Sapphire Radeon RX 5500 XT Pulse 8GB GPU Review - RDNA Architecture
RDNA Architecture
Στο προσκήνιο με τις δύο GPUs βρίσκεται και κάτι ακόμα – και αυτό είναι η RDNA αρχιτεκτονική που αλλάζει σημαντικά από τις GCN που βλέπαμε μέχρι και σήμερα να στολίζουν το εσωτερικό των πυρήνων. Πρόκειται για ένα βαθιά ανασχεδιασμένη αρχιτεκτονική που δίνει έμφαση στο scalability αλλά και τη χαμηλή κατανάλωση επιτρέποντάς έτσι να μπει από smartphones μέχρι και ισχυρά desktops. Η πρόσφατη συμφωνία που επισύναψε με τη Samsung δείχνει να επιβεβαιώνει τα παραπάνω και η Samsung θα εκμεταλλευτεί τη σχεδίαση της AMD για μελλοντικές φορητές συσκευές, πράγμα ενδιαφέρον. Στα βασικά της αρχιτεκτονικής έχουμε το διπλάσιο instruction rate από τη προηγούμενη γενιά ενώ παρέχει και μειωμένο latency στις κοντινές μνήμες που L1 και L2, ιδέα που ‘δανείστηκε’ από τη σχεδίαση των Zen desktop επεξεργαστών της. Οπότε πρακτικά κοιτάμε μια πιο απλοποιημένη αρχιτεκτονική με σημαντικές ωστόσο αξίζει να αναφέρουμε και την βελτίωση που προκύπτει από τη νέα μέθοδο ολοκλήρωσης των chips στα 7nm από την TSMC. Φέτος και οι χρονισμοί των καρτών δείχνουν υψηλότεροι απ’ ότι στο παρελθόν και αυτό λόγω της απλοποιημένης σχεδίασης αλλά και του ενεργειακού headroom που δημιουργήθηκε λόγω αυτού.
Το die της Radeon RX 5700 XT
To +50% στις επιδόσεις έναντι της τελευταίας GCN αρχιτεκτονικής προέρχεται σε μεγάλο βαθμό (το 60% αυτού) από το IPC, δηλαδή την ανασχεδιασμένη RDNA αρχιτεκτονική, ένα μικρότερο (~25%) προέκυψε από τη νέα λιθογραφία των 7nm ενώ για το υπόλοιπο ~15% υπεύθυνες είναι οι υψηλότερες συχνότητες λειτουργίας των chip. Η AMD αναφέρει πως στην RDNA υπάρχει και δυνατότητα για ray tracing σε πραγματικό χρόνο ωστόσο θέλει να διαχωρίσει την επιτάχυνση από τις τοπικές συσκευές και το cloud, χωρίς να απαιτούνται ειδικές μονάδες στο PC μας για αυτή τη δουλειά. Κλείνοντας η AMD μας δείχνει το roadmap των μελλοντικών καρτών γραφικών της λέγοντας πως κάποια στιγμή το 2020 θα περιμένουμε νέες GPUs με την RDNA 2 αρχιτεκτονική και τη 7nm+ μέθοδο ολοκλήρωσης της TSMC, που αναμένεται να προσφέρουν μια αισθητή αύξηση στις επιδόσεις.
Radeon GPU Features
Οι drivers που συνοδεύουν τις GPUs έρχονται και αυτοί με μερικά έξτρα στοιχεία. Δύο βασικά είναι το Radeon Anti-Lag, μια software μέθοδος βελτίωσης του input to display latency, δηλαδή του χρόνου που μεσολαβεί μεταξύ του κλικ – και της αντίδρασης που βλέπουμε στην οθόνη μας. Η AMD αναφέρει ότι αρκετοί eSports τίτλοι θα μπορούν να εκμεταλλευτούν το εν λόγω feature και να δουν ταχύτερο response time, δίνοντας έτσι πλεονέκτημα, ειδικά σε multiplayer τίτλους. Δεν είχαμε την ευχέρεια να το δοκιμάσουμε, όμως συγγενικά site του εξωτερικού μας επιβεβαιώνουν πως η διαφορά δεν είναι αισθητή στον gamer, αλλά σίγουρα μετρήσιμη και έτσι ίσως δώσει το έξτρα edge στα παιχνίδια.
Και το δεύτερο είναι το Radeon Image Sharpening – και πάλι μια software μέθοδος που δίνεται στις GPUs για να πραγματοποιήσουν upscale της εικόνας, χρήσιμο εάν για παράδειγμα τρέχουμε ένα παιχνίδι σε χαμηλότερη ανάλυση από αυτή του monitor μας. Το ενδιαφέρον είναι πως το χαρακτηριστικό έρχεται σε ‘χιλιάδες παιχνίδια’ όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η AMD, τόσο καινούρια όσο και παλιά. Και για να μην υπάρχουν περίεργα αποτελέσματα όπως artifacts σε σημεία όπου υπάρχουν για παράδειγμα antialiased άκρες, η AMD πραγματοποιεί επιλεκτικό sharpening ενώ τρέχει πιο αποδοτικά σε Vega και Navi κάρτες γραφικών, στις οποίες συναντάμε τα rapid packed math. Το τελευταίο ανήκει στο AMD FidelityFX, ένα ανοικτού κώδικα μπουκέτο τεχνικών που ενεργοποιεί σε αρκετά παιχνίδια contrast adaptive sharpening με στόχο να κάνει πιο ευκρινές και ίσως ευχάριστο το gameplay. Στη νέα σειρά το feature επεκτείνεται για χρήση και σε πολλά DirectX 9, 10 και 11 παιχνίδια όμως μόνο για τη midrange κατηγορία προς ώρας.
Προσθήκες με τις RX 5500 Series
Όπως αναφέραμε και στη σχετική είδησή μας πριν από μερικές ημέρες, οι νέοι drivers Adrenalin 19.12.2 μας δίνουν και το χαρακτηριστικό Radeon Boost, το οποίο αλλάζει (μειώνει) δυναμικά την ανάλυση του υποστηριζόμενου παιχνιδιού μόλις υπάρξει γρήγορη κίνηση στο ποντίκι κάτι που επιφέρει στιγμιαία υψηλότερο framerate με μικρή μείωση της ποιότητας. Για την ώρα το Radeon Boost υποστηρίζει 8 games: Borderlands 3, Call of Duty: WWII, Destiny 2, GTA V, Overwatch, PUBG, Rise of the Toms Raider, Shadow of the Tomb Raider.
Το integer scaling είναι ένα feature που ζητούσε εδώ και καιρό η κοινότητα όπως μας μεταφέρει η AMD και στόχος του είναι να προσφέρει όσο το δυνατόν πιο πιστή εμπειρία σε παλιά (και νέα), pixel art παιχνίδια που με το stretch των υψηλών αναλύσεων και την είσοδο antialiasing τεχνικών και φίλτρων έχασαν την αυθεντική για πολλούς οξύτητα, οπότε το feature φροντίζει για τη διατήρηση του retro look αντικαθιστώντας το ένα pixel με τέσσερα ή περισσότερα. Η επιλογή θα πρέπει να ενεργοποιηθεί από τον driver και βρίσκεται στις ρυθμίσεις της εκάστοτε οθόνης ενώ όπως αναφέρει και η AMD μπορεί να βρει εφαρμογή και αλλού πέρα από το retro look σε μερικά games όπως για παράδειγμα ένα 1080p παιχνίδι που τρέχει σε ένα 4K panel σε πλήρη οθόνη. Εκεί το αποτέλεσμα θα είναι πιο οξύ (sharp) και οι επιδόσεις θα μπορούν να διατηρηθούν σε καλά επίπεδα, κάτι χρήσιμο όταν μιλάμε για μια midrange GPU.
gaming, performance, gpu, review, micron, graphics, παρουσίαση, sapphire, midrange, gddr6, δοκιμή, Full HD, 1080p gaming , 2019, 7nm tsmc, rdna, 5500 xt, radeon rx 5500 xt, 8gb vs 4gb, μετρήσεις
stavros
? για το review και τις GPU, και "δροσερές"! Αλλά δε βλέπω το λόγω να μη δώσει κάποιος 10 ευρώ παραπάνω να πάρει την καλύτερη 1660 ή να κάνει την υπέρβαση των 30 ευρώ παραπάνω για την πολύ καλύτερη 1660 super.