρυβο.
Οι πιο συχνοί αναγνώστες μας σίγουρα θα παρατήρησαν το γεγονός πως παραλείψαμε την σελίδα του Overclocking- αλλά υπάρχει εξήγηση. Όπως αναφέραμε και νωρίτερα, η Sapphire HD 7770 έρχεται factory ο/ced στα 1120MHz. Παίζοντας λιγάκι με τις συχνότητες όμως, παρατηρήσαμε πως ακόμη και στα 1160MHz χωρίς αύξηση στην τάση του πυρήνα, η κάρτα δεν ήταν σταθερή, κάτι το οποίο σημαίνει πως οποιοδήποτε εγχείρημα θα σας δώσει αμελητέες διαφορές στα αποτελέσματα. Το θέμα όμως δεν σταματά εδώ, καθώς την στιγμή που γραφόταν το παρόν review, δεν υπήρχε τρόπος για software overvolting, που σημαίνει πως οι hardcore overclockers ίσως να χρειαστούν hard voltage mods για να κλοκάρουν! Οπότε σε αυτό το σημείο, θα θεωρήσουμε σοφή την επιλογή της Sapphire να βρεί το μεγαλύτερο συμβατό overclock και να προωθήσει την συγκεκριμένη κάρτα.
Και εφόσον φτάσαμε σε όλα τα θετικά στοιχεία, ήρθε η ώρα της… λυπητερής! Η Sapphire HD 7770 GHz OC Edition ζητάει ούτε λίγο- ούτε πολύ περί τα 150?, αφήνοντάς μας ανάμεικτα συναισθήματα. Και αυτό γιατί είναι ένα μοντέλο της σειράς x700, προσφέρει επιδόσεις ισάξιες της 6850 αλλά τιμολογείται ακριβότερα από αυτή. Φυσικά, μην ξεχάσουμε και το αντίπαλο στρατόπεδο, καθώς στα 170? ξεκινάνε οι 560 Ti, με σαφώς ανώτερες επιδόσεις. Οπότε, το τελικό συμπέρασμα είναι πως την δεδομένη χρονική στιγμή, ίσως είναι σοφότερη επιλογή είτε να προσανατολιστείτε προς την οικονομικότερη λύση της 6850, είτε να δώσετε κάτι το παραπάνω με σαφώς ανώτερες επιδόσεις. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να περιμένουμε κάποια γενναία πτώση στην τιμή, ώστε η 7770 να καταστεί ως δελεαστική πρόταση.
Ευχαριστούμε θερμά την Sapphire για την παραχώρηση του δείγματος!
Επειδή όμως δεν έχουν όλοι οι PC Users γνώμονα το extreme gaming, πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν πιο οικονομικές λύσεις. Άλλωστε, ένα ισορροπημένο σύστημα είναι η βέλτιστη επιλογή για τους χρήστες οι οποίοι δεν επιθυμούν να ξοδέψουν μια περιουσία στο υποσύστημα γραφικών, όταν δεν έχουν μεγάλες απαιτήσεις από αυτό. Γιʼ αυτό το λόγο, οι κατασκευαστές φροντίζουν να παρέχουν επιλογές για όλα τα γούστα και βαλάντια.
Η καταιγίδα, λοιπόν, των 28 νανομέτρων θα συνεχίζει να μας χτυπά… ανελέητα για ολόκληρη την χρονιά. Η συνέχεια επέρχεται με τις HD 7700 να είναι το επόμενο πιάτο που μας σερβίρει η AMD, και οι οποίες φέρουν τον νέο πυρήνα που ακούει στο όνομα «Cape Verde» . Ως γνωστόν, οι σειρές x700 στοχεύουν στο mainstream κομμάτι της αγοράς με σκοπό να ικανοποιήσουν εκείνη την μερίδα χρηστών που αναφέραμε παραπάνω.
Αυτή τη φορά, είχαμε στην διάθεσή μας ένα από τα νέα δείγματα, την Sapphire HD 7770 1GB στην Overclock Edition εκδοχή της! Λαμβάνοντας υπόψη τα νέα χαρακτηριστικά, αναρωτηθήκαμε πόσο άραγε θα αξίζει η στροφή σε αυτή την κατηγορία GPU; Η απάντηση στις σελίδες που ακολουθούν!
Sapphire Radeon HD 7770 1GB |
Specifications | |
: GPU : | AMD Radeon 7770 (Cape Verde XT) |
: GPU freq. : | 1150MHz (O/C) |
: Memory : | Hynnix 1GB GDDR5 |
: Memory freq. : | 1250MHz |
: Cooler : | 2 heatpipes & 1 x 90mm fan |
: PSU needed : | 450watt, 1 x 6pin |
: Video out : | 1 x Dual-Link DVI 1 x HDMI 1.4a 2 x Mini-DisplayPort 1.2 |
: Dimensions : | 210(L)x110(W)x43(H) mm |
: Accessories : | CrossFire™ Bridge DVI to VGA Adapter Mini-DP to DP Cable 1x Molex to 6 PIN Power Cable HDMI cable |
Cape Verde, λοιπόν, ή ελληνιστί «Πράσινο Ακρωτήρι», είναι η αρχιτεκτονική που ακολουθεί η νέα σειρά 7700. Το Cape Verde έχει ως στόχο την κατηγορία μέχρι $200 – μια κατηγορία που ίσως και να έχει αυτή τη στιγμή την μερίδα του λέοντος στην πίτα της αγοράς. Παράξενο; Ενδεικτικά θα σας πούμε πως ανταγωνισμός σε αυτή την κατηγορία είναι αρκετά σκληρός, με αρκετά μοντέλα από τα δύο στρατόπεδα να προσφέρονται ως πιθανές επιλογές. Λόγω του κόστους στην συγκεκριμένη κατηγορία, είναι σημαντική η εύρεση της καλύτερης value for money – και εκεί ακριβώς είναι που παίζεται το παιχνίδι.
Το Cape Verde είναι ένα ακόμη πιόνι στην σκακιέρα των δυο εταιριών. Παρόλο που οι δυο προηγούμενες γενιές 5700 και 6700 είχαν τον ίδιο πυρήνα (Juniper), η αλλαγή στην λιθογραφία επέβαλλε και έναν νέο σχεδιασμό, ο οποίος θα ενσωματωθεί στις νέες 7770 και 7750. Ας δούμε λοιπόν πιο αναλυτικά τα χαρακτηριστικά του νέου πυρήνα.
Όπως και στον Tahiti, έτσι και στο Cape Verde έχει γίνει χρήση της GCN (Graphics Next Core) αρχιτεκτονικής. Τι κρύβεται όμως μέσα στο μικρό die όπου η AMD κατάφερε να συμπυκνώσει 1,25 δισεκατομμύρια transistors; Η πρώτη έκπληξη έρχεται με τον χρονισμό του πυρήνα, ο οποίος πλέον σκαρφάλωσε στο 1GHz! Είναι άξιο αναφοράς πως είναι η πρώτη φορά που συναντάμε κάρτα γραφικών που σπάει το φράγμα του GHz από το εργοστάσιο, και η AMD φρόντισε να το τονίσει αυτό δίνοντας τον τίτλο GHz Edition στην συγκεκριμένη κάρτα. Οι Stream processors ανέρχονται στους 640 εντός 10 GCN compute units όπως τους αποκαλεί η AMD, με τα Texture Units να φτάνουν τα 40, ενώ ακόμη ενσωματώνονται 16 ROPs. Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε ένα μέγιστο θεωρητικό 1,28 TFLOPS υπολογιστικής απόδοσης, ο ρυθμός πλήρωσης υφών φτάνει τα 40 GTexel/s και το Pixel Fillrate στα 16 GPixel/s. Επιπλέον, έγινε γνωστό πως η L2 cache ανέρχεται στα 512ΚΒ καθώς και ότι χρησιμοποιείται ο νέος 9ης γενιάς Tesselator.
Η 7770 δεν στερείται μνήμης, καθώς έρχεται εξοπλισμένη με 1GB GDDR5, και επικοινωνία με τον πυρήνα επιτυγχάνεται μέσω διαύλου 128-bit, προσφέροντας ένα μέγιστο θεωρητικό των 72GB/s.
Όσον αφορά τις ενεργειακές απαιτήσεις, η 7770 δεν είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα. Μια μόλις PCI-e τροφοδοσία είναι αρκετή για να καλύψει το μέγιστο των 80W που πρόκειται να ζητήσει, ενώ επίσης γίνεται χρήση των PowerTune και ZeroCore Power, όπου το τελευταίο υπόσχεται να κατεβάσει την κατανάλωση στα 3W όταν η κάρτα απενεργοποιηθεί.
Φυσικά, 7770 δεν παραλείπει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που αποτελούν στάνταρ πλέον στις σύγχρονες GPUs. Υποστήριξη PCI Express 3ης γενιάς, Eyefinity μέχρι και 6 οθόνες, Video Codec Engine (VCE) για ταχύτατη μετατροπή αρχείων εικόνας, τρίτης γενιάς UVD (Unified Video Decoder) με υποστήριξη MVC (Multi-view Video Coding) για ομαλή απεικόνιση Blu-Ray 3D με μειωμένο φόρτο στο CPU, καθώς και υποστήριξη Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio με το HDMI στην νεότερη εκδοχή του (HDMI 1.4a) και τον ήχο σε μεγάλα bit-rates για εντυπωσιακές 7.1 ακροάσεις.
Μάθαμε λοιπόν για το τι είναι ικανή να προσφέρει η HD 7770 με τον πυρήνα Cape Verde XT, ήρθε η ώρα να ρίξουμε μια κοντινή ματιά στην υλοποίηση που έχουμε στα χέρια μας, αυτή της Sapphire HD 7770 GHz OC Edition. Για μια ακόμα φορά, η Sapphire αρκείται σε μια τυπική συσκευασία, αναφέροντας τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, Αφαιρούμε το χάρτινο κάλυμμα για να βρεθούμε αντιμέτωποι με το κουτί από χαρτόνι, το οποίο περιέχει όλα τα… καλούδια. Φυσικά να αναφέρουμε πως πρόκειται για μια απολύτως οικολογική και εύκολα ανακυκλώσιμη συσκευασία.
Κοιτάζοντας τα παρελκόμενα που έρχονται μαζί με την κάρτα, βλέπουμε κάποια ενδιαφέροντα πράγματα. Στην συσκευασία περιλαμβάνονται 1 molex to PCI-e 6pin καλώδιο τροφοδοσίας, 1 Crossfire bridge, DVI to VGA adaptor, ενώ θετικές κρίνονται οι παρουσίες ενός HDMI μήκους 1.5 μέτρου και mini DisplayPort to DisplayPort adaptor. Δεν λείπουν τα φυλλάδια οδηγιών και product registration, ενώ έκπληξη αποτελεί το γεγονός πως δεν υπάρχει συνοδευτικό DVD για τα προγράμματα οδήγησης. Φαίνεται πως η Sapphire κρίνει ότι πλέον όλοι έχουν τουλάχιστον μια broadband σύνδεση για να κατεβάσουν την πιο ενημερωμένη έκδοση.
Ας πάμε όμως στο κυρίως θέμα μας. Αφαιρούμε την αντιστατική σακούλα και πλέον ερχόμαστε αντιμέτωποι με την Sapphire HD 7770! Σαν πρώτη ματιά, ξεχωρίζει έντονα το κάλυμμα του συστήματος ψύξης της Sapphire, έχοντας ένα industrial look με μερικά αυτοκόλλητα στυλ carbon fiber. O 90άρης ανεμιστήρας δεσπόζει στο κέντρο της κάρτας και είναι αυτός που θα αναλάβει να την δροσίσει ήσυχα. Το κάλυμμα όμως δεν είναι κλειστού τύπου, κάτι που σημαίνει ότι ο θερμός αέρας θα διαχέεται στο μεγαλύτερο μέρος του στο εσωτερικό του κουτιού- αν και σε μια τέτοια μη ενεργοβόρα κάρτα δύσκολα θα επιβαρύνει το υπόλοιπο σύστημα.
Στα υπόλοιπα σημεία, παρατηρούμε η 7770 χρειάζεται μόλις μια PCI-e 6pin τροφοδοσία, μαρτυρώντας την χαμηλή κατανάλωση. Η τροφοδοσία είναι τοποθετημένη στο μπροστινό μέρος της κάρτας και όχι στο πάνω, δεν θα δυσκολέψει όμως στην εγκατάσταση καθώς το συνολικό της μήκος δεν ξεπερνά τα 21 εκατοστά, καθιστώντας την κατάλληλη για κάθε υποψήφιο κουτί. Επιπλέον, υπάρχει και μια Crossfire υποδοχή στην κορυφή της κάρτας, σε περίπτωση που επιθυμείτε να προσθέσετε άλλη μια 7770.
Στο backpanel συναντάμε 4 εξόδους για οθόνες: μια Dual link DVI, μια HDMI καθώς και 2 mini DP. Το panel θα καταλάβει 2 PCI brackets, όπως η πλειοψηφία των GPUs πλέον. Στο δεύτερο μισό του bracket υπάρχουν οι τυπικές γρίλιες που θα βοηθήσουν στην εξαγωγή του θερμού αέρα από το σύστημα ψύξης.
Δεν τελειώσαμε όμως εδώ! Επειδή πάντα μας τρώει η περιέργεια, κάναμε την 7770 κυριολεκτικά… βίδες, προκειμένου να δούμε τι κρύβεται από κάτω. Αφαιρέσαμε τις 4 βίδες συγκράτησης, και αυτό ήταν όλο! Το μπλε PCB, σήμα κατατεθέν της Sapphire, κείτεται μπροστά μας. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως παρά το μεσαίο μέγεθος της κάρτας, τα στοιχεία της είναι αραιά τοποθετημένα πάνω στο PCB. Βέβαια πρόκειται για reference design εκδοχή, οπότε είναι πιθανό με κάποια custom υλοποίηση να δούμε πιο αποτελεσματικό σχεδιασμό! Τέλος όσον αφορά τις μνήμες, παρατηρούμε 4 chip των 256MB από τον… συνήθη ύποπτο, την Hynnix.
Το σύστημα ψύξης, από την άλλη, είναι αρκετά ελαφρύ, εκτείνεται στο μεγαλύτερο μέρος της κάρτας και αποτελείται από αλουμινένια πτερύγια. Η βάση επαφής με τον πυρήνα όμως είναι από χαλκό, όπως και τα 2 heatpipes τα οποία διώχνουν την θερμότητα στα άκρα των πτερυγίων. Να προσθέσουμε πως ο ανεμιστήρας συγκρατείται πάνω στην αλουμινένια ψύκτρα και είναι φυσικά PWM.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν την Sapphire HD 7770 GHz OC Edition. Όπου OC θα πει πως ξεφεύγει από τους τυπικούς χρονισμούς 1000/1150 MHz και έρχεται στα 1150/1250 MHz για πυρήνα και μνήμες αντίστοιχα. Παραδόξως, το δικό μας δείγμα ήρθε στα 1120 MHz, η διαφορά αυτή όμως των 30MHz δύσκολα θα δώσει τρανταχτές διαφορές στα αποτελέσματά μας.
Προχωράμε στην μεθοδολογία!
Είδαμε τι θα πρέπει να περιμένουμε αμέσως μόλις βγάλουμε την Sapphire Radeon HD 7770 από την συσκευασία της. Αυτό που απομένει είναι να την τοποθετήσουμε αμέσως στο σύστημα της δοκιμής μας για να δούμε πως τελικά αποδίδει. Ώρα για δοκιμές!
Μετά από προσεκτική μελέτη, διαλέξαμε οκτώ παιχνίδια τα οποία θα testάρουμε σε τρία διαφορετικά σενάρια: Στην χαμηλή ανάλυση των 1280 x 1024 με 2x AA και High Detail Settings όπου ο επεξεργαστής θα παίξει σημαντικό ρόλο, στην πιο ρεαλιστική των 1680 x 1050 με 4x AA και High Detail Settings, όπου το σύστημα θα αξιολογηθεί πιο συνολικά, ενώ τέλος, θα πάρουμε και ένα run στα 1920 x 1080 με full φίλτρα και maxed out settings, όπου εδώ το μεγαλύτερο ρόλο θα παίξει η κάρτα γραφικών. Κάπως έτσι, θα έχουμε μια πλήρη εικόνα για την απόδοση της κάρτας σε οκτώ πολύ διάσημα παιχνίδια:
- DiRT 3
- FarCry 2
- Crysis 2
- World in Conflict
- F1 2011
- S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat
- Lost Planet 2
- HAWX 2
Ακολούθως θα πάρουμε scores από τέσσερα από τα πιο σημαντικά 3D Benchmarks, το 3D Mark 06, το performance mode του 3D Mark Vantage, το performance mode του 3D Mark 11 και τέλος ένα σχετικά δύσκολο run στο Unigine Heaven 2.5. Ορίστε και αναλυτικά τα μετροπρογράμματα που χρησιμοποιήσαμε:
- 3D Mark 06
- 3D Mark Vantage Performance
- 3D Mark 11 Performance
- Unigine Heaven Benchmark
Για το όλο εγχείρημα θα χρησιμοποιηθεί ένας αρκετά υπερχρονισμένος Intel Core i5 2500K στα 4500 MHz που θεωρήσαμε ότι είναι ένα αρκετά αντιπροσωπευτικό δείγμα ενός σύγχρονου gaming rig. Παρακάτω θα βρείτε αναλυτικά τα specs του συστήματος της δοκιμής.
Σύστημα Δοκιμών |
Hardware | |
: Motherboard : | Gigabyte Z68X-UD3P-B3 |
: CPU : | Core i5 2500K 4c/4t @ 4.5GHz |
: RAM : | Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz @ 9-9-9-24 1T |
: SSD : | Intel 510 Series 120GB |
: PSU : | Corsair TX650 V2 |
: OS : | Windows 7 Ultimate 64bit SP1 |
: CPU Cooler : | Corsair H100 |
: Case : | Fractal Design Define R3 |
DiRT 3
Το DiRT 3 αποτελεί την τρίτη προσθήκη στην επιτυχημένη σειρά Dirt της Colin McRae Rally series, ανεπτυγμένη από την Codemaster. Διαθέτει 100 άγριες διαδρομές και επικές πίστες, νέο career mode, μοντέρνα και κλασικά αμάξια, super buggies, RAID φορτηγά και περισσότερους πραγματικούς σπόνσορες και αστέρες του αθλήματος. Επιπλέον, περιλαμβάνει δυναμικά καιρικά φαινόμενα, ακραίες συνθήκες όπως χιόνι και πάγο, split-screen, party modes, open-world περιοχή και δυνατότητα για uploads στο YouTube. Μην αμελήσουμε να αναφέρουμε και το GymKhana mode όπου δάσκαλός σας θα είναι ο μετρ του sport, Ken Block.
Πάμε λοιπόν να δούμε τι γίνεται, στις επιλεγμένες αναλύσεις, με έναν τίτλο που συχνά βρίσκουμε και bundled στις κάρτες της AMD.
Far Cry 2
Θυμηθείτε 5 χρόνια πριν, όταν το 2004 μαζί με το Half-Life 2 και ένα χρόνο μετά την έκδοση του Doom III, ένα παιχνίδι με το παράξενο όνομα Far Cry από την άγνωστη τότε Γερμανική Crytek κατάφερε να κάνει το "μπαμ", φέρνοντας τη γραφική επανάσταση στα ανοιχτά περιβάλλοντα, κατορθώνοντας να ενθουσιάσει τους PC Gamers ανά τον κόσμο. Όλοι μας θυμόμαστε να περιπλανόμαστε στις παραλίες και στη ζούγκλα των νησιών του Far Cry με κεντρικό ήρωα τον Jack Carver, ο οποίος μας μετέφερε σε εξωτικά μέρη, γεμάτα και με μεταλλαγμένα πειράματα από έναν ανορθόδοξο επιστήμονα.
Αυτά πλέον με το Far Cry 2 αποτελούν παρελθόν. Ο νέος τίτλος της σειράς, φτιαγμένος όχι από την Crytek αλλά από την ίδια τη Ubisoft, χρησιμοποιώντας το καμάρι της που ακούει στο όνομα Dunia Engine (και όχι CryEngine όπως το πρώτο), μας μεταφέρει στις σαβάνες και τα αφιλόξενα περιβάλλοντα της Αφρικής, σε έναν πολύ πιο εξελιγμένο τίτλο από το πρώτο παιχνίδι. Όχι πλέον είναι εντελώς Free Roaming, αλλά η Dunia (η λέξη "κόσμος" στα Αραβικά) στην ουσία έδωσε στους δημιουργούς του παιχνιδιού τη δυνατότητα να φτιάξουν ένα "Grand Theft Auto" στην Αφρική - χωρίς αυτή τη φορά να κυνηγάμε μεταλλαγμένους ή εξωγήινους, αλλά μπαίνοντας στο σώμα διαφορετικών κάθε φορά χαρακτήρων που ο σκοπός τους είναι ένας - να σκοτώσουν τον "Jackal", έναν μεγαλέμπορο όπλων, ο οποίος παίζει σημαντικότατο ρόλο στον εμφύλιο πόλεμο μέσα στον οποίο βρίσκει ο παίχτης τον εαυτό του εμπλεκόμενο.
Μια ίσως και ρεαλιστική άποψη της σημερινής Αφρικής, με το ΑΚ-47 να είναι σύμβολο και τα ματωμένα διαμάντια το νόμισμα - αυτό είναι το Far Cry 2.
Αρκετά αναμενόμενα αλλά και θετικά τα αποτελέσματα! Βέβαια οι δυο παραπάνω τίτλοι δεν φημίζονται για την "βαριά" μηχανή γραφικών τους, οπότε πάμε να δούμε την απόδοση της 7770 και στα υπόλοιπα παιχνίδια.
Crysis 2
Ο κόσμος έχει αρχίσει να καταστρέφεται από μια σειρά κλιματικών αλλαγών και η κοινωνία είναι στα πρόθυρα της ολικής κατάρρευσης. Οι εξωγήινοι εισβολείς επέστρεψαν δριμύτεροι από ποτέ με μοναδικό σκοπό τον αφανισμό του ανθρώπινου γένους, αρχίζοντας την προσπάθεια τους από την ολοκληρωτική καταστροφή της πιο εμβληματικής πόλης ανά τον κόσμο. Στη Νέα Υόρκη, οι τρομακτικοί εισβολείς προελαύνουν στους δρόμους της πόλης και ο φόβος από τον εφιάλτη που ζουν τα εκατομμύρια κατοίκων, εξαπλώνεται με αστραπιαία ταχύτητα. Η πόλη είναι σε ένα μόνιμο χάος, οι δρόμοι έχουν γεμίσει συντρίμμια και στον ορίζοντα διακρίνονται μόνο φλεγόμενοι ουρανοξύστες. Αυτή είναι η πραγματικότητα στην Νέα Υόρκη, το έτος 2033.
Ούτε οι παραστρατιωτικές οργανώσεις με την επιβολή του νόμου, αλλά ούτε και οι δυνάμεις της αμερικάνικης στρατιωτικής μηχανής μπορoύν να σταθούν ενάντια στους εισβολείς. Για να επιβιώσετε μέσα σε αυτή τη δίνη του θανάτου απαιτείται στρατιωτική τεχνολογία πέρα από οτιδήποτε σύγχρονο έχετε δει ποτέ. Γίνετε ένας Supersoldier, χειριστείτε την στρατιωτική τεχνολογία του μέλλοντος...το Nanosuit 2 και κάντε την ύστατη προσπάθεια για να σώσετε την ανθρωπότητα από την καταστροφή. Αντέχετε;
World in Conflict
Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτήθηκαν τι θα συνέβαινε αν όντως οι Σοβιετικοί είχαν πραγματοποιήσει μια επίθεση στις Η.Π.Α., με εισβολή από αέρα και έδαφος. Αρκετοί, όταν σκέφτονται ένα τέτοιο σενάριο μιλάνε για ρίψη χιλιάδων πυρηνικών κεφαλών, οι οποίες θα βύθιζαν τον πλανήτη σε ένα πυρηνικό χειμώνα άνευ προηγουμένου. Το World in Conflict όμως, έχει άλλη άποψη για το πως θα μπορούσε να εξελιχθεί η ιστορία.
Έτσι, οι Σοβιέτ το 1989 έχοντας χάσει σημαντική πολιτική, κοινωνική και οικονομική δύναμη, αποφάσισαν να κάνουν μια μαζική επίθεση στις Η.Π.Α., αναζητώντας την ανάσταση της Σοβιετικής Αυτοκρατορίας μέσω της κατάκτησης του μισητότερου τότε αντιπάλου τους. Ο σκοπός δεν ήταν λοιπόν η εξολόθρευση των Ηνωμένων Πολιτειών με τη χρήση των άπειρων πυρηνικών που διέθετε το Σοβιετικό έθνος, αλλά η αναδιαμόρφωση της Αμερικής σε μια Κομμουνιστική ήπειρο, με σκοπό την παγκόσμια επικράτηση του Κομμουνισμού.
Το World in Conflict λοιπόν, μας μεταφέρει σε αυτό το φανταστικό σενάριο, δίνοντάς μας την ευκαιρία να πολεμήσουμε σε ένα Real Time Strategy game, όχι μόνο με τους Αμερικάνους που προσπαθούν να αποτρέψουν την εισβολή, αλλά και ως τις δυνάμεις του τότε ΝΑΤΟ στο Multiplayer, δίνοντας μια άλλη διάσταση στον τρόπο που ένα παιχνίδι στρατηγικής μας επιτρέπει να ζήσουμε σύγχρονες μάχες. Ο ρεαλισμός είναι άφθονος, τα γραφικά υπέροχα και η δράση ατελείωτη. Ένας από τους καλύτερους τίτλους του 2007, ο οποίος πρόσφατα μάλιστα απέκτησε και το expansion με τον τίτλο Soviet Assault.
Σε ένα από τα πλέον απαιτητικά παιχνίδια, φαίνονται οι πρώτες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η 7770. Αν και κατά μέσο όρο δεν έπεσε κάτω από το όριο των 30 fps, στις δύσκολες σκηνές θα δυσκολευτεί λιγάκι παραπάνω. Εντούτοις τα αποτελέσματα είναι αρκετά φυσιολογικά, με την κάρτα να δείχνει ότι προορίζεται περισσότερο για 1680x1050 αναλύσεις.
F1 2011
F1 2011 - ακόμα ένας επιτυχημένος τίτλος της Codemasters. Αφού η εταιρεία ήθρε σε συμφωνία με τους υπεύθυνους του Formula 1 World Championship, πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο παιχνίδι σχετικά με το κορυφαίο άθλημα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όλοι οι οδηγοί είναι εδώ - 12 ομάδες, 24 πιλότοι. 19 διαθέσιμες πίστες, in-game αλλαγή από μέρα σε νύχτα. Αναβαθμισμένο multiplayer mode με υποστήριξη έως 16 παιχτών και δυνατότητα split screen για "κόντρες" δύο ατόμων. Ρεαλιστικές συνθήκες αγώνα, safety car σε περίπτωση ατυχήματος και δυνατότητα πλήρους παραμετροποίησης του μονοθέσιου για να επιτύχετε καλύτερους χρόνους.
S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat
Όποιος δεν έχει παίξει μέχρι σήμερα έναν τίτλο από αυτούς που ανήκουν στη σειρά S.T.A.L.K.E.R., μάλλον δεν είναι αρκετά "γενναίος" ώστε να μπει για τα καλά στον εναλλακτικό κόσμο του παιχνιδιού-θρύλος πλέον, που έκανε εκατομμύρια gamers να ανατριχιάσουν και να ζήσουν μερικές από τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές σε PC Game. Το S.T.A.L.K.E.R. λοιπόν επέστρεψε και όπως είναι φυσικό, φέρνει μαζί του για ακόμα μια φορά τεχνολογία που σκοπεύει να γονατίσει τα PC μας. Χρησιμοποιώντας όλες τις εξελίξεις στον χώρο των φωτισμών και αρκετά DirectX 11 στοιχεία, το Call of Pripyat μας μεταφέρει στην Ουκρανία με έναν τρόπο τόσο ατμοσφαιρικό, που ενώ μας τρομάζει, καταφέρει και μας μαγνητίζει με μοναδικό και αινιγματικό τρόπο.
Lost Planet 2
Το Lost Planet 2 αποτελεί τη συνέχεια της δημοφιλούς σειράς δράσης, μετά το Lost Planet(TM): Extreme Condition με πωλήσεις άνω των 2.3 εκατομμυρίων αντίτυπων παγκοσμίως. Το νέο επεισόδιο στην σειρά προσφέρει μια εντυπωσιακή επιστροφή στο μυστηριώδη πλανήτη E.D.N III και την ευκαιρία να καθορίσετε την αβέβαιη μοίρα της ανθρωπότητας. Μια δεκαετία έχει περάσει από τα γεγονότα του πρώτου παιχνιδιού και η όψη του E.D.N. III έχει αλλάξει δραματικά. Η επιχείρηση terraforming για μορφοποίηση του πλανήτη έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και οι πάγοι έχουν αρχίσει να λιώνουν δίνοντας τη θέση τους σε κατάφυτες τροπικές ζούγκλες και αφιλόξενες ερήμους. Οδηγήστε τον χαρακτήρα σας σε 6 αλληλένδετα επεισόδια, δημιουργώντας μια μοναδική διαδραστική εμπειρία η οποία αλλάζει ανάλογα με τις πράξεις σας. Η εξέλιξη της πλοκής εξαρτάται από την προοπτική του καθενός με λίγα λόγια. Πέρα από το single player mode, το Lost Planet 2 έχει ρίξει μεγάλο βάρος στα multiplayer modes. Οι μυημένοι Lostplanetάδες θα χαρούν με την επιστροφή του ειδικού γάντζου, που έκανε το gameplay του Lost Planet μια πραγματική τρισδιάστατη εμπειρία.
H.A.W.X. 2
Πέρα από το H.A.W.X. 1 έχουμε πραγματικά πολύ καιρό να δούμε τίτλους που να αφοσιώνονται στις αερομαχίες μεταξύ των μοντέρνων πολεμικών αεροσκαφών. Από τότε που η Novalogic τα "παράτησε", φαίνεται πως το είδος των διασκεδαστικών air combat flight sims χάθηκε, με μόνο το Ace Combat να μένει ως "σοβαρός" εκπρόσωπός του. Αυτοί που δεν ήθελαν να μπλέξουν με το ρεαλισμό των IL2-Sturmovik και του Jane's F16, απλά θα έπρεπε να αρκεστούν σε παλαιότερους τίτλους. Όχι πια όμως - το H.A.W.X 2 ήρθε για να μας φέρει σε ένα εντελώς νέο επίπεδο. Με αυτόν τον τίτλο, ο Tom Clancy κατάφερε να "ξυπνήσει" από τον ύπνο ένα είδος παιχνιδιού ξεχασμένο και να το κάνει τόσο όμορφο, που όχι μόνο οι οπαδοί του, αλλά και αρκετοί νέοι Gamers μπήκαν στον πειρασμό να το δοκιμάσουν. Το παιχνίδι είναι πραγματικά γεμάτο με δράση - ο χρήστης μπορεί να ελέγξει ένα από τα 49 διαθέσιμα αεροπλάνα που έχει το H.A.W.X 2 στη συλλογή του, να πετάξει πάνω από εντυπωσιακά αναπαραστημένες πόλεις και περιβάλλοντα, καθώς και να εμπλακεί σε πανέμορφες αερομαχίες, δίνοντας ταυτόχρονα και εντολές στους συμμάχους του, όπως έκανε περίπου και στους τίτλους της σειράς Ghost Recon.
Οι αερομαχίες θεωρούνταν από πολλούς ένα ξεπερασμένο είδος παιχνιδιών. Επανήλθαν με το πρώτο HAWX και έγιναν ακόμα πιο συναρπαστικές με το HAWX 2.
3D Mark & Unigine Heaven
3DMark06 με τα graphic tests να αποκτούν HDR Rendering, Shadow Mapping, HDR Refraction, HDR Reflection, Depth Fog, Strauss Lighting Model και πολλά ακόμα νέα (τότε) εφέ. 3DMark Vantage με DirectX 10 και PhysX στο διασημότερο mode του (Performance). 3DMark11 με DirectX 11, tesselation και ιδιαίτερα απαιτητικό multi-threading και τέλος ο πρωτεργάτης τους DirectX 11 benchmarking, Unigine Heaven με τις προχωρημένες τεχνικές occlusion και τα πολλά υποστηριζόμενα APIs. Η παραπάνω τετράδα, είναι αναμφίβολα η αφρόκρεμα της σύγχρονης 3D Bench σκηνής και χωρίς να είναι πανάκεια, σίγουρα δίνει ένα πολύ καλό στίγμα για το ποιόν κάθε νέας κάρτας γραφικών. Πάμε λοιπόν να πάρουμε μια γεύση από τις επιδόσεις που θα δούμε, με την κάρτα, out-of-the-box.
Μπορεί τα συνθετικά benchmarks να φέρνουν στο απόλυτο όριο μια κάρτα γραφικών, όμως δεν αποτελούν πανάκεια για την πλήρη απόδοση της κάρτας. Παρόλα αυτά, τα νούμερα που παίρνουμε είναι ένα αρκετά καλό μέτρο σύγκρισης.
Από τα παραπάνω νούμερα παρατηρούμε πως η 7770 κινείται στα πλαίσια απόδοσης περίπου όσο μια 6850. Ο αμέσως επόμενος ανταγωνιστής της, η GTX 560 σίγουρα έχει διαφορά, αρκετή ώστε να επικαλεστούμε πως είναι ανώτερη από την 7770.
Πάμε να συνοψίσουμε λοιπόν στον επίλογο!
Η καρό σημαία πέφτει για ακόμη ένα review που σας προσέφερε το HWBox.gr. Αυτή τη φορά, είπαμε να αφήσουμε το enthusiast hardware και να ασχοληθούμε με υλικό το οποίο είναι προσιτό στη μεγαλύτερη μερίδα του αγοραστικού κοινού το οποίο έχει… gaming βλέψεις. Το κατά πόσο πετυχαίνει το στόχο του, είναι κάτι που θα αναλύσουμε στις γραμμές που ακολουθούν.
Εξετάζοντας προσεκτικά τα αποτελέσματα που σας παρουσιάσαμε, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η HD 7770 καταφέρνει αυτό για το οποίο προορίζεται: Άνετο gaming μέχρι 1680x1050, ικανοποιητικό με μερικές θυσίες στα 1080p. Φυσικά όμως δεν θα την συνιστούσαμε για κάτι περισσότερο, λόγω αφενός της περιορισμένης επεξεργαστικής ισχύος και αφετέρου της ποσότητας της μνήμης. Κατά τα λοιπά, η HD 7770 εμφάνισε ιδιαίτερα «υγιή» αποτελέσματα τόσο στα παιχνίδια όσο και στα συνθετικά benchmarks, σε βαθμό με τον οποίο ισοφαρίζει σε επιδόσεις την προηγούμενης γενιάς μεν, μεγαλύτερης σειράς δε HD6850. Η πρόοδος και το efficiency που δείχνει αυτήν την περίοδο η AMD είναι κάτι παραπάνω από εμφανή.
Μιλώντας περί efficiency, μείναμε αρκετά ευχαριστημένοι από την κατανάλωση της κάρτας, η οποία δεν θα ξεπεράσει τα 80W στο μέγιστο φορτίο της. Το γεγονός αυτό, πέρα από εξοικονόμηση ενέργειας, σημαίνει παράλληλα και χαμηλότερες θερμοκρασίες και κατά συνέπεια και μειωμένο θόρυβο. Σε αυτό το σημείο, θα δώσουμε τα εύσημα για μια ακόμα φορά στο σύστημα ψύξης της Sapphire, καθώς εντυπωσιαστήκαμε από το γεγονός ότι οι θερμοκρασία στον πυρήνα δεν ξεπέρασε τους 52ο βαθμούς και ως αποτέλεσμα οι 1500 στροφές του ανεμιστήρα δημιουργούσαν μηδαμινό θόρυβο.
Οι πιο συχνοί αναγνώστες μας σίγουρα θα παρατήρησαν το γεγονός πως παραλείψαμε την σελίδα του Overclocking- αλλά υπάρχει εξήγηση. Όπως αναφέραμε και νωρίτερα, η Sapphire HD 7770 έρχεται factory ο/ced στα 1120MHz. Παίζοντας λιγάκι με τις συχνότητες όμως, παρατηρήσαμε πως ακόμη και στα 1160MHz χωρίς αύξηση στην τάση του πυρήνα, η κάρτα δεν ήταν σταθερή, κάτι το οποίο σημαίνει πως οποιοδήποτε εγχείρημα θα σας δώσει αμελητέες διαφορές στα αποτελέσματα. Το θέμα όμως δεν σταματά εδώ, καθώς την στιγμή που γραφόταν το παρόν review, δεν υπήρχε τρόπος για software overvolting, που σημαίνει πως οι hardcore overclockers ίσως να χρειαστούν hard voltage mods για να κλοκάρουν! Οπότε σε αυτό το σημείο, θα θεωρήσουμε σοφή την επιλογή της Sapphire να βρεί το μεγαλύτερο συμβατό overclock και να προωθήσει την συγκεκριμένη κάρτα.
Και εφόσον φτάσαμε σε όλα τα θετικά στοιχεία, ήρθε η ώρα της… λυπητερής! Η Sapphire HD 7770 GHz OC Edition ζητάει ούτε λίγο- ούτε πολύ περί τα 150?, αφήνοντάς μας ανάμεικτα συναισθήματα. Και αυτό γιατί είναι ένα μοντέλο της σειράς x700, προσφέρει επιδόσεις ισάξιες της 6850 αλλά τιμολογείται ακριβότερα από αυτή. Φυσικά, μην ξεχάσουμε και το αντίπαλο στρατόπεδο, καθώς στα 170? ξεκινάνε οι 560 Ti, με σαφώς ανώτερες επιδόσεις. Οπότε, το τελικό συμπέρασμα είναι πως την δεδομένη χρονική στιγμή, ίσως είναι σοφότερη επιλογή είτε να προσανατολιστείτε προς την οικονομικότερη λύση της 6850, είτε να δώσετε κάτι το παραπάνω με σαφώς ανώτερες επιδόσεις. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να περιμένουμε κάποια γενναία πτώση στην τιμή, ώστε η 7770 να καταστεί ως δελεαστική πρόταση.
Ευχαριστούμε θερμά την Sapphire για την παραχώρηση του δείγματος!