MSI R9 290X Gaming 4GB Review: Hawaiian Dragon
MSI R9 290X Gaming 4GB Review: Hawaiian Dragon.
Gaming κάρτες γραφικών θα συναντήσουμε αρκετές. Αν ψάχνουμε όμως τον ορισμό της "Gaming" κάρτας, θα καταλήγαμε σε έναν συνδυασμό ενός πακέτου το οποίο συνδυάζει εμφάνιση, ποιότητα, και επιδόσεις. Και τι καλύτερο εάν όλα αυτά συνδυάζονται στον μέγιστο βαθμό; Εάν ψάχναμε για το καλύτερο δυνατό πακέτο, τότε σίγουρα αυτό θα έπρεπε να είχε στην διάθεσή του έναν "flagship" πυρήνα που να μπορεί να ανταπεξέλθει ακόμα και στα δύσκολα σενάρια χρήσης.
Την έννοια του flaghship η AMD την προσδιόρισε, πριν από μερικούς μήνες, με την κυκλοφορία της R9 290X. Όντας επί της ουσίας ο μοναδικός πυρήνας αυτής της σειράς ο οποίος υποσχέθηκε καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, τις HD 7000. Ο "Hawai" πρόκειται για τον πυρήνα με τα περισσότερα cores που έχει φιλοξενήσει η Southern Islands αρχιτεκτονική, και η AMD τον δημιούργησε με στόχο να "κυνηγήσει" σε επιδόσεις τις αντίστοιχες λύσεις της nVidia. Και αν αναλογιστούμε πως η τελευταία αναγκάστηκε να "υποτιμήσει" το κορυφαίο consumer προϊόν της, την GTX 780, και να δημιουργήσει ένα ακόμα μοντέλο με σκοπό να ξεπεράσει την R9 290X, την GTX 780Ti, μάλλον όλοι καταλαβαίνουμε πως η AMD πέτυχε τον στόχο της.
Οπότε, σωστά καταλάβατε - και Gaming, και R9 290X. Η MSI "ασπάστηκε" τον Hawai πυρήνα της AMD και προσπάθησε να δημιουργήσει την δική της κορυφαία λύση, που ακούει στο όνομα MSI R9 290X Gaming 4G. Η "Gaming" σειρά της MSI ξέρουμε τι έχει να προσφέρει. Ας δούμε πως τα καταφέρνει, "κρυφοκοιτάζοντας" την κορυφή.
Το κουτί της είναι στιβαρό, από χοντρό χαρτόνι, το οποίο εγγυάται ασφαλή μεταφορά μέχρι να φτάσει στον χώρο σας. Ανοίγοντάς το βρίσκουμε την κάρτα στη γνωστή αντιστατική σακούλα της αλλά και άλλο ένα χάρτινο προστατευτικό για τα συνοδευτικά καλούδια. Συγκεκριμένα η MSI έχει τοποθετήσει ένα 6pin to 8 pin adapter, έναν DVI to VGA adapter, καθώς και το User's manual & Quick Start Guide μαζί με το drivers & utilities DVD.
Με βάση αυτά, ας προχωρήσουμε στην αξιολόγηση της MSI R9 290X Gaming 4GB.
Λίγο μετά τα μέσα του Σεπτεμβρίου του 2013, η AMD ανακοινώνει τις νέες GPUs που θα αντικαταστήσουν την άκρως επιτυχημένη σειρά HD 7000. Έτσι, στην κατηγορία R9 ανήκουν οι εξής κάρτες: 290Χ, 290, 280Χ, 280, 270Χ, 270 ενώ στις R7 θα συναντήσουμε τις 260Χ, 250 και 240.
Όπως παρατηρούμε με βάση τον παραπάνω πίνακα, με εξαίρεση τις 290X και 290 όλες οι υπόλοιπες υλοποιήσεις παραμένουν ακριβώς ίδιες με την σειρά HD 7000 με αλλαγμένο όνομα. Η AMD έκανε έτσι ένα "relaunch" των παλιών GPU της, "στακάροντας" όμως δυο νέους πυρήνες στην οροφή.
Όσον αφορά την R9 290X, αποτελεί επί της ουσίας έναν από τους πρώτους πυρήνες (αν και όχι ο πρώτος) που σχεδιάστηκε με την GCN 1.1 αρχιτεκτονική. Σε αντίθεση με τον πυρήνα Tahiti που τον συναντάμε στις R9 280X, ο Hawaii, όπως είναι η κωδική ονομασία του, αυξάνει τις μονάδες επεξεργασία του, δίνοντας έτσι ξεκάθαρα περισσότερο βάρος στην επεξεργαστική του ισχύ.
Η επιφάνεια του πυρήνα αγγίζει πλέον τα 438mm^2 και καταφέρνει με αυτόν τον τρόπο να "στριμώξει" περί τα 6.2 δισεκατομμύρια transistors. Οι Stream Processors αυξήθηκαν στους 2816 έναντι 2048 των Tahiti, με τα texture units φτάνουν τα 176 και τα ROPs τα 64, ενώ όσον αφορά την απόδοση της κάρτας, έχουμε μέγιστα θεωρητικά των 2,56 TFLOPS double precision floating point, με το pixel fillrate να αγγίζει τα 66,6 GPixel/s και το texture fillrate τα 183 GTexel ανά δευτερόλεπτο. Για να επιτευχθούν αυτά τα νούμερα, ο πυρήνας χρονίζεται εξ' ορισμού στα 727 MHz με τα boost clocks να φτάνουν με ευκολία τα 1000MHz, αν και είναι δεδομένο πως οι aftermarket λύσεις θα δώσουν διαφορετικούς χρονισμούς. Η κάρτα θα χρειαστεί για την τροφοδοσία της ένα 6pin και ένα 8pin PCI-e ενώ το TDP της υπολογίζεται στα 300W. Όσον αφορά τα τεχνικά στοιχεία της μνήμης, το bus width έχει αυξηθεί στα 512-bit, την ίδια στιγμή που οι default χρονισμοί είναι στα 1250MHz, δίνοντας έτσι ένα ουσιαστικό 5000MT/s
Επιπλέον, ενσωματώνονται όλα τα χαρακτηριστικά που χαρακτηρίζουν ένα σύγχρονο υποσύστημα γραφικών. Όπως και στις Radeon HD 7x00 που παρουσιάστηκαν σχεδόν 2 χρόνια νωρίτερα, έτσι και εδώ χρησιμοποιείται ο νέος PCI Express 3.0 δίαυλος σε πλήρη λειτουργία 16 lanes. Δεν χρειάζεται όμως να ανησυχείτε εάν δεν υποστηρίζεται από το σύστημα σας, καθώς σε αυτήν την περίπτωση η κάρτα θα λειτουργήσει πλήρως στην προηγούμενη έκδοση 2.0. Προς το παρόν δεν έχουμε αντιμετωπίσει φαινόμενα bottleneck από το PCI-E gen 2.0, οπότε μια τέτοια μετάβαση δεν θα έχει καμία επίπτωση στις επιδόσεις της κάρτας.
Επίσης, παρόλο που πλέον είναι γνωστό πως η μικρότερη λιθογραφική μέθοδος των 28nm έχει φέρει σημαντική πτώση στην κατανάλωση, η AMD εισήγαγε μια νέα τεχνολογία, το AMD ZeroCore Power, μέσω του οποίου επιτυγχάνεται η πτώση της κατανάλωσης της κάρτας σε κάτι λιγότερο από 3 watts όταν ανιχνευθεί πως δεν χρησιμοποιείται μετά από αρκετή ώρα. Επιπλέον, λόγω της GCN 1.1 αρχιτεκτονικής, η σειρά Southern Islands μπορεί να υποστηρίξει το TrueAudio, καθώς και το Mantle API
Η σύνδεση πολλαπλών οθονών δεν αποτέλεσε ποτέ πονοκέφαλος για τους χρήστες Radeon HD GPUs, καθώς περιλαμβάνεται το Eyefinity στην αναβαθμισμένη του έκδοση 2.0, προσφέροντάς μας την δυνατότητα οδήγησης έως και 6 οθονών ταυτόχρονα. Τέλος, η home theater εμπειρία είναι πλέον στάνταρ στις σύγχρονες GPU, έτσι και εδώ περιλαμβάνονται τα εξής: τρίτης γενιάς UVD (Unified Video Decoder) με υποστήριξη MVC (Multi-view Video Coding) για ομαλή απεικόνιση Blu-Ray 3D με μειωμένο φόρτο στο CPU, καθώς και υποστήριξη Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio με το HDMI στην νεότερη εκδοχή του (HDMI 1.4a) και τον ήχο σε μεγάλα bit-rates για εντυπωσιακές 7.1 ακροάσεις.
Αν και η AMD δεν έχει προσδιορίσει κάποιον ανταγωνιστή από το "αντίπαλο στρατόπεδο", παρ' όλα αυτά στην κατηγορία των χρημάτων που προορίζεται η R9 290X στοχεύει την κορυφή, με τις GTX 780 και GTX 780Ti να αποτελούν τις αντίστοιχες λύσεις.
Κλείνοντας, έχοντας οι 2 εταιρίες ολοκληρώσει το ανανεωμένο line-up τους, ας δούμε που τοποθετούνται όλες οι GPU της αγοράς για το 2014.
Η "Gaming" σειρά της MSI είναι αρκετά γνωστό σε όλους μας τι έχει να προσφέρει. Αν θέλουμε να "συνοψίσουμε" τα χαρακτηριστικά της, θα επικεντρωθούμε στο Twin Frozr IV σύστημα ψύξης της, που θα παρέχει καλύτερη ψύξη σε έναν αρκετά "θερμό" πυρήνα, τα υψηλής ποιότητας Military Class Components 4 καθώς και ένα εμφανισιακό "πακέτο" που εναρμονίζεται με τα υπόλοιπα Gaming προϊόντα της εταιρίας.
Εμφανισιακά, το cooler παρατηρούμε πως διατηρεί το γνωστό μαύρο-κόκκινο color scheme. Η R9 290X Gaming έχει αρκετά μεγάλες διαστάσεις και πιο συγκεκριμένα στα 276x127x39mm, ενώ το βάρος της ανέρχεται στο 1 κιλό και 10 γραμμάρια σύμφωνα με το spec list της MSI, κάτι το οποίο όμως είναι εμφανές τόσο από τις διαστάσεις όσο και από τα στοιχεία της κάρτας. Θετικά εκλάβαμε και το backplate που έχει εγκαταστήσει η MSI και χρησιμεύει στο να προσθέτει σταθερότητα στο PCB, αποτρέποντας το υπερβολικό tention που ασκεί το βάρος της κάρτας στον εαυτό της.
Ο πυρήνας έρχεται υπερχρονισμένος στα 1030 MHz base το οποίο αυξάνεται σε: 1050MHz (Silent mode), 1070 MHz (Gaming mode) καθώς και 1080 MHz σε OC mode δίνοντας τις μέγιστες δυνατές επιδόσεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Οι παραπάνω συχνότητες μπορούν να ρυθμιστούν από το το GAMING APP, το λογισμικό της MSI που συνοδεύει την κάρτα. Επιπλέον, στην R9 290X Gaming θα συναντήσουμε 4GB GDDR5 RAM η οποία χρονίζεται στα 1250MHz προσφέρει υποστήριξη σε αναλύσεις έως UHD (4K).
Αυτό που κάνει την MSI R9 290X TwinFrozr Gaming να ξεχωρίζει είναι φυσικά το σύστημα ψύξης της το οποίο δεν είναι άλλο από το γνωστό πλέον TwinFrozr IV που είχαμε συναντήσει στο παρελθόν στις Lightning. Αναφορικά, πρόκειται για ένα σύστημα ψύξης το οποίο αποτελείται από 2 90mm PWM ανεμιστήρες με δυνατότητα Dust- repelling. Κατά την εκκίνηση του συστήματος, οι ανεμιστήρες θα περιστραφούν κατά την αντίθετη φορά με σκοπό να διώξουν όλη την συσσωρευμένη σκόνη που έχει παγιδευτεί εντός της ψύκτρας. Πέντε heatpipes θα αναλάβουν να διώξουν την θερμότητα του πυρήνα προς την αλουμινένια ψύκτρα, ενώ τέλος ένα βοηθητικό μεταλλικό στοιχείο θα βοηθήσει στην ψύξη των μνημών και των υπολοίπων στοιχείων και ταυτόχρονα θα προσδώσει στην κάρτα περισσότερη σταθερότητα.
Το πλαστικό shroud καλύπτει αρκετά την κάρτα, αλλά αφήνει αρκετά ανοίγματα για το διώξιμο του αέρα, κάνοντας το σύστημα ψύξης ανοιχτού τύπου.
Αποσυναρμολογώντας την MSI R9 290X Gaming θα συναντήσουμε ένα σχεδόν Custom PCB με μαύρο mate χρώμα. Ο πυρήνας Hawaii δεσπόζει στο κέντρο της κάρτας, ενώ περιβάλλεται από 16 memory ICs των 256ΜΒ έκαστο με κατασκευαστή την SK HynniX και Part Number H5GQ2H24AFR-R0C τα οποία έχουν καλό OC Potential, συμπληρώνοντας έτσι τα 4096 MB συνολικής διαθέσιμης VRAM, και με default χρονισμούς στα 1500ΜΗz δίνουν ένα υποσχόμενο τελικό αποτέλεσμα περί τα 6 GigaTransfers ανά δευτερόλεπτο.
Κύριο χαρακτηριστικό της κατασκευής της MSI R9 290X Gaming είναι φυσικά τα Military Class Components 4. Τα Military Class Components 4 είναι το επόμενο βήμα σε εξαρτήματα υψηλής ποιότητας με τα Super Ferrite chockes και τους solid πυκνωτές, η MSI σας εγγυάται μεγαλύτερη σταθερότητα και κατʼ επέκταση μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της κάρτας.
Φυσικά για περαιτέρω «ψάξιμο» της κάρτας η MSI έχει την λύση και ονομάζεται MSI Afterburner το οποίο έχει φτάσει στην έκδοση 3 και επιτρέπει τον υπερχρονισμό (Overclocking) της κάρτας σε ακόμη υψηλότερες συχνότητες από τους Default χρονισμούς.
Κλείνοντας, να πούμε πως η MSI R9 290X Gaming 4G είναι μια dual-slot GPU. Ο δίαυλος επικοινωνίας είναι ο καθιερωμένος PCI Express 3.0, ενώ απαιτεί 1x 6pin & 1x 8pin PCIe εξωτερική τροφοδοσία. Υποστηρίζονται όλα τα τελευταία πρότυπα όπως το DirectX 11.1, AMD Mantle API και TrueaAudio. Τέλος, οι διαθέσιμες έξοδοι είναι 2 DL-DVI, μία HDMI, καθώς και μια DisplayPort.
Ας δούμε πως απέδωσε στο σύστημά μας!
Ξεκινώντας από σήμερα, σας παρουσιάζουμε την νέα και βελτιωμένη Μεθοδολογία Μετρήσεων και Αξιολόγησης. Ο λόγος αυτού του ανασχεδιασμού ήταν να καταλήξουμε σε έναν όσο το δυνατόν περισσότερο αντικειμενικό τρόπο αξιολόγησης των δειγμάτων που αποστέλλονται στα HwBox Labs με απώτερο σκοπό την καλύτερη ενημέρωσή σας. Έτσι, πριν αρχίσετε να διαβάζετε το παρόν review, καλό θα ήταν να ρίξετε μια ματιά στον τρόπο που μετρήσαμε το προς αξιολόγηση προϊόν, και το σκεπτικό που κρύβεται πίσω από την τελική βαθμολογία που του απονεμήθηκε.
To σύστημα δοκιμών που χρησιμοποιήσαμε:
Gaming Performance
Με κύριο στόχο να καλύψουμε όσο το δυνατόν περισσότερες δυνατότητες μιας κάρτας γραφικών, επικεντρωθήκαμε σε 4 βασικές κατηγορίες παιχνιδιών, 4 3D Benchmarks και 3 General Purpose GPU (GPGPU) Benchmarks. Οι κάρτες τίθενται στα βέλτιστα εργοστασιακά clocks αποφεύγοντας ρυθμίσεις όπως το Quiet mode, και οι μετρήσεις ξεκινούν.
Οι 4 κατηγορίες παιχνιδιών που επιλέξαμε αποτελούν και ένα μεγάλο ποσοστό των πιο απαιτητικών σε υπολογιστικούς πόρους μιας κάρτας γραφικών. Οι κατηγορίες αυτές είναι οι εξής: Action – Adventure, First Person Shooter, Racing και Strategy, με τις δύο πρώτες να έχουν περισσότερους αντιπροσώπους, ενώ οι υπόλοιπες έχουν από τουλάχιστον έναν γνωστό τίτλο. Έτσι, τα παιχνίδια που διαλέξαμε ήταν τα εξής:
Action – Adventure
- Tomb Raider (2013)
- Assassins Creed IV: Black Flag
- Sleeping Dogs
First Person Shooter
- Crysis 3
- Bioshock Infinite
Racing
- F1 2013
Strategy
- Total War: Rome 2
Επειδή όμως δεν προορίζονται όλες οι κάρτες για την ίδια χρήση, επιβάλλεται η παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε αναλύσεις για τις οποίες προορίζεται η συγκεκριμένη κάρτα γραφικών. Αυτό προκύπτει βάση του price range που ανήκει. Έτσι, χωρίζουμε τα κυκλώματα γραφικών σε 4 διαφορετικές κατηγορίες: Intergrated (IGP), Entry level, Mainstream και High end.
Επίσης, δεν μπορούμε να μετρήσουμε όλες τις κάρτες με την ίδια ποιότητα εικόνας. Συνεπώς, καταλήξαμε σε 5 δημοφιλείς αναλύσεις και επιλέξαμε συγκεκριμένα φίλτρα και image Quality presets. Για την ακρίβεια, τα settings που χρησιμοποιούνται σε όλες τις δοκιμές είναι τα εξής:
Εν τέλει, προκύπτει μια άμεση συσχέτιση μεταξύ κατηγορίας GPU και ανάλυσης δοκιμών. Το κοινό σημείο αποτελεί η ανάλυση των 1920x1080 η οποία είναι και η πιο δημοφιλής ανάλυση μεταξύ των χρηστών του HwBox, όπως αυτή προέκυψε από την δημοσκόπηση που υποβάλαμε και είστε ευπρόσδεκτοι να συμμετέχετε!
Από τα παιχνίδια αυτά εξάγουμε τα Framerate και Frame Times που συγκεντρώσαμε μέσω της καταγραφής του FRAPS σε διάστημα 60 δευτερολέπτων. Τα παραγόμενα CSV αρχεία αναλύονται μέσω του προγράμματος FRAFS Benchmark Tools από το οποίο παρουσιάζονται γραφικά τα Frames per Second καθώς και τα Frame Times συναρτήσει του χρόνου δειγματοληψίας.
Synthetics Performance
Η ομάδα των Synthetic Benchmarks αποτελείται από τα εξής:
- 3DMark 11 Performance Preset
- 3DMark Vantage Performance Preset
- 3DMark Firestrike
- Unigine Heaven v4.0
Τέλος, τα GPGPU Benchmarks είναι τα εξής:
- Luxmark LuxBall Preset
- SystemCompute AMP Score
- CompuBench CL 1.1.3
Από τα οποία benchmarks λαμβάνουμε και αξιολογούμε τους πόντους που παρήγαγαν.
Overclocking
Για το overclocking χρησιμοποιούμε μια απλή διαδικασία. Ελέω διαφόρων τεχνολογιών μεταβλητών χρονισμών στον πυρήνα κάθε GPU, προσπαθούμε να κάνουμε την κάρτα να αποδώσει στα καλύτερα δυνατά ρολόγια που μπορεί σε πυρήνα και μνήμες, ανεξαρτήτως εάν μας είναι δυνατή η ρύθμιση του Vcore. Αφού κατασταλάξουμε στο μέγιστο stable OC, επαναλαμβάνουμε τα εξής benchmarks:
- Games @ 1920x1080: Crysis 3, Tomb Raider, Bioshock Infinite
- Synthetic Benchmarks: 3DMark 11, 3DMark Firestrike και Unigine Heaven.
Έπειτα, συγκρίνουμε την μεταβολή στα αποτελέσματα που λάβαμε σε σύγκριση με τα εργοστασιακά ρολόγια και αξιολογούμε το πόσο αξίζει αυτή η προσπάθεια.
Στην τελική αξιολόγηση του κατηγορίας, τόσο το εργοστασιακό OC όσο και η προσπάθεια που καταβάλαμε για τα δικά μας custom ρολόγια, έχουν ειδικό βάρος από 50% έκαστο.
Cooling
Έπειτα από 30 λεπτά με συνεχόμενα loops του Unigine Heaven, μετράμε μέσω του MSI Afterburner την μέγιστη θερμοκρασιακή τιμή που σημειώθηκε. Έχοντας καταγράψει την θερμοκρασία δωματίου, αφαιρούμε αυτήν την τιμή από την θερμοκρασία που λάβαμε από την κάρτα γραφικών μας. Συνεπώς, η φόρμουλα υπολογισμού που προκύπτει είναι η εξής:
Από το οποίο ο δείκτης Δ θα αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για την GPU μας.
Βαθμολογία
Με στόχο την όσο το δυνατόν αντικειμενικότερη αξιολόγηση του προϊόντος, δημιουργήσαμε ένα σύστημα βαθμολόγησης το οποίο λειτουργεί με το σύστημα των βαρών, δηλαδή λαμβάνονται υπʼ όψη όλες οι κατηγορίες τις οποίες αξιολογήθηκε το προϊόν, και οι οποίες συμμετέχουν με διαφορετικό βάρος (ποσοστό) στην τελική Γενική Βαθμολογία (Final Score).
Οι κατηγορίες αξιολόγησης καθώς και τα βάρη τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω αναλυτικό πίνακα:
Οι κατηγορίες αξιολόγησης είναι λίγο – πολύ αυτό-επεξηγούμενες. Χρησιμοποιώντας λοιπόν ένα εύρος τιμών από το 0,0 έως το 10,0, κάθε κατηγορία ή υπο-κατηγορία λαμβάνει ένα υποκειμενικό σκορ. Οι 5 βασικές κατηγορίες βαθμολόγησης συμμετέχουν στο 80% της Γενικής Βαθμολογίας και είτε λειτουργούν ως αυτόνομες, είτε διαμορφώνονται με βάση το ποσοστό συμμετοχής που έχουν οι υποκατηγορίες τους, όπως φαίνεται στον παραπάνω πίνακα. Η τελευταία κατηγορία βαθμολόγησης είναι η Τιμή, η οποία έχει ειδικό βάρος 20%. Η τελική Γενική Βαθμολογία (Final Score) διαμορφώνεται από το άθροισμα των πόντων των επιμέρους κατηγοριών. Εάν στο άθροισμα προκύψουν 2 ή περισσότερα δεκαδικά ψηφία, τότε το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται με βάση την γνωστή μέθοδο.
Η βαθμολόγηση αυτή δημιουργεί κάποια – συνειδητά – τρικ. Επειδή αρκετά προϊόντα παρουσιάζουν αρκετά κοινά στοιχεία μεταξύ τους, κάποιες κατηγορίες μπορούν να έχουν το ίδιο σκορ και να διαφοροποιούνται σε άλλες κατηγορίες. Για παράδειγμα, οι κάρτες γραφικών που έχουν τον ίδιο πυρήνα και κατʼ επέκταση περίπου πανομοιότυπη απόδοση, θα αξιολογούνται με βάση τα υπόλοιπα features που έχει ενσωματώσει ο κατασκευαστής. Έτσι, οι προσπάθειες όπως ένα όμορφο σύστημα ψύξης ή ένα μεγαλύτερο εργοστασιακό overclock, μπορούν να έχουν μερικούς έξτρα κερδισμένους πόντους.
Tomb Raider
Developer: | Crystal Dynamics Eidos Montreal |
Graphics Engine: | Crystal Engine |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Σε ένα "κατ΄ εξοχήν" τίτλο που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την AMD, το Tomb Raider μας δίνει μιας πρώτης τάξης "γεύση" όσον αφορά την απόδοση της R9 290X, η οποία τοποθετείται ενδιάμεσα στις GTX 780Ti και GTX 780. Συγκριτικά όμως με την απόδοση της HD 7970 και κατ' επέκταση της R9 280X, η διαφορά στην απόδοση βρίσκεται περίπου στο 60%!
Bioshock Infinite
Developer: | Irrational Games |
Graphics Engine: | Unreal Engine 3 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Παρόμοιες και οι καταστάσεις στο Bioshock Infinite. Η R9 290X "κονταροχτυπιέται" με τις 780 & 780Ti, με το είδος του τίτλου να ευνοεί την μία ή την άλλη.
Assassins Creed IV: Black Flag
Developer: | Ubisoft Montreal |
Graphics Engine: | AnvilNext |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Το Assassins Creed IV μας δίνει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα όσον αφορά τις γενικές επιδόσεις των High-end GPUs, με την R9 290X να βρίσκεται στην δεύτερη θέση.
Crysis 3
Developer: | Crytek Frankfurt/Crytek UK |
Graphics Engine: | CryEngine 3 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Ίδια και η εικόνα στο Crysis 3 - με τις R9 290X και GTX 780Ti να δείχνουν να έχουν μια απόσταση μεταξύ τους όσον αφορά τα 1080p, αλλά στα 1440p η "ψαλίδα" μικραίνει.
Metro: Last Light
Developer: | 4A Games |
Graphics Engine: | 4A Engine |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
To Metro: Last Light λαμβάνει χώρα ένα χρόνο μετά τα γεγονότα του Metro 2033, μετά το κανονικό τέλος όπου ο Artyom αποφάσισε να προχωρήσει με την πυραυλική επίθεση ενάντια στις Dark One. Οι Rangers έχουν έκτοτε καταλάβει την στρατιωτική εγκατάσταση D6, ένα τεράστιο προπολεμικό καταφύγιο με μίλια των σηράγγων που δεν έχουν ακόμη διερευνηθεί πλήρως, με τον Artyom να είναι πλέον επίσημος Ranger. Μετά από ένα χρόνο, ο Artyom εξακολουθεί να είναι στοιχειωμένος από την εκτόξευση των πυραύλων που προκάλεσε την εξαφάνιση των "Σκοτεινών" ενώ εκείνοι αποζητούσαν μόνο την ειρήνη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υποφέρει από εφιάλτες. Παρά τις καλύτερες προσπάθειές τους, η φήμη της D6 έχει εξαπλωθεί γύρω από το μετρό, με τις φήμες ότι το καταφύγιο μπορεί να περιέχει αρκετές προμήθειες για να διατηρήσει το Metro επ 'αόριστον. Οι εντάσεις αυξάνονται καθώς οι αντίπαλες παρατάξεις ετοιμάζονται για πόλεμο με την ελπίδα να αδράξουν την αποθήκη και το περιεχόμενό της για τον εαυτό τους.
1920 x 1080
2560 x 1440
F1 2013
Developer: | Codemasters Racing |
Graphics Engine: | Ego Engine |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Την πρώτη της "πρωτιά" απολαμβάνει η R9 290X στο F1 2013, σε έναν τίτλο όμως που τα FPS δεν αποτελούν προβληματισμό για πολλές κάρτες.
Total War: Rome 2
Developer: | Sega |
Graphics Engine: | Warscape |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
Ο στρατός και το ναυτικό έχουν ευμετάβλητες θέσεις στο χάρτη της εκστρατείας. Τα Stances καθορίσουν τους παράγοντες στο χάρτη της εκστρατεία, όπως το σύνολο των σημείων κίνησης ανά περιστροφή ή την ικανότητα να αναπτύξει παγίδες για ενέδρα. Μια πληθώρα νέων χαρακτηριστικών όπως η "αμυντική στάση" και η "Ενέδρα" επιτρέπουν στον χρήστη μεγαλύτερο έλεγχο κατά τη διάρκεια της μάχης!.
1920 x 1080
2560 x 1440
Benchmarks
Παρόλο που υπάρχουν αρκετές διαφορές στις επιδόσεις των καρτών γραφικών, ελέω φυσικά driver updates, πάντα θα ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά και στα σκορ που έδωσε μια GPU στα πιο γνωστά 3D Benchmarks. Ίσως κατʼ αυτόν τον τρόπο να βοηθιόμαστε όλοι μας περισσότερο ώστε να μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε που στέκεται η συγκεκριμένη κάρτα πάντα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Τα αποτελέσματα που μας έδωσε η MSI R9 290X Gaming 4GB είναι τα εξής:
Για να είμαστε δίκαιοι, δύσκολα θα μπορέσει κάποιος να βγάλει συμπεράσματα με βάση τα αποτελέσματα στα γνωστά Benchmarks. Ο λόγος είναι πως λόγω των συνεχών driver releases τα τελικά σκορ στα Benchmarks μπορούν να διαφοροποιηθούν δραματικά από μήνα σε μήνα.
Όπως θα παρατηρήσουμε όμως, η "πρωτιά" έρχεται στα benchmarks για την R9 290X. Το 3D Mark 11 Performance score είναι και το καλύτερο που έχουμε λάβει για single - GPU κάρτα!
Φυσικά θα αναφερθούμε και λίγο στις GPGPU επιδόσεις της συγκεκριμένης κάρτας. Δεδομένου πως πλέον ολοένα και περισσότερες εφαρμογές που εκμεταλλεύονται την επιτάχυνση υπολογισμών μέσω της GPU κάνουν την εμφάνιση τους, θα εξετάζουμε και τις δυνατότητες των καρτών σε αυτόν τον τομέα.
Luxmark v2.0: LuxBall
Το LuxMark είναι ένα free benchmark το οποίο χρησιμοποιεί τις GPGPU δυνατότητες ενός επεξεργαστή γραφικών κάνοντας χρήση του OpenCL, για να κατασκευάσει 3 εικόνες μέσω υπολογισμών. Οι υπολογισμοί αυτοί είναι αρκετά ιδιαίτεροι, καθώς περιλαμβάνουν στοιχεία όπως Ray Tracing και Depth of Field. Τα αποτελέσματα εκφράζονται σε Samples per Second.
SystemCompute C++ AMP
CompuBench CL 1.1.3
Αν και δεν την "ευνοούν" όλα τα benchmarks, ο Hawaii πυρήνας φαίνεται πως είναι ότι καλύτερο όσον αφορά τις GPGPU επιδόσεις. Η R9 290X ξαναπήρε τα "σκήπτρα" για λογαριασμό της AMD, όσον αφορά την γενικότερη απόδοσή της στην computational power κατηγορία. Δεν είναι τυχαίο πως ήδη από την αρχή της κυκλοφορίας της, η κάρτα έγινε "μύθος" του mining.
Είναι γνωστό πλέον πως οι περισσότερες κάρτες γραφικών της AMD έχουν και overclocking potential, γιʼ αυτό το λόγο εκκινήσαμε τα απαραίτητα εργαλεία για τον σκοπό και ξεκινήσαμε τους πειραματισμούς και τις δοκιμές. Προτού επεκταθούμε στην ανάλυση, έχω να κάνω την εξής δήλωση: Το o/c στις mainstream κάρτες γραφικών είναι κάτι παραπάνω από μια εύκολη διαδικασία! And on that bombshell, θα εξηγήσουμε το γιατί.
MSI Afterburner
Οι πιο απλοί software-based τρόποι Overclocking είναι οι εξής δυο: Είτε με την χρήση του AMD Overdrive από το Catalyst Control Center, είτε με την χρήση ενός «εξωτερικού» προγράμματος, όπως το MSI Afterburner.
Κάθε ένας από αυτούς τους τρόπους έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Όσον αφορά το Overdrive, θεωρώ πως είναι ένα πολύ εύκολο panel στην χρήση του, με τα 3 βασικά πράγματα που μπορείτε να μεταβάλετε όχι μόνο χωρίς φόβο, αλλά και με τις ευλογίες της AMD. Μιλάμε φυσικά για τους χρονισμούς του πυρήνα και των μνημών, καθώς και για την ενέργεια της κάρτας (Board Power), και όλα αυτά με την χρήση 3 sliders με σαφή εύρη. Τα ανώτατα επιτρεπτά όρια είναι τα 1700 MHz για τον πυρήνα, 2000 MHz για τις μνήμες για την συγκεκριμένη κάρτα. Μπορείτε σαφώς να πάτε και πιο κάτω από τους default χρονισμούς (underclocking), αλλά εμείς επιλέγουμε τον δρόμο –όπως πάντα - προς τα πάνω. Όλα αυτά συνοδεύονται από μερικά gauges τα οποία μας δείχνουν real time πληροφορίες για την κατάσταση της κάρτας.
Υπάρχει όμως και μια ακόμα παράμετρος που έχει ενσωματωθεί στην R9 290X, και αυτό είναι το Overclocking με βάση την μέγιστη επιθυμητή θερμοκρασία λειτουργίας. Έτσι, μπορείτε να θέσετε την ανώτερη θερμοκρασία όπου είστε ικανοποιημένοι να λειτουργεί η κάρτα σας, παράλληλα με τον άξονα του board power που επιτρέπει ελαφρώς αυξημένη κατανάλωση. Long story short - εάν τα θέσετε όλα στο μέγιστο κατά πάσα πιθανότητα θα αποτύχετε άμεσα - γι' αυτό χρειάζεται προσοχή και σύνεση στην επιλογή των ρυθμίσεων.
Δυστυχώς, δεν συναντήσαμε καμία δυνατότητα μεταβολής της vGPU. Όσο και αν το Board Power είναι συνιστώσα, κατά κάποιο τρόπο, του voltage του πυρήνα, στην πράξη αν με stock τάση ανεβείτε σε συχνότητες αλλά η κάρτα σας δεν είναι σταθερή, πολύ δύσκολα το μέγιστο Board Power θα δώσει την λύση.
Έπειτα από μερικές δοκιμές, καταφέραμε και "σκαρφαλώσαμε" στα 1120MHz για τον πυρήνα και τα 1450MHz για τις μνήμες, overclocking αρκετά ικανοποιητικό για το μέγεθος της κάρτας και κατ' επέκταση του συστήματος ψύξης.
Τα αποτελέσματα που λάβαμε είναι τα παρακάτω:
Συνολικά: Το Overclocking είναι πάντα ένα έξτρα δωρεάν κέρδος, και με λίγη υπομονή μπορεί να καταφέρετε να πετύχετε αρκετά καλά αποτελέσματα. Όσον αφορά την MSI R9 290X Gaming 4G, τα ρολόγια που καταφέραμε να επιτύχουμε δεν ήταν και αρκετά μεγαλύτερα από τα default - πράγμα που αποδεικνύει πως ήδη οι εργοστασιακοί χρονισμοί είναι αρκετά υψηλοί. Παράλληλα, θα θέλαμε την χρήση άλλων IC μνημών από τα AFR της SK Hynnix που χρησιμοποιεί η MSI στην συγκεκριμένη υλοποίηση - τα συγκεκριμένα ICs αδυνατούν να πάνε αρκετά ψηλά.
Ένας από τους κρίσιμους παράγοντες στην επιλογής μιας σύγχρονης GPU είναι και αυτός της απόδοσης του συστήματος ψύξης. Όταν αναφερόμαστε δε σε high end GPUs με αρκετά αυξημένο κόστος,, τότε ένα μέτριο ή/και θορυβώδες σύστημα ψύξης είναι αυτό που μπορεί να κάνει την διαφορά ή να είναι deal breaker.
Η MSI R9 290X Gaming είναι μια κάρτα η οποία έχει στην διάθεσή της έναν από τους πιο "θερμούς" πυρήνες που κυκλοφορούν στην αγορά, με το TDP του να ανέρχεται περίπου στα 300W! Για να τα καταφέρει η συγκεκριμένη κάρτα όσον αφορά το θέμα των θερμοκρασιών, την ψύξη της έχει αναλάβει το TwinFrozr IV με τους 2x 90mm ανεμιστήρες και τα 5 χάλκινα heatpipes. Ας δούμε πως απέδωσε!
Ήταν κάπως αναμενόμενο πως η κάρτα θα ήταν αρκετά "ζεστή" σε σχέση με άλλες κάρτες γραφικών που έχουμε συναντήσει στο παρελθόν. Σίγουρα, οι υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού δεν βοήθησαν την κατάσταση, και ως αποτέλεσμα είχαμε μια peak θερμοκρασία που ανήλθε στους 83 βαθμούς Κελσίου, με τα PWM fans να περιστρέφονται σε καταστάσεις υψηλού φορτίου περίπου στο 80-85% της λειτουργίας τους. Κάτι τέτοιο οδηγεί ξεκάθαρα σε αυξημένο θόρυβο, αλλά οι θερμοκρασίες συγκρατούνται εντός του thermal limit της R9 290X.
Οι επιδόσεις του TwinFrozr IV είναι καλές, αλλά δεν μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε κορυφαίες. Αίσθηση μας είναι πως για μια τέτοια κάρτα θα χρειαζόταν κάποιο Triple - slot σύστημα ψύξης, για να είναι οι θερμοκρασίες σε πιο φυσιολογικά όρια. Όπως και να έχει, η MSI R9 290X "διώχνει" αρκετή θερμότητα προς το εσωτερικό του συστήματος, οπότε θα ήταν σώφρον να παρέχετε το κατάλληλο airflow στο εσωτερικό του Tower σας.
Πολλά λέγονται και πολλά γράφονται για την αυξημένη κατανάλωση της R9 290X, περισσότερα εκ των οποίων ακούγονται "υπερβολικά". Για τον λόγο αυτό, τοποθετήσαμε ένα Watt-o-meter την πρίζα από την οποία τροφοδοτούνταν το σύστημα δοκιμής μας, και αρχίσαμε τις μετρήσεις σε ρεαλιστικά Gaming σενάρια.
Την αρχή θα κάνουμε με τα απόλυτα νούμερα. Όπως θα δείτε και στον συγκριτικό πίνακα, η R9 290X θα συγκριθεί με έναν "αμοιβαίο" αντίπαλο, την GTX 780. Παίρνοντας μετρήσεις από 6 κορυφαίους τίτλους, κοιτάξαμε ποια ήταν η Peak κατανάλωση που σημείωσε το σύστημά μας.
Έπειτα, ξανατρέξαμε τα ίδια παιχνίδια χρησιμοποιώντας τις Overclocking ρυθμίσεις που σας περιγράψαμε σε προηγούμενη σελίδα. Έτσι, έχουμε μια άμεση αντιπαραβολή όσον αφορά τις επιπτώσεις που φέρει το Overclocking στην συνολική κατανάλωση του συστήματος. Τέλος, προσδιορίσαμε έναν μέσο όρο κατανάλωσης, από τον οποίο υπολογίσαμε το 85% το οποίο αντιστοιχεί στην πραγματική κατανάλωση του συστήματος, υπολογίζοντας το efficiency του Corsair TX650 V2.
Είναι σαφές πως δεν καταναλώνουν όλοι οι τίτλοι την ίδια ενέργεια. Επιπρόσθετα, με το Overclocking απαιτείται και περισσότερη ενέργεια, η οποία κατά μέσο όρο κυμάνθηκε στο 7% επιπλέον ενέργειας.
Ως μια αρχική διαπίστωση πως η R9 290X απαιτεί σχεδόν 30W παραπάνω σε κάθε τίτλο, όμως ταυτόχρονα στις περισσότερες περιπτώσεις αποδίδει και καλύτερα. Για τον λόγο αυτό προσπαθήσαμε να καταλήξουμε σε μια αναλογία του πόσα Watts απαιτούνται για την σχεδίαση κάθε καρέ, και σε αυτό θα απαντήσει ο επόμενος συγκριτικός πίνακας.
Έχοντας μια ξεκάθαρη αναλογία Watt per FPS όπου επικρατεί η λογική "Less is better", η R9 290X καταφέρνει χειρότερο Index σε σχέση με αυτό μιας GTX 780. Όμως ταυτόχρονα καταφέρνει και αποδίδει περισσότερο στην πλειοψηφία των τίτλων, οπότε η αυξημένη κατανάλωση αντισταθμίζεται με τις καλύτερες επιδόσεις.
Είναι η κατάσταση τόσο κακή; Θα λέγαμε πως όχι. Ίσως θα θέλαμε τα επίπεδα κατανάλωσης να είναι μερικά "σκαλιά" παρακάτω, όμως η τελική διαφορά δεν είναι και τόσο κακή.
Η "Flagship" της σειράς Gaming από την MSI τέθηκε υπό δοκιμή στο σημερινό μας review. Η MSI R9 290X Gaming 4G έχει στην διάθεσή της ένα καλό σύστημα ψύξης για τον κορυφαίο πυρήνα της AMD, τον Hawaii, ο οποίος αποτελεί την απάντηση της εταιρίας όσον αφορά τις High-performance GPUs. Είναι ο συνδυασμός Gaming και R9 290X ο ορισμός της "Gaming GPU" που αναζητούμε από τον πρόλογο αυτού εδώ του review;
Οι επιδόσεις της R9 290X είναι ξεκάθαρα "Second-to-best" όσον αφορά όλες τις κάρτες γραφικών που έχουν δοκιμαστεί στο HwBox. Οπότε, κλείνοντας με το κομμάτι των επιδόσεων, η συγκεκριμένη κάρτα μας κάλυψε απόλυτα, δεδομένων των χρημάτων που απαιτεί και φυσικά της χρηματικής της διαφοράς από την κορυφή. Όσον αφορά την συγκεκριμένη υλοποίηση που είχαμε στα χέρια μας, η R9 290X Gaming 4G διαθέτει ένα αρκετά καλό σύστημα ψύξης, που όμως δεν είναι το κορυφαίο αλλά κάνει αρκετά καλά την δουλειά του σε σχέση με οτιδήποτε reference design. Παράλληλα, μας ικανοποίησε η αρκετά καλή ποιότητα της, με μοναδικό στοιχείο το πλαστικό κάλυμμα του TwinFrozr IV, το οποίο θα μπορούσε να ήταν μεταλλικό. Παρ' όλα αυτά, το μεταλλικό backplate καθώς και το TwinFrozr IV στην ολότητά του, μαζί με τα Military Class Components είναι τα highlights της συγκεκριμένης υλοποίησης. Τέλος, η κάρτα έρχεται αρκετά καλά χρονισμένη από το εργοστάσιο, πράγμα που όμως δεν επιτρέπει την αρκετά μεγαλύτερη αύξηση χρονισμών από εμάς. Επιπλέον, δεν μας άρεσε το είδος των ICs που χρησιμοποιήθηκαν, με τα "AFR" της Hynnix να είναι ένα περισσότερο cost-friendly προϊόν παρά κάτι που υπόσχεται επιδόσεις.
Κατά μέσο όρο, στην Ελλάδα θα την συναντήσουμε στα 560?, αν και η διακύμανση των τιμών είναι αρκετή. Το κόστος είναι αρκετά υψηλό, αλλά κατά πόσο δικαιολογημένο είναι θα το διαπιστώσουμε μόνο εάν το συγκρίνουμε με τις υπόλοιπες R9 290X, το μέσο κόστος των οποίων κυμαίνεται στην περιοχή των 500?. Τα παραπάνω χρήματα της MSI R9 290X Gaming 4G έχουν να σας προσφέρουν ένα αρκετά καλύτερο σύστημα ψύξης και βελτιωμένη ποιότητα υλικών, καθιστώντας την μια αρκετά ολοκληρωμένη πρόταση.
[/TD]
[/TR]