MSI GTX 970 Gaming 4G Review: For the mainstream gamer
Με την πλειοψηφία των gamers να μην έχουν οθόνη που να ξεπερνάει τα 1920x1080 pixels κατά μέσο όρο, οι κάρτες γραφικών που ανήκουν στην high-end και τις ανώτερες κατηγορίες φαίνονται ως ιδιαίτερα ακριβές λύσεις για τον μέσο καθημερινό gamer. Εκεί βρίσκει εφαρμογή η mainstream κατηγορία, με τις nVidia και AMD να ρίχνουν πάντα το ενδιαφέρον τους σε αυτήν την τιμή καθώς αποτελεί και την πλειοψηφία των πωλήσεων των 2 εταιριών. Σε αυτήν την κατηγορία η nVidia έχει παρουσιάσει μια αρκετά δημοφιλή GPU, την GTX 970.
Με την πλειοψηφία των gamers να μην έχουν οθόνη που να ξεπερνάει τα 1920x1080 pixels κατά μέσο όρο, οι κάρτες γραφικών που ανήκουν στην high-end και τις ανώτερες κατηγορίες φαίνονται ως ιδιαίτερα ακριβές λύσεις για τον μέσο καθημερινό gamer. Εκεί βρίσκει εφαρμογή η mainstream κατηγορία, με τις nVidia και AMD να ρίχνουν πάντα το ενδιαφέρον τους σε αυτήν την τιμή καθώς αποτελεί και την πλειοψηφία των πωλήσεων των 2 εταιριών. Σε αυτήν την κατηγορία η nVidia έχει παρουσιάσει μια αρκετά δημοφιλή GPU, την GTX 970.
Η δημοφιλής αυτή λύση δεν αφήνει αδιάφορη μια εκ των μεγαλύτερων κατασκευαστών, την MSI. Όπως είναι αναμενόμενο η Gaming σειρά της εκτείνεται από την χαμηλότερη κλίμακα (GTX 950) μέχρι και την ανώτερη (GTX 980 Ti), και φυσικά παρουσιάζεται στην mainstream κατηγορία: αυτήν είναι η GTX 970 Gaming 4G.
Αφαιρώντας τα περιεχόμενα της συσκευασίας, η MSI έχει προσθέσει στα συνοδευτικά τα User manuals και το DVD με τους drivers και τα utilities, μερικές βίδες συγκράτησης καθώς και έναν μετατροπέα τροφοδοσίας από PCI-e 6pin σε 8pin. Ευχάριστη προσθήκη είναι το παρεχόμενο mousepad μεσαίου μεγέθους, το οποίο έχει αρκετά απαλή υφασμάτινη επένδυση ενώ το σχέδιο της δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από την ίδια την κάρτα γραφικών με τα καλύτερα χαρακτηριστικά της.
Ας προχωρήσουμε όμως στην ανάλυση της MSI GTX 970 Gaming 4G.
Το Twin Frozr V σύστημα ψύξης δίνει το παρόν σε κάθε Gaming GPU της MSI. Με το color scheme να βασίζεται στο κόκκινο και το μαύρο χρώμα, όπως και οι αντίστοιχες Gaming μητρικές της εταιρίας, η πέμπτη γενιά του συστήματος ψύξης αποτελεί μια εξέλιξη στα σημεία του παλαιότερου συστήματος παρά κάτι το πλήρως επαναστατικό, με τις βελτιώσεις να εστιάζονται κυρίως στο αισθητικό τομέα, αλλά και σε κάποια κρίσιμα σημεία που θα δούμε στη συνέχεια.
Το μέγεθος της MSI GTX 970 Gaming 4G τείνει στην ανώτερη κατηγορία GPUs. Έτσι λόγω του πλήρως custom σχεδιασμού της, η MSI GTX 970 Gaming 4G ανέρχεται στα 27.7 εκατοστά σε μήκος, 14 σε ύψος και 3,5 εκατοστά σε πλάτος, με τις απαιτούμενες τροφοδοσίες να είναι 1 x 8-pin + 1 x 6pin PCI Express. Τέλος, το βάρος της ανέρχεται στα 845 γραμμάρια, βάρος που σε καμία περίπτωση δεν θα την χαρακτήριζε σαν... "υπέρβαρη", με την διαφορά να εστιάζεται κυρίως στην απουσία κάποιου μεταλλικού backplate για την κάρτα.
Η εγκατάσταση της κάρτας θα απαιτήσει 2 PCI slots από το case σας. Όσον αφορά τις εξωτερικές λεπτομέρειες, αυτό που ξεχωρίζει το MSI Gaming λογότυπο που βρίσκεται στην κορυφή της κάρτας το οποίο είναι φωτιζόμενο σε λευκό χρώμα, ενώ μπορείτε να τροποποιήσετε το στυλ φωτισμού με διάφορα εφέ μέσα από το συνοδευτικό software της κάρτας.
Περνώντας στα ενδότερα του TwinFrozr V συστήματος, η MSI συνεχίζει με το παραδοσιακό στυλ των dual-fan καρτών. Οι ανεμιστήρες που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι δυο νέοι, διαμέτρου 10 εκατοστών, όπου η MSI τους ονομάζει ως Torx Fans και με την λεπτομέρεια στον σχεδιασμό των πτερυγίων η MSI υπόσχεται 5% λιγότερο θόρυβο και περίπου 10 βαθμούς λιγότερο στον πυρήνα όταν οι ανεμιστήρες περιστρέφονται στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
Το πλαστικό shroud δεν έρχεται σε επαφή με το PCB της κάρτας, και έτσι αφήνει αρκετά ανοίγματα για το διώξιμο του αέρα προς το εσωτερικό του κουτιού. Κάτω από τους ανεμιστήρες δεσπόζει η μεγάλη αλουμινένια ψύκτρα, η οποία καλύπτει ολόκληρη την επιφάνεια που καλύπτουν οι ανεμιστήρες, ενώ με τον σχεδιασμό Airflow Control η MSI υπόσχεται ακόμα καλύτερη αποτελεσματικότητα στην ροή του αέρα.
Η επαφή του συστήματος ψύξης επιτυγχάνεται με την νίκελ επιφάνεια χαλκού, η οποία είναι αρκετά λεία. Από εκείνο το σημείο αναλαμβάνουν τα 4 SuperSU heatpipes, τα οποία είναι ανασχεδιασμένα ώστε να είναι πιο αποτελεσματικά με ένα σχήμα που θυμίζει "S", ενώ τέλος το μεταλλικό plate που ακουμπά το PCB όχι μόνο αναλαμβάνει να δροσίσει τα memory ICs και το κύκλωμα του voltage regulation, αλλά ενισχύει ταυτόχρονα την ακαμψία της κάρτας.
Επιπλέον, ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά του TwinFrozr V είναι το γεγονός πως όταν το φορτίο της βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα τότε οι ανεμιστήρες απενεργοποιούνται ώστε το σύστημα να παραμείνει όσο πιο "ήσυχο" γίνεται κατά τις αδρανείς περιόδους λειτουργίας, ανεμιστήρες οι οποίοι θα επανεκκινηθούν μόλις οι θερμοκρασίες ανέβουν κατά την διάρκεια της χρήσης της.
Προχωρώντας στα ενδότερα με το PCB πλήρως εκτεθειμένο, παρατηρούμε το πλήρως custom PCB που διαθέτει η MSI GTX 970 Gaming 4G . Σε αυτό το σημείο θα αναφέρουμε την εκτενή χρήση των Military Class Components 4 υλικών: οι HI-C πυκνωτές προσφέρουν εξαιρετική ενεργειακή απόδοση αλλά και μειωμένη απόδοση θερμότητας, οι Super Ferrite chockes προσφέρουν μεγαλύτερη ικανότητα στην αποθήκευση ενέργειας, καλύτερη αποτελεσματικότητα στην ενεργειακή απόδοση αλλά και χαμηλή θερμοκρασία λειτουργίας, ενώ οι Solid πυκνωτές είναι σχεδιασμένοι ώστε να έχουν βέλτιστο ESR (Equivalent Series Resistance) αλλά και μεγάλη διάρκεια ζωής, περίπου στα 10 χρόνια!
Πέρα από τα υψηλής ποιότητας υλικά καθώς και τον GM204 πυρήνα που δεσπόζει στο κέντρο, θα συναντήσουμε 8 memory ICs των 512MB έκαστο, δίνοντας ένα σύνολο στα 4096 διαθέσιμης VRAM, ή αλλιώς 4GB . Ο κατασκευαστής αυτήν την φορά είναι η Samsung με το part number τους είναι το K4G41325FC, ακολουθούν το GDDR5 πρότυπο και μπορούν να προσφέρουν bandwidth μέχρι τα 28GB/s χρησιμοποιώντας ένα 32-bit I/Ο. Τέλος, το rating τους είναι στα 7Gbps και σε αυτήν την υλοποίηση είναι χρονισμένα στα 1752 MHz (7010 MHz effective).
Ένα έξυπνο χαρακτηριστικό που διαθέτει η MSI GTX 970 Gaming 4G είναι τα 3 modes λειτουργίας που μπορεί να παρέχει μέσω του MSI Gaming App. Έτσι υπάρχουν 3 προφίλ, Silent, Gaming και OC. Πιο συγκεκριμένα, τα προφίλ παρέχουν τους εξής χρονισμούς:
OC Mode: 1279 MHz / 1140 MHz
Gaming Mode: 1253 MHz / 1114 MHz
Silent Mode: 1178 MHz / 1051 MHz
Τα modes μπορούν να ρυθμιστούν από το παρεχόμενο utility το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε από την επίσημη σελίδα της κάρτας, πατώντας εδώ. Στο πρόγραμμα υπάρχει επιλογή για ρύθμιση του LED που βρίσκεται στο πλάι της GPU παρέχοντας διαφορετικά στυλ αναβοσβήματος.
Τέλος, οι διαθέσιμες έξοδοι ανέρχονται στις 5, δίνοντας μας πλήρη δυνατότητα για nVidia Surround. Οι παρεχόμενες θύρες είναι οι εξής:
2 x Dual-link DVI-I, max 2560 x 1600 @60 Hz
1 x HDMI 2.0, max 3840x2160 @60 Hz
1 x DisplayPort 1.2, max 4096x2160 @60 Hz
Θα κλείσουμε την αρχική μας παρουσίαση με μια σύντομη ματιά στα specs της MSI GTX 970 Gaming 4G που θα σας λύσει τυχόν απορίες. Συνεχίζουμε με την παρουσίαση του πυρήνα GM 204 και ύστερα θα καταπιαστούμε με τις επιδόσεις της!
The two steps of Maxwell architecture
Πριν προχωρήσουμε βαθύτερα στον πυρήνα της GTX 980, αξίζει να υπενθυμίσουμε πως η Maxwell αρχιτεκτονική έχει κάνει την εμφάνισή της πριν αρκετό καιρό, και πιο συγκεκριμένα στον GM107 πυρήνα της GTX 750 Ti. Έτσι, η εμφάνιση της αρχιτεκτονικής Maxwell έγινε σε 2 βήματα, με την Maxwell 1 να εμφανίζεται στην GTX 750Ti, ενώ η Maxwell 2 είναι αυτή που θα ενσωματωθεί στις GTX 900. Αν και η αρχιτεκτονική παραμένει επί της ουσίας η ίδια, η Maxwell 2 είναι εκδοχή της η οποία έχει ενσωματωμένα ακόμα περισσότερα χαρακτηριστικά, ενώ διατηρούνται όλες οι φιλοσοφίες και βελτιστοποιήσεις που υπάρχουν στην Maxwell 1.
Με βάση το παραπάνω γράφημα, αυτό που παρατηρούμε είναι πως πλέον η Mobile αρχιτεκτονική έχει εναρμονιστεί με την Geforce αρχιτεκτονική, πράγμα που σημαίνει ότι πλέον όλες οι μονάδες της nVidia είναι σχεδιασμένα με την λογική των SoC (System on Chip), παρά ένας απλός επιταχυντής γραφικών. Έτσι, η αρχιτεκτονική Maxwell λαμβάνει υπ' όψη της πολύ σοβαρά τόσο τους θερμικούς περιορισμούς όσο και τους περιορισμούς στην ενεργειακή κατανάλωση - με άλλα λόγια, η αρχιτεκτονική δίνει τα μέγιστα που μπορεί όσον αφορά το power efficiency.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια αρχιτεκτονική, η οποία μοιάζει αρκετά στην προηγούμενη Kepler αλλά είναι βελτιωμένη σε πάρα πολλά σημεία που βελτιώνουν την ενεργειακή απόδοση, διπλασιάζοντας σχεδόν το performance per watt την ίδια στιγμή που παραμένει ακόμα στην λιθογραφική μέθοδο των 28 νανόμετρων.
Ο υπεύθυνος για την μικρή κατανάλωση ή αλλιώς την αυξημένη αποδοτικότητα είναι η νέα SMM αρχιτεκτονική η οποία προσφέρει έως και 35% μεγαλύτερες επιδόσεις ανά CUDA core σε shader-limited περιβάλλοντα. Εδώ η nVidia προχώρησε στην διαίρεση των επιμέρους components, κάτι που διαφοροποιείται από την SMX της Kepler. Συγκεκριμένα αντί η nVidia να ακολουθήσει την αρχιτεκτονική της Kepler με πολλά shared recources, βάζει ορισμένα components όπως: Instruction Buffer, Warp Scheduler, Register File καθώς και τα Dispatch Units αποκλειστικά για κάθε SMM. Όλες αυτές οι αλλαγές έχουν ως στόχο, τη λιγότερη αναμονή, την ταχύτερη επεξεργασία των δεδομένων, αυξάνοντας τον παραλληλισμό και μειώνοντας κατ' επέκταση την κατανάλωση.
Introducing GM204
Ο GM204 αποτελεί επί της ουσίας η "δεύτερη γενιά" της Maxwell αρχιτεκτονικής. Πρακτικά, πρόκειται για μια μεγάλη έκδοση του GM107 στον οποίο έχουν ενσωματωθεί περισσότερα SMM, ROPs και τμήματα μνήμης με το τελικό αποτέλεσμα να είναι μια ταχύτερη GPU.
Έτσι, την ίδια στιγμή που ο GM107 ήταν βασισμένη σε 5 SMM, στον GM204 της GTX 980 πυρήνα έχουμε 16 πλήρως λειτουργικά SMMs. Πρακτικά, αν ο GM107 πυρήνας απάρτιζε ένα ολόκληρο GPC, ο GM204 φέρει 4 GPC μονάδες, με 64 συνολικά ROPs και 4 x 64bit ελεγκτές μνήμης. Ταυτόχρονα στην οργανωτική του δομή, ενώ πρόκειται επί της ουσίας για 4 φορές τον GM107 πυρήνα, η κοινή L2 cache φτάνει τα 96ΚΒ σε σχέση με τα 64ΚΒ του "μικρού" πυρήνα.
Όσον αφορά την GTX 970, αυτή επί της ουσίας φέρει τρία SMM units λιγότερα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο GM204 της GTX 970 να στελεχώνει 1664 CUDA cores, με τα texture units να αγγίζουν τις 104 μονάδες και τα ROPs στις 56, με την L2 cache να επηρεάζεται επίσης και να πέφτει στα 1.75MB. Με τον αριθμό των tranzistor να φτάνει τα 5.2 δισεκατομμύρια, η nVidia υπόσχεται έως 5 TFLOPS υπολογιστικής ισχύος με τον GM204. Όσον αφορά την θερμική του απόδοση, ο GM204 βρίσκεται στα 165W για την GTX 980 και στα 145W για την GTX 970, αριθμός αρκετά κατώτερος από τα 250W της GTX 780Ti.
Έως τώρα, η nVidia διατηρούσε ένα 8:1 λόγο όσον αφορά τα ROPs που αντιστοιχούν σε κάθε ελεγκτή μνήμης - πλέον αυτό αλλάζει με την nVidia να διπλασιάζει τον λόγο στο 16:1 - με απλά μαθηματικά, έχουμε πλέον των πρώτο πυρήνα της ο οποίος διαθέτει 64 ROPs. Όμως, οι ROPs είναι υπεύθυνοι για διάφορες κρίσιμες διεργασίες όπως το Z testing, τo pixel blending και φυσικά το Anti-Aliasing, πράγμα που σημαίνει πως είναι αρκετά απαιτητικοί σε memory bandwidth.
Με τον λόγο αυξημένο στο 16:1, η nVidia δούλεψε στην ενσωμάτωση και την βελτίωση μιας ήδη γνωστής τεχνολογίας, το Color Compression. Στην τρίτη του γενιά, το Delta Color Compression επιτρέπει τα δεδομένα που εξέρχονται από τον πυρήνα να συμπιέζονται με έναν λόγο 2:1, 4:1 ή ακόμα και 8:1 προτού αυτά ανατεθούν στην μνήμη. Ο τρόπος που το επιτυγχάνει αυτό είναι η αποθήκευση μιας σειράς δεδομένων ("αλυσίδας") τα οποία προκύπτουν από το αποτέλεσμα μιας πράξης σε σχέση με το προηγούμενο καρέ. Έτσι, σε συνδυασμό με το βελτιωμένο caching, επιτρέπουν στον GM204 να πετυχαίνει ικανοποιητικές επιδόσεις, χωρίς να εξαντλεί τον σχετικά μικρό 256bit memory interface.
MFAA & VXGI
Ακόμα 2 νέα χαρακτηριστικά ενσωματώνονται στην τελευταία γενιά καρτών γραφικών της nVidia. Το πρώτο εξ' αυτών ακούει στο όνομα Multi Frame Sampled AA και πρόκειται για μια νέα τεχνική της nVidia όσον αφορά το Anti-Aliasing.
Όπως γνωρίζαμε από το κραταιό Multi Sample Anti Aliasing (MSAA), είναι πως αυτό χρησιμοποιούσε πάρα πολλά δείγματα από διαδοχικά καρέ, με στόχο να εντοπίσει τις έντονες ακμές σε ένα σημείο. Για να γίνει αυτό, έπρεπε να εντοπιστούν πόσο τις εκατό της επιφάνειας ενός pixel θα μπορούσε να είναι καλυμμένο, και εάν αυτό ήταν λιγότερο από 50% τότε το pixel θεωρούταν ημι-ενεργό - δηλαδή ενεργό, αλλά με μια κατώτερη απόχρωση του ίδιου χρώματος. Αυξάνοντας τον αριθμό των δειγμάτων συντελεί και σε ακόμα περισσότερη λεπτομέρεια - με το performance hit να είναι εξίσου ισχυρό.
Το MFAA λειτουργεί με έναν διαφορετικό τρόπο. Επί της ουσίας βασίζεται πάλι στην δειγματοληψία, μόνο που ο αριθμός των δειγμάτων μπορούν να είναι ακόμα και ο μισός από το MSAA. Ύστερα, βασίζεται στους ROPs του GM204 ώστε να περιστρέψει τα καρέ κατά έξυπνο τρόπο, ενώ στην τελική σύνθεση γίνεται η εφαρμογή ενός έξυπνου φίλτρου, το οποίο επιτυγχάνει το anti-aliased αποτέλεσμα. Έτσι, η nVidia ισχυρίζεται πως το MFAA μπορεί να αποδώσει τα ίδια ποιοτικά αποτελέσματα του 4xMSAA με το performance hit που έχει το 2xMSAA!
Από την άλλη, η nVidia προχώρησε στην ενσωμάτωση ενός ξεχωριστού χαρακτηριστικού, με το Voxel accelerated Global Illumination. Επί της ουσίας, πρόκειται για μια εφαρμογή δυναμικού υπολογισμού global illumination που μπορεί να επιτύχει αρκετά φωτορεαλιστικό αποτέλεσμα. Σε αντίθεση με το path tracing (ή αλλιώς raytracing) όπου υπολογίζεται η διαδρομή των φωτονίων καθώς αυτά ανακλώνται στον χώρο, το VXGI είναι ένας συνδυασμός software αλλά και hardware το οποίο αναλαμβάνει να διαχωρίσει κάθε σκηνή σε μικρά κυβάκια όπου αποκαλούνται ως Voxels και τα οποία μπορούν και δρουν ως ξεχωριστές πηγές φωτός. Έτσι, η τελική εικόνα μπορεί να καταφέρει να είναι αρκετά ρεαλιστική και κυρίως rendered σε πραγματικό χρόνο, την ίδια στιγμή που μπορεί να μην φέρει την ακριβή λεπτομέρεια του ray-tracing αλλά μπορεί και βρίσκεται αρκετά κοντά.
Ξεκινώντας από σήμερα, σας παρουσιάζουμε την νέα και βελτιωμένη Μεθοδολογία Μετρήσεων και Αξιολόγησης. Ο λόγος αυτού του ανασχεδιασμού ήταν να καταλήξουμε σε έναν όσο το δυνατόν περισσότερο αντικειμενικό τρόπο αξιολόγησης των δειγμάτων που αποστέλλονται στα HwBox Labs με απώτερο σκοπό την καλύτερη ενημέρωσή σας. Έτσι, πριν αρχίσετε να διαβάζετε το παρόν review, καλό θα ήταν να ρίξετε μια ματιά στον τρόπο που μετρήσαμε το προς αξιολόγηση προϊόν, και το σκεπτικό που κρύβεται πίσω από την τελική βαθμολογία που του απονεμήθηκε.
To σύστημα δοκιμών που χρησιμοποιήσαμε:
Gaming Performance
Με κύριο στόχο να καλύψουμε όσο το δυνατόν περισσότερες δυνατότητες μιας κάρτας γραφικών, επικεντρωθήκαμε σε 3 βασικές κατηγορίες παιχνιδιών, 4 3D Benchmarks και 3 General Purpose GPU (GPGPU) Benchmarks. Οι κάρτες τίθενται στα βέλτιστα εργοστασιακά clocks αποφεύγοντας ρυθμίσεις όπως το Quiet mode, και οι μετρήσεις ξεκινούν.
Οι 3 κατηγορίες παιχνιδιών που επιλέξαμε αποτελούν και ένα μεγάλο ποσοστό των πιο απαιτητικών σε υπολογιστικούς πόρους μιας κάρτας γραφικών. Οι κατηγορίες αυτές είναι οι εξής: Action – Adventure, First Person Shooter, και Strategy, με τις δύο πρώτες να έχουν περισσότερους αντιπροσώπους, ενώ οι υπόλοιπες έχουν από τουλάχιστον έναν γνωστό τίτλο. Έτσι, τα παιχνίδια που διαλέξαμε ήταν τα εξής:
Action – Adventure
- Tomb Raider (2013)
- Assassins Creed: Unity
First Person Shooter
- Crysis 3
- Bioshock Infinite
- Call of Duty: Advanced Warfare
- Alien: Isolation
Racing
- Grid 2
- F1 2014
Επειδή όμως δεν προορίζονται όλες οι κάρτες για την ίδια χρήση, επιβάλλεται η παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε αναλύσεις για τις οποίες προορίζεται η συγκεκριμένη κάρτα γραφικών. Αυτό προκύπτει βάση του price range που ανήκει. Έτσι, χωρίζουμε τα κυκλώματα γραφικών σε 4 διαφορετικές κατηγορίες: Intergrated (IGP), Entry level, Mainstream και High end.
Επίσης, δεν μπορούμε να μετρήσουμε όλες τις κάρτες με την ίδια ποιότητα εικόνας. Συνεπώς, καταλήξαμε σε 5 δημοφιλείς αναλύσεις και επιλέξαμε συγκεκριμένα φίλτρα και image Quality presets. Για την ακρίβεια, τα settings που χρησιμοποιούνται σε όλες τις δοκιμές είναι τα εξής:
Εν τέλει, προκύπτει μια άμεση συσχέτιση μεταξύ κατηγορίας GPU και ανάλυσης δοκιμών. Το κοινό σημείο αποτελεί η ανάλυση των 1920x1080 η οποία είναι και η πιο δημοφιλής ανάλυση μεταξύ των χρηστών του HwBox, όπως αυτή προέκυψε από την δημοσκόπηση που υποβάλαμε και είστε ευπρόσδεκτοι να συμμετέχετε!
Από τα παιχνίδια αυτά εξάγουμε τα Framerate και Frame Times που συγκεντρώσαμε μέσω της καταγραφής του FRAPS σε διάστημα 60 δευτερολέπτων. Τα παραγόμενα CSV αρχεία αναλύονται μέσω του προγράμματος FRAFS Benchmark Tools από το οποίο παρουσιάζονται γραφικά τα Frames per Second καθώς και τα Frame Times συναρτήσει του χρόνου δειγματοληψίας.
Synthetics Performance
Η ομάδα των Synthetic Benchmarks αποτελείται από τα εξής:
- 3DMark 11 Performance Preset
- 3DMark Vantage Performance Preset
- 3DMark Firestrike
- Unigine Heaven v4.0
Τέλος, τα GPGPU Benchmarks είναι τα εξής:
- Luxmark LuxBall Preset
- SystemCompute AMP Score
- CompuBench CL 1.1.3
Από τα οποία benchmarks λαμβάνουμε και αξιολογούμε τους πόντους που παρήγαγαν.
Overclocking
Για το overclocking χρησιμοποιούμε μια απλή διαδικασία. Ελέω διαφόρων τεχνολογιών μεταβλητών χρονισμών στον πυρήνα κάθε GPU, προσπαθούμε να κάνουμε την κάρτα να αποδώσει στα καλύτερα δυνατά ρολόγια που μπορεί σε πυρήνα και μνήμες, ανεξαρτήτως εάν μας είναι δυνατή η ρύθμιση του Vcore. Αφού κατασταλάξουμε στο μέγιστο stable OC, επαναλαμβάνουμε τα εξής benchmarks:
- Games @ 1920x1080: Crysis 3, Tomb Raider, Bioshock Infinite
- Synthetic Benchmarks: 3DMark 11, 3DMark Firestrike, Unigine Heaven, Unigine Valley, 3DMark Vantage, Catzilla 720p, GPUPI 2.1, 3DMark SkyDiver, 3DMark IceStorm Extreme και HWBot Heaven.
Έπειτα, συγκρίνουμε την μεταβολή στα αποτελέσματα που λάβαμε σε σύγκριση με τα εργοστασιακά ρολόγια και αξιολογούμε το πόσο αξίζει αυτή η προσπάθεια.
Στην τελική αξιολόγηση του κατηγορίας, τόσο το εργοστασιακό OC όσο και η προσπάθεια που καταβάλαμε για τα δικά μας custom ρολόγια, έχουν ειδικό βάρος από 50% έκαστο.
Cooling
Έπειτα από 30 λεπτά OCCT σε GPU 3D με DX11 και windows 1080p mode, μετράμε μέσω του MSI Afterburner την μέγιστη θερμοκρασιακή τιμή που σημειώθηκε. Έχοντας καταγράψει την θερμοκρασία δωματίου, αφαιρούμε αυτήν την τιμή από την θερμοκρασία που λάβαμε από την κάρτα γραφικών μας. Συνεπώς, η φόρμουλα υπολογισμού που προκύπτει είναι η εξής:
Από το οποίο ο δείκτης Δ θα αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για την GPU μας.
Βαθμολογία
Με στόχο την όσο το δυνατόν αντικειμενικότερη αξιολόγηση του προϊόντος, δημιουργήσαμε ένα σύστημα βαθμολόγησης το οποίο λειτουργεί με το σύστημα των βαρών, δηλαδή λαμβάνονται υπʼ όψη όλες οι κατηγορίες τις οποίες αξιολογήθηκε το προϊόν, και οι οποίες συμμετέχουν με διαφορετικό βάρος (ποσοστό) στην τελική Γενική Βαθμολογία (Final Score).
Οι κατηγορίες αξιολόγησης καθώς και τα βάρη τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω αναλυτικό πίνακα:
Οι κατηγορίες αξιολόγησης είναι λίγο – πολύ αυτό-επεξηγούμενες. Χρησιμοποιώντας λοιπόν ένα εύρος τιμών από το 0,0 έως το 10,0, κάθε κατηγορία ή υπο-κατηγορία λαμβάνει ένα υποκειμενικό σκορ. Οι 5 βασικές κατηγορίες βαθμολόγησης συμμετέχουν στο 80% της Γενικής Βαθμολογίας και είτε λειτουργούν ως αυτόνομες, είτε διαμορφώνονται με βάση το ποσοστό συμμετοχής που έχουν οι υποκατηγορίες τους, όπως φαίνεται στον παραπάνω πίνακα. Η τελευταία κατηγορία βαθμολόγησης είναι η Τιμή, η οποία έχει ειδικό βάρος 20%. Η τελική Γενική Βαθμολογία (Final Score) διαμορφώνεται από το άθροισμα των πόντων των επιμέρους κατηγοριών. Εάν στο άθροισμα προκύψουν 2 ή περισσότερα δεκαδικά ψηφία, τότε το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται με βάση την γνωστή μέθοδο.
Η βαθμολόγηση αυτή δημιουργεί κάποια – συνειδητά – τρικ. Επειδή αρκετά προϊόντα παρουσιάζουν αρκετά κοινά στοιχεία μεταξύ τους, κάποιες κατηγορίες μπορούν να έχουν το ίδιο σκορ και να διαφοροποιούνται σε άλλες κατηγορίες. Για παράδειγμα, οι κάρτες γραφικών που έχουν τον ίδιο πυρήνα και κατʼ επέκταση περίπου πανομοιότυπη απόδοση, θα αξιολογούνται με βάση τα υπόλοιπα features που έχει ενσωματώσει ο κατασκευαστής. Έτσι, οι προσπάθειες όπως ένα όμορφο σύστημα ψύξης ή ένα μεγαλύτερο εργοστασιακό overclock, μπορούν να έχουν μερικούς έξτρα κερδισμένους πόντους.
Tomb Raider
Developer: | Crystal Dynamics Eidos Montreal |
Graphics Engine: | Crystal Engine |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
Το πρώτο μας δείγμα για την MSI GTX 970 Gaming 4G είναι κάτι πλήρως αναμενόμενο. Οι επιδόσεις της βρίσκονται αρκετά ψηλά στην σχετική λίστα, όμως είναι σαφές το πόσο διαφοροποιούνται οι επιδόσεις της από την high end κατηγορία. GTX 980 καθώς και Fury X μοιάζουν να βρίσκονται αρκετά μπροστά, με την πραγματική μάχη να δίνεται με τις R9 390 και 390X.
2560 x 1440
Ανεβάζοντας την ανάλυση τα πράγματα γίνονται αρκετά ξεκάθαρα, με τις GTX 970 και R9 390/390X να έχουν τις ελάχιστες δυνατές αποστάσεις μεταξύ τους, με το benchmark του Tomb Raider να δείχνει πως ευνοεί την αρχιτεκτονική της nVidia.
3840 x 2160
Στην 4Κ ανάλυση αρχίζουν οι σκληρές δοκιμασίες για την GTX 970, καθώς το benchmark μας δείχνει πως η κάρτα μπορεί να αντεπεξέλθει στο συγκεκριμένο παιχνίδι ακόμα και αν η ανάλυση είναι η μέγιστη δυνατή.
Bioshock Infinite
Developer: | Irrational Games |
Graphics Engine: | Unreal Engine 3 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
Παρόμοια και η περίπτωση του Bioshock Infinite, με την GTX 970 να διατηρεί "βραχεία κεφαλή" έναντι των κύριων ανταγωνιστών της.
2560 x 1440
Τα πρώτα δείγματα του "περιορισμένου" frame buffer της GTX 970 αρχίζουν να φαίνονται στην 2Κ ανάλυση, με την R9 390X να προσπερνά, την ίδια στιγμή που η R9 390 ακολουθεί σε αρκετά κοντινή απόσταση.
3840 x 2160
Στην 4Κ ανάλυση η GTX 970 συνεχίζει να παραδίδει προς στιγμήν αρκετά playable αποτελέσματα, με την διαφορά όμως από τις high-end GPUs να είναι σημαντική.
Assassins Creed: Unity
Developer: | Ubisoft Montreal |
Graphics Engine: | AnvilNext |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2014 |
1920 x 1080
Η μάχη στην κατηγορία εξελίσσεται σε "θρίλερ" για την GTX 970, η οποία εμφανίζεται οριακά ταχύτερη από την R9 390X.
2560 x 1440
Το "δράμα" επεκτείνεται ακόμα περισσότερο με τις GTX 970, R9 390X και 390 να παραδίδουν πανομοιότυπα αποτελέσματα.
3840 x 2160
Στα 4Κ όμως η GTX 970 δείχνει τα πρώτα σημάδια αδυναμίας, με τα αποτελέσματα να είναι σαφώς αποθαρρυντικά για την χρήση της στην συγκεκριμένη ανάλυση.
Crysis 3
Developer: | Crytek Frankfurt/Crytek UK |
Graphics Engine: | CryEngine 3 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
Το μοτίβο αρχίζει να γίνεται πλέον ξεκάθαρο, καθώς ανάλογα με την μηχανή γραφικών που χρησιμοποιεί το εκάστοτε παιχνίδι να ευνοεί είτε τις nVidia είτε τις AMD GPUs. Προς το παρόν, αυτό που διακρίνουμε είναι ότι έστω και για μικρή διαφορά στην Full HD ανάλυση το προβάδισμα το έχει η GTX 970.
2560 x 1440
Από την άλλη, στην 2Κ ανάλυση η R9 390 για μια ακόμα φορά προσπερνά την GTX 970, με την δεύτερη να τοποθετείται ανάμεσα στις δυο κάρτες της AMD.
3840 x 2160
Η "βαριά" μηχανή γραφικών του Crysis 3 αποδεικνύεται δύσκολη περίπτωση για την δύναμη του κομμένου GM204, με τις επιδόσεις στην 4Κ ανάλυση να είναι κάτω από όριο του playable και τα minimum FPS να προκαλούν αναπόφευκτο stuttering.
Metro: Last Light
Developer: | 4A Games |
Graphics Engine: | 4A Engine |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
To Metro: Last Light λαμβάνει χώρα ένα χρόνο μετά τα γεγονότα του Metro 2033, μετά το κανονικό τέλος όπου ο Artyom αποφάσισε να προχωρήσει με την πυραυλική επίθεση ενάντια στις Dark One. Οι Rangers έχουν έκτοτε καταλάβει την στρατιωτική εγκατάσταση D6, ένα τεράστιο προπολεμικό καταφύγιο με μίλια των σηράγγων που δεν έχουν ακόμη διερευνηθεί πλήρως, με τον Artyom να είναι πλέον επίσημος Ranger. Μετά από ένα χρόνο, ο Artyom εξακολουθεί να είναι στοιχειωμένος από την εκτόξευση των πυραύλων που προκάλεσε την εξαφάνιση των "Σκοτεινών" ενώ εκείνοι αποζητούσαν μόνο την ειρήνη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υποφέρει από εφιάλτες. Παρά τις καλύτερες προσπάθειές τους, η φήμη της D6 έχει εξαπλωθεί γύρω από το μετρό, με τις φήμες ότι το καταφύγιο μπορεί να περιέχει αρκετές προμήθειες για να διατηρήσει το Metro επ 'αόριστον. Οι εντάσεις αυξάνονται καθώς οι αντίπαλες παρατάξεις ετοιμάζονται για πόλεμο με την ελπίδα να αδράξουν την αποθήκη και το περιεχόμενό της για τον εαυτό τους.
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Σίγα - σιγά έχουμε παρατηρήσει το μοτίβο που διαγράφεται, με την GTX 970 να αποδίδει ικανοποιητικά στα 1080p, αλλά μόλις η ανάλυση ανέβει τότε αυτομάτως η R9 390X αποκτάει ένα προβάδισμα.
Grid 2
Developer: | Codemasters |
Graphics Engine: | EGO 3.0 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Οι προηγούμενοι ισχυρισμοί μας δεν ισχύουν για όλους κατ' ανάγκη τους τίτλους. Ένα από αυτά τα παραδείγματα είναι και το Grid 2 το οποίο δείχνει σταθερά ανώτερες τις κάρτες τις nVidia έναντι αυτών της AMD.
Far Cry 4
Developer: | Ubisoft Montreal |
Graphics Engine: | Dunia Engine 2 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2014 |
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Από την άλλη, τo Far Cry 4 αποδεικνύει πως ευνοεί τις αρχιτεκτονικές των. AMD GPUs, κάτι που φαίνεται και από τις δοκιμές μας.Οι R9 390 και 390X αποδεικνύονται καλύτερη επιλογή για τον συγκεκριμένο τίτλο, με εμφατική διαφορά, αφήνοντας την GTX 970 περί τα 9 FPS πιο κάτω.
Call of Duty: Advanced Warfare
Developer: | Activision |
Graphics Engine: | In-House |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2013 |
1920 x 1080
2560 x 1440
Οι εναλλαγές είναι αρκετές. Σε αυτήν την περίπτωση το Call of Duty παρουσιάζει την GTX 970 ανώτερη των 2 AMD GPUs...
3840 x 2160
... την ίδια στιγμή που η κάρτα μπορεί να αποδώσει ικανοποιητικά και στην υψηλότερη των διαθέσιμων αναλύσεων.
Alien: Isolation
Developer: | Sega |
Graphics Engine: | In-house |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2014 |
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Καμία ανατροπή και στο Alien: Isolation, με την GTX 970 να συνεχίζει να δείχνει πως έχει το απαραίτητο σθένος να αντεπεξέλθει και στις υψηλότερες αναλύσεις με ικανοποιητικά FPS.
Project Cars
Developer: | Slightly Mad Studios |
Graphics Engine: | MadnessEngine |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2015 |
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Ο racing simulation τίτλος των δοκιμών μας φαίνεται πως δεν ζορίζει την GTX 970 ακόμα και στην 4Κ ανάλυση.
Dying Light
Developer: | Techland |
Graphics Engine: | Chrome Engine 6 |
Graphics API: | DX11 |
Release Year: | 2015 |
1920 x 1080
2560 x 1440
3840 x 2160
Ρευστή η κατάσταση στο Dying Light καθώς η GTX 970 ενώ παρουσιάζεται ανώτερη στην Full HD ανάλυση, χάνει έδαφος στις υψηλότερες αναλύσεις, ενώ το 4K είναι οριακά "playable" στα high settings - μια πτώση όμως στην ποιότητα εικόνας μπορεί να δώσει μια ώθηση στις επιδόσεις της στην UHD ανάλυση.
Benchmarks
Παρόλο που υπάρχουν αρκετές διαφορές στις επιδόσεις των καρτών γραφικών, ελέω φυσικά driver updates, πάντα θα ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά και στα σκορ που έδωσε μια GPU στα πιο γνωστά 3D Benchmarks. Ίσως κατʼ αυτόν τον τρόπο να βοηθιόμαστε όλοι μας περισσότερο ώστε να μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε που στέκεται η συγκεκριμένη κάρτα πάντα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Τα αποτελέσματα που μας έδωσε η MSI GTX 970 Gaming 4G είναι τα εξής:
Unigine Heaven, Unigine Valley, CatZilla
Αν τα gaming benchmarks δεν ξεκαθάρισαν το τοπίο σχετικά με την θέση της GTX 970 έναντι του ανταγωνισμού, τα συνθετικά benchmarks έρχονται για να διευκολύνουν την κατάσταση. Εδώ παρατηρούμε μια ξεκάθαρη εικόνα καθώς η GTX 970 βρίσκεται ανάμεσα στις R9 390X και R9 390.
3D Mark 11, Vantage, Firestrike
Η επαναληψημότητα σχετικά με την θέση της GTX 970 μας δείχνει και την πραγματική θέση της, η οποία από άποψης καθαρής επεξεργαστικής δύναμης η κάρτα τοποθετείται πιο κοντά στην R9 390 παρά στην 390Χ, η οποία δείχνει να έχει ένα σαφές προβάδισμα.
Φυσικά θα αναφερθούμε και λίγο στις GPGPU επιδόσεις της συγκεκριμένης κάρτας. Δεδομένου πως πλέον ολοένα και περισσότερες εφαρμογές που εκμεταλλεύονται την επιτάχυνση υπολογισμών μέσω της GPU κάνουν την εμφάνιση τους, θα εξετάζουμε και τις δυνατότητες των καρτών σε αυτόν τον τομέα.
Luxmark v2.0: LuxBall
Το LuxMark είναι ένα free benchmark το οποίο χρησιμοποιεί τις GPGPU δυνατότητες ενός επεξεργαστή γραφικών κάνοντας χρήση του OpenCL, για να κατασκευάσει 3 εικόνες μέσω υπολογισμών. Οι υπολογισμοί αυτοί είναι αρκετά ιδιαίτεροι, καθώς περιλαμβάνουν στοιχεία όπως Ray Tracing και Depth of Field. Τα αποτελέσματα εκφράζονται σε Samples per Second.
SystemCompute C++ AMP
GPU Pi 2.1
Είναι γνωστό πως οι computational επιδόσεις ευνοούν συστηματικά τις AMD κάρτες, κάτι που με εξαίρεση την GTX 980 Ti ανταποκρίνεται και στα General Purpose GPU benchmarks. Από άποψης απόδοσης, η GTX 970 συμπεριφέρεται αρκετά κοντά στην μεγαλύτερη "αδερφή", την GTX 980.
Είναι γνωστό πλέον πως οι περισσότερες κάρτες γραφικών της nVidia έχουν και overclocking potential, γιʼ αυτό το λόγο εκκινήσαμε τα απαραίτητα εργαλεία για τον σκοπό και ξεκινήσαμε τους πειραματισμούς και τις δοκιμές.
MSI Afterburner
Ο πιο απλός software-based τρόπος για Overclocking είναι με την χρήση ενός «εξωτερικού» προγράμματος, που στην περίπτωση της MSI GTX 970 Gaming 4G δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από το MSI Afterburner.
Το MSI Afterburner είναι ένα από τα πλέον διαδεδομένα προγράμματα για GPU overclocking, καθώς περιέχει όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις σε sliders, ενώ δίπλα υπάρχει το πλαίσιο για monitoring που εμφανίζει σε απλά γραφήματα όλες τις απαραίτητες λεπτομέρειες για την λειτουργία της κάρτας αλλά και του συστήματος. Το Afterburner έχει universal υποστήριξη για όλες τις κάρτες ανεξαρτήτως προμηθευτή, όμως για τις κάρτες της MSI υπάρχει μεγαλύτερη συμβατότητα και πιθανώς περισσότερες επιλογές - αναλόγως φυσικά το μοντέλο.
Έπειτα από μερικές δοκιμές, καταφέραμε να επιτύχουμε αρκετά ικανοποιητικά αποτελέσματα, ανεβαίνοντας από τα 1190 MHz στα 1260 MHz για τον πυρήνα, αυξάνοντας κατά +80 mV την τάση του, και τα 1795 MHz για τις μνήμες, ένα overclocking το οποίο μπορεί να θεωρηθεί εξαιρετικό καθώς όχι μόνο έχουμε σημαντική αύξηση στους χρονισμούς τόσο του πυρήνα όσο και των μνημών, ταυτόχρονα όμως πρέπει να συνυπολογίσουμε και την παράμετρο του GPU boost το οποίο υπολογίστηκε στα 1399 MHz, στην πραγματικότητα όμως άγγιξε τα 1550 MHz σε πραγματικό φόρτο!
Στους gaming τίτλους, αυτό μεταφράστηκε σε μια ικανοποιητική αύξηση των FPS, με την μικρότερη διαφορά να είναι από τα πολύ "ταπεινά" 2 FPS και την μεγαλύτερη ακόμα και τα 15 FPS!
Στα παραπάνω γραφήματα παρατηρούμε και την επίδραση του overclocking στα ίδια runs, συγκριτικά με τους stock χρονισμούς της κάρτας.
Παρόμοια αποτελέσματα παρατηρούμε και στα συνθετικά τεστ, με το πιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα να εμφανίζεται στο 3D Mark 11 Performance όπου η υλοποίηση της MSI περί τους 1100 πόντους περισσότερο έναντι των στοκ συχνοτήτων.
Ένας από τους κρίσιμους παράγοντες στην επιλογής μιας σύγχρονης GPU είναι και αυτός της απόδοσης του συστήματος ψύξης. Όταν αναφερόμαστε δε σε high end GPUs με αρκετά αυξημένο κόστος,, τότε ένα μέτριο ή/και θορυβώδες σύστημα ψύξης είναι αυτό που μπορεί να κάνει την διαφορά ή να είναι deal breaker.
H MSI GTX 970 Gaming 4G χρησιμοποιεί το "παραδοσιακό" σύστημα ψύξης της σειράς, το TwinFrozr V. Πάνω σε αυτό θα συναντήσουμε 2 x 10cm Torx ανεμιστήρες, την ίδια στιγμή που η αλουμινένια ψύκτρα βασίζεται σε 4 Super SU heatpipes. Ας δούμε πως απέδωσε το σύστημα ψύξης!
Οι θερμικές επιδόσεις της MSI GTX 970 Gaming 4G φαίνονται ικανοποιητικές για ένα τυπικό gaming scenario, με την μέγιστη θερμοκρασία να αγγίζει τους 69 βαθμούς Κελσίου κάτω από έντονο load. Θερμοκρασία η οποία είναι αρκετά αποδεκτή για μια GPU, καθώς απέχει αρκετά από την κατηγορία των 85+ βαθμών Κελσίου όπου αρχίζουν τα "επικίνδυνα" σενάρια.
Επιπλέον, η κάρτα δείχνει πως κάνει αρκετά καλή διαχείριση της θερμικής ενέργειας, επιτρέποντας το boost της κάρτας να ανέβει ακόμα πιο ψηλά από τα εργοστασιακά 1190 ΜHz και να φτάνει τα 1390, δίνοντας δωρεάν επιπλέον επιδόσεις χωρίς να αγγίξουμε το κομμάτι του overclocking.
Πάμε λοιπόν να δούμε και την συμπεριφορά των ανεμιστήρων. Βάση των μετρήσεών μας, το μέγιστο ποσοστό περιστροφής των ανεμιστήρων έφτασε και το 55% PWM, κάτι που τυπικά μεταφράζεται στις 1282 RPM για τον κάθε ανεμιστήρα. Κατά τα λοιπά, η ψύξη της κάρτας κινείται σε αυτήν την περιοχή και δεν θα ξεπεράσει αυτό το ποσοστό.
Ας δούμε πως μεταφράζεται ακουστικά αυτή η λειτουργία. Έχοντας τοποθετήσει το dB Meter μας σε απόσταση ενός PCI slot από την κάρτα γραφικών. Έχοντας μετρήσει πως σε απόλυτη ησυχία το δωμάτιο των δοκιμών βρίσκεται στα 33 dB, πάμε να δούμε πως συμπεριφέρεται η MSI GTX 970 Gaming 4G.
Από το παραπάνω γράφημα διακρίνουμε πως η ακουστική της κάρτας είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική. Συνυπολογίζοντας πως η "ενεργή" περιοχή του συστήματος ψύξης είναι από το 0% μέχρι και το 55% PWM, η κάρτα κινείται μέχρι και τα 45 dB σε μέγιστο παραγόμενο θόρυβο, κάτι που σημαίνει μια ήσυχη λειτουργία. Όπως θα παρατηρήσετε, από το 60% και περισσότερο ο θόρυβος αυξάνεται σημαντικά, αλλά είναι μια περιοχή στην οποία η κάρτα σπάνια έως ποτέ θα χρειαστεί να λειτουργήσει - συμπερασματικά λοιπόν, το σύστημα ψύξης φέρεται "έξυπνα" κρατώντας μια ιδανική αναλογία μεταξύ απόδοσης και παραγόμενου θορύβου.
Κλείνοντας με την αξιολόγηση της σημερινής μας GPU, αξίζει να ρίξουμε και μια ματιά στο ενεργειακό φορτίο που παράγει η GTX 970. Τα πρώτα δείγματα γραφής της Maxwell αρχιτεκτονικής τα έχουμε συναντήσει τόσο στην GTX 980 όσο και στην GTX 960, πόσο καλά θα τα πάει όμως το mainstream μοντέλο; Ώρα να μας διαφωτίσουν τα παρακάτω νούμερα.
Για τον λόγο αυτό, τοποθετήσαμε ένα Watt-o-meter την πρίζα από την οποία τροφοδοτούνταν το σύστημα δοκιμής μας, και αρχίσαμε τις μετρήσεις σε ρεαλιστικά Gaming σενάρια.
Την αρχή θα κάνουμε με τα απόλυτα νούμερα. Παίρνοντας μετρήσεις από 6 κορυφαίους τίτλους, κοιτάξαμε ποια ήταν η Peak κατανάλωση που σημείωσε το σύστημά μας.
Έπειτα, επαναλάβαμε το τεστ χρησιμοποιώντας τις Overclocking ρυθμίσεις που σας περιγράψαμε σε προηγούμενη σελίδα. Έτσι, έχουμε μια άμεση αντιπαραβολή όσον αφορά τις επιπτώσεις που φέρει το Overclocking στην συνολική κατανάλωση του συστήματος. Τέλος, προσδιορίσαμε έναν μέσο όρο κατανάλωσης, από τον οποίο υπολογίσαμε το 90% το οποίο αντιστοιχεί στην πραγματική κατανάλωση του συστήματος, λόγω του efficiency του Cooler Master V1200 τροφοδοτικού των δοκιμών μας.
Σε πρώτη ανάγνωση παρατηρούμε πως η GTX 970 φροντίζει να κυμαίνεται στην περιοχή των 250 - 290 W στην συνολική κατανάλωση του συστήματος. Έτσι, παρατηρούμε μια αρκετά Power efficient λειτουργία, κάτι που σημαίνει πως ακόμα και ένα χαμηλής ισχύος τροφοδοτικό αρκεί για να καλύψει τις ενεργειακές απαιτήσεις ενός high-end συστήματος με μια GTX 970. Αυτό που προκαλεί ενδιαφέρον είναι η σημαντική αύξηση στην κατανάλωση με το Overclocking, καθώς η κάρτα ξεπέρασε τα προκαθορισμένα Power targets των εργοστασιακών χρονισμών. Πιο συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο η αύξηση στην κατανάλωση αυξήθηκε κατά 12% αυξάνοντας τα ρολόγια σε αυτά που περιγράψαμε σε προηγούμενη σελίδα, κάτι όμως που της προσέδωσε και αντίστοιχα αυξημένες επιδόσεις.
Ας δούμε όμως πως αυτά τα νούμερα μεταφράζονται στο προκαθορισμένο Power index μας.
Ο δεύτερος πίνακας μας εμφανίζει την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Βάση αυτού, η υλοποίηση της MSI έχει να μας προσφέρει αναλογία απόδοσης ανά Watt όπου το σχετικό index βρέθηκε στο 3.59, κάτι που πλησιάζει τα πρότυπα ακόμα και μιας fully-fledged Maxwell GPU όπως της 980 Ti.
Έχοντας δοκιμάσει πλέον ολόκληρη την σειρά 900 της nVidia, το "κομμάτι του παζλ" συμπληρώνεται από την GTX 970. Η υλοποίηση της Gaming 4G είναι η λύση από την MSI για την mainstream κατηγορία, μια κατηγορία που σαφώς έχει ένα μεγάλο αγοραστικό κοινό.
Από άποψης επιδόσεων η GTX 970 έχει ένα δύσκολο μονοπάτι να βαδίσει, και σε αυτό ο πιθανός αγοραστής βρίσκεται ανάμεσα σε αυτήν και την R9 390 από την AMD, με την R9 390X να βρίσκεται ένα "σκαλί" πιο πάνω τιμολογιακά. Και αν αυτό μας το απέδειξαν τα συνθετικά benchmarks, όπου η GTX 970 τοποθετείται "σφήνα" ανάμεσα στις δυο λύσεις της AMD, εν τούτοις τα gaming benchmarks μας έδειξαν πως η κάρτα δύναται σε αρκετές περιπτώσεις να ξεπεράσει και το πιο ακριβό μοντέλο της AMD, τουλάχιστον όσον αφορά την Full HD ανάλυση. Κατά τα λοιπά, και λόγω του γνωστού πλέον περιορισμού της GTX 970 με το αργό block των τελευταίων 512MB του framebuffer, ανεβαίνοντας σε ανάλυση ίσως η λύσεις της AMD να φαντάζουν πιο ιδανικές λύσεις. Κατά τα λοιπά, δεν είναι τυχαίο πως ο συγκεκριμένος πυρήνας αποτέλεσε την πιο "hot" κυκλοφορία το διάστημα των Εορτών του 2015, και όχι άδικα καθώς τα 1080p είναι η ανάλυση που ταιριάζει στην GTX 970.
Όσον αφορά την υλοποίηση της MSI, πλέον είμαστε αρκετά εξοικειωμένοι με τις λύσεις της εταιρίας. Η GTX 970 Gaming 4G έχει να μας παρουσιάσει ένα εξαιρετικό σύστημα ψύξης το οποίο, βάση του φακέλου λειτουργίας της συγκεκριμένης κάρτας, λειτουργεί και δροσερά αλλά και κυρίως με χαμηλά επίπεδα παραγόμενου θορύβου, με τους εργοστασιακούς χρονισμούς της κάρτας να είναι επίσης το κατάλληλο "boost" ώστε να αποδίδει εξαιρετικά out of the box - για τους επίμονους όμως, η κάρτα έχει ακόμα παραπάνω να δώσει κάνοντας ένα πολύ απλό overclocking. Η ποιότητα κατασκευής της Gaming 4G είναι αρκετά ικανοποιητική, ωστόσο ένα backplate το οποίο απουσιάζει, θα ολοκλήρωνε ακόμα περισσότερο το εξαιρετικό παρουσιαστικό της.
Η MSI GTX 970 Gaming 4G "σερβίρεται" στην Ελλάδα στην τιμή των 380?.
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]