Gaming και CPU Cores - Πόσοι χρειάζονται;

Περιεχόμενα Άρθρου

 

 

 

Βάζοντας και μια δεύτερη εργασία στην εξίσωση όπως την εγγραφή του gameplay τα διαγράμματα αποκτούν νέο ενδιαφέρον αφού ξεκινάμε να βλέπουμε σημαντικό περιορισμό των επιδόσεων και στο τετραπύρηνο μοντέλο μας, που υποδύεται ο Ryzen 7 3700X επάνω στην X570 AORUS MASTER της GIGABYTE. Οι εταιρίες λένε πως τα πολυπύρηνα chips είναι ιδανικά για όσους κάνουν βαριές εργασίες όπως streaming, όμως στη πράξη υπάρχουν και αυτοί που καταγράφουν το gameplay τους για διάφορους λόγους και όχι απαραίτητα για να το ανεβάσουν την ίδια στιγμή στο διαδίκτυο. Έτσι για αυτή τη δουλειά επιστρατεύσαμε το OBS και με ρυθμίσεις για x264 encoding στα 3500 kbps μέσω του επεξεργαστή, αφήνοντας τον scheduler των Windows 10 να επιλέξει ποιους και πόσους πυρήνες θα αξιοποιήσει για αυτή τη διαδικασία. Ο διπύρηνος σε όλα τα σενάρια με το OBS να γράφει στο παρασκήνιο δε κατάφερε να τερματίσει επιστρέφοντας συχνά παγώματα του συστήματος όταν τρέχαμε μαζί και το παιχνίδι οπότε αξίζει να δούμε τα αποτελέσματα του τετραπύρηνου και του οκταπύρηνου επεξεργαστή μας. Η μεγαλύτερη πτώση φαίνεται στα minimum framerates, εκεί όπου μπορεί να χάσουμε και 20 καρέ λόγω της παράλληλης χρήσης του CPU από τον encoder του OBS και έτσι ένας πολυπύρηνος επεξεργαστής ξεκινάει να δικαιολογεί την ύπαρξή του στη gaming κατηγορία.

 

 

 

3

 

4

 

 

 

 

 

8 Core Average/Minimum FPS με, και χωρίς OBS recording

 

Όπως φαίνεται οι επιδόσεις με και χωρίς OBS στον οκταπύρηνο δεν αλλάζουν σημαντικά.

8core

 

8coreb

 

 

 

 

4 Core Average/Minimum FPS με, και χωρίς OBS recording

 

Όταν οι πυρήνες λιγοστεύουν, βλέπουμε μεγαλύτερες διαφορές στις επιδόσεις, όταν πραγματοποιούμε κι άλλες απαιτητικές εργασίες παράλληλα.

4core

 

4coreb

 

 

 

 

Manual optimization σε AMD Ryzen CPUs

 

Και εδώ φτάνουμε σε ένα ιδιαίτερο σημείο, αφού μπορεί το optimization να είναι κάτι που μπορεί να ασχοληθεί μόνο ο developer, όμως ο χρήστης μπορεί να βοηθήσει με τον τρόπο του ρυθμίζοντας σωστά το σύστημά του. Όσοι για παράδειγμα τρέχουν με Ryzen επεξεργαστή μπορούν να αξιοποιήσουν δύο βασικά settings από το BIOS της X series μητρικής τους για να εξάγουν υψηλότερες επιδόσεις από τον επεξεργαστή. Το ένα είναι το precision boost overdrive 2 που υπάρχει σε όλους τους 2ης και 3ης γενιάς επεξεργαστές Ryzen της AMD και πρακτικά ενεργοποιεί το αυτόματο overclocking του επεξεργαστή πάνω από τα όριά του - τερματίζοντας όπου του επιτρέπει η μητρική αλλά και η ψύκτρα που έχουμε εγκατεστημένη στο σύστημα. 

Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό setting που μπορεί να τρέξει συνδυαστικά με το πρώτο είναι το downcore control, αυτό εάν έχουμε κάποιον από τους οκταπύρηνους επεξεργαστές της AMD ή μεγαλύτερο. Το όριο του PBO λειτουργεί αθροίζοντας το power του επεξεργαστή και έτσι εάν έχουμε πολλούς πυρήνες ενεργούς φτάνει στο ανώτατο όριο αρκετά πιο γρήγορα, οπότε και οι συχνότητες (παρόλο που θα είναι πρακτικά υψηλότερες) γνωρίζουμε ότι δε θα είναι οι μέγιστες δυνατές που μπορεί να αντέξει ο κάθε πυρήνας ξεχωριστά. Έτσι κλείνοντας 4 εκ των 8 πυρήνων από το BIOS της μητρικής μπορούμε να 'δημιουργήσουμε' το κατάλληλο περιβάλλον στο PBO για να μας δώσει ακόμη περισσότερα MHz και αυτό πάντα μεταφράζεται σε καλύτερο και πιο ομαλό gameplay. Ένα παράδειγμα είναι πως αν τρέχουμε τον Ryzen 7 3700X με όλα τα threads ενεργά, η μέγιστη συχνότητα λειτουργίας του chip βρίσκεται στα 4.250MHz στη καλύτερη περίπτωση σε όλους τους πυρήνες στο ίδιο φορτίο, ενώ με την απενεργοποίηση 4 πυρήνων βλέπουμε αύξηση περίπου 100MHz χωρίς να έχουμε ενεργό το PBO2 από τη μητρική, ενώ οι τιμές του power (σε Watt) και του EDC (σε ampere) δείχνουν ελαφρώς μειωμένες και κατ' επέκταση με μεγαλύτερα όρια. Σημειώνεται ότι τα όρια του PBO είναι άρρητα συνδεδεμένα με τα όρια του ρεύματος της μητρικής και θα πρέπει να μείνουμε εντός αυτών για να μη προκαλέσουμε ζημιά στα VRM της. Οι τιμές του PPT (socket power consumption σε watt), του TDC (thermal design current από τα VRM της μητρικής) και τέλος το EDC (electrical design current από τα VRM της μητρικής) είναι διαθέσιμες μέσα από το BIOS αρκετών μητρικών και μπορούμε να τις πειράξουμε 'με το χέρι' επεμεβένοντας έτσι στον αλγόριθμο του PBO για καλύτερα αποτελέσματα.

 

 

 

 

Στη περίπτωση των Intel CPUs τα πράγματα ακόμη κυλούν με τη γνωστή λογική της αύξησης του Core multiplier (Ratio) για όσο μας επιτρέπει το συγκεκριμένο κομμάτι του επεξεργαστή που έχουμε εγκατεστημένο - και από την επόμενη γενιά περιμένουμε να δούμε μια διαφορετική προσέγγιση με την είσοδο του Velocity Boost, για το οποίο δε γνωρίζουμε πολλά για την ώρα, μόνο το ότι ίσως έχει την ίδια 'ευκαιριακή' μέθοδο με το Precision Boost της AMD.

 

 

 

 

 

 

 

amd, gaming, cpu, multicore, games, cores , ryzen 7 3700x, scaling

Διαβάστε περισσότερα στο Φόρουμ...