AMD Ryzen 7 3700X & Ryzen 9 3900X CPUs Review - Gaming versus Core i7 9700K
Είδαμε πως αποδίδουν οι Ryzen στα περισσότερα προγράμματα όμως ίσως το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών θέλει να μάθει τις επιδόσεις τους στο gaming. Το συγκεκριμένο κομμάτι μας είχε απασχολήσει και στις προηγούμενες γενιές όμως εδώ έχουμε έξι δημοφιλή παιχνίδια, τρία από τα οποία τα τρέξαμε και σε DirectX 12.
Δύο συστήματα είχαμε στη κατοχή μας για τις μετρήσεις. Έναν Core i7 9700K, 16GB RAM στα 3200MHz, ανοικτά όλα τα c states και το multicore enhancement στο disabled έτσι ώστε το chip μας να μείνει όσο το δυνατόν πιο κοντά στις συχνότητες της Intel, 4600MHz δηλαδή για όλους τους πυρήνες και 4800MHz τις περισσότερες φορές για έναν πυρήνα. Τα Windows μας είχαν την build 1903 με όλα τα updates έως και την 15η Ιουλίου και είχαμε δύο ξεχωριστά drives με τις ίδιες ρυθμίσεις, όπως τα power profiles που ήταν balanced στο Intel σύστημα και Ryzen Balanced στο AMD. Και στα δύο συστήματα βάλαμε μια ταπεινή RTX 2080 που ξέρουμε ότι θα μας βοηθήσει να βγάλουμε καλύτερα συμπεράσματα, ειδικά στην Full HD ανάλυση εκεί όπου θα περιμένει, ίσως, τον επεξεργαστή μας.
Παρόμοια πράγματα συμβαίνουν και στο Ryzen setup μας όπου βάλαμε τον Ryzen 7 3700X να αντιμετωπίσει τον 9700Κ της Intel. Η μητρική ήταν η AORUS MASTER για το X570 chipset με νεότερο BIOS, το F5e, που είναι πρακτικά το πρώτο retail, οπότε ελπίζουμε σε μεγαλύτερη σταθερότητα. Και εδώ το PBO έμεινε κλειστό αλλάζοντας την επιλογή από auto σε disabled (όπου auto τις περισσότερες φορές σημαίνει disabled), ενώ οι μνήμες μας έτρεξαν στα 3600MHz, ένα ‘σκαλί’ κάτω από τις μέγιστες ‘δυνατές’ τιμές της AMD. Η εταιρία λέει ότι μπορούμε να τρέξουμε αποδοτικά τις μνήμες στο Ryzen setup μας στα 3733MHz προτού χρειαστεί να πειράξουμε τον διαιρέτη του infinity fabric που βρίσκεται στο εσωτερικό των chips και συνδέει τα dies μεταξύ τους. Με αυτές τις ρυθμίσεις το chip μας τρέχει στα 4250MHz για αρκετή ώρα σε όλους τους πυρήνες κατά το gaming, ενώ σε σημεία όπου το load είναι μικρότερο από 50% βλέπουμε να αυξάνεται στα 4300MHz σε όλους τους πυρήνες, όση ώρα ψύχεται από την Deepcool Captain υδρόψυξη των 240mm μας.
Πριν πάμε στα αποτελέσματα λίγη ορολογία θα είναι σίγουρα χρήσιμη. FPS είναι επί της ουσίας ο ρυθμός των καρέ που παρουσιάζονται στα μάτια μας κάθε δευτερόλεπτο. Τα frametimes είναι ο χρόνος που το κάθε καρέ μένει ενεργό στην οθόνη μας, όσο μικρότερος ο αριθμός τόσο λιγότερη ώρα μένει στην οθόνη, άρα τόσο περισσότερα frames εμφανίζονται… άρα έχουμε περισσότερα FPS! Τα 1% minimum FPS είναι ένα σημαντικό κομμάτι των μετρήσεών μας και σημαίνει ότι στο 1% του συνολικού χρόνου, συνήθως 60 δεύτερα, τα FPS δε ξεπέρασαν τον αριθμό που μας δείχνει το chart.
Από τα γραφήματα των frametimes αντλούμε πάντα πιο σημαντικές πληροφορίες για τη σταθερότητα της εφαρμογής που μετράμε. Το stuttering και γενικά τέτοιους είδους προβλήματα παρουσιάζονται άμεσα στα frametimes με spikes προς τα ‘επάνω’ στο γράφημα και σημαίνει ότι ένα καρέ έμεινε υπερβολικά πολλή ώρα στην οθόνη προτού έρθει το επόμενο και συνεχίσει τη ροή των εικόνων. Μια ‘ιδανική’ κυμματομορφή των frametimes περιλαμβάνει όσο το δυνατόν πιο λεπτή γραμμή, που σημαίνει ότι υπάρχουν λίγες διακυμάνσεις στα FPS και αυτό σημαίνει ότι το hardware λειτουργεί αρκετά αποδοτικά.
Τι μετρήσαμε
Οπότε έχουμε τα games, μας, F1 2018 σε DX11 και αναλύσεις 1080p και 2160p, F1 2019 σε DX11 και DX12 πάλι σε Full HD και UHD. Μετά τρέχουμε τα δύο Tom Clancy’s The Division σε DX11 και DX12 (μόνο το Division 2, όπως στα GPU review μας) αντίστοιχα στις ίδιες αναλύσεις. Και τέλος έχουμε τα Battlefield V και Far Cry New Dawn σε DX12 και DX11 αντίστοιχα. Λόγω χρόνου αναλύσαμε τα πιο εύκολα DX11 αποτελέσματα και όχι τα DX12 που χρειάζονταν περισσότερη δουλειά οπότε τα βγάλαμε μόνο σε charts με τον μέσο όρο των FPS παρέα με το 1% minimum.
Οπότε πάμε στο πρώτο batch των αποτελεσμάτων, F1 2018 και F1 2019. Εδώ η AMD είναι μπροστά σε έναν τίτλο που έχει στενή συνεργασία με τον developer και δείχνει να παρουσιάζει καλά αποτελέσματα και ικανοποιητικά frametimes. Στη περίπτωση των Intel τα frametimes είναι πιο σταθερά και στις δύο αναλύσεις και αυτό το βλέπουμε όταν η κυμματομορφή είναι ‘λεπτή’. Όσον αφορά το F1 2019, σε 4K είναι ακόμη πιο μπροστά από την Intel, ένα δείγμα ενός ακόμη καλογραμμένου τίτλου. (Σημείωση, δείτε τα DirectX 12 αποτελέσματα του F1 2019 στα charts στο τέλος της σελίδας).
Το δεύτερο batch των μετρήσεων περιλαμβάνει The Division 1 και The Division 2, δύο ενδιαφέροντες τίτλοι της Ubisoft που έχουν και multiplayer στοιχεία μαζί με όμορφο περιβάλλον. Και πάλι σε Full HD στο Division 1 βλέπουμε την AMD να είναι οριακά κοντά με την Intel, αλλά με σταθερότερα frametimes, αφού βλέπουμε να ‘διαγράφεται’ η μπλε γραμμή από τη κόκκινη της AMD στο γράφημα. Το ίδιο σκηνικό βλέπουμε και στην 4K ανάλυση, εκεί όπου είδαμε ελαφρώς πιο ασταθές framerate και στις δύο πλατφόρμες κάτι που ίσως σημαίνει ότι είναι θέμα που προκύπτει από τον GPU driver της 2080 μας. Στο Division 2 τα πράγματα βγαίνουν υπέρ της Intel στην Full HD ανάλυση για μερικά FPS, ενώ σε 4K η AMD δείχνει ότι μπορεί να τη φτάσει, μένοντας για λίγο πίσω. (Σημείωση, δείτε τα αποτελέσματα του The Division 2 στα charts στο τέλος της σελίδας).
Τέλος έχουμε τα Battlefield V και Far Cry New Dawn. Ξεκινώντας με το Far Cry, εδώ βλέπουμε μια ελαφρώς διαφορετική εικόνα αφού μιλάμε για ένα game που δε θέλει να χρησιμοποιήσει το 100% της κάρτας γραφικών μας όποια και αν είναι αυτή. Σε κάποια σημεία η AMD κερδίζει έδαφος και με τα stutterings της Intel εδώ κι εκεί προσφέρει πιο σταθερό framerate σε 1080p παρόλο που μένει λίγο πίσω στα average και minimum FPS.
Το Battlefield V μας δείχνει ότι η AMD θα μπορούσε και καλύτερα και στις δύο αναλύσεις αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δε θα ευχαριστηθείτε gaming με το νέο αυτό Ryzen chip. (Σημείωση, δείτε τα αποτελέσματα του Battlefield V στα charts παρακάτω).
Οι εντυπώσεις που μας αφήνει η AMD είναι αρκετά καλές και η τρίτη γενιά των Ryzen έφτασε την Intel στο κομμάτι του gaming - και εδώ βλέπουμε ότι μεγάλο ρόλο παίζει η διπλάσια cache στο εσωτερικό και εδώ η AMD φαίνεται πως κρατά την υπόσχεσή της για καλύτερες επιδόσεις στις mainstream αναλύσεις όπως τα 1080p. Σίγουρα στα περισσότερα δείχνει ελαφρώς πίσω από την Intel αλλά το τελικό κόστος με την ύπαρξη simultaneous multithreading για τα 16 threads που προσφέρει ο 3700X είναι πράγματα που θα μας στρέψουν προς αυτόν και όχι προς τον 9700K που έχει κληθεί να αντιμετωπίσει στην αγορά. Τα 330€ του Ryzen δε μπορεί να τα ανταγωνιστεί για την ώρα ο 9700K με τα 380 περίπου Ευρώ του, όμως θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα εξελιχθεί το όλο θέμα των επιδόσεων όσο περνάει ο καιρός.
amd, gigabyte, ssd, asrock, review, aorus, controller, phison, nvme ssd, x570, PCIe Gen 4, Ryzen 9 3900X, ryzen 3000, 5gb/s, ryzen 7 3700x, x570 aorus master, x570 taichi, pcie 4
klapeto
Πολύ ισχυροί. Δεν περίμενα τέτοια αυξηση στο IPC. Ο 3900Χ κάνει τον 1920Χ μου να φαίνεται ένα τίποτα. :P Επίσης overclocking δοκιμάσατε; Ισχύει αυτα που ακούω οτι με το automatic OC που έχουν δεν χρειάζεται να σχοληθείς πια με το manual?
Nickzzz
Ελάχιστες δυνατότητες OC φαίνεται.
Κρίμα.
Τι να την κάνεις την X570 τότες;
Μας τα χαλάει και το latency λίγο.
Αλλά γενικά αρκετά δυνατοί φαίνονται στα περισσότερα, εκτός από τα παιχνίδια ίσως.
cabdik
το "παραμυθι" του OC, οδευει προς το τελος του. πλεον παμε σε τοσο ισχυρα συστηματα, με τοσους πυρηνες, που το OC δεν θα αποδιδει τιποτα πια...!!
οταν θα μπορεις να εχεις 128-256 πυρηνες, και οι μισοι να τα ξυνουν....τι να μου κανει το OC?
αλλα μεχρι τοτε το σπορ ...θα υπαρχει, εστω και φιλολογικα σαν χομπι. ειναι ωραιο να τσιτωνεις τον επεξεργαστη μεχρι τα ορια του...!! απλα σε καθημερινη χρηση δεν ειναι safe..!
φαινεται παντως οτι πλεον η AMD εχει μπει σε καλο δρομο..! και αυτο ειναι καλο για ολους...!
MetallicGR
13 hours ago, klapeto said:Επίσης overclocking δοκιμάσατε; Ισχύει αυτα που ακούω οτι με το automatic OC που έχουν δεν χρειάζεται να σχοληθείς πια με το manual?
Δεν το έχω δοκιμάσει ακόμα, αλλά θέλω, μαζί με μερικά ακόμα πράγματα.
stavros
Πολύ καλό το lineup της AMD, βελτιωμένο πολύ και "σκίζει" στο productivity. Αναμενόμενο ελέω περισσότερων πυρήνων, όπως ήταν και η σειρά 2000 σε σχέση με την 8th Gen της Intel (2700x vs 8700k). Επίσης, θετικό είναι ότι πλησιάζει στο gaming και ο ανταγωνισμός μεταξύ cpus με ίσα cores ίσως αλλάξει όταν δούμε και τον 3800Χ και ξανά όταν δούμε τον 9900KS. Δεν βρίσκω πουθενά τον 3800Χ, που είναι αυτός ?
Gaming (γιατί αυτό με αφορά περισσότερο)
Το +5% της Intel δεν είναι και πολύ σημαντικό, βέβαια εξαρτάται τι και πως παίζεις. π.χ. σε FPS και με μεσαία GPU ρίχνεις τις ρυθμίσεις και κλείνεις περιττά πράγματα τα οποία ούτως ή άλλως δεν προλαβαίνεις να τα δεις/ευχαριστηθείς, για να έχεις το μεγαλύτερο frame rate. Σε αυτήν την περίπτωση ίσως το 5% να είναι και μεγαλύτερο. Από την άλλη για τον 9900k δίνεις και 50$ λιγότερα (βλ. Υ.Γ. 3, δεδομένου ότι έχεις μία after-market ψύξη) και έχεις και καλύτερη απόδοση στα games.
Το OC all cores φαίνεται να είναι στα 4.2 - 4.3G (boost 4.6G - 3900X), βέβαια ο @MetallicGR μπορεί να μας δείξει και κάτι παραπάνω . Το OC και το PBO βλέπω ότι σε πολλές περιπτώσεις δίνει χαμηλότερες επιδόσεις από "μαμά" και συμφέρει σε συγκεκριμένα workloads.
Γενικά καλή επιλογή η σειρά 3000 όπως ήταν και η 2000 της AMD. Ίσως η 2000 ήταν κάπως φθηνότερη σε performance/$.
Υ.Γ. 1
Η χρήση του PBO καλύπτεται από την εγγύηση ?
Στην 2nd Gen AMD Ryzen δεν καλυπτόταν, όπως δε σε καλύπτει και η Intel για το Peformance Maximizer.
Υ.Γ. 2
Διαβάζω και τα reviews του εξωτερικού (συγκριτικά με 9th Gen Intel) και βλέπω μερικές διαφορές μεταξύ τους, ίσως λόγω των διαφορετικών ρυθμίσεων στα Intel που αφορούν στα 95W και στις μνήμες 2666 ή όπως/ο,τι θέλει παρουσιάζει ο καθένας.
Υ.Γ. 3
Βάλθηκε να τους τρελλάνει η Intel και να τους κάνει να αλλάξουν τα reviews στο performance / $ ? (να δούμε αν θα κρατήσει)
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/processors/core/i9-processors/i9-9900k.html
MetallicGR
Ένα μικρό update με gaming benchmarks μεταξύ 3700X και 9700K:
https://www.hwbox.gr/reviews/cpu-apu/42666-amd-ryzen-3000-cpu-review.html?start=5